1. Visszapillantás a hajléktalanügy honi történetébe
„… a
családfenntartó jövedelmének elvesztését rendszerint a hajléktalanság
követi. A hajléktalan család pedig albérletben, kunyhó- és
bódélakásokban húzódik meg, majd tagjai a családi közösséget felbontva,
ágybérletek, éjjeli szállók felkeresésére kényszerülnek. A szociális
munka terén érvényesülő családvédelmi szempontok tehát kötelezően
előírják, hogy a hajléktalanná váló családok intézményes elhelyezése
érdekében szükséglakások létesüljenek. Gondoskodni kell azonban arról
is, hogy a már széthullott család tagjai, az egyedülálló hajléktalanok
is találhassanak a körülményekhez képest elfogadható éjjeli szállást, s
ezen célt kívánják biztosítani a menhelyek.”
1.1 A bekövetkezett hajléktalanságot enyhítő szegényügyi intézmények:
szükséglakások és menhelyek az 50-es éveket megelőzően
A
hajléktalanügy a századforduló környékén kezdett szervezettebb formát
ölteni. Az első lépéseket inkább közbiztonsági, közegészségügyi és
rendészeti szempontok vezérelték (pl. az elszaporodó illegális
tömegszállások ellenőrzésére létrehívott ún. lakásrendészet). A
századfordulótól a hajléktalanügyet elsősorban a szociális és lakásügyi
problémák határterületeként, inkább szegényügyi, mint lakáspolitikai
kérdésként kezelték. A kor uralkodó felfogása szerint a lakhatás
megoldása kinek-kinek a magánügye volt. Ha azonban valaki erre önmagában
képtelen, akkor a közösségnek voltak kötelezettségei vele szemben. A
hajléktalanság elleni küzdelem kettősirányú volt: egyrészt a
hajléktalan családok, másrészt a hajléktalan egyének
elhelyezését kívánta lehetővé tenni.
1.1.1 Hajléktalan családok elhelyezése – szükséglakások
A
szükséglakások jogviszonyának szabályozásáról szóló 4780/1932. M.E. sz.
rendelet értelmében „Hajléktalannak azt kell tekinteni, aki
körülményeinél fogva képtelen arra, hogy magának és családjának lakást
biztosítson”. Számukra a helyi közösségnek kellett valamilyen
hajlékot biztosítania. E célra szolgáltak a szükséglakások. A
szükséglakás az, amelyet az állam, a törvényhatóság vagy község
kizárólag hajléktalanok elhelyezésére létesít (építtet, bérel, stb.) és
kifejezetten ilyennek minősít. A szükséglakást a közület
közsegélyezésképpen nyújtja az arra rászorulónak.”
A szükséglakások építésének indítóoka nem a lakáshiány, hanem a
hajléktalanság mértéke volt, ezért a szükséglakás-építés mindig a
gazdasági helyzet alakulásának megfelelően jelentkező szükségletekhez
igazodott, alapvetően azzal a céllal, hogy a kilakoltatottaknak
ideiglenes hajlékot nyújtsanak. A szükséglakásokat (korábbi néven
„családi szobákat”) tehát mintegy „természetbeni segélyként” adták a
rászorulóknak, szokásos lakásbérleti szerződések nem köttettek. Ha a
tömeges igény miatt mérlegelni kellett, hogy kinek juttassanak
szükséglakást, akkor az alacsony jövedelem mellett a gyermekek számát, a
lakbérfizetési képtelenség miatti korábbi kilakoltatást, valamint a
budapesti illetőséget vették figyelembe. A szükséglakástelepek – kevés
kivétellel – összesen egy szobából álló lakások, amelyek családok
állandó hajlékául kevéssé voltak alkalmasak. A szükséglakástelepek
számára a székesfőváros házirendeket adott ki, amelyek a szükséglakásban
zajló élet szinte minden területére alkalmaztak valamilyen megszorítást,
elvárást. A házirend betartását és a szükséglakástelepek rendjét
telepfelügyelő ellenőrizte.
A szükséglakásokat igénybevevő családoknak csekély használati díjat
kellett fizetniük, amelyet a teljesen szegény családok részére az
elöljáró elengedhetett. Egy-egy család csak meghatározott ideig –
legfeljebb három hónapig – használhatta a lakást, ugyanakkor a
századfordulón jellemző helyzet volt, hogy az egyébként ideiglenes
elhelyezésére szolgáló lakásokat a szabályoktól eltérően rendszerint
évekig ugyanazok a keresetnélküli családok lakták.
