Ki a hajléktalan?
Néhány évvel ezelőtt Utasi sokszínű,
árnyalt, őszinte képet rajzolt a hajléktalanok és csavargók életéről
(Utasi 1987). Mint írja, a városiasodással párhuzamosan a nagyvárosokban
mindig újabb és újabb lakás nélküli réteg jelentkezik. A városban
azonban szinte lehetetlen törvényes módon lakáshoz jutni, kiváltképp
akkor, ha az igénylő egyedülálló. Ezért egy részük kiszorul a
"versenypályáról", és lakás nélkül marad. A lakástalanok másik része,
főként fiatalok, kompromisszummal, a társadalmi, családi normák
elfogadásával megőrizhetné eredeti vagy szerzett otthonát magának, de a
társadalom értékeinek tudatos elvetése, a mértéktelen alkoholfogyasztás,
bűnözés miatt ez nem sikerülhet. "Mivel a lakás nemcsak a társadalmi,
hanem alapvető biológiai szükségletek kielégítésének is eszköze,
védelmet jelent az időjárás viszontagságaival szemben, törvényszerű,
hogy valahol mindenki lakik, mindenkinek van valamilyen fedél a feje
felett. Az 1987-ben harminc-hatvanezerre becsült számú, lakással nem
rendelkező személy a hajlékok legszélesebb skáláját, féllegális és
illegális variánsait fedezte fel. Ha e „házpótlókat” áttekintjük, úgy
tűnik, hogy legalább annyi energia szükséges ezek felkutatásához, mint
egy „igazi” lakás megszerzéséhez. Hogy az ide menekülők miért választják
mégis ezt, arra a csöves réteg életvitele, életstílusa adhatja meg a
választ." (Utasi 1987. 182. o.) A csöves hajlékok között szerepelnek a
jogtalanul elfoglalt házak, nyaralók, a munkahelyi szállások, a rokonok,
ismerősök lakásai, az olyan átmeneti és illegális búvóhelyek és
menedékek, mint a lakótelepi házak szárítója, a vasúti kocsi, az
engedély nélkül épített viskók, továbbá a kötöttségekkel járó
munkásszálló, valamint az alibibérletek ("annyi számítás azért maradt
bennem, hogy a személyimből nem íratom ki azt a biztos címet, amitől
minden rendőr vigyázzba vágja magát..."), a nyomor- és ágybérletek. A
hajléktalan világ szereplői a gyermektartási kötelezettség elől
menekülők, az állami gondozásból kihullottak, a kórházból elbocsátottak,
a szociális otthonokból kikerültek is. Másokat a történelem viharai
sodortak a perifériára. Utasi érdekes és valósághű
hajléktalan-tipológiájában megjelennek az állandó, rendszeres munkát
végző csövesek, az időnként ugyanoda visszajáró napibéres alkalmiak,
kisegítők, a hulladékazonosítók, az illegális jövedelemből élő
prostituáltak, valutázók, futtatók és szobáztatók, az időszakos
"sátorozó" gebinesek, vásárosok, ószeresek, a halmozottan hátrányos
családi környezetből származók, a társadalom normarendszerét elvető,
sajátos ideológiával kivonulók, és az alázat, a lemondás olykor vallásos
hithez kapcsolódó gyakorlói. A társadalomból való visszahúzódás,
menekülés velejárója a hajléktalanság: "Az egyén felismeri a
civilizációs jóléthez vezető, előtte álló utat... Ugyanakkor megérti,
hogy tőle lemondást, emberfeletti erőkifejtést követelne a vágyott cél
elérése. Az egyén feladja a sikercélt, s inkább elmenekül a `gazdagodás'
céljának gürcölő megvalósítása elől" (Utasi 1987. 208. o.)
|