VII. Fejezet
ÁLLAMI FOGLALKOZTATÁSI SZOLGÁLAT
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat
összetétele
47. §
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat a
következő szervekből áll:
a)
Foglalkoztatási Hivatal,
b)
Megyei (fővárosi) munkaügyi központok,
c)
Munkaerő-fejlesztő és -képző központok.
Amint az anyag bevezetőjében is
kifejtettük, a munkaerőpiaci szervezet 1997. január 1-jétől átalakult,
mind szervezeti felépítése, mind az egyes szervek hatásköre jelentősen
módosult.
A munkaerőpiaci szervezet 2000.
január 1-jétől ismét változott. Az Országos Munkaügyi Módszertani
Központba integrálódott a Munkaügyi Kutatóintézet, mely által az OMMK
feladatköre tovább bővült. A szervezet új neve Országos Munkaügyi
Kutató- és Módszertani Központ (OMKMK).
A munkaerő-piaci szervezet
irányítását 2000. június 26-ig a Munkaügyi Minisztérium jogutódjaként a
Szociális és Családügyi Minisztérium látta el. A minisztériumok közötti
feladat átcsoportosítás eredményeként a munkaüggyel és a
foglalkoztatással összefüggő jogalkotási, irányítási jogkörök a
Gazdasági Minisztériumba kerültek. A miniszterek feladat- és
hatáskörének változásával összefüggésben szükséges törvénymódosításokról
szóló 2002. évi XLVII. törvény értelmében a szociális és családügyi
minisztertől a gazdasági miniszterhez átkerülő feladatok és hatáskörök
tekintetében a Gazdasági Minisztérium a Szociális és Családügyi
Minisztérium általános jogutódja.
A munkaerőpiaci szervezeten belül
ismét jelentős változásra került sor 2001. július 1-től, ugyanis az
OMKMK átalakulásával, feladatának és hatáskörének bővítésével ismét
létrejött egy középirányítói feladatokat ellátó szervezet, a
Foglalkoztatási Hivatal. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálaton belüli
másik két szerv, a munkaügyi központok és a munkaerő-fejlesztő és -képző
központok jogköre változatlan.
2002. május 27-étől a munkaüggyel,
foglalkoztatással, felnőttképzéssel kapcsolatos irányítási feladatok
ismét egy minisztériumhoz, az újonnan létrejött Foglalkoztatáspolitikai
és Munkaügyi Minisztériumhoz tartoznak.
Az állami foglalkoztatási szolgálat
keretébe tartozó egyes szervek feladatait a 4/2002. (X. 17.) FMM
rendelet részletezi. Ennek alapján az FMM irányítja a Foglalkoztatási
Hivatalt, a Hivatal közreműködésével a megyei (fővárosi) munkaügyi
központokat, valamint a munkaerő-fejlesztő- és képző központokat. E
szervek felett az FMM gyakorolja az alapítói jogokat és hagyja jóvá
szervezeti és működési szabályzatukat.
A minisztérium, mint felügyeleti
szerv - többek között - irányítja a Munkaerő-piaci Alap (MpA)
felhasználásával kapcsolatos tervezési, beszámolási és számviteli
feladatok végrehajtását, figyelemmel kíséri az MpA foglalkoztatási
alaprésze decentralizált keretének felhasználását, kezdeményezi központi
munkaerő-piaci programok kidolgozását, dönt a központi programok
indításáról, meghatározza a Hivatal feladataival összefüggésben a
számítógépes központi adatgyűjtések adattartalmát.
