VIII. Fejezet
ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
54. §
(1) Az e törvényben meghatározott jogok
gyakorlásával és kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos ügyekben az
államigazgatási eljárás általános szabályait kell alkalmazni e fejezet
szabályainak figyelembevételével.
(2) A 43. § (2) bekezdésének a)
pontja, továbbá a pályázat alapján nyújtható foglalkoztatást elősegítő
támogatások esetében a pályázati felhívásban az elbírálásra nyitva álló
határidő legfeljebb kilencven napban állapítható meg.
(3) Ha a munkanélküli körülményeiben
olyan változás következik be, hogy az 58. § (5) bekezdés d)
pontjának 1-4. alpontjaiban meghatározott feltételek nem állnak fenn,
illetőleg az 58. § (6) bekezdése d) pontjának 2., valamint 6.
alpontjaiban meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget, és a
mulasztását nem menti ki, a munkaügyi központ a változás
bekövetkezésének, illetőleg a kötelezettség elmulasztásának időpontjától
törli a nyilvántartásból.
(4) A nemzetközi egyezmény hatálya alá
tartozó személyre e törvény rendelkezéseit az egyezmény szabályai
szerint kell alkalmazni.
Változatlan szabály, hogy az
illetékes minisztériumnak, a munkaügyi központoknak, illetve
kirendeltségeiknek, hatósági eljárásuk során az államigazgatási eljárás
általános szabályairól szóló - többször módosított - 1957. évi IV.
törvényt kell alkalmazniuk, de e fejezetben meghatározott eltérésekkel,
melyeket mint speciális szabályt kell figyelembe venni.
Az Flt. 54. § (2) bekezdés is ilyen
speciális szabályt tartalmaz, amikor kimondja, hogy az államigazgatási
eljárás általános ügyintézési határidejéhez képest (mely 30 nap), 1998.
január 1-jétől legfeljebb 90 nap áll rendelkezésre az egyes pályázat
alapján nyújtható támogatások elbírálására. E módosítás oka annak
időigényessége, hogy a támogatásokra beérkezett pályázatokat előzetesen
külső szakértők, valamint az érintett tripartit fórumok is (munkaügyi
tanács) véleményezik.
Jelenleg az alábbi támogatásfajták
esetében van mód 90 napos elbírálási határidőn belül dönteni
- megváltozott munkaképességű
személyek foglalkoztatásának támogatása (Flt. 19. §),
- központi foglalkoztatási, képzési
és munkaerőpiaci integrációs programok és kutatások [Flt. 43. § (2) a)].
A (3) bekezdés 2001. július 1-től
hatályos új rendelkezése pontosan meghatározza, hogy mely esetekben
kerül sor a munkanélküli személy nyilvántartásból való törlésére. Ez
azért lényeges, mert az Flt. 58. § (5) bekezdésének 2001. július 1-től
hatályos d) pontja alapján többek között az tekintendő munkanélkülinek,
akit a munkaügyi központ kirendeltsége munkanélküliként nyilvántart. A
munkanélküliként történő nyilvántartás pedig azért fontos, mert a
foglalkoztatást elősegítő támogatások és a munkanélküli ellátások
jelentős része munkanélküli státusú személynek, illetve ilyen személy
foglalkoztatásához adható.
Ha a munkanélküli nem rendelkezik az
előírt feltételekkel, vagy nem teljesíti a kirendeltséggel való
együttműködési kötelezettségét, valamint a körülményeiben történő
változás esetén bejelentési kötelezettségét elmulasztja és mulasztását
nem tudja kimenteni, akkor törölni kell a nyilvántartásból. A
kirendeltségnek tehát nincs mérlegelési jogköre, hanem a (3) bekezdésben
foglaltak fennállása esetén intézkednie kell a törlésről. A
nyilvántartásból való törléshez kötődő joghatások miatt lényeges a
törlésre okot adó körülmények időpontjának pontos ismerete.
BH1997. 590.
Munkanélküli-járadéknak munkabérbe való
beszámítása a munkáltató javára jogalap nélküli gazdagodást eredményez
[Ptk. 1. § (1) bek., 361. § (1) bek., 1991. évi IV. tv. 37. §, 38. § (1)
bek., 54. §].
