A CSÖVESSÉ VÁLÁS MOTIVÁCIÓI, A CSÖVESEK
FŐBB TÁRSADALMI TÍPUSAI
A társadalmi rétegződést vizsgáló
kutatási eredményeink jelezték, hogy a társadalom rétegrendszerébe nem
tudjuk besorolni a népesség egészét. Gyakran a rendhagyó életút,
szükségletrendszer hatására az egyén elutasítja a szokások, normák
követését. Rövidebb vagy hosszabb időre kivonul a társadalomból. vagy
kirekeszti önmagát. E sajátos réteg életvitele, életstílusa a
szociológiában ismeretes kifejezéssel alternatívvá válik.
Vizsgálatunk hipotézise szerint
viszonylag kevés a valószínűsége Magyarországon a törvénnyel nem ütköző
normatagadásnak, s így a normákat megtagadó alternatív életstílus
választásának is. Kérdéses, hogy mi ennek a legfőbb oka.
Nálunk az egyik domináns deklarált érték
a munka, a jövedelmek munka szerinti elosztása. Jóllehet ez a valóságban
gyakran inkább jelenti a munkakörök, munkaterületek, beosztások
szerinti javadalmazást, de többnyire jól követi a társadalom
presztízshierarchiáját. A felnőtté válással egyidejűleg legalábbis a
férfiaknál - belép az általános munkakényszer, pontosabban
munkahelykényszer dokumentálásának jogi, törvényes elvárása. Ez pedig
csak néhány foglalkozásnál teszi lehetővé a társadalmi munkamegosztás
rendszerén kívül maradó alternatív életstílus követését. Jól jelezték
ezt az interjúk is. Az általunk vizsgált perifériára került hajléktalan
alternatív életstílust követők egy része olyan fiatal, akik csak
„kirándulás jelleggel”, átmeneti időre vonulnak ki, negligálják a
társadalom többsége által preferált értékeket. Akik pedig permanensen
kívánnak a többségi értékekkel szembenálló valamely életstílust követni,
azok gyakran összeütköznek a törvénnyel. Vagyis életstílusuk a
kriminalitás irányába sodorja őket.
A tőkés struktúrában élő társadalmak egy
részében - a mi társadalmunktól eltérően - nagyobb a kivonulókkal
szembeni tolerancia. A munkanélküli segélyekből és/vagy a szülők
tőkéjéből sokan jutnak legálisan munka és munkahely nélkül
jövedelemhez.
A kérdés ezután az, hogy a törvényes
lehetőségeket gyakran megsértve kik és miért követnek mégis alternatív
életstílust nálunk - hosszabb-rövidebb ideig. Kétségtelen; hogy a
csövesek munkához fűződő értékeit, jövedelem szerzési módjait vizsgálva
világossá válik, hogy az alapvetően eltér a társadalmi elvárástól. Meg
kell állapítanunk, hogy a csöveseknek csak kisebb hányada követi
alternatívaként, választással sajátos értékrendszerét. A többség
számára alapvetően életforma, olyan létfeltételek által determinált
keret, amelybe inkább sodródnak, mint választják azt követői.
Hipotézisünket igazolandó megkíséreljük
a továbbiakban tipizálni a csövesek világát aszerint, hogy milyen
létfeltételek, társadalmi körülmények eredményezték a hajléktalan
létformát, s az azzal járó csöves életvitelt.
Illegalitásban csövezők
A kriminalitás határát súrolják
cselekményeikkel”vagy már követtek el törvénysértést a társadalomból
titkolt helyre vonuló, menekülő illegalitásban élők. Vannak közöttük,
akik számára ez valóban teljes illegalitást jelent, hiszen elkövetett
bűntény, kihágás miatt körözik őket. Az illegalitás ezek számára
kényszer, az esetek többségében kizárólag rövid életű lehet, mivel a felelősségrevonás jobbára elkerülhetetlen.
A csövesek vizsgált mintájára jellemző
egyik sajátos menekülő típus a gyermektartási kötelezettséget
igazságtalannak, jogtalannak minősítők kivonulása. Ők feladják
munkahelyüket, állandóan változtatják szálláshelyüket, hogy elkerüljék
a tartásdíj fizetését.