Foglalkoztatási Hivatal
48. §
(1) A Foglalkoztatási Hivatal a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium irányítása alatt álló
központi hivatal, jogi személy, önállóan gazdálkodó központi
költségvetési szerv. A foglalkoztatáspolitikával kapcsolatos feladatai
keretében ellátja
a)
a megyei (fővárosi) munkaügyi központok
(49. §) szakmai irányítását,
b)
a Munkaerőpiaci Alap működtetésének a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium által hatáskörébe
utalt feladatait,
c)
a megyei (fővárosi) munkaügyi központok
(49. §) jogalkalmazó tevékenységének szakmai irányítását,
d)
az egységes foglalkoztatási
nyilvántartás fejlesztését és működtetését,
e)
az állami foglalkoztatási szolgálat
humánerőforrás fejlesztési feladatait,
f)
a munkanélküli ellátások, a
foglalkoztatást elősegítő támogatások, valamint a munkaerő-piaci
szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos módszertani feladatokat,
g)
a munkanélküli ellátások, a
foglalkoztatást elősegítő támogatások és a munkaerő-piaci szolgáltatások
nyújtását támogató informatikai rendszerek fejlesztését és működtetését,
h)
az állami foglalkoztatási szolgálat
központosított vagyongazdálkodási feladatait,
i)
az állami foglalkoztatási szolgálat
nyilvántartásain alapuló statisztikai feldolgozási, elemzési és
tájékoztatási feladatokat,
j)
a munkaerő-piaci előrejelzések és
statisztikák elkészítésével, elemzésével kapcsolatos feladatokat,
valamint az ezeken alapuló közhasznú tájékoztatás nyújtását,
k)
a megyei (fővárosi) munkaügyi központok
(49. §) hatósági ellenőrzési feladatainak szakmai koordinálását,
l)
a több megyét érintő munkaerő-piaci
programok koordinálását,
m)
az Európai Foglalkoztatási Szolgálathoz
(EURES-hez) történő csatlakozás magyarországi feltételeinek
megteremtésével kapcsolatos, valamint az azzal összefüggő fejlesztési és
működtetési feladatokat,
n)
a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi
miniszter által meghatározott egyéb feladatokat.
(2)
(3) A Foglalkoztatási Hivatal élén
főigazgató áll, akit - a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi
Minisztérium közigazgatási államtitkárának javaslatára - a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter bíz meg, vonja vissza a
megbízást és gyakorolja felette az egyéb munkáltatói jogokat. A
főigazgató és helyettesei minisztériumi főosztályvezetői besorolású
köztisztviselők.
A Foglalkoztatási Hivatal (hivatal) a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium irányítása alatt álló,
központi költségvetési szerv, élén főigazgató áll, akit a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter nevez ki, illetve ment
fel.
A hivatal foglalkoztatáspolitikával
kapcsolatos feladatait és hatáskörét az Flt. jelen szakasza, valamint az
Állami Foglalkoztatási Szolgálatról szóló 4/2002. (X. 17.) FMM rendelet
határozza meg.
A hivatal által ellátandó feladatok
közé tartozik például, hogy meghatározza a munkaügyi központok hatósági
és szolgáltató tevékenységére vonatkozó szakmai követelményeket,
irányítsa, koordinálja és ellenőrizze ezek végrehajtását, kidolgozza és
működtesse a hatósági, szolgáltató tevékenység ellátásához szükséges
informatikai rendszereket, fejlessze a munkaerő-piaci szolgáltatásokat,
koordinálja a munkaerő-piaci programok indításával, végrehajtásával
kapcsolatos szakmai feladatokat.
A hivatal hatósági jogkörében eljár a
hatáskörébe tartozó másodfokú ügyekben, vezeti a hatáskörébe utalt
nyilvántartásokat, ellátja a munkavállalók kölcsönös foglalkoztatásának
cseréjéről szóló nemzetközi szerződések végrehajtásával kapcsolatos
hatósági feladatokat.
A hivatal a képző központok szakmai
irányítása tekintetében meghatározza a munkaügyi központok és a képző
központok együttműködésének elveit, a képző központok által végzendő
adatgyűjtési, adatszolgáltatási rendszert, véleményezi a képző központok
éves képzési tervét.
Számos feladat hárul továbbá a
hivatalra az Európai Unióhoz történő csatlakozáshoz kapcsolódó feladatok
végrehajtásából adódóan, részt vesz például az Európai Unió strukturális
alapjaihoz való csatlakozás előkészítő munkáiban, koordinálja a
munkaügyi központok ilyen irányú feladatait stb.
Megyei (fővárosi) munkaügyi központ
49. §
(1) A megyei (fővárosi) munkaügyi
központ (a továbbiakban: munkaügyi központ) jogi személy, önállóan
gazdálkodó, központi költségvetési szerv, a megyei (fővárosi)
önkormányzattól független hatóság.
(2) A munkaügyi központ
a)
központi szervezeti egységekből,
b)
kirendeltségekből, és
c)
áll.