1.1.2 Hajléktalan egyének elhelyezése
1800-tól
Pest-Buda és Óbuda lakosságának száma 30 évenként megkétszereződött. Az
ipari és kereskedelmi koncentráció a nagyvárosi munkaalkalmak a nőtlen
és hajadon munkások nagy tömegeit szívták a nagyvárosba. Az ő
elhelyezésük a különféle otthonok (tanonc-, legény- és nőotthonok)
feladata volt. Az egyedülálló munkások megfelelő bérfizetés ellenében
szállást kaphattak a népszállókban, vagy albérletben laktak.
Jellemző
szokás és a megélhetést is kiegészítő forrás volt, hogy a lakosság egy
része házát egészben, vagy annak egyes helyiségeit tömeges éjjeli
szálló gyanánt kiadta. „Aki házát részben vagy egészben, vagy aki
lakásának, illetve a bérelt háznak egyes helyiségeit éjjeli szálló
gyanánt akarja kiadni – ide nem értve a szállodásokat –, ezt csak külön
hatósági engedély alapján teheti” – írja a már említett 1884-es
szabályrendelet tervezet a VI. cím 17. §. alatt. A tervezet értelmében
az engedélyt az illető kerületi elöljárósága adta ki, ha az éjjeli
szállót létesíteni kívánó bemutatja a háztulajdonos engedélyét, valamint
a kerületi orvos véleményét, és ha a helyiség fekhelyekkel el volt
ellátva. Az engedélyezett szállók a kerületi orvosok felügyelete alatt
álltak. A fővárosban létező tömeges éjjeli szállók mennyiségileg és
minőségileg egyaránt elégtelenek voltak. Ezeket a tömeges éjjeli
szállókat a vállalkozók rendszerint olyan házakban szokták berendezni,
amelyek építéstechnikai szempontból rendes lakásnak alig voltak
alkalmasak. A tisztiorvosok sok esetben csak azért tűrték meg a
szállókat, mert tehetetlenek voltak a lakáshiánnyal szemben. A szállókon
10–40 fillért is elkértek a vendégtől egy-egy éjjelért, holott gyakran a
földre szórt rongyok helyettesítették az ágyat. Az állandó keresetű
szakmunkások rendszerint csak nagy szükségből keresték fel ezeket a
szállókat, amelyek lakói elsősorban az alkalmi munkások közül és a
proletariátus legalsóbb rétegeiből kerültek ki.
Az
albérletek, az ágyrajárás és a tömeges éjjeli szállók valamint éjjeli
menhelyek nyújtotta elszállásolás tapasztalatainak ismeretében
fogalmazta meg a Ferenczi Imre az olcsó lakások, valamint a megfelelő
szálláshelyek szükségességét: „A modern lakásreform minden eszközével
olcsó lakásokat kell teremteni a családos munkásoknak, hogy ne kelljen
ágybérlőket tartaniuk, a túlzsúfolt lakásokból kiemelendő ágybérlőknek
lehetőleg a régi árak mellett megfelelő szállóalkalmatosságot kell
létesíteni.”A megfelelő
szállóalkalmatosságon a népszállót értette. Az első lépést a
főváros a népszállók építése terén a VI. kerületben 1910–11 között –
Rowton lordról elnevezett rendszer mintájára – épített népszállóval
tette meg.
Hajléktalan magánosokról akkor beszélünk a korszak felfogása szerint,
amikor „az egyedülálló egyén a Népszálló, az albérlet vagy ágybérlet
bérét sem tudta megfizetni, vagyis amikor hatósági támogatás nélkül
tényleg az utcán kellene töltenie az éjszakát.
Az egyedülálló hajléktalan embereket különböző éjjeli
menedékhelyek fogadták be.
A főváros
területén az első menhely 1876-ban jött létre. Létesítője a „Régi hű
testvérek” szabadkőműves páholy
volt. Négy éves úgymond kísérletezési szakasz után 1880-ban fogalmazták
meg az addigi kezdeményezők és időközbeni csatlakozók a „Hajléktalanok
Menhelye czímű Jótékony-Egylet” Alapszabályát, amelynek értelmében
az egylet célja „menhelyek felállítása és fenntartása, hajléktalanok
időleges elhelyezése, esetleg étkeztetése czéljából Budapesten, továbbá
ily hajléktalanok részére lehetőleg kereset források nyitása”.