A fiatalkorú csövesek között többen
iskolai kudarc, elkövetett vétség, iskolai, szülői, esetleg rendőrségi
felelősségrevonás elől menekülnek, bujkálnak hajléktalanul.
„Havi 2500-at kellene fizetnem az
asszonynak. Azt képzeltem, hogy az igazság is elég ahhoz, hogy valaki
pergyőztes legyen Magyarországon. Nem így történt. A feleségem …
készült az ügyvédével. A legkülönfélébb hamis tanúkkal cáfolták meg az
állításaimat.” (B.B. 47 éves)
„Nem ment az orosz, a tanáraim meg
állandóan piszkáltak miatta, hogy … akkor nem érettségizhetek… Aztán
most télen jött egy nagy fölhajtás a narkó miatt … Egyébként azt hiszem
a yard értesítette őket (értsd: az iskolát), amikor megbuktunk azzal a
rohadt hamis recepttel.” (D.V. 18 éves)
„Aktuális, hogy jöjjön a behívó a
börtönbe,… így meg nem találnak meg. Lecsaptam egy ürgét a Vágóhídon…
elvettem tőle az óráját és a dudvát is … Sajnos … volt már ilyen
régebben egyszer.” (27 éves)
A menekülő fiatalkorúak később részben
visszatérnek a társadalomba, konszolidált otthonukba - ha van -, s
vállalják a büntetést, kellemetlenségeket, de sokan közülük - éppen az
illegalitás miatt - jövedelem híján sodródnak, s komolyabb bűntényt is
elkövetnek.
Intézményes gondozásból, közösségből
kihulló gyökértelen lebegők
A zárt vagy nem zárt intézetekből
kijutók nagy része az utcára kerül, s hajléktalanná, csövessé lesz.
Sajátos csoportja ennek a rétegnek a nagyvárosba települő, felnőtté váló
állami gondozottaké. Amennyiben munkásszállásra nem kerülnek, vagy nem
akarnak költözni, kezdő jövedelmük kevés az albérletre. Az pedig
rövidesen világossá válik számukra, hogy a társadalomban szinte
kizárólag a tágabb család összefogásával, segítségével lehet lakáshoz
jutni. A lakásnélküliség és lakásszerzés perspektívátlansága gyakran
sodorja a társadalom perifériájára a volt állami gondozottakat.
Társadalmon kívüliségükhöz az is hozzájárul, hogy míg az intézetekben a
gondozottak által nyújtott befektetés, illetve tanulás, munka
mennyiségétől és minősédétől szinte függetlenül ellátásban,
gondoskodásban részesültek, harc és küzdelem nélkül a legszükségesebb
javakhoz hozzájutottak, addig a társadalomban már felnőttként
versenyre, harcra, szociális ügyességre van szűkség a fennmaradáshoz, s
főleg a lakásszerzéshez. Ehhez mintát - ha gyakran nem is pozitívat, az
egyén gazdagodását, előrejutását, s azzal együtt lakásszerzését
mindenképpen jobban segítőt - inkább elsajátítottak a családokban
szocializálódott egyének.
„Két hónapos voltam, amikor állami
gondozásba kerültem… majd Fótra… Nem tudtam, milyen családhoz tartozni,
így nem is hiányzott nekem a család… Én nem vagyok olyan lázongó típus.
Velem soha nem voltak igazán problémák… Amíg be nem töltöttem a 18.
életévemet … gondoskodtak rólam, autószerelő lettem. Kikerültem onnan és
nem volt hova mennem. Csak csapódtam egyik helytől a másikra. Most
kezdtem el gyűlölni apámat és anyámat, hogy ilyen lehetetlen és
kilátástalan helyzetbe juttattak.” (Z.T. 20 éves)
Megoldatlan a börtönből, elvonó kúráról,
elmegyógyintézetből, illetve kórházból kikerülők helyzete abban az
esetben, ha megszűnik, megromlik kapcsolatuk családjukkal, és a család
már nem fogadta vissza őket. Egyetlen menedéket ezek számára is a
munkásszálló jelentené, de a szállók többnyire tömegszállások, s a
társadalom az itt élők teljes beilleszkedését, rendszeres munkáját
elvárja, illetve szállást csakis annak fejében nyújt. A vizsgált
csoportokhoz tartozók azonban az elvárt munkahelyi folytonosságra,
kitartásra gyakran képtelenek, hiszen intézeti kezelésük is jobbára ezen
gyengeség következménye volt. Emiatt a munkásszálló általában csak
rövid ideig jelent menedéket az intézetből szabadulóknak. Végül is
többségük számára maradnak a búvóhelyek, esetleg a Dobozi utcai
ideiglenes átmeneti szálláshely.