(3) A munkaügyi központ igazgatóját a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium közigazgatási
államtitkárának javaslatára a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi
miniszter bízza meg, és vonja vissza a megbízását, amelyhez a
területileg illetékes munkaügyi tanács előzetes véleményét be kell
szerezni. A munkaügyi központ igazgatója feletti egyéb munkáltatói
jogokat a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter által kijelölt
helyettes államtitkár gyakorolja. A munkaügyi központ igazgatója
minisztériumi főosztályvezetői besorolású köztisztviselő.
(4)
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat
legfontosabb helyi szintű szerve a megyei (fővárosi) munkaügyi központ,
mely önállóan gazdálkodó központi költségvetési szerv, jogi személy, a
helyi államigazgatási szervektől függetlenül, de velük együttműködve
látja el az Flt.-ben meghatározott feladatát.
Működteti a megyei decentralizált
pénzügyi kereteket, biztosítja az illetékességi körébe tartozó
munkanélküliek számára az ellátások kifizetését, ellátja a Munkaügyi
Tanács titkársági teendőit, koordinálja a térségi
foglalkoztatáspolitikát.
Hatósági tevékenysége során az
államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV.
törvény rendelkezéseit, az Flt.-ben rögzített eltérésekkel kell
alkalmaznia. A munkaügyi központ dolgozói köztisztviselők.
1997. január 1-jéig a munkaügyi
központ egységes szervezet volt, a megye településein jelentkező
foglalkoztatási feladatok ellátására a munkaügy tanács egyetértésével
önállóan hozhatott létre kirendeltséget, ahol a határozatokat a
munkaügyi központ igazgatójának nevében hozták.
1997. január 1-jétől három jól
elkülöníthető szervezeti egységből állt a munkaügyi központ
- központi szervezeti egységből,
amely összefogja megyei szintű foglalkoztatáspolitikai feladatokat,
irányítja a kirendeltségeit, ellátja a Munkaerőpiaci Alap megyei szintű
működtetésével kapcsolatos feladatokat, néhány ügyben elsőfokú
hatóságként jár el, a kirendeltségek elsőfokú határozatai ellen
benyújtott fellebbezéseket elbírálja, stb.,
- kirendeltségekből, ahova döntően a
munkanélküli ellátásokkal, az egyes foglalkoztatást elősegítő
támogatásokkal, a munkaközvetítéssel kapcsolatos tevékenységek
tartoznak,
- munkabiztonsági és munkaügyi
felügyelőségből, melyek szervezetileg a munkaügyi központjához
tartoznak, fő feladatuk a megyei munkabiztonsági és munkaügyi
ellenőrzések lefolytatása.
2000. január 1-jétől a munkaügyi
központ két szervezeti egységből áll, a központi szervezeti egységből és
a kirendeltségekből. A munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőségek 2000.
január 1-jétől ismét önállóak, az OMMF területi szerveiként működnek.
50. §
(1) A munkaügyi központ központi
szervezeti egységei útján
a)
ellátja a Munkaerőpiaci Alap
pénzeszközeinek a megyében történő működtetésével kapcsolatos megyei
szintű feladatokat,
b)
ellátja a külföldiek magyarországi
munkavállalásának engedélyezésével, valamint a polgári szolgálattal
kapcsolatos feladatokat,
c)
végzi a munkaügyi tanács titkársági
teendőit,
d)
irányítja a kirendeltségeit,
e)
információkat gyűjt és nyújt a megye
(főváros) munkaerőpiaci folyamatairól, helyzetéről, prognózisokat készít
a várható változásokról,
f)
orientálja az iskolafenntartókat a
képzési struktúra és a beiskolázási mértékek meghatározásában,
g)
rehabilitációs munkacsoportot hoz létre,
és működtet a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatási
rehabilitációjának elősegítése érdekében,
h)
elősegíti a csoportos létszámleépítések
által okozott foglalkoztatáspolitikai problémák megoldását,
i)
ellátja a Munkaerőpiaci Alapból
folyósított támogatások felhasználásának, valamint a munkanélküli
ellátásokra való jogosultságnak - ez utóbbi tekintetében az 51. § (1)
bekezdésének a) pontjába nem tartozó - hatósági ellenőrzését,
j)
gyakorolja az 56/A. §-ban meghatározott
rendbírság kiszabásával kapcsolatos jogokat, továbbá
k)
irányítja a megyei (fővárosi) munkaügyi
szervezet foglalkozási rehabilitációval kapcsolatos tevékenységét,
l)
ellátja jogszabály által hatáskörébe
utalt egyéb feladatokat.
