KÖVETKEZTETÉSEK NÉLKÜL GONDOLATOK A
CSÖVES MINTÁRÓL
A társadalom perifériájára kerülő
csövesekről, csavargó hajléktalanokról a szociológiai irodalomban
elsősorban mint a társadalom normáit tagadó, a békés vagy kevésbé békés
kivonulás eszközével fellépő alternatív életstílusok követőiről írnak.
Akadnak olyan elméletek, amelyek szerint a társadalom normarendszerét
elvető „csavargók” sikertelenség, egyéni kudarcok hatására kerülnek a
társadalom perifériájára. A sikertelenséget látszólag önkéntes
kivonulás, önként választott peremhelyzet követi, amely valójában a
társadalom strukturális ellentmondásainak következménye.
R. Marton az anómia elemzésekor az
általunk vizsgált csoportra jellemző társadalmi megnyilvánulást
„visszahúzódásnak” nevezi. Szerinte azok választják ezt az utat, akik
ugyan a társadalomban élnek, de nem tartoznak a társadalomhoz, mivel
nem fogadják el a közösen vallott értékeket. Megszabadultak a
kulturálisan előírt céloktól, s magatartásuk nem, vagy kevésbé igazodik
az intézményes normákhoz.
Úgy tűnik, hogy az egyén azért választja
a menekülés útját, mert nem tud megbirkózni a társadalmi
követelményekkel, céljait képtelen megvalósítani a rendelkezésre álló
eszközökkel. Következésképpen a kudarcérzésből, sikertelenségből
keletkező feszültségeket, konfliktust csak úgy képes megszüntetni, ha
feladja a sikerkövetés célját, de egyúttal elveti azokat az eszközöket
is, amelyek a társadalomba tagolódott többség számára a siker zálogát
jelenthetik. Ezek között az eszközök között elsőként tagadja meg a
konvenciók szerinti konform viselkedést.
Vizsgálatunk szerint a jelenlegi magyar
társadalom relatív szegénysége, ugyanakkor alapvetően modernizációs
gazdagodásra, felhalmozásra koncentráló igyekezete mellett még ritkán
jelentkezik a csövesek kívülállásának okaként a fogyasztói társadalom
bősége elleni lázadás, menekülés a fogyasztói társadalom „jóléte” elől.
Az interjúk alapján úgy tűnik, hogy nálunk legalább ilyen arányban a
gazdagodáshoz vezető út, a „gürcölés” vált ki ellenállást, s indítja el
az alanyt a menekülés, visszahúzódás útjára. Másként fogalmazva: az
egyén felméri a civilizációs jóléthez vezető előtte álló utat, amely a
társadalmi egyenlőtlenségek következtében egyesek számára különösebb
erőkifejtés nélkül elérhető. Ugyanakkor megérti, hogy tőle lemondást,
emberfeletti erőbefektetést követelne a vágyott cél elérése. Az egyén
feladja a sikercélt, s inkább elmenekül a „gazdagodás” céljának gürcölő
megvalósítása elől
A vizsgált interjúk azt is jelezték,
hogy a menekülők sikertelensége legtöbbször valamilyen mértékű
kriminalitással társul, s a csövesek közül csak kevesen képesek
megfogalmazni kívülállásuk, menekülésük, lázadásuk célját, csak kis
hányaduk kivonulása történik tudatosan megalapozott ideológiával. Vagyis
az alanyok többsége nem tudatosan választja a menekülő kívülállást,
hanem életútja, hátrányos életfeltétele sodorja a társadalom
perifériájára.
A felmértek több mint ötöde (22
százalék) már legalább egyszer volt börtönben, és/vagy jelenleg körözik
valamilyen bűncselekmény elkövetése miatt.
A vizsgált réteg életvitelében jelentős
szerepe van az alkoholnak és/vagy valamilyen, drognak (főleg szipózás és
gyógyszerek). Közel ötödükre (17 százalék) súlyos alkoholfüggőség
jellemző, s hasonló azok aránya is, akik rendszeresen élnek valamilyen
narkotikummal (16 százalék). Így az alkoholtól vagy kábítószertől
függők együttes aránya felöleli a hajléktalanok mintájának harmadát.
Természetesen még ettől az aránytól is jelentősen többen vannak közöttük
olyanok, akik több-kevesebb rendszerességgel alkoholizálnak vagy
fogyasztanak narkotikumot.
Állandó törvénysértéssel, illegális
módon ötödük szerzi jövedelmét (valutázás, gagyizás, lopás, kis
hányaduk kivonulása prostitúció, kártya, jegyüzérség stb.).