54/A. §
(1) A megállapító szerv az e törvényen,
valamint a felhatalmazása alapján kiadott jogszabályon alapuló igényét
foglalkoztatást elősegítő támogatás esetében öt év, munkanélküli ellátás
esetében három év alatt érvényesítheti. Ha a követelésre alapot adó
magatartás bűncselekmény, a követelés három, illetőleg öt éven túl sem
évül el mindaddig, amíg a büntethetőség el nem évül.
(2) Az e törvény alapján esedékessé vált
és fel nem vett ellátást az esedékességtől számított egy éven belül
lehet felvenni.
(3) Az igény elévülése az esedékessé
válás napján kezdődik. Az igény elévülését hivatalból kell figyelembe
venni. Az elévülés utáni teljesítést elévülés címén visszakövetelni nem
lehet.
(4) Ha a jogosult az igényét menthető
okból nem tudja érvényesíteni, az akadály megszűnésétől számított hat
hónapon belül ezt akkor is megteheti, ha az elévülési idő már eltelt,
vagy abból hat hónapnál kevesebb van hátra.
(5) Az igény érvényesítésére irányuló
írásbeli felszólítás, az igénynek a bíróság előtti érvényesítése,
megegyezéssel történő módosítása, az egyezségkötés, valamint a
kötelezett elismerése az elévülést megszakítja. Az elévülés
megszakadása, illetőleg az elévülés megszakítását előidéző eljárás
jogerős befejezése után az elévülési idő újra kezdődik. Ha az elévülést
megszakító eljárás során végrehajtható határozatot hoztak, az elévülést
csak a végrehajtási cselekmények szakítják meg.
1998. január 1-jétől léptek hatályba
az Flt. elévülésre vonatkozó fenti szabályai, melyek a törvény régi
adósságát pótolják. E rendelkezések meghatározzák
- egyrészt, hogy a megállapító
szervnek (azaz az illetékes minisztériumnak, a munkaügyi központoknak,
illetve a kirendeltségeknek),
- másrészt az esedékessé vált és fel
nem vett munkanélküli ellátás jogosultjának milyen időtartam áll
rendelkezésre igényének érvényesítésére.
Az elévülés további szabályai szinte
teljes egészében megegyeznek a Munka tv. elévülésre vonatkozó
rendelkezéseivel, bevezetésének jelentősége a támogatások és ellátások
jogszerűtlen igénybevétele miatti visszakövetelések szempontjából
rendkívül fontos.
55. §
(1) A munkaügyi központ kirendeltsége a
saját nevében hoz határozatot
a)
a munkanélküliek nyilvántartásba
vételével és a nyilvántartásból való törléssel,
b)
a munkanélküli ellátás megállapításával,
szüneteltetésével, megszüntetésével és visszakövetelésével,
c)
a foglalkoztatást elősegítő egyes
támogatások megállapításával, megszüntetésével és visszakövetelésével
kapcsolatos ügyekben.
(2) A munkaügyi központ központi
szervezeti egysége a munkaügyi központ nevében hoz határozatot a
külföldiek magyarországi munkavállalásának engedélyezésével, a polgári
szolgálattal, a rendbírsággal kapcsolatos, valamint a hatáskörébe utalt
egyéb ügyekben.
(3) Ha első fokon
a)
a munkaügyi központ kirendeltsége hozott
határozatot, a fellebbezést a munkaügyi központ igazgatója,
b)
a munkaügyi központ központi szervezeti
egysége hozott határozatot, a fellebbezést a Foglalkoztatási Hivatal
bírálja el.
1997. január 1-jétől a munkaügyi
központ kirendeltségei önálló hatáskörben, saját nevükben hoznak
határozatot azoknál az ellátásoknál és támogatásoknál, melyet már az
Flt. 50. §-ának magyarázó részében felsoroltunk. A kirendeltség elsőfokú
határozatai elleni fellebbezéseket a munkaügyi központ igazgatója
bírálja el.