Amikor
Budapesten 1881-ben megszervezték a tanácsi IX. ügyosztályt, ennek
hatáskörébe tartozott a nyílt szegénygondozás központi irányítása,
valamint az árvaházak és szeretetotthonok, mellett a menhelyek,
népkonyhák
létesítése, kezelése is.
Szintén
jól tükrözte a főváros viszonyát a menhelyek létesítésével kapcsolatosan
az 1893. jún. 21-én tartott rendkívüli törvényhatósági bizottsági
közgyűlés ülésének 649. sz. határozata, amely a következőket fogalmazta
meg: „A menhelyek társadalmi úton szaporítandók, éspedig oly módon,
hogy a székesfőváros erre a célra a „Hajléktalanok Menhelye” című
egylet, esetleg már hasoncélú egyletet is, az eddig is már gyakorlatilag
mutatkozott módon erkölcsileg és anyagilag is támogatni fogja. Az ily
menedékhelyek létesítésénél arra kell törekedni, hogy olyanok lehetőleg,
minden kerületben állítassanak fel, éspedig oly környéken, ahol sűrű a
munkás nép s közel találja műhelyét.”
Összességében a fővárosban 1898-tól 1907-ig az állandó menhelyeken 1100
ágy fogadta a rászorulókat, az elszállásolt egyének száma pedig pl.
1895-ben éves szinten 387.156 fő volt.
Közvetlenül az I. világháború előtt 1240 férőhely állt rendelkezésre
három nagy menhelyen. A háború alatt a menhelyeket katonai célokra
foglalták el, majd menekült családok elhelyezésére szolgáltak. Később a
20-as években a nagy lakásínség miatt télen-nyáron telt házzal működtek.
Az
egyedülálló hajléktalan emberek kérdése a gazdasági válság
elmélyülésével ismét nagy gondot okozott a fővárosnak. 1930–31-ben
zsúfolásig megteltek az akkor működő fővárosi menhelyek azokkal, akik
sem az albérleti szobát, sem pedig az ágybérlet árát nem tudták
kifizetni. Azok, akik nem jutottak be a menhelyekre az óbudai majd a
kőbányai téglagyárak rossz levegőjű, sokszor még tüzes kemencéiben
húzták meg magukat éjszakára, de ijesztően magas számuk miatt a
téglagyárak igyekeztek kizárni őket.
A főváros
ideiglenes menhelyek nyitására kényszerült. Az éjjeli menedékhelyeket
nemcsak a magányos hajléktalan emberek keresték fel, hanem ide húzódtak
be a faalkotmányaikban vagy földbe vájt kunyhókban és egyéb helyeken
lakó a megfagyás veszélyének kitett családok is. 1932 decemberében,
különösen ezekre a családokra való tekintettel a m. királyi állami
rendőrség életvédelmi osztálya hat férfi, illetve női „fapados
melegedőket” is létesített a megfagyás elől menekülő vagy
öngyilkosságot megkísérlő hajléktalanok számára. A téli időszakban
működő melegedő szobákba a rászorulók igazolás nélkül jelentkezhettek,
és naponta kétszer meleg levest és kenyeret is kaptak.
A hatalmas
igény és a menhelyek továbbra is korlátozott száma miatt 1932 december
24-től a fővárosban bevezették a munkaszolgáltatással egybekötött
menhelyi elhelyezés új rendjét. (223 442/1932.-IX.) E szerint a
fővárosi menhelyeken a felvétel az üresedett helyekre naponként történt.
A beutalást a VI. ker. Angyalföldi út 2. szám alatt lévő „központi
iroda” végezte, amely a hajléktalan felnőtt magányos embereket
rendszerint egy hónapra utalta be. A munkaképes hajléktalanoknak egyhavi
ellátásukért 10 napon át, naponként 6 órai könnyű munkát (gazirtás,
útegyengetés, ároktisztítás, kisebb földmunkák) kellett végezniük azokon
a munkahelyeken, amelyeket a kerületi elöljáróságok, illetve a főváros
kertészete kijelölt számukra.