Az interjúalanyok mintegy ötödénél
felfedezhető valamilyen ideológia, életfilozófia, vagyis elméleti
indoklása annak, hogy miért nem követik a társadalomban szokásos
normákat. A felmértek tizede a szegénységet utasította el, míg egy újabb
tized a gazdagodásorientált gürcölés, a hajtás következménye: az
emberek elidegenedése elől menekül, s vonul ki a társadalomból.
A közvélemény úgy tartja, hogy a
legszélesebb a tizenéves csövesek aránya. A készített nem reprezentatív
minta is hasonló jelzést ad. A minta egészének ötöde 20 év alatti, így
évfolyamonként vizsgálva a legtöbben a 16-20 év közötti évfolyamokból
kerültek a felmértek közé. Még jelentős a huszonévesek aránya is (36
százalék) de a további korosztályokban már alig találunk csövest. Csupán
a 60 éven felülieknél - elsősorban a társadalmi fejlődés
ellentmondásainak következményeként - szélesedik ki ismét a vizsgált
réteghez tartozók aránya.
Az adatok szerint a normákhoz,
konvenciókhoz igazodás készsége a legerősebb a harminc évet betöltött
lakosságnál. Erre az életkorra - úgy tűnik - lezárul a „dühöngő
ifjúság” kora, az addig lázadók, kivonulók is igyekeznek megbékélni,
legalábbis a családalapítással együtt többségük kénytelen belépni a
társadalmi presztízshierarchia számára kijelölt lépcsőfokára, ismételten most már többnyire új családjával - kísérletet tesz a „siker”
céljának elérésére.
Amennyiben kudarcot, anómiát előidéző
esemény, konfliktus nem következik be az egyén életében,
feltételezhetően a „rend” fennmarad, strukturális helyzete
stabilizálódik. A későbbi konfliktusok, kudarcok azonban veszélyeztetik
az egyén strukturális helyzetét. Erre utal, hogy az idősebb korosztály
csövessé vált alanyainak életútjában általában felfedezhető valamilyen
konfliktus, devianciát jelző momentum.
Az előzőkből következik, hogy a fiatal
és az idősebb korosztályhoz tartozó hajléktalanok között alapvető
különbségek tapasztalhatók. Míg a fiatalok egy része - mint azt jeleztük
- várhatóan visszatér a perifériáról, addig az idősebbek többsége már
képtelen a változtatásra, beilleszkedésre, ragaszkodik a normákat
elutasító sajátos életviteléhez.
Az öreg csövesek életútját vizsgálva
szinte kivétel nélkül válás, törvénybe ütköző cselekmények vagy
társadalmi-politikai változást követő presztízsváltás található.
A fiataloknál két jól elkülönülő csoport
jelentkezik. A fiatal egyik részénél az öregekéhez hasonló,
kriminalitásra utaló életút-elemek találhatók, sajátságos
lumpenmentalitással, míg másik részükre a társadalom értékeinek,
konvencióinak többi kevésbé tudatos elvetése, posztmodernizációs
elméletek elemeiből összeállított ideológia adaptálása jellemző. Az
öreg, és fiatal csövesek közötti különbségként regisztrálhatjuk azt is,
hogy az öreg csövesek körében az alkoholfogyasztók, a fiatalok között a kábítószerfogyasztók aránya a nagyobb.
Az öregek - az életkorból, fizikai
erőnlétből következően is - inkább törekednek megállapodott,
biztonságosabb, relatíve állandóbb hajlékra, míg a fiatalok erősebb
fizikuma inkább elviseli a szinte naponkénti lakásszerzés izgalmát,
kilátástalanságát.
Jó lenne azt is tudni, hogy a társadalom
vertikális tagozódásának melyik szintjéről találunk legnagyobb arányban
menekülőket, hajléktalan csöveseket. Ismeretes, hogy a társadalmi
környezet mintái erősen alakítják az egyének érték- és normarendszerét,
a domináns szerep e területen a családnak jut. A csövesek azonban e
szempontból sajátos réteget képviselnek, hiszen az egyik
jellegzetességük éppen az, hogy megtagadják rétegük normáit,
hagyományait is azáltal, hogy társadalmon kívül kerülnek, peremre
szorulnak.
A szülői családok presztízsét vizsgálva
három - teljesen pontatlan - státuszjelző szintet alkalmaztunk. A
felmértek vallomásai alapján megkülönböztettük az értelmiségi, illetve
vezető pozíciót betöltő szülők házában felnőtt csöveseket, akiket magas
presztízsű csoportnak neveztünk.