A munkaügyi központ 1997. január
1-jétől létrejött központi szervezeti egysége is rendelkezik elsőfokú
hatósági jogkörrel, például az alábbi tárgykörökben
- külföldi állampolgárok
magyarországi foglalkoztatásának engedélyezése,
- munkaviszonyban állók képzése,
- munkaerő-toborzás támogatása,
- munkaerőpiaci szolgáltatást nyújtók
támogatása,
- munkaerőpiaci programok támogatása,
- csoportos létszámleépítés hátrányos
következményeinek enyhítését célzó támogatás,
- megváltozott munkaképességű
személyek foglalkoztatásának támogatása,
- rendbírság kiszabása,
- polgári szolgálat,
- magán-munkaközvetítő,
munkaerő-kölcsönző nyilvántartásba vétele, törlése,
- bérgarancia-alapból nyújtott
támogatás elbírálása.
Az e határozatok ellen beérkezett
fellebbezések tekintetében a Foglalkoztatási Hivatal jár el másodfokú
hatóságként.
Tekintettel arra, hogy az Flt. 55. §
(3) bekezdése alapján a munkaügyi központ központi szervezeti egysége
által hozott határozatok ellen benyújtott fellebbezéseket a Gazdasági
Minisztérium helyett 2001. július 1-től a Foglalkoztatási Hivatal
bírálja el, a folyamatban lévő ügyekkel kapcsolatban az Flt.-t módosító
2001. évi XXIV. törvény az alábbiakat tartalmazza.
Az Flt.-ben meghatározott jogok
gyakorlásával és kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos, 2001.
július 1-jén folyamatban lévő államigazgatási ügyekben 2001. július
1-jét követően az az államigazgatási szerv jár el, amelynek hatáskörébe
az államigazgatási ügy tartozik.
Az Flt.-ben meghatározott jogok
gyakorlásával és kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos
államigazgatási ügyekben, a 2001. július 1-jét megelőzően hozott első
fokú államigazgatási határozatok ellen benyújtott fellebbezéseket az az
államigazgatási szerv bírálja el, amelynek hatáskörébe 2001. július
1-jét követően a fellebbezés elbírálása tartozik.
56. §
(1) A Munkaerőpiaci Alap javára fennálló
- a jogszabályban meghatározott kis összegű követelés értékhatárát
meghaladó - tartozás adók módjára behajtandó köztartozás.
(2) A Munkaerőpiaci Alap pénzeszközeinek
hatékony felhasználására, valamint az azokból történő téves kifizetések
elkerülése érdekében, ha a tényállás tisztázott,
a)
a munkanélküli ellátás iránti kérelemnek
helyt adó,
b)
a munkanélküli ellátás folyósítását
szüneteltető, valamint megszüntető, továbbá
c)
a foglalkoztatást elősegítő támogatás
folyósítását megszüntető
határozat azonnali végrehajtása
elrendelhető.
(3) A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi
Minisztérium, a munkaügyi központ központi szervezeti egysége, valamint
kirendeltsége által mérlegelési jogkörben hozott határozat ellen akkor
van helye jogorvoslatnak, ha a kérelem elutasítására a jogszabályban
meghatározott feltételek hiánya miatt került sor, vagy a határozatot
hozó szerv a mérlegelési jogkör gyakorlására irányadó jogszabályban
meghatározott szabályokat megsértette.
(4)
Az államigazgatási eljárás általános
szabályaitól eltérően, a (2) bekezdés kibővíti azon határozatok
tárgykörét, amely esetekben a határozat azonnali végrehajtásának van
helye. Az azonnali végrehajtás azt jelenti, hogy fellebbezésre tekintet
nélkül a határozatot meghozatalát követően azonnal végre kell hajtani. A
(2) bekezdés az azonnali végrehajthatóság kimondására két feltételt
határoz meg
- az intézkedésre a téves kifizetések
elkerülése érdekében kerüljön sor,
- a tényállás tisztázott legyen.
Ez utóbbi számos kérdőjelet von maga
után, ugyanis hogy mikor tekinthető egy tényállás tisztázottnak
sokféleképpen értékelhető, így mindig a lehető legtöbb bizonyítékot be
kell szerezni (ügyfél, munkáltató nyilatkozata, ellenőrzési jegyzőkönyv,
okiratok,) és az összes körülmény figyelembe vételével kell a döntést
meghozni.