„Én akkor robbantam le így, amikor benn
voltam először az elvonón, és aztán kigyöttem, és az asszony
elkergetett… asszondta, hogy szégyell engem a ház előtt… én meg elgyöttem… a nyugdíjamat neki odaaggya a postás, mer' papíron ugye még
nem váltunk el…” (K.T. 66 éves)
Presztízsváltók
A társadalom presztízshierarchiájában
elfoglalt helynek megfelelő viselkedési módokra szocializálódunk,
társadalmi presztízsünknek megfelelő szerepeket tanulunk a környező
közösségek segítségével. Amennyiben megszűnik a környezeti közösség
elvárása, csökken nagy emelkedik az egyén társadalmi presztízse, az
individuum ezt általában vesztesként éli meg. Elveszíti az egykori
környezet normáit, új környezetének elvárásaihoz kell alkalmazkodnia. Ez
azonban korántsem könnyű feladat. Amennyiben az egyén nem képes
elsajátítani az új státusznak megfelelő szerepeket, nem képes a
társadalom vertikális rendjében a megváltozott új környezethez
asszimilálódni, gyakran perifériára kerül, elveti a társadalom
normarendszerét, megtagadja mind a régi, mind az új státuszhoz járuló
elvárásokat, normakövetést.
A hajléktalan, perifériára került
csövesek között különösen az idősebbek életútja tükrözi a történelmi
változások hatására keletkezett presztízsváltást. Csövessé,
hajléktalanná vált horthysta katonatisztet, tulajdonától megfosztott
kisiparost, a szövetkezetesítés elől városba menekült, családjától
elszakadt parasztot, 1957-ben önként leszerelt katonatisztet egyaránt
találunk.
A csövesek életútja azt is jelezte, hogy
gyakran lecsúsztak, elvesztették egykori presztízsüket azok is, akiknek
internálták, disszidált vagy kitelepítették családját.
„A Szovjetunióba kerültem hadifogolynak.
Aztán hazatértem. Közben meg lezajlottak a kitelepítések… Anyámat
kitelepítették az NSZK-ba, nekem meg semmi reményem nem volt arra, hogy
én is kimehessek utána.” (J.K. 67 éves)
„Apám katonatiszt volt. Kolozsvárott
születtem. Szüleimet 1949-ben internálták, ott is haltak meg az
internálótáborban. Engem apám barátja örökbe fogadott.” (Cs.L. 49 éves)
„Odahaza a mi téeszcsénk nem tudott az
embereknek sem tisztességes munkát adni, sem tisztességes munkaegységet
fizetni… 1960-ban jöttem Pestre dolgozni… Az aszfaltozókhoz kerültem és
nagyon jól kerestem… Rendszeresen küldtem haza a pénzesutalványokat…
Alighogy nekifogtunk a háznak, Icát már el is váltam a feleségemtől.
Teherbe esett, én meg nem lehettem a gyerek apja, otthon sem voltam .”
(K.I. 65 éves)
Néhány idős csöves életútja szinte
dátumszerűen végigkíséri a legújabb kor történelmi sorsfordulóit.
„Cipészműhelyem volt a háború előtt…
42-ig, amíg be nem hívtak… 'A suszterájomat szétbombázták… Jelentkeztem
továbbszolgálatra a hadseregbe… 50-ben elkezdtek piszkálni visszamenőleg
a suszteráj miatt, … nem maradhattam bent. Elmentem Sztálinvárosba az
építkezésekhez dolgozni. A feleségemet ott ismertem meg… Feljöttünk
vissza Pestre… Ötvenhatban … bele is keveredtem, de rendesen. A
feleségem 56 decemberében fogta a gyereket és kimentek Bécsbe…” (B.L. 73
éves)
A politikai, történelmi változások
traumái általában megosztanak egy-egy réteget egykori presztízsétől, az
új körülményekbe belenyugodni nem tudók vagy felkapaszkodásra
tartalékkal már nem rendelkezők növelik a perifériára jutó csövesek
arányát. Ritkábban ugyan, de találkozunk a presztízsemelkedés céljával
perifériára kerülő csövesekkel is. Ilyen volt az a cigányházaspár,
amelyik városba költözött, itt vállalt munkát, a szüléinél hagyta
gyermekeit. Megszakította italozó, költekező cigánytársaival egykori
kapcsolatait annak érdekében, hogy a felemelkedés lehetőségét biztosító
házra összejöjjön a pénz. Miközben minden fillért félretesznek, immár
tíz éve ideiglenes szálláshelyen élnek.