A presztízshierarchia középső szintjére
soroltuk azokat, akiknek vallomásaiban sem arra nem találtunk utalást,
hogy a társadalom alacsony presztízsű lumpenrétegéből származnak, sem
arra, hogy magas presztízsű család utóda lenne a felmért.
Végül a harmadik csoportba azokat
gyűjtöttük, akiknél az interjúk egyértelműen jelezték, hogy a szülői
családban devianciára, kriminalitásra utaló megnyilvánulás található.
Ezeket a csöveseket a származási presztízshierarchia alsó szintjére
soroltuk.
Ilyen hármas tagolású
presztízsfelosztással a nagyvárosi csöves minta mintegy ötöde (22
százalék) magas presztízsű családból szárinazik. Vagyis a szülők vagy a
jelenlegi társadalom megbecsült káderei, vezető értelmiségiek, vagy az
idősebbek e csoportba tartozó részének szülei a megelőző
társadalmi-gazdasági formáció presztízshierarchiájának felső szintjeire
tartoztak.
A presztízshierarchia középső régióiban
található a hajléktalanok szüleinek harmada (36 százalék). Ez az arány
lényegesen alacsonyabb, mint az ide sorolható népességi arány.
Feltételezhető, hogy a társadalmi elvárásoknak, konvencióknak
megfelelően a beilleszkedésre, az öröklött státusz elfogadására
leginkább a társadalmi presztízshierarchia közepén sikerül
szocializálni az utódokat.
A vizsgált csövesek mintegy tizedének
szüleiről semmiféle információt sem adtak az interjúk (11%).
Ugyanakkor az összes interjúalany közel
harmadának (31,0 százalék) szülői családjában nyilvánvaló volt
valamilyen bűnöző vagy lumpen-mentalitás mintájának hagyományozása
(börtön, munkakerülés, súlyos alkoholizálás, illegális jövedelemszerzés
stb.).
Kétségtelen, hogy az általunk
alkalmazott pontatlan presztízsmércével és a nem reprezentatív mintával
következtetést nem lehet levonni, mégis szembetűnő, hogy népességi
arányuknál jelentősen magasabb a csövesek között az alacsony
presztízsű, deviáns hagyományú családokban szocializálódott, s
hasonlóképpen a népességi átlagtól szélesebb a magas presztízsű
családokban nevelkedett csövesek aránya. Ez utóbbiak azonban -
amennyiben narkó- vagy alkoholfüggésbe nem kerülnek, bűncselekményt nem
követnek el, elsősorban a fiatal csövesek „kiránduló” csoportját
gazdagítják. Úgy tűnik, hogy kivonulásuk inkább a rétegre jellemző
privilégiumok egyik jele. Ezt látszik igazolni az is, hogy szinte
kivétel nélkül a harminc évnél fiatalabbak korcsoportjába tartoznak.
Más oldalról megközelítve a kérdést:
azokban a családokban, ahol a fiatal természetes szükségletévé válik a
civilizációs javak fogyasztása, ahol azok előteremtése nem okoz
megerőltető munkát, „gürcölést” a szülők számára, ott a materiális célok
helyett erősebb lehet az intellektuális értékpreferenciák követése,
ideológiák, eszmék keresése, s ezek között „kirándulás jelleggel”
gyakoriak különböző - előzőkben érintett - csöves-életelvek, s az ehhez
kapcsolódó életvitelkövetés is. Azoknál a csöveseknél azonban, ahol a
családban hagyományozódik a „csavargólét”, nehezen elkerülhető a
kriminalitás, vagy a kriminalitás határán élő lumpenmentalitás.
Kutatásunk csak jelzéseket adhatott a
nagyvárosi csavargók világáról. A jelzések azonban rávilágítottak arra,
hogy a perifériára került, sodródott hajléktalanok rétege belülről
differenciált. Egyes csoportok kényszerűen „választott életformája, míg
mások által tudatosan követett alternatív életstílus a csövezés. A
menekülés, a társadalmi normák, konvenciók elvetése, a kötetlenség
keresése ugyan a réteg valamennyi csoportjára jellemző, de a
társadalomba visszalépés, újraintegrálódás esélye korántsem azonos. A
társadalmi normák ismételt követésére többnyire csak a csavargólétet
alternatív életstílusként szabadon választó kisebbségnek van esélye. A
csavargók többsége számára stabilizálódik a társadalmi peremhelyzet, s
ez nagy valószínűséggel elvezet a társadalmú normákkal ütköző erős
konfliktusokhoz, kisebb-nagyobb bűncselekmények elkövetéséhez.
|