Az illetékes miniszter a munkaügyi
központok központi szervezeti egysége és a kirendeltség által
mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen, a 2000. február 1-je
előtt hatályban volt szabályok teljes egészében kizárták a
jogorvoslatot, ami nemcsak az elsőfokú határozat elleni fellebbezés
jogát, hanem a határozat bírósági felülvizsgálatának lehetőségét is
kizárta.
Tekintettel arra, hogy a jogorvoslati
lehetőség az Alkotmány szerint csak kétharmados szótöbbséggel elfogadott
törvénnyel zárható ki, ezért szükség volt e rendelkezés módosítására.
Az Flt. konkrétan nem határozza meg,
mely határozatok születnek mérlegelési jogkörben, csupán azzal utal
erre, hogy az egyes támogatási formáknál támogatható, vagy nyújtható
kifejezést használ. E támogatások odaítélésénél a jogszabályi
feltételeken túl az is feltétel, hogy a támogatáshoz szükséges anyagi
fedezet rendelkezésre álljon, továbbá a támogatások odaítélését a
munkaerőpiaci feltételek indokolják, ezért ebből kifolyólag a bíróság
pl. nem állapíthat meg támogatást.
Erre figyelemmel az Flt. 56. § (3)
bekezdés alapján a jogorvoslat csak kivételesen biztosított. A
mérlegelési jogkörben hozott határozatok elleni jogorvoslati jogot abban
az esetben biztosítja, ha a kérelem elutasítására a jogszabályban
meghatározott feltételek hiánya miatt került sor, vagy a határozatot
hozó szerv a mérlegelési jogkör gyakorlására irányadó szabályokat
megsértette. Ezzel összhangban került módosításra az Flt. 57. § is,
melynek eredményeként a bíróság a mérlegelési jogkörben hozott
határozatokat nem változtathatja meg.
BH2003. 461.
Közigazgatási végrehajtási eljárás
elrendelésére és foganatosítására - eltérő rendelkezés hiányában - a
bíróság nem jogosult [Vht. 3. §, 1990. évi XCI. tv. 87-94. §, 94/I. §,
94/F. § (1) bekezdés, 79. § (2) bek., 1991. évi IV. tv. 56. § (1) bek.,
Pp. 43. § (1) bekezdés].
56/A. §
(1) Rendbírságot köteles fizetni
a)
az a munkaadó, munkavállaló, egyéb
szerv, illetőleg személy, aki e törvényben, valamint a felhatalmazása
alapján hozott jogszabályban, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi
XXII. törvény 94/D. §-ában és 193/D. §-ának (1) bekezdésében, továbbá
államigazgatási határozatban meghatározott bejelentési [kivéve a 8. §
(5) bekezdés b) pontjában, valamint a 36. § (1) bekezdésében
foglalt kötelezettséget], nyilvántartási, adatszolgáltatási
kötelezettségének nem, vagy nem az előírt módon tesz eleget, valótlan
adatot szolgáltat, vagy az 50. § (1) bekezdés i) pontjában
meghatározott ellenőrzést akadályozza;
b)
az a felszámoló, aki a Bérgarancia
Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény 2. §-ának (1) bekezdésében
meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget.
(2) A rendbírság összege 1000 forinttól
100 000 forintig terjedhet. Az (1) bekezdés b) pontjában
meghatározott esetben a rendbírságot munkavállalónként kell kiszabni.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott
rendbírság kiszabására a munkaügyi központ központi szervezeti egysége
jogosult. A befizetett rendbírság hatvan százaléka a Munkaerőpiaci Alap
foglalkoztatási alaprészét növeli, negyven százaléka saját bevétel, ami
személyi juttatásokra nem használható fel.
(4) A rendbírság kiszabására, továbbá a
törvény végrehajtásához szükséges nyilvántartások vezetésére vonatkozó
szabályokat a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter rendeletben
állapítja meg.