Hasonló cél sarkallja azt a volt állami
gondozottat is, aki vasakarattal kíván lakást szerezni, s ennek
érdekében az albérletre szükséges pénzt is félreteszi, megtakarítja, s
épülő házakban, vasúti kocsikban és más búvóhelyeken csövezik, miközben
jó keresettel járó rendszeres munkát végez, s gyűlik pénze a
takarékban.
Érdekes értékváltás figyelhető meg egy
tanárházaspárnál, akik irreális célnak ítélik azt, hogy kettőjűk
jövedelméből a fővárosban lakáshoz jussanak. Egy tanya vásárlására elég
a pénzük, odaköltöznek. Az állattartással jelentősen gazdagodnak. Már
régen együtt lenne a lakására, de „nem lehet abbahagyni”. A gazdagodás
megrészegíti őket, teljesen feladják, leépítik intellektuális
szükségleteiket, egykori céljaikat, s természetesen normáikat is. Soha
többé nem kívánnak tanárként dolgozni. Ők is csövesek: jelenlegi
helyzetűket, lakásukat, a minden civilizációs lehetőséget nélkülöző
tanyát ideiglenesnek tekintik, a társadalom közegén belül perifériális
helyzetük kétségtelen.
„Könnyen élő” sok pénzt keresők
A múlt század nagy szociográfusa, Kiss
Lajos „könnyen élőknek” nevezte mindazokat a rétegeket, akik nem
végeztek hagyományos paraszti vagy iparosmunkát, s a munka „könnyebb
végét” fogták meg. A „kártyapillertől” a „jófajtákig” különböző
csoportokat különböztetett meg a rétegen belül.
Mi némileg más értelemben használjuk itt
ezt a kifejezést. Az általunk könnyen élőnek nevezettekre elsősorban a
gyors gazdagodás lehetőségének kutatása, keresése jellemző. Céljaik
középpontjában a gazdagodást segítő lehetőségek optimális kihasználása
található. E csoporthoz tartozók nem történelmi okok, döntően nem is
családi-szociális körülmények hatására választják sajátos
életvitelüket, életstílusukat, csupán kihasználják a könnyű pénzszerzés
kínálkozó lehetőségeit. Könnyű munkával, rövid idő alatt, az átlagostól
jelentősen több pénzt keresnek. A munkamegosztásról,
jövedelemszerzésről szóló korábbi részben néhány foglalkozásnál
utaltunk e csoportra. Így a prostituáltak, valutázók, futtatók,
szobáztatók, időszakos „sátorozó” gebinesek egy része önként, szinte
tudatosan életstílusként választja a hajléktalan, állandó
bizonytalansággal járó életet.
Néhányan hangsúlyozzák is ennek
ideiglenességét, jövedelmező tevékenységüket csak meghatározott időre
tervezik: „A fiatalság rövid időszakában” kívánnak gazdagodni, míg mások
adott összeget (a lakás árát) összeszedni, s terveik szerint a
társadalmi átlaghoz visszatérni.
Az így megszerezhető jövedelem azonban
nem mindig alakul a várakozásnak megfelelően, s az egyre nagyobb
pénzösszegek elérésének célja stabilizálja az ideiglenes szálláshoz,
csöves életvitelhez bilincselő gazdagodásvágyat.
