Zárszó
Ez az írás alapvetően történeti és
szabályozási szempontú összefoglalást adott a hajléktalanság
kezeléséről. Nem esett szó többek között hajléktalanság fogalmára
vonatkozó a definíciós problémákról, az ellátórendszer részletes
elemzéséről, a hajléktalanság okairól, a hajléktalanság és az egészségi
állapot összefüggéseiről, az egészségügyi ellátás, a speciális
ellátások, a megelőzést és az integrációt segítő megoldások
lehetőségeiről, a szociális munka esélyeiről és korlátairól, de arról a
szakmai és társadalmi szemléletről sem, amely a hajléktalanság
kérdéskörét övezi.
Ha mindezek
ellenére is, és a leírtak alapján a hajléktalanügy elmúlt 10 évét
összegezzük, akkor világosan kell látnunk, hogy tényként beszélni
csak a már hajléktalanná vált emberek számára nyújtott ellátásokról,
intézményekről és programokról tudunk.
Sajnos a tények
között nem tudunk szólni arról, miként sikerült megelőzni sokak – s
egyre több család – hajléktalanná válását; hogyan sikerült fokozni a
kicsúszás előtt állók lakásmegtartó képességét, vagy milyen kialakult
támogatási formák, támogatási rendszer segítségével tudtuk önálló
lakhatások és megélhetések irányába mozdítani a hajléktalanságból kifelé
indulókat. E téren a szakmai gondolkodás elindult, elképzelések,
javaslatok születtek már, néhány modell jellegű próbálkozás is történt,
de a hajléktalanság úgymond társadalmi kezelése még előttünk álló
feladat.
Viszont ha
az elmúlt 10 évet összegezzük, akkor arról tudunk beszélni, hogy azt,
aki már hajléktalan, milyen módon segítettük és milyen
intézményrendszer fogadja őt. Meg kell jegyeznem – ez sem kevés.
Egyedülálló az a tempó és összefogás, amelynek eredményeképpen néhány év
alatt kiépült egy új szociális ellátórendszer gerince.
Az
ellátórendszer kapcsán leírtakból kiindulva is néhány sarokpont
megfogalmazható:
Elmozdulás
történt a mennyiségből a minőség felé, a tömegellátásból a specializáció
irányába.
Mint arról
szó volt, az utóbbi években a szállásrendszer mennyiségi növekedése
meglehetősen lelassult. (Megjegyzem ugyanakkor a téli időszakban újra és
újra felmerül, és az utcai szociális munka is folyton beleütközik abba,
hogy a számára hátteret jelentő szállást nyújtó intézményekben
gyakorlatilag nincsenek szabad férőhelyek.) Mégis azt kell mondani, hogy
ma már az ún. tömegellátások helyett, inkább a specializáció mentén
történő, minőségi fejlesztésre mutatkozik a nagyobb igény (ami
természetesen kapacitásnövekedést is kell jelentsen majd ezekbe az
irányokba). Csak néhány szükséges specializálódási irányt említenék:
ilyenek például a hajléktalan fiatalok, a fogyatékos vagy a
pszichiátriai beteg hajléktalan emberek számára nyújtott megfelelő
programok és megoldások, a rehabilitációs és reszocializácós programok
és megoldások. Az utóbbi években már indultak szakmai kísérletek mind a
foglalkoztathatóság, mind a védett körülmények közötti foglalkoztatás
megteremtésére, mind az integrációt segítő programokra, mind a lakhatás
irányába mutató kísérletekre. Ezek tapasztalatainak feldolgozása,
elemzése, továbbadása fontos feladata a szakmának.
Fontos
irány kell legyen az intézményben élők segítése mellett az intézményen
kívül rekedtek támogatása.
Az utóbbi évek
törekvései ellenére is ma még a leggyengébb, érdemben megoldatlan
területe a hajléktalanellátásnak az intézményen kívül (utcán,
közterületeken s egyéb – nem lakás céljára szolgáló – helyeken) élők
segítése. Ezért fontos az utcai szociális munka minőségi fejlesztése,
valamint a nappali ellátások országos rendszerének kiépítése, amely mind
a befogadóképességét, mind a
szolgáltatásait tekintve jelentős további fejlesztésre szorul.
Talán a
legfontosabb váltás, amit meg kell tenni, az a már hajléktalan emberek
ellátásától a hajléktalanság jelenségének kezeléséhez vezet.
Ameddig az
előző években a már hajléktalanná vált emberek ellátásának számszerű
növelése és minőségi javítása volt a cél, addig a jövőben a
hajléktalanságnak mint társadalmi jelenségnek a mérséklését kell szem
előtt tartani. Ez azt is jelenti, hogy a hajléktalanság problémáját nem
lehet elszigetelt ügynek tekinteni, együtt kell kezelni azt pl. a
lakáspolitikával, a foglalkoztatáspolitikával, az egészségpolitikával
valamint az oktatás, szakképzés kérdéskörével is.
Az elkövetkező
időszak iránya a specializáltabb intézményes ellátások és programok,
valamint az utcán élők elérése és ellátásba vonása mellett a lakás
formájú segítségben, a lakhatás megtámogatásában, a különféle
integrálódást segítő programokban való gondolkodás, és ennek érdekében
az érintett területek és tárcák közötti együttműködések kezdeményezése
lehet.
A
hajléktalanság problémáját nem lehet csak a már hajléktalanná vált
emberek problémájának tekinteni – végig kell gondolni a megelőzés és a
visszailleszkedés elemeit is, amelyek messze túlmutatnak a hajléktalan
embereket ellátórendszer kompetenciáin.
Új együttműködések, új együttgondolkodások kellenek.
A 90-es évek
elején együttgondolkodást és együttműködést tudott teremteni az ellátó
szervezetek, a civilek, érintettek és az állami szereplők között a közös
cél – az élet, a méltóság védelme, az otthontalan emberekért való
kiállás. Mára ezek az együttműködések fellazultak, és helyükre sokszor
az egyes szervezetek életben maradásért folytatott küzdelme, elfáradása
került. Új szereplők meg nemigen jelentkeztek.
Ahogyan a 90-es
évek elején a közös munka az utcán lévők életének mentését szolgálta,
úgy menti egy közösség, a társadalom életét és morálját, ha nem engedi
egyes tagjait olyan drámai sorba hullani és ráadásul ott ragadni, mint
amilyen sor az otthontalanság tud lenni.
|