Az éjjeli
menedékhelyeken minden lakónak külön fekhelyet (vaságy, szalmazsák,
lepedő, szalma fejpárna, két pokróc) biztosítottak. A munkaképes
hajléktalan emberek reggelit (fél liter tej, 20 dkg kenyér), egy
ebédjegyet és vacsorát (5–8 dkg kolbász és 10 dkg kenyér) kaptak. A 10
munkanapon ezen kívül még 1 db 20 filléres (hentesáru- és kenyér)
utalványt is kaptak. A munkaképtelen hajléktalan emberek naponta
ebédjegyet és felváltva egy 20 filléres hentesáru- vagy egy tej- és
kenyér utalványt kaptak. (Ez a rendszer kiterjedt a Magyar Vöröskereszt
Egylet által elhelyezett menhelylakókra is, akiket a főváros utalt be,
és akik után egyenként és éjjelenként a főváros a 20 fillér hálódíjat
megtérítette a Vöröskeresztnek. Egyébként a Vöröskereszt menhelyein
lakók nem voltak munkaszolgálatra kötelezve.) A menhely vendége, ha nem
folytatólagosan vette igénybe a menhelyet, akkor csak a fővárosi
fertőtlenítő intézetben történt fertőtlenítés után kaphatott újra
helyet. A menhelyeken általában este 7 órától másnap reggel 6 óráig
lehetett tartózkodni.
1935–36-ban átszervezték a fővárosi pénzbeli, természetbeni és
intézményi szociális ellátások rendszerét, ezen belül az addigi
menhelyeket is. A főváros területén tartózkodó hajléktalan emberek
egységes nyilvántartására 1936 áprilisában külön szervezetként
létrehozták a Hajléktalanok Központi Irodáját, ahonnét az a hajléktalan
emberek egész városra kiterjedő beutalását végezték és közmunka
szolgálatát szervezték, szükség esetén pénzbeli és ruhasegélyt is
nyújtottak. (1938. januárjában ez az iroda 4534 főt tartott nyilván.)
1935–36-os
években összesen 11 menhelyen mintegy 3200 férőhely állott rendelkezésre
a főváros menhelyein. Ezek 45%-át a Székesfőváros, 36%-át a Magyar
Vöröskereszt, 5%-át az Üdvhadsereg, 4%-át a. Szent Imre-városi Karitász,
és 10%-át az V. ker. Általános Közjótékonysági Egyesület tartották fenn.
A korabeli statisztikák azt mutatják, hogy ez is mindig kevés volt, és
az egész szegénygondozás legszomorúbb csoportját a menhelyen élők
alkották, „akik sem munkával, sem családdal nem kapcsolódnak a
társadalomhoz, valóságos kivetettek ők, akik közül sokat a hosszú
munkanélküliség tett menhelylakóvá”.
1.5 A
hajléktalan embereket segítő egyéb megoldások
Ahogyan
azt már említettük, a menhelyek mellett a város különböző pontjain
létesültek nappali melegedők, ahol szerény étkezésben is
részesülhettek a rászorulók. A téli időszakban működő melegedő szobákba
a rászorulók igazolás nélkül jelentkezhettek, és naponta kétszer meleg
levest és kenyeret is kaptak.
Budapest 4
pályaudvarán és 14 vidéki állomáson működött Pályaudvari Misszió.
Ezekben a Magyar Családvédelmi Szövetség és a Katolikus
Háziasszonyok Országos Szövetsége aktivistái segítették tanácsokkal,
elhelyezkedési lehetőséggel – elsősorban az egyedülálló fiatal nőket,
illetve rövid időre átmeneti szállást is biztosítottak. Hasonló
segítséget, útisegélyt nyújtottak időseknek, vakoknak, súlyos betegeknek
is.
A főként
az idős emberek számára jelentettek nagy segítséget az ún. „kis
szeretetotthonok”.
A fővárosban 1933-tól működtek azoknak az idős, ínséges körülmények
között élő embereknek az elhelyezésére, akik a szeretetotthonokba nem
jutottak be férőhelyhiány miatt. Általában olcsó bérházakban lévő
szoba-konyhás lakások voltak, amelyeket különböző egyházi és karitatív
szervezetek béreltek. A fűtésről és az élelmezésről a főváros
gondoskodott. A szociális támogatást az egyházi szervezetek és a
Vöröskereszt szociális munkásai adták. Egy lakásba két vagy három idős
embert helyeztek el. Ezt nevezték „összeköltöztetés”-nek.
1938-ban számuk 71 volt. 1939-ben mintegy 800 idős ember lakott –
összesen 73 – ilyen kis szeretetotthonban a főváros területén.