A könnyen sok pénzt keresni szándékozó
hajléktalanok csoportjának létét nagymértékben biztosítja a szélesedés
idegenforgalom. A gyors gazdagodásra orientált csövesek életvitelében a
munkaidő főként éjszakára, területileg az üdülő- és szórakozóhelyekre,
szállodákra tevődik át. Állandó készenléttel, ugyanakkor a legteljesebb
ideiglenességgel jár minden napjuk: E rétegnél az életvitel
átmenetisége, időszakos jellege törvényszerűen termeli a hedonista
életfilozófiát, s ez éppen a meggazdagodás rövid időre tervezett célját
oltja ki. Ezáltal permanenssé válik a tevékenység, állandósul az
ideiglenesség.
Lemaradók, ügyetlenek, fogyatékosok
Az egyenlőséget, a hátrányok
kiegyenlítésének célját deklaráló társadalom valójában nem képes
megfelelő mértékű segítségben részesíteni a hátrányos helyzetűeket
és/vagy fogyatékosokat. A hátrányok gyakran halmozódnak, s olyan
súlyossá válhatnak, hogy az egyén eltávolodik a társadalomban szokásos
elvárt normák követésének céljától.
Az alapvető információk és a tudás
hiánya szociálisan ügyetlenné, akcióképtelenné teszi az e réteghez
tartozókat, s a társadalomban elvárt, megszokott módon nem tudják
szervezni életüket. Érdekeik érvényesítésére semmiféle eszközzel nem
rendelkeznek.
A halmozottan hátrányos családi
körülmények között szocializálódott fiatal hajléktalanok nagy része
faluról került a városba, s itt a lakóhelyi közösség normái, köteléke
nélkül, a szülők támogatása és hajléka nélkül, kellő képzettség, tudás,
tájékozódás, információk hiányában lebegnek, s beilleszkedést segítő
támogatást közülük sokan csak az aluljárók csöves közösségeitől kapnak
(illetve fogadnak el). Ezen fiatalok halmozottan hátrányos helyzete nem
teszi lehetővé a társadalmi normálinak megfelelő, a városi többségre
jellemző életstílus-életvitel követését azon egyszerű oknál fogva, hogy
otthonnal, lakással nem rendelkeznek, vagyis idegen testek maradnak a
nagyváros társadalmában.
A halmozott hátrányok következtében
perifériára került fiatalok helyzete szintetizáltan jelzi a társadalom
legalapvetőbb ellentmondásait, egyenlőtlenségeit. Gyakran
összekapcsolódva jelentkezik helyzetükben a települési egyenlőtlenség, a
cigánykérdés, a hagyományos szegénység, a családok
műveltségi-civilizációs differenciáltsága, a lakáshiány akut gondja,
ugyanakkor csábítótag hat a városokban a fizikai munkaerő iránti igény.
A vonzó város végül is ahelyett, hogy
kompenzálná az egyenlőtlenségeket, karakterisztikusabban rajzolja meg
azokat, mint más településtípus, s perifériára sodorja a gyengébbeket,
lemaradókat.
A társadalmi hátrányok halmozódásához
vezetett - az interjúk tanúsága szerint - a családok morális és vagy
tényleges felbomlása is. Szinte alig akadt interjúalany, akinél vagy
maga a felmért, vagy szülei ne váltak volna el, vagy legalábbis ne
váltak volna rideggé, nemritkán ellenségessé, agresszívvá a családon
belüli viszonyok.
A válások és a családon belül
állandósult konfliktusok hatására megszakadnak a családi kötelékek, s ez
is gyakran elvezet a hajléktalan, csöves életvitelig.
„A mostohafaterommal leginkább nem
tudtam kijönni. Olyan buzgómócsing… diplomája van, meg főosztályvezető.
Meg hogy ő majd a kezébe veszi az én nevelésemet…” (F.L. 17 éves)
„Az öregem éjt nappallá téve bent
drehált a gyárban, csak vasárnap láttam .” (B.Z. 18 éves)
„Azt mondták, amíg ők nem találnak
állást meg lakást Pesten, addig engem beadnak állami gondozásba. Benn is
felejtettek, mert állítólag az öreg becsajozott meg piálni kezdett, és
elváltak… Én öt hónapja jöttem ki az intézetből…” (U.K. 18 éves)
A vizsgált csövesek között néhány idős
ember, akiknek idős korára minimális nyugdíjat sem sikerült elérni,
minden bizonnyal a halmozottan hátrányos körülmények között élő
„ügyetlenek” csoportjához tartozik. Köztük sok a beteg, értelmileg
fogyatékos és/vagy súlyos alkoholista. Ügyetlenségükkel, hiányaikkal,
hátrányaikkal nem tudják kivédeni a társadalmi akadályokat, máról
holnapra élnek, minimális jövedelemhez jutnak az előzőkben megismert
kisegítő munkák végzésével, és életükre a teljes perspektívátlanság
jellemző.