A rendbírság intézményének bevezetése
régóta váratott magára, ugyanis az Flt. alapján adott támogatásokkal
összefüggően előírt kötelezettségek megszegőivel, valamint az Flt.-ben,
illetve felhatalmazása alapján hozott jogszabályban előírt bejelentési,
nyilvántartási kötelezettségét elmulasztóval szemben semmiféle szankció
nem létezett.
A rendbírság kiszabására vonatkozó
szabályokat a 3/1997. (I. 28.) MüM rendelettel módosított 3/1996. (IV.
5.) MüM rendelet tartalmazza.
Ennek alapján rendbírságot a
munkaügyi központok központi szervezeti egységei az alábbi esetekben
szabhatnak ki
- a munkaadó létszámleépítéssel
összefüggő bejelentési kötelezettségét nem teljesítette,
- a munkaadó külföldi munkavállaló
munkaviszonyának az engedély lejárta előtti megszűnését 5 napon belül
nem jelentette be az engedélyező hatóságnak,
- előzetes nyilvántartásba nélkül
folytat valaki munkaközvetítői tevékenységet, vagy a fogadó ország
jogszabályait külföldre közvetítés alkalmával nem tartja be,
- a munkaadó az Flt.-ben, vagy a
foglalkoztatást elősegítő támogatást megállapító határozatban előirt
nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségének nem tett eleget,
- a munkanélküli járadék
megállapításához szükséges igazoló lapot nem, ill. nem megfelelően
töltötte ki,
- a munkaerőpiaci ellenőrök hatósági
ellenőrzésének akadályozása esetén.
Az Flt. 56/A. § (3) bekezdés 1998.
január 1-jétől hatályos módosítása (a jelenlegi gyakorlatnak
megfelelően) teremtette meg az összhangot a rendbírságról szóló 3/1996.
(IV. 5.) MüM rendelet és az Flt. között, miszerint rendbírság
kiszabására a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőségek nem
jogosultak, csak a munkaügyi központok központi szervezeti egységének
ellenőrei.
Az Flt. 56/A. § (1) és (2) bekezdését
- más jogszabálymódosítással összefüggésben - 2001. december 22-i
hatállyal érdemben módosította a 2001. évi LXXVIII. törvény.
Ennek alapján a korábbi szabályok
szerint meghatározott eseteken túlmenően rendbírságot köteles fizetni az
a munkaerőkölcsönzéssel foglalkozó cég is, amelyik a Munka tv. 193/D.
§-ában foglaltak ellenére, anélkül folytat munkakerőkölcsönzési
tevékenységet, hogy az illetékes munkaügyi központ nyilvántartásba vette
volna.
További új szabály, hogy rendbírság
fizetésére köteles az a felszámoló is, aki nem tesz eleget a Bérgarancia
Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvényben foglalt kötelezettségének.
E törvény módosítása alapján ugyanis
a 2001. december 22-ét követően elrendelet felszámolási eljárásokban a
felszámoló köteles a Bérgarancia Alapból támogatást igényelni akkor, ha
a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetnél foglalkoztatott
munkavállalókkal szemben fennálló bértartozást a felszámolási eljárás
kezdő időpontját követően a felszámolási költségek fedezetét jelentő
bevételek hiánya miatt a bérfizetési napon nem tudja kielégíteni.
A Bérgarancia Alapról szóló korábbi
szabályok szerint ugyanis, ha a felszámoló nem tudta a munkavállalóknak
az esedékes munkabért kifizetni, akkor csak lehetőségként volt számára
biztosítva, hogy a bérek kifizetéséhez támogatást igényeljen az Alapból.
Sok esetben ezt elmulasztották a felszámolók. Az EU szabályok ettől
eltérő normákat tartalmaznak. A 80/987/EGK irányelvvel való összhang
megteremtése érdekében a Bérgarancia Alapról szóló törvény ezért akként
módosult, hogy a felszámolónak az új szabályok szerint nemcsak
lehetősége, hanem kötelezettsége is fizetésképtelensége esetén a
támogatás igénylése. Ennek elmulasztását szankcionálja az Flt. a
rendbírság fizetésének kötelezettségével.