(2) Az (1) bekezdés i)-j)
pontjában meghatározott ellenőrzési tevékenysége során a munkaügyi
központ képviselője
a)
az ügyféltől felvilágosítást kérhet, az
ellenőrzési tevékenységgel összefüggő nyilvántartásokba betekinthet,
b)
a személyazonosság megállapítására
alkalmas okmány (személyi igazolvány, útlevél, vezetői engedély stb.)
felmutatására szólíthatja fel azt a személyt, akinek személyazonosságát
meg kell állapítania,
c)
AM könyve bemutatására hívhatja fel azt
a személyt, akinek alkalmi foglalkoztatásához a munkaadó részére
támogatást állapított meg.
(3) A munkaügyi központ központi
szervezeti egységének képviselője az ellenőrzés tapasztalatai alapján
köteles a szükséges intézkedéseket megtenni, így különösen
a)
javaslatot tenni a munkanélküli ellátás,
a foglalkoztatást elősegítő támogatás folyósításának szüneteltetésére,
illetőleg megszüntetésére,
b)
az ellenőrzött személy vagy szerv
figyelmét felhívni a tapasztalt jogszabálysértésre,
c)
más szervet intézkedés végett
megkeresni,
d)
szabálysértési, illetőleg bírósági
eljárást kezdeményezni,
e)
rendbírságot kiszabni.
A munkaügyi központ központi
szervezeti egységének sokrétű feladatai jól behatárolhatók az (1)
bekezdés a) pontja alapján, koordináló, irányítói, hatósági,
szolgáltatói, valamint ellenőrző munkájukkal meghatározói lehetnek a
megyei foglalkoztatási célkitűzések megvalósításában.
A munkaügyi központ központi
szervezeti egységének feladatait tovább részletezi az Állami
Foglalkoztatási Szolgálatról szóló - 2002. október 20-án hatályba lépett
- 4/2002. (X. 17.) FMM rendelet. A rendelet értelmében a központi
szervezeti egység többek között: irányítja és ellenőrzi a munkaügyi
központ kirendeltségeinek tevékenységét, ellátja a megváltozott
munkaképességű munkanélküliek foglalkoztatási rehabilitációjával
kapcsolatos feladatokat, működteti a munkanélküli ellátórendszert, a
támogatási és szolgáltató rendszereket.
A rendelet meghatározza, hogy az
egyes foglalkoztatást elősegítő támogatások közül, melyek tartoznak a
központi szervezeti egység elsőfokú hatósági jogkörébe. Ezek a
következők:
1. az olyan munkaviszonyban állók
képzési támogatása, akik rendszeres foglalkoztatása képzés nélkül nem
biztosítható,
2. az önfoglalkoztatóvá válás
támogatása,
3. a munkaerő-toborzás támogatása,
4. a csoportos létszámleépítés
hátrányos következményeit enyhítő támogatás,
5. a munkaerő-piaci szolgáltatást
nyújtók támogatása,
6. a munkaerő-piaci program
kidolgozásának, megvalósításának támogatása,
7. a megváltozott munkaképességű
személyek foglalkoztatását elősegítő beruházáshoz, fejlesztéshez
nyújtott támogatás,
8. a megváltozott munkaképességű
személyek foglalkoztatásának megkezdésének nyújtott támogatás.
A munkabiztonsági és munkaügyi
felügyelőségek munkaerőpiaci szervezetből való kiválása ellenére a
munkaügyi központ központi szervezeti egységén belül megmaradtak
bizonyos hatósági ellenőrzési feladatok és ezzel összefüggésben a
munkaerőpiaci ellenőrzés is. Tevékenységük jellege jól
megkülönböztethető a felügyelőkétől, mivel akik döntő részt munkavédelmi
és munkaügyi ellenőrzéseket folytatnak.
