2. A hajléktalanság ismételt megjelenése és társadalmi háttere
A rendszerváltás körüli időszak sajátos
szociálpolitikai gondjaként, de csak részben annak következményeként
kapott ismét nyilvánosságot a hajléktalanság. A tudatosulás kényszerítői
azok a tömegdemonstrációk voltak, amelyek a budapesti tereken és
pályaudvarokon folytak 1989 telén. A hajléktalan emberek ezen
jelenlét-tüntetései voltak az első szociálpolitikai reagálások közvetlen
kiváltóit. A döntéshozók évtizedek után először kezdtek el foglalkozni a
problémával.
1989 telén
a Blaha Lujza téren demonstráló hajléktalan emberek számára egy csepeli
tornateremben megnyílt az első kvázi menhely,
és átadásra került két volt munkásőr bázis is a VIII. és X. kerületben.
Majd a Déli pályaudvaron összeszerveződő hajléktalan emberek kaptak
ideiglenes menedéket a Csillebérci Úttörő Tábor „Háromláng” nyári
táborában 1990. januárjában, egy héttel később, pedig Budaörsön,
egy volt katonai objektumban létrejött első jelentős
hajléktalanszálláson.
1990 januárjában megalakult a hajléktalanság kezelésének első civil
szervezete is, a Menhely Alapítvány. A fővároson kívül több
vidéki nagyvárosban a fővárosihoz hasonló események játszódtak le.
Győri
Péter 1990-ben a hajléktalanságról szóló első gyorsjelentésben
sorra vette a sokak hajléktalanságáig vezető, társadalom
struktúrájában rejlő problémákat, amelyek a következőkben foglalhatók
össze:
Minden
valószínűség szerint közvetlenül növelte az effektív hajléktalanok
számát: a lakásszféra legalsóbb régióinak bedugulása, a szükséglakások
más célú (névjegyzékes) hasznosítása, az albérleti és rejtettebb
szívességi ott-tartózkodási díjak gyors emelkedése, a hatósági
kilakoltatások számának növekedése, a megnőtt lakásterhek miatti
önkéntes lakásfeladások, fiatalok és eltartásra szoruló idősek utcára
kergetése, kiszorítása, valamint azok az1989-ban hozott rendelkezések,
amelyek nyomán megszűnt a közveszélyes munkakerülés kategóriája, a
javító-nevelő büntetés. Több ponton is hatott a regionális
munkanélküliség felerősödése, amely közvetlenül megnövelte a bármilyen
lakhatási lehetőség nélküli, mintegy menekülésszerű településváltást és
ezzel együtt a nagyvárosi önkényes lakásfoglalások számát is, ezek
következményeivel együtt (pl. kilakoltatások...). Közvetlenül és nagy
számban tett hajléktalanná embereket számos munkásszálló megszűnése
illetve más célú hasznosítása.
Növelte az utcára kerültek számát az 1989-es részleges amnesztia, és a
fel nem derített bűnelkövetők számának gyors növekedése, valamint egyes
csoportokban a kábítószer-fogyasztás elterjedése. A tágabb, a társadalom
működésébe mélyen beépült háttérfolyamatok és a stabil, nagy
„hajléktalantermelő” intézmények is jelentős szerepet játszanak a
hajléktalanok utánpótlásában: ilyen az állami gondozás
intézményrendszere, a börtönök, az ideggyógyintézetek, alkoholelvonó
osztályok.
Az utóbbi
években megfigyelhető, hogy a hajléktalanságot újratermelő társadalmi
jelenségek (elszegényedés, munkanélküliség, lakhatási nehézségek,
alkoholizmus, drogfogyasztás) felerősödtek. A családi konfliktusok és a
válás – az olcsó szálláslehetőségek és a szociális lakások hiánya miatt
gyakori közvetlen kiváltó oka a hajléktalanságnak. A hajléktalan emberek
között igen nagy számban találhatóak a rossz családi körülmények között
felnevelkedett, az állami gondozásból kikerült, a rövidebb
börtönbüntetésen átesett, az elvált, az alkoholbeteggé lett emberek.
Róluk elmondható, hogy sem a megfelelő időben, sem a megfelelő módon nem
jutottak társadalmi segítséghez. Ez azt is jelenti, hogy a szociális
intézményrendszer diszfunkcionális működése a hajléktalanná válás
folyamatának is meghatározó tényezője.