57. §
A Foglalkoztatási Hivatal és a munkaügyi
központ határozata - ide nem értve az 56. § (3) bekezdése szerinti
határozatot - bíróság által megváltoztatható.
E szakasz 2000. február 1-jétől
hatályos módosítását az indokolta, hogy az Flt. 56. § (3) bekezdése
lehetőséget teremtett arra, hogy bizonyos kivételes esetben a
mérlegelési jogkörben hozott határozatok ellen is van jogorvoslat. Ebből
kifolyólag nem célszerű, hogy a mérlegelési jogkörben hozott,
támogatással összefüggő határozatok esetén a bíróságnak joga legyen a
határozat megváltoztatására, ezért az új szabály ezt kizárja.
2001. július 1-től a Gazdasági
Minisztérium helyett a Foglalkoztatási Hivatal látja el a munkaügyi
központ központi szervezeti egysége által hozott határozatok elleni
fellebbezések tekintetében a másodfokú hatósági jogkört.
Adatvédelmi rendelkezések
57/A. §
(1) A Foglalkoztatáspolitikai és
Munkaügyi Minisztérium, a Foglalkoztatási Hivatal, az OMMF és a
munkaügyi központ a munkanélküli-ellátásokkal, a foglalkoztatást
elősegítő támogatásokkal, a munkaerőpiaci szolgáltatásokkal, továbbá a
külföldiek magyarországi foglalkoztatásával kapcsolatos tevékenysége,
valamint hatósági ellenőrzése során, továbbá a munkaügyi
adatszolgáltatásra kötelezett munkaadó e tevékenységével összefüggésben
a külön jogszabályban meghatározott TAJ-számot alkalmazhatja.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott
szervek a jogszabályban meghatározott feladataik az - 57/B-57/D. §-okban
meghatározott feladatokat kivéve - ellátásával összefüggésben a
következő adatok nyilvántartására jogosultak:
a)
személyi adatok (név, leánykori név,
anyja neve, születési hely, év, hónap, nap),
b)
állampolgárság,
c)
lakóhely (tartózkodási hely),
d)
foglalkozás, munkahely, munkakör
(tevékenység),
e)
a munkanélküli ellátás, a
foglalkoztatást elősegítő támogatás, valamint a munkaerőpiaci
szolgáltatás megállapításához és igénybevételéhez e törvényben és más
törvényben meghatározott adatok,
f)
iskolai végzettség(ek),
szakképzettség(ek),
g)
jövedelemre vonatkozó adatok,
h)
munkáltató adatai (név, cím, székhely,
telephely, gazdálkodási forma, adószám, TB nyilvántartási szám, TAJ
szám, KSH szám).
(3) A (2) bekezdés alapján
nyilvántartásba vett adatokból
a)
a nyugdíj- és egészségbiztosítás szervei
az ellátás megállapítása, folyósítása, ellenőrzése céljából a TAJ szám
alkalmazásával az a)-c), e) és g) pontjai,
b)
a szociális igazgatás szerve a
munkanélküliek jövedelempótló támogatása és a rendszeres szociális
segély megállapítása céljából a TAJ szám alkalmazásával az a)-c)
és e) pontjai,
c)
az állami adóhatóság szervei az
adókötelezettség ellenőrzése, valamint a munkaadói és munkavállalói
járulék bevallásának és befizetésének ellenőrzése céljából az a), c),
d), e) és g) pontjai szerinti adatok igénylésére jogosultak.
(4)
(5) Az (1) bekezdésben megjelölt szervek
más szerv és természetes személy részére adatot csak jogszabályban
meghatározott módon szolgáltathatnak.
(6) A (3) bekezdés alapján
adatigénylésre jogosult szervek felé a Foglalkoztatási Hivatal
kapcsolati kódot képezhet, a nyilvántartásában szereplő személyekre
vonatkozó adatszolgáltatás igénylése, teljesítése, valamint az
adatszolgáltatást kérő nyilvántartásának karbantartása céljából.
(7) A kapcsolati kód tartalmát és
képzési szabályait a Foglalkoztatási Hivatal határozza meg. A kapcsolati
kódot az adatkezelés céljának teljesülése után a Foglalkoztatási Hivatal
és az adatkérő nyilvántartásából törölni kell.