A
harmincas években hozzávetőlegesen kétszáz karitatív, szociális
egyesület tevékenykedett a fővárosban. Sok egyéb szociális funkciójuk
mellett különböző menhelyeket és melegedőket is fenntartottak, vagy
olcsó lakásnyújtásról gondoskodtak, stb.
1.6 A korabeli hajléktalanság okai
Feltehető
a kérdés: milyen társadalmi okok játszottak szerepet a korabeli
hajléktalanság tömegméretű kialakulásában? Magukból a hajléktalanságra
vonatkozó definíciókban következtethetünk arra, hogy legfőbb okként az
akkori társadalom a lakáshelyzet megoldatlanságát tekintette. A
lakáshiány okán a kislakások árai illetve bérei jelentékenyen
megnövekedtek. Ezzel együtt nőttek az albérleti, ágybérleti díjak is.
Egyre többen váltak képtelenné ezek megfizetésére és szorultak menhelyi
elhelyezésre. A szegénységet – és így a hajléktalanságot
is – gerjesztő okok között ott szerepelt az alacsony jövedelmek
mellett a munkanélküliség is. A lakáshiány mellett a
korabeli hajléktalanság következő okaként a hatósági kilakoltatások
jelölhetők meg. A kilakoltatások alapvető oka a lakbérfizetési
elmaradások volt. A kilakoltatott családokat szükséglakásokba,
szükséglakástelepekre költöztették. A szükséglakások építése viszont nem
állt arányban a kilakoltatott családok számával. Ebből a helyzetből az
adódott, hogy ahol lehetett a családot megbontották, a családtagokat
magányosok menhelyein helyezték el, illetve elkerülhetetlenné vált a
bódévárosok, nyomortanyák kialakulása. Külön gondot jelentettek a
menekültek, bevándorlók. Ezeknek az embereknek tetemes hányada élt
vagonlakásokban, pályaudvarokon.
1.7 A háború utáni évektől a rendszerváltásig
A háború
utáni években többek között helyre kellett állítani a megrongálódott
szegényházakat, szeretetotthonokat is. (Ez 261 állami szegényház és
szegényszoba, összesen mintegy 8000 ágy korszerűsítését,
továbbfejlesztését jelentette.) 1947-ben 150 szociáliskonyha működött,
ahol közel 33 000 rászorulónak biztosítottak naponként főtt ételt. A
lakás nélkül marattaknak két átmeneti otthonban 500–500 férőhelyen adtak
ideiglenes elhelyezést.
1950 után
a szociális igazgatás fejlődése megtorpant. Kialakult az az álláspont,
hogy a szociális gondoskodás szükségtelen, a munkanélküliség
felszámolásával, a dolgozók életszínvonalának javításával megszűnnek a
szociális problémák is, nem lesznek többé olyanok, akik a társadalom
támogatására szorulnak. Az 1953-as lakáskódexig változatlan formában
maradt fenn a hajléktalan emberekre és a szükséglakásokra vonatkozó
korábbi szabályozás lényege. A további magyar jogszabályok a
rendszerváltozás előtti időszakban nem ismerték el a hajléktalan
állapotot, így annak megoldási formái sem kerültek szóba.
„Ezzel
függ össze az a paradigmaváltás, amely a hajléktalanok egy részét
szociális problémacsoport helyett ismét rendészetileg „kezelendő”
úgynevezett „lumpen elemeknek” deklarálja. Az ekkor lezajló
paradigmaváltás másik lényeges összetevője, hogy az addigi
magán-bérlakás-piaci viszonyok kiegészítőjeként, szociális támogatási
rendszerként működő hajléktalanellátás (szükséglakás-juttatás, menhelyi
elhelyezés) helyébe az állami (tanácsi) bérlakáselosztás rendszere
lépett Az „önmaguk lakhatásáról gondoskodni képtelenek” átkerültek –
elvileg – a tanácsi bérlakásra jogosultak körébe.”
A hajdani
menedékhelyek közül egyedül az Üdvhadseregtől elállamosított Dobozi
utcai szálláson, a Lordok Házában maradt meg egy ún. „fapados”, 16 férfi
és 8 női férőhellyel. Itt elsősorban azok a börtönből szabaduló emberek
húzódtak meg, akiknek nem volt otthonuk, családi kapcsolataik
felbomlottak. Maga a Lordok Háza egyike lett a főváros munkásszállóinak,
ahol számos lakásnélküli ember élt évtizedeken keresztül.
|