Sajátos ideológiával kivonulók
A fejlett tőkés országok csöveseiről
szóló szakirodalom többségének középpontjában a társadalmi berendezkedés
ellen lázadó azon elméletek, ideológiák találhatók, amelyekkel
indokolják, hogy a csövesek miért vonulnak ki a civilizált világból.
A modernizációs fejlődéssel egyidejűleg
minden fejlett társadalomban a materiális szerzés-gazdagodás ellenében
erősödnek a szellenti és individuális fejlődést előmozdító értékek. Az
általunk vizsgált interjúk azonban a viszonylag egységes ideológiát
megfogalmazó csövesek nagyon kis számát, és a nézetek, életfilozófiák
heterogén tendenciáját jelzik.
A tőlünk gazdagabb országok csöveseihez
hasonlóan nálunk is megtalálható a gazdagodást, civilizációs jólétet
elvető központi gondolat az ideológiai áramlatok között, de erősebbnek
tűnik a kezdődő modernizációval, civilizációs igényekkel együtt
járógazdagodást segítő értelmetlen gürcölés, aszkétikus lemondás, a
szegénység közepette is előrefutó túlzott igények fáradságos
kielégítésének elutasítása. Vagyis nálunk a pénznek, mint a gürcölve
előrejutás, gazdagodás eszközének, és nem a civilizációs jólétnek a
tagadása az erősebb a csövesek által megfogalmazott elméletek között.
„Mindenki csak a pénz után hajt, az
emberi értékek teljesen devalválódtak. Én egy olyan világban akarok
élni, ahol az ember… megteremtheti magának az igazi harmóniát.” (S.K.
25 éves)
„Egyszerűen elegem van az ilyen
emberekből! Mert az egy életcél, hogy gürizz, amíg meg nem szakadsz, és
akkor majd, ha már rokkant vagy… lesz annyi pénzed, hogy összeszerezz
magadnak egy házra meg egy kocsira valót? … Elegen van ebből a kuporgató
életből, hogy azért kell rohadásig ennem a zsíroskenyeret, mert az
öregek éppen a kombináltszekrényre spórolnak.” (J.P. 18 éves)
A gazdagodás, modernizációs fejlődés
kihívását követve az egyre erősebben szerzésorientált társadalomban a
normákat elvető csöveseknek másik része az ellentétes végletet
preferálja e kérdésben: nagyon fontosnak tekinti, magasra értékeli a
pénzt. Ismeretes a csöveseknek az a csoportja, amely éppen a gyors
gazdagodás, jelentős pénzszerzés reményével - gyakran társadalmilag
tiltott eszközöket felhasználva - kíván nagy összeget, s ezáltal
kiemelkedő jólétet szerezni.
„A pénz, az pénz… A világ a pénzért van.
Nem? „ (K.L. 38 éves)
„Nem lehet cél előttem, hogy majd 50
éves koromra 6000 forint legyen a fizetésem és … két gyerekkel a
nyakamon majd ugráljak egy 50 négyzetméteres lakótelepi dobozban…
Egyetlen életünk van… Én megpróbálom nem elrontani. Föl akarok kerülni a
lehetőségek listájára.” (28 éves, disszidálni készülő csöves)
„A pénz a minden. Csak az számít. Ha van
pénzed, akkor mindent megvehetsz. Ez az egyedüli lehetőség arra, hogy
kitörjön az ember.” (S.É. 21 éves)
„Szeretek jól élni, mert. ugye egyszer
élünk. Jól tudom, a szépség múlandó, néhány év áll rendelkezésemre,
hogy leraboljam a férfiakat.” (A.E. 21 éves)
Sajátos gondolatokat fogalmaznak meg
azok, akik a társadalom politikai-gazdasági struktúráját, illetve
vezetését hibáztatják. A végletek jellemzők ezekre a nézetekre. Egyesek
támadják a túlzott egyenlőtlenséget, míg mások a másik végletet: a
túlzott egyenlősítést; megint mások erőszakellenes gondolataival
szemben megtalálhatók az anarchista ideológiát megfogalmazók.
