Az utcai szociális
munka meghatározási kísérletei a gyakorlatban
Napjainkban az utcai
szociális munkáról sokféle elképzelés alakult ki. A gyakorlati munkáról
alkotott képet alapvetően befolyásolja az, hogy:
-
maga a munkát végző
szolgálat milyen szervezeti, intézményi keretek között jött létre,
ill. tevékenykedik,
-
milyen az adott
társadalom "társadalompolitikai beállítottsága",
-
a szociális ellátások
szabályozása hogyan határozza meg az utcai munka helyét az ellátás
rendszerében,
-
milyen általános és
helyi problémákra reagálnak az utcai munka eszközeivel,
-
milyen az utcai
szociális munkát végzők szakmai összetétele, képzettsége.
A fenti gondolatsort
követve az utcai munkát végzőket ma alapvetően két fő csoportra lehet
bontani: Az első csoportba azok a szervezetek, ill. személyek tartoznak,
akik valamilyen intézményes ellátáshoz kapcsolódva, annak speciális
részeként tevékenykednek (hajléktalanszállók mellett, a gyermekvédelem
intézményrendszere mellett, drogambulanciák dolgozójaként stb.) Az ilyen
rendszerekben dolgozó szakemberek számára az utcai szociális munkában
túlnyomó szerepet kaphat a felderítő munka és a kliensek közvetítése az
általuk képviselt intézmények felé. Akarva akaratlanul követniük kell az
intézmény által képviselt elveket (pl. specializálódhatnak az intézmény
klienskörére) a kliensek gondozásakor, amely bizonyos esetekben sajátos
feszültséghelyzeteket idéz elő a mindennapi munkában (pl. a
hajléktalanszálló által kitiltott kliens gondozása a szálló utcai
munkásaként… ).
A másik csoportba azok a
civil szervezetek (egyesületek, alapítványok) tartoznak, amelyek az
utcai szociális munka végzését feladatukként deklarálják. Ezek a
szervezetek a helyi szükségletekhez alkalmazkodva jöttek létre, munkájuk
irányát nagyban meghatározza az, hogy dolgozóik milyen
szakmai-ideológiai alapokkal rendelkeznek az utcai munkáról. A civil
szervezetek függetlenségéből adódóan sokkal nyíltabban szállhatnak síkra
az intézmények, ill. az ellátórendszer díszfunkcióival szemben, ami
szélsőséges esetben az utcai szolgáltatások túlhangsúlyozásához is
vezethet.
A felosztást
természetesen nagyban meghatározza az utcai munka jogi szabályozása is.
Az utcai munka működtetésére vonatkozó jogszabályok értelmében utcai
gondozóhálózatot olyan településen kell létrehozni, ahol a szükségletek
ezt indokolják: Az utcai munkát a rendelet alapellátásként a
családsegítés mellé helyezi. Ez a szabályozás megnehezíti az utcai
munkái végzők helyzetét, mivel a tevékenység anyagi finanszírozása ilyen
módon teljesen az önkormányzatok feladata. A működéshez tehát
bizonyítani kell az utcai munka szükségességét a településen. A
jelenlegi kép kialakulásához hozzájárult, hogy a finanszírozást központi
céltámogatással próbálják segíteni, amelyre szociális intézmények és
utcai munkával foglalkozó civil szervezetek egyaránt pályázhatnak.
Az utcai munka gyakorlati
kérdéseinek részletesebb kifejtése előtt fontos megvizsgálni egy
meghatározást, amely az Utcai Szociális Segítők Egyesülete
(továbbiakban: USZSE) által megfogalmazott alapelvek között szerepel,
melyet a Népjóléti Minisztérium 1997. évi pályázati kiírásában normaként
fogadott el:
Az utcai szociális munka
az utcára kivitt önálló, szakmai szociális szolgáltatás a felderítetlen,
ellátatlan egyének, csoportok részére.
Célcsoportja: A szociális
ellátással és segítéssel foglalkozó intézmények, intézményrendszerek
hatáskörén kívül maradtak, azokból kiesők, felderítetlenek,
ellátatlanok, a hatósági beavatkozással, ellátással szemben bizonytalan
rászorult egyének, csoportok. (pl. droghasználók, alkoholproblémával
küszködők, hajléktalanok, csavargó fiatalok, prostituáltak,
homoszexuálisok) (USZSE 1996). Az USZSE meghatározásából egyértelműen
kitűnik, hogy az utcai munka fő feladata az ellátásból kimaradók
felkutatása, segítése. Felmerülhet a kérdés azonban, hogy csak az utcán
végzett szociális tevékenységet lehet-e utcai szociális munkának
nevezni, Mi tekinthető a szakmai munka végzése szempontjából ,,utcának”?
Hol van az utca és az intézmény határa?
Nem lehet az említett
meghatározást használni, például a drogfogyasztók felkutatására
szervezett elérési programoknál (pl. kortárssegítés, speciális kávéházak
a drogosok részére).
Nincsen egyértelmű
álláspont a szakmában arról sem, hogy mi az utcai munka elsődleges
feladata. Elsősorban a felderítő, illetve elérési munka és a kliensek
közvetítése az intézményrendszer felé, vagy inkább problémakezelés,
esetkezelés a rendelkezésre álló erőforrásokkal? Bizonyára egy kicsit ez
is, az is. A kérdés létjogosultságához hozzájárul a tevékenység
elnevezése is: utcai .szociális munka, vagy utcai gondozás. A szociális
munka itt egy komplex tevékenységrendszert foglal magában. A gondozás
sokkal szűkebb fogalom, a szükségletek kielégítését helyezi a munka
középpontjába.
Bármely szervezeti
keretek között is dolgozik az utcai munkás és bármelyik eszközrendszert
használja, szembe kell néznie az utcai szociális munka speciális
helyzetével. dilemmáival.
|