A munkaerőpiaci ellenőrzés jogköréből
bizonyos fajta ellenőrzések átkerültek a felügyelőséghez. Így például
1997. január 1-jétől a külföldiek magyarországi munkavállalására, a
munkaszerződések megkötésére vonatkozó előírások betartását a felügyelők
vizsgálják.
A munkaerőpiaci ellenőrzés a jövőben
leginkább a Munkaerőpiaci Alapból teljesített kifizetések jogszerű és
célszerű felhasználásának ellenőrzésére irányul, a hiányosságok,
mulasztások elkövetőivel szemben, a jogsértő állapot megszüntetése
érdekében az Flt. 50 § (3) bekezdés szerint az alábbi intézkedéseket
tehetik
- javaslatot tehetnek az ellátás,
támogatás megszűntetésére,
- figyelemfelhívást intézhetnek az
ellenőrzötthöz a jogszabálysértés megszüntetése érdekében,
- más szervet is megkereshetnek
intézkedés végett, ha a munkaerőpiaci ellenőrök észlelték ugyan a
szabálytalanságot, de nincs hatáskörük az intézkedésre,
- szabálysértési, illetve bírósági
eljárást kezdeményezhetnek,
- rendbírságot szabhatnak ki.
A rendbírságról szóló 3/1996. (IV.
5.) MüM rendeletet, a 3/1997. (I. 28.) MüM rendelet akként módosította,
hogy rendbírság kiszabására csak a munkaügyi központ központi szervezeti
egységei jogosultak.
A munkaügyi központ kirendeltsége
50/A. §
A munkaügyi központ kirendeltsége
ellátja
a)
a munkanélküliek nyilvántartásba
vételével,
b)
a munkaközvetítéssel, a munka- és
pályatanácsadói és egyéb tevékenységgel,
c)
a munkanélküli ellátások, továbbá egyes
foglalkoztatást elősegítő támogatások megállapításával, megszüntetésével
és visszakövetelésével kapcsolatos, valamint
d)
a munkaügyi központ igazgatója által a
hatáskörébe utalt feladatokat.
A fővárosi, továbbá a megyei
munkaügyi központokon belül országosan összesen több mint 170
kirendeltség működik.
A munkaügyi központok kirendeltségei
első fokú hatósági jogkörébe tartoznak az egyes foglalkoztatást
elősegítő támogatások közül
a) a munkaerőpiaci képzésben
résztvevő munkanélküli személynek nyújtott támogatás,
b) a munkanélküliek vállalkozóvá
válásának elősegítése,
c) a foglalkoztatás bővítése,
d) a közhasznú munkavégzés,
e) a tartós munkanélküliek
foglalkoztatása esetén a munkába járással kapcsolatos utazási
költségtérítés,
f) munkatapasztalat-szerzés
támogatása, foglalkoztatási támogatás,
g) a foglalkoztatáshoz kapcsolódó
járulékok átvállalása,
h) az egészségügyi hozzájárulás
megfizetéséhez nyújtandó támogatás,
i) intenzív álláskeresés támogatás.
A kirendeltségek hatáskörébe tartozik
valamennyi munkanélküli ellátással kapcsolatos hatósági ügyintézés
(ellátás megállapítása, megszüntetése, visszakövetelése) is, melyek a
következők
a) munkanélküli járadék,
b) előnyugdíj, nyugdíj előtti
munkanélküli segély,
c) költségtérítés.
A munkaügyi központok
kirendeltségeinek illetékességi területét az Állami Foglalkoztatási
Szolgálatról szóló 4/2002. (X. 17.) FMM rendelet melléklete tartalmazza,
melyből egyértelműen megállapítható, hogy az adott település melyik
kirendeltség illetékességi körébe tartozik.
E mellett lehetőség van arra, hogy
egyes kiemelt feladatok ellátására vagy meghatározott célcsoporthoz
tartozó ügyfelek foglalkoztatásának elősegítésére, ellátására akár a
megye vagy akár a főváros egész területére illetékességgel rendelkező
kirendeltséget hozzanak létre (pl. a fővárosban az ifjúsági iroda). A
kirendeltség létrehozásáról és megszüntetéséről a miniszter dönt.