(8) A (2) bekezdés szerinti adatok
statisztikai célra felhasználhatók és statisztikai célú felhasználásra -
személyazonosításra alkalmatlan módon átadhatók.
(9) Az (1) bekezdésben meghatározott
szervek kötelesek adatvédelmi szabályzatot kiadni.
Az Flt. 57/A. § (1) bekezdésben
felsorolt munkaügyi igazgatás szervei a támogatásokkal és ellátásokkal,
valamint a munkaügyi ellenőrzéssel összefüggésben folyamatosan
nyilvántartják és kezelik az érintettek személyi adatait, a
foglalkoztatásukkal kapcsolatos információkat (munkahely, munkakör,
átlagkereset, képzettség stb.), valamint a munkaügyi központok, mint
kvázi munkáltatók teljesítik az 1997. évi LXXX. tv. a
társadalombiztosításról, továbbá az adózás rendjéről szóló 1990. évi
XCI. törvényekben meghatározott kötelezettségeiket.
Az Flt. 57/A. § (4) bekezdése alapján
az Országos Munkaügyi Központ és a munkaügyi központok jogosultak voltak
a munkanélküliek vonatkozásában a korábbi személyi szám helyett a
Társadalombiztosítási Azonosító Jel alkalmazására. A (4) bekezdés a
jelen adatvédelmi rendelkezések 1997. július 1-jei hatályba lépésével
egy időben hatályon kívül helyezésre került, a TAJ szám további
használata az Flt. 56. § (1) bekezdése alapján biztosított.
A személyazonosító jel helyébe lépő
azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi
XX. törvénnyel összhangban kerültek megalkotásra az adatvédelmi
rendelkezések az Flt.-ben. A munkaügyi igazgatás szervei által
nyilvántartott állampolgárok Flt. 57/A. § (3) bekezdés szerinti egyes
személyi adatai csak a nyugdíj és egészségbiztosítás, a szociális
igazgatás, az adóigazgatás szerveinek adható át, melynek során a
Foglalkoztatási Hivatal - a további adatbiztonság érdekében - külön
kapcsolati kódot képezhet.
A nyilvántartott adatok statisztikai
célú felhasználása az Flt. 57/A. § (8) bekezdés alapján megengedett, de
az igényelt adatokat csak személyazonosításra alkalmatlan módon lehet
átadni.
A munkaügyi igazgatás valamennyi
szerve az 1996. évi XX. törvény 20. § (2) bek. b) pontja alapján
jogosult az adóazonosító jel kezelésére is annak megállapítása
érdekében, hogy a munkanélkülinek a munkaügyi ellátás mellett van-e
kereső tevékenységből származó jövedelme, illetve annak ellenőrzése
céljából, hogy a polgár eleget tett-e munkavállalói járulékfizetési
kötelezettségének, illetve adatszolgáltatás teljesítése érdekében.
Az 1998. január 1-jétől került
beiktatásra az Flt. 57/A. § a (4) bekezdés, amely széleskörű
felhatalmazást ad a Foglalkoztatási Hivatalnak, illetve a munkaügyi
központoknak, hogy az információs rendszerükben lévő munkavállalók az
Flt. 57/A. § (2) bekezdésben lévő adatai alapján egységes munkaügyi
nyilvántartást hozhatnak létre. Kérdéses azonban, hogy e nyilvántartás
mennyire kapcsolódik a foglalkoztatottakat átfogó, már meglévő
társadalombiztosítási- vagy adónyilvántartásához.
Egységes Munkaügyi Nyilvántartásra
vonatkozó rendelkezések
57/B. §
(1) Az európai közösségi jog alapján
fennálló statisztikai adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése
feltételeinek megteremtése, a munkaviszonyra vonatkozó információs
önrendelkezési jog érvényesülésének elősegítése, a munkaügyi ellenőrzés
hatékonyságának növelése érdekében Egységes Munkaügyi Nyilvántartást (a
továbbiakban: Nyilvántartás) kell létrehozni és működtetni