„Ami nélkülözhetetlen … azoktól kell
elvenni, akiknek van. Azt hiszem, nincsenek bennem gátlások. Ha kell,
elveszem azt, amire szükségem van. Ez az erősebb törvénye.” (Sz.L. 30
éves).
„Azt hiszi, nincs Magyarországon felső
tízezer? … Dehogynincs, csak nem így hívják . . Addig nekem ne dumáljon
itthon senki jólétről, ameddig nekem ezerötszáz forintból kell megélni.”
(Értsd: ami a tartásdíj levonása után megmarad.) (B.K. 28 éves)
„Elegem van, hogy a nagyokosok mondják
meg nekem, hogyan éljek… Ezeket a gazdasági bűnözőket börtönbe kellene
zárni.” (B.K. 28 éves)
„Engem nem a gazdagság hiánya zavar,
hanem a lehetőségek hiánya, amit a szegénység okoz.”(S.A. 28 éves)
„A szocializmus egy ugyanolyan
fogyasztói társadalom, mint a kapitalizmus. Ezért nincs ennek a
rendszernek kifutása. Nincs igazi felszabadító ereje.” (B.B. 28 éves)
„Lassan rájöttem, hogy én itt reszketek,
hogy majd ha befejezem az egyetemet, akkor kapok egy szar tanári állást:
. . azok ott kint (Váci utca társadalma) meg jól élnek.” (I.Zs. 28 éves)
„Ez kérem az egyenlőség hülyén
értelmezett társadalma… Nekem ez a hazám, és a rendszernek igazán
számolnia kell velem, és az önmaga által gerjesztett anarchizmussal… El
fogom érni, hogy állami segélyből élhessek.” (A.É. 27 éves)
A nyugati országok ifjúságának
alternatív életstílusára, és általában a modernizációs értékkövetésre
leginkább azok gondolatai hasonlítanak, akik az individuum
felszabadítását, a konvenciók elvetését, vagyis az egyéniség teljes
kibontásának célját fogalmazzák meg.
„Én olyan életet élek, ahol nem
létezhetnek a konvenciók.” (Zs.A . 35 éves)
„A konvenciók csak rabságba verik az
embert. Eltorzítják a személyiséget, ós önzővé nevelik. Aki halmozza a
dolgokat, annak a lelke elsivárodik… Üres lesz és céltalan, mert az
lesz a célja, hogy megint szerezzen valamit.” (B.B. 28 éves)
A csövesek egy része punknak vallja
magát, s mint ennek a csoportnak tagja fogalmazza meg
társadalomellenességét.
„Ez az egész világ az erőszakra épül.
Vagyis vannak olyanok, akik nyíltan az erőszakhoz nyúlnak… Nos a punk
egy köztes forma, aki azt vallja, hogy mivel ez az erőszak világa,
nekünk meg kell teremteni azokat az erőszakprovokációkat, amelyekkel
kiváltjuk a társadalom erőszakreakcióját. De azért mi nem megyünk bele a
bűntényekbe… Én egész életmódommal próbálom bizonyítani, hogy mennyire
megvetem apámék életét, s mindennapi pénzhajhászásukat.” (F.K. 17 éves)
A csöves ideológiák általunk érzékelt
következő áramlatát a beletörődés, a belső béke megteremtésére irányuló
központi cél, az alázat, a lemondás gyakran vallásos hithez kapcsolódó
„apostoli” - követése jellemzi.
„Ha alázattal viseljük el a terheket és
az örömöket is, akkor megfelelően tudunk szembenézni magunkkal.” (K.D.
34 éves)
„Az egyedüli hit: az egy igaz hívők
hite. Vagyonunkat megsemmisítjük. Csak a tiszta szellem munkálkodik
bennünk.” (T.G. 66 éves)
„A krisztusi szeretet mindennél
fontosabb. A munka megalázza az embert… Csak a magunknak végzett munka
ér valamit. De akkor nincs szükség már a pénzre.” (H.K. 31 éves)
„Hívő vagyok… Imádkoznom kell és
szolgálnom, és olyan szerényen élnem, mint a régi apostolok…” (J.K. GS
éves)
|