A munkaügyi központ igazgatója
ideiglenes működésre is létre hozhat kirendeltséget akkor, ha egy
munkáltatónál csoportos létszámleépítést (Munka tv. 94/A. §) hajtanak
végre. Ehhez az szükséges, hogy az ideiglenes kirendeltség
létrehozásával a csoportos létszámleépítést megvalósító munkaadó
egyetértsen, és ahhoz anyagilag hozzájáruljon.
A megyei (fővárosi) munkabiztonsági
és munkaügyi felügyelőség
51. §
BH1996. 500.
A vállalkozói újrakezdési kölcsön
kamattámogatása megvonásának feltételei [1991. évi IV. tv. 51. § (2)
bek.].
51/A. §
(1) A munkaügyi központ és a települési
önkormányzat megállapodhat a munkanélküli járadékban, pályakezdők
munkanélküli segélyében részesülő munkanélküliek ellenőrzéséről. A
megállapodás alapján a települési önkormányzat jegyzője (a továbbiakban:
jegyző) hatósági ellenőrzést végez arra vonatkozóan, hogy az
önkormányzat területén állandó vagy ideiglenes lakóhellyel rendelkező,
munkanélküli járadékban, pályakezdők munkanélküli segélyében részesülő
munkanélküli folytat-e e törvénybe ütköző kereső tevékenységet.
(2) Megállapodás esetén az (1)
bekezdésben meghatározott ellátásban részesülő, az önkormányzat
területén állandó vagy ideiglenes lakóhellyel rendelkező
munkanélküliekről a munkaügyi központ tájékoztatja a jegyzőt.
(3) A jegyző az (1) bekezdésben
meghatározott ellátás folyósítása alatt történő kereső tevékenység
folytatásáról és annak bizonyítékairól írásban tájékoztatja a munkaügyi
központot.
(4) Amennyiben az (1) bekezdésben
meghatározott ellenőrzés eredményeként a munkanélküli járadék, a
pályakezdők munkanélküli segélyének folyósítását a munkaügyi központ
megszünteti, a települési önkormányzat ezen ellátások - a 28. § (3)
bekezdésében meghatározott időtartamra járó - összegének megfelelő
támogatásban részesül. A támogatást a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási
alaprészének központi pénzügyi keretéből kell folyósítani, és az a 16/A.
§-ban, valamint 17. §-ban meghatározott célokra használható fel.
(5) Az (1) bekezdésben meghatározott
megállapodásban az önkormányzat vállalja, hogy az e címen kapott
támogatást elkülönítetten kezeli, és félévenként tájékoztatja a
munkaügyi központot annak felhasználásáról.
(6) Ha az önkormányzat a támogatást a
(4) bekezdésben meghatározott céltól eltérően használja fel, a munkaügyi
központ a megállapodást felbontja, és az önkormányzat köteles a
támogatás visszafizetésére.
(7) A támogatást a települési
önkormányzat részére az ellátást megszüntető határozat jogerőre
emelkedésétől számított 60 napon belül kell folyósítani. A folyósítás
lebonyolítása a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium és a
Belügyminisztérium megállapodása szerint történik.
(8)
(9) A munkanélkülit az (1) bekezdésben
meghatározott ellenőrzés során a jegyzővel szemben is terheli a
jelentkezési és rendszeres kapcsolattartási kötelezettség.
Az Flt. 51. §, amely tartalmazta a
munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőség ellenőrzési jogkörét, hatályát
vesztette, 2000. január 1-jén. E hatáskörök nem szűntek meg, csak a
felügyelőség munkaügyi központoktól történő kiválását követően 2000.
január 1-jétől átkerültek az ellenőrzési törvénybe. Az 1996. LXXV. tv.
3. § tartalmazza, hogy mire terjed ki a szervezet ellenőrzési
jogosultsága. Ezek közül az Flt.-vel kapcsolatos jogkörök a következők:
1. Ellenőrzik a munkanélküli
ellátások melletti munkavégzések szabályszerűségét.
Ezt a feladatot korábban a
munkaerőpiaci ellenőrök látták el. Tekintettel arra, hogy az általános,
illetve átfogó munkavédelmi és munkaügyi ellenőrzésekre a
feketegazdaságban résztvevő célzott munkáltatói körnél gyakrabban kerül
sor, így e munkahelyeken eredményesebben tudják kiszűrni az ellátás
mellett dolgozó ún. feketemunkásokat.