2.1 Szakmai nyilvánosság
A
hajléktalan-demonstrációkat megelőző 5–10 évben a hajléktalansághoz
hasonló állapotokról széles olvasóközönség elsősorban a fiatalság
szubkultúráit bemutató írásokban találkozhatott.
A „csövesprobléma” nagy hulláma hazánkat 1978–1982 között érte el.
Első megjelenésében kulturális indíttatású volt, de már látszott mögötte
egy jelentős ifjúsági szegénység. Ezt a hullámot különböző rendőri
intézkedésekkel szorították vissza. Egy 1980–1985-ös fiatal csövesek
közötti vizsgálatból kiderült, hogy a fiatalok 31%-ának nincsen otthona,
és nagy közöttük az állami gondozottak aránya.
A 70-es
évek végétől jelentek meg, és többé-kevésbé széles körű nyilvánosságot
is kaptak olyan társadalomkutatások, amelyek a kifejezetten
hátrányos helyzet, szegénység, depriváció jelenségeire és az ezeket
létrehozó, fenntartó, átörökítő mechanizmusokra vonatkoztak.
Ezek közül témánkhoz kötődve kiemeljük a munkásszállókon élők
életkörülményeire és rétegződésére, a város peremén, slumokban élőkre,
hajléktalanokra, csavargókra vonatkozó vizsgálatokat.
2.2 Lakáspótló helyeken él a lakosságnak mintegy 3 százaléka
1980-as
népszámlálás adataiból kiderül, hogy a népességből több mint 360 ezren
nem lakásban éltek. 191 ezren csecsemő-, gyermekotthonokban,
nevelőintézetekben, gyermekvárosokban, diákotthonokban; 92 ezer ember
munkásszállókon, barakkokban, alkalmazotti szálláshelyeken stb.; 60
ezren munkaterápiás, alkoholelvonó intézetekben stb.; és 33 ezren
szociális otthonokban, szeretetházakban stb. laktak. Az épületek
számbavétele során „emberi lakóhelyként” találtak műhelyt, raktárt,
garázst, mosókonyhát közel 1189 db-ot; lakott kunyhót, bódét,
lakókocsit, vagont, lakott barlangot, cirkuszkocsit,
autóbuszkarosszériát, uszályt, stb. 2787 db-ot. 11 086 (Budapesten 3780)
olyan – műszaki átalakítás nélkül – lakott közvetlen tartózkodási helyet
találtak, amely üzlet, iroda, garázs, raktár, mosókonyha, présház stb.,
illetve lakókocsi, uszály, vasúti kocsi, barlang, kunyhó, bódé stb.
volt. Ilyen helyen lakott 28 378 ember, Budapesten 7622 fő. A 80-as
statisztikák azt mutatják, hogy akkor a népesség mintegy 2%-a (200 ezer
ember) élt hazánkban az effektív hajléktalanság veszélyzónájában –
pusztán a statisztika által megragadható „lakás”-viszonyaik okán.
Valójában a veszélyzónában élők száma jóval magasabb. Az effektív
hajléktalanok száma egyes becslések szerint elérte a 30 ezer főt.
2.3 A munkásszálló menedékház mintegy 15 ezer embernek
Egy
1982-es munkásszállókra vonatkozó vizsgálatból kiderül, hogy a szállók
menedékház funkciót is betöltöttek. A szállóra kerülés motívumait
vizsgálva többnyire kényszerelemek domináltak: megfelelő
munkalehetőség hiánya azon a településen, ahol korábban élt, vagy nem
tudott ingázni, vagy nem volt hol laknia, vagy családi konfliktus miatt
akart más településre kerülni, illetve az ottani helyzet nem felelt meg
az igényeinek és úgy gondolta, hogy munkásszálló majd mintegy
„ugródeszkaként” más lehetőségeket ad.
Jellemző
volt a szállón élők körében az állami gondozottak magas aránya, a
szakképzetlen munkások nagy létszáma. A lakók ötöde állandóan a
munkásszállón lakott, haza – ha volt olyan – legfeljebb nagyobb családi
ünnepekkor látogattak. Ők többségükben középkorúak voltak és
nagyobbrészt elváltak.
A munkásszállón élők 20%-ának gyakorlatilag nincs lakása,
állapította meg egy másik – 1985-ben megjelent tanulmány, amely szerint
a lakók mintegy háromnegyede halmozottan hátrányosnak tekinthető –
életkorából, anyagi helyzetéből, családtalansága következtében és nincs
kilátása önálló lakáshoz jutásra.
2.4 Hajléktalan lét az 1980-as évek közepén
1987-et írunk, amikor Utasi Ágnes
műhelytanulmányában átfogó képet kaphatunk a honi hajléktalanságról. A
mintegy száz, nagyvárosban élő, különböző korú hajléktalan emberrel
készített interjúból körvonalazódik a 80-as évek közepére jellemző
magyar hajléktalan lét. A „házpótló, lakáspótló” helyek, megélhetési,
jövedelemszerzési módok, a főbb jellemzők mentén történő csoportosítások
pontosan tükrözik a 80-as évek közepétől már meg is fogalmazható
társadalmi jelenséget.
A
hajléktalanok rétege belülről differenciált. Egyes csoportok kényszerűen
választott életformája, míg mások által tudatosan követett alternatív
életstílus a csövezés – írja a szerző.
A
megkérdezett hajléktalan emberek többsége nem vett részt folyamatosan a
társadalmi munkamegosztás rendszerében. Ebben a lakásszerzés naponta
felmerülő kényszere, az érték s normarendszer különbözőség mellett
azonban a munkanélküliség erősödése is fontos szerepet játszott.
Jellemző jövedelemszerzési formák voltak: bérházak takarítása,
építőipari segédmunkák, szemétszállítás, utcasöprés. Ismételten
felkeresett alkalmi munkahelyek között vezetett a mosoda, piaci rakodás,
kertészeti munkák, rakodó munkák, újságárulás. Voltak, akik
hulladékhasznosításból éltek: guberálásból, üvegvisszaváltásból,
papíreladásból. Sokan napszámos és idénymunkákat vállaltak
magánházaknál: favágást, kertásást, kiskertgondozást. Akadtak olyanok
akik illegális jövedelmekből éltek: kéregettek, lejmoltak, esetleg
élelmiszert, ruhát loptak, tiltott szerencsejátékot űztek vagy
prostituálódtak. Az elesettek, értelmi fogyatékosok, alkoholisták,
család nélküli, lakhatási lehetőség nélküli emberek közül nem egynek az
ügyes munkaadók munkájukért hálóhelyet, ételt és italt adtak,
gyakorlatilag éhbérért és minimális természetbeni juttatásért
dolgoztatták őket.
Milyen
hajlékokról számoltak be a megkérdezett hajléktalan emberek?
Főleg
fiataloknál az év nagyobb részében lakatlan nyaralók, vikendházak
(főképp ismerősök, barátok házai) szolgáltak lakhelyül. A megüresedett,
kiutalásra váró tanácsi lakások, a szanálásra ítélt házak, félbemaradt
építkezések hónapokig, sőt évekig háborítatlan otthont biztosíthatnak,
de volt aki transzformátorházban lakott. Voltak akiknek a munkáltatója
engedélyezte, hogy a portásfülkében, sportpálya-öltözőben, fűtőtérben,
üvegházban, elárusító bódéban, raktárban, pincében, aludhasson amolyan
kölcsönös érdekeltségi alapon. Vagyis a hajléktalan ember a szállásért
cserében mintegy őrizte a helyet illetéktelenekkel szemben. Sokaknak a
bérházak szárítóhelyiségei, használaton kívüli pince- és
szuterénhelyiségek, elhagyott viskók, bódék, kalyibák jelentettek
ideiglenes, vagy nagyon is véglegesnek tűnő odút. Volt aki külterületi
tákolmányában már 20 éve lakott, az interjú időpontjában 61 éves volt.
Többeknek szükség esetén parkok és pályaudvari kocsik, éjszakai járatok
szolgáltak szálláshelyül. Elsősorban barátok, ismerősök, ivócimborák
között gyakori megoldás volt a szívességi lakáshasználat, vagy a
különböző neműek között a lakhatási érdekek erősítette együttélés. A
80-as évek közepén a hajléktalan emberek vallomásai szerint az
albérletek között, ahol meghúzódtak nem kevés nyomortanyával,
ágybérlettel találkoztak. Néhány ezek közül valóságos – illegális –
éjjeli menedékhelyként működött.
A
társadalom perifériájára szorultak egy része átmenetileg valamilyen
intézményben, lakott, de e biztonság látszata mögött a legteljesebb,
otthontalanság jellemezte az itt élőket. Sorolhatjuk a munkásszállókat,
az állami gondozás intézményeit, vagy az olyan társadalmilag szervezett
és felügyelt „hajlékokat”, mint a börtön, alkoholelvonó-,
elmegyógyintézet, kórház, szociális otthon, átmeneti szállás – ahová az
otthon nélküliek bekényszerültek, vagy ahonnét alkalmasint akár meg is
szöktek.
2.5 Hajléktalanok Nemzetközi Éve 1987
1987-et az
ENSZ a Hajléktalanok Nemzetközi Évének nyilvánította. A világszerte
megtartott rendezvények célul tűzték ki, hogy javítsanak az embertelen
körülmények között élő emberek sorsán és a hajléktalanság 2000-re
megszűnjön.
Hajléktalannak tekintették mindazokat, akik:
–
pincében, utcán, aluljáróban, elhagyott házban laknak,
–
természeti katasztrófa,
– emberi
katasztrófa miatt elveszítették lakhelyeiket,
– nem
jutnak ivóvízhez
– nem
jutnak tisztálkodási lehetőséghez
–
személyes biztonságuk és lakásbérletük veszélyben forog,
–
szegénységük okán szlömökben, bádogvárosokban élnek.
Becslésük
szerint a Föld lakosságának mintegy ötöde nem rendelkezett minimálisan
megfelelő lakással, mintegy 100 millió embernek pedig semmilyen hajléka
nem volt. (A fenti bővített meghatározással az ENSZ a harmadik világ
szegényeire kívánta a figyelmet felhívni.)
2.6 Sajtóvisszhang 1988–1989
Minden
bizonnyal a „Hajléktalanok Nemzetközi Éve” kapcsán szűnt meg a
hajléktalanság tabuként való kezelése Magyarországon. A korábban
említett tanulmányok, vizsgálatok nagy része is 1987-ben látott
napvilágot.
Kezdtek
sorra megjelenni cikkek – a napi-, és hetilapokban egyaránt – a
hajléktalan emberekről, akik pincelakók, barlanglakók, bódékban,
kazánházakban, nyaralókban, öltözőkben, pályaudvarokon... húzzák meg
magukat, vagy alkalmi ismerőseiknél alszanak. Olvashattunk önkényes
lakásfoglalókról, kilakoltatott díjhátralékosokról, emberi tartózkodásra
alkalmatlan szükséglakásokról. Írtak az átmeneti szállók életéről,
amelyekről kiderül, hogy lakói a halmozottan hátrányos helyzetű emberek
rétegébe tartoznak. Bajaikat tetézi, hogy sok közöttük a mozgás-,
hallás-, látás- és lelki sérült. Az is kiderül, hogy a budapesti „Lordok
Háza” fapriccsein kívül (16 férfi és 8 női hely) semmi nincs a
hajléktalan emberek számára. Nem talált meghallgatásra Bognár
Szabolcsnak az Ötlet oldalain (1988. 08. 11.) megírt javaslata, hogy
kerületenként légópincéket, óvóhelyeket nyissanak ki hajléktalan
embereknek.
1989
februárjában a VI. kerületi rendőrkapitányság illetékese a Mai Napnak
(1989. február 13.) úgy nyilatkozott, hogy becslése szerint legkevesebb
tízezer ilyen ember tengődik a fővárosban. A regionális
munkanélküliség következtében Budapesten szerencsét próbáló családok
sokszor mosókonyha foglalóként, majd kilakoltatottként tűnnek fel
közöttünk. Győri Péter a Népszabadság 1989. április 6-i számában erre az
akkor már két-három éves jelenségre, a családos hajléktalanságra hívta
fel a figyelmet, hangsúlyozva: fontos lenne, hogy a hajléktalanságot ne
rendőri, büntetőjogi, hanem szociális problémaként kezeljék.
Az 1989-es
év fordulópontot jelentett nem csak a társadalom, hanem a hajléktalanság
hazai történetében is. 1989-ben megalakult a Hajléktalanokért
Társadalmi Bizottság.
Ez volt az első olyan civil kezdeményezés, amely a hajléktalan
emberek érdekeinek védelmében kiállt és cselekvési program készítését
szorgalmazta. Alapítóin keresztül kapott először sajtónyilvánosságot a
hajléktalanság problémája.
A probléma
kezelésének első lépései viszont a hajléktalan emberek jelenlét-
demonstrációinak hatására indultak meg. A döntéshozók eszközök
hiányában, a korábban politikai távolságtartással kezelt társadalmi
szerveződések és karitatív csoportok, egyházi és világi segítők
együttműködésére számíthattak. Az ő közreműködésükkel nyíltak meg az
első menhelyek 1989–1990 telén, és indult el a hajléktalanság kezelése
kényszerűen a „tűzoltó” megoldások útján.
|