Ha az ellenőrök megállapítják az
ellátás melletti szabálytalan munkavégzés tényét, egyrészt
kezdeményezhetik az ellátás szüneteltetését, vagy megszüntetését.
Feltételezhető, hogy a munkáltató ez esetben munkaszerződés nélkül,
esetleg a minimálbér alatti bérért foglalkoztatta a munkanélkülit, vele
szemben a munkaügyi ellenőrzési törvény alapján szintén eljárhat a
felügyelő és akár több millió forintos munkaügyi bírságot is kiszabhat.
2. Ellenőrzik a külföldi személyek
Magyarországon történő foglalkoztatását.
Ezt 1997. január 1-jéig mindkét
ellenőri szervezet vizsgálhatta, 1997-től azonban csak a felügyelők. A
szabálytalan foglalkoztatás megállapítása esetén az Flt. 7. § alapján
kell a meghatározott összegű befizetésre kötelezni a munkáltatót.
Az Flt. 51/A. § szakasz a
munkanélküli járadékban (pályakezdő munkanélküliek segélyében részesülő
az ellátási forma megszüntetése miatt nincs) részesülők ellenőrzését
teszi sokrétűbbé. A települési önkormányzatoknak módot ad arra, hogy a
munkaügyi központtal kötött megállapodás alapján hatósági ellenőrzést
végezzenek a tárgyban, hogy a munkanélküli járadékos nem folytat-e
törvénybe ütköző módon kereső tevékenységet.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják,
hogy az önkormányzatok kevésbé élnek e lehetőséggel, pedig eredményes
ellenőrzésük alapján 90 napra járó ellátás összegével megegyező
támogatást kaphatnak.
A támogatást csak meghatározott
célra, azaz közhasznú munkavégzésre és munkahelyteremtésre, illetve
olyan programok megvalósítására használhatják fel, amelyek segítik a
tartósan kiszoruló rétegek foglalkoztatását.
52. §
A foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi
miniszter rendeletben határozza meg az Állami Foglalkoztatási Szolgálat
irányítására, a szervezetbe tartozó egyes szervek hatáskörére, egymás
közötti kapcsolatára, továbbá a munkaügyi központ kirendeltségeinek
illetékességére vonatkozó részletes szabályokat.
A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter a fentiekre vonatkozóan kiadta az Állami
Foglalkoztatási Szolgálatról szóló 4/2002. (X. 17.) FMM rendeletét, mely
2002. október 20-án lépett hatályba.
Munkaerőfejlesztő és -képző központ
53. §
Figyelem! A regionális képző
központok jogállására, feladataira vonatkozó részletes szabályokat a
felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény tartalmazza, mely
rendelkezések 2004. január 1-jétől jelentősen módosultak.
A képző központ központi
költségvetési szerv, melyek felügyeletét a foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter látja el, és gyakorolja felettük a fenntartói
jogokat. A képző központ alapvető működését az állami költségvetés
biztosítja.
Az országban jelenleg 8 rendkívül
színvonalas, korszerű képző központ működik: a fővárosban, Pécsen,
Békéscsabán, Kecskeméten, Debrecenben, Szombathelyen, Miskolcon,
Székesfehérváron.
E felsorolásból is kitűnik, hogy a
munkanélküliek nem minden megyében tudnak eljutni, illetve bekerülni a
képző központok által szervezett és megtartott képzésekre, de a többi
megyeszékhelyen kihelyezett intézményeikben folyik a képzés.
A képző központok alapfeladatai közé
tartozik a központi képzési programokban meghatározott rétegek képzése,
a felnőttképzési tevékenységhez kapcsolódó szolgáltatások nyújtása, az
elhelyezkedés szempontjából hátrányos helyzetűek felzárkóztató képzése,
a távoktatási hálózat kiépítése, a felnőttképzési nemzetközi
programokban való részvétel. Ezen túlmenően regionális tananyag
fejlesztési és konzultációs központként is működik.
A képző központ tanfolyamai általában
ajánlott képzések között szerepelnek a munkaügyi központ
nyilvántartásában, így az ezeken való részvétel esetén a képzés
költségei az Flt. 14. § alapján támogathatók. Több képző központ szállás
és étkezési lehetőséget is tud biztosítani hallgatóinak.
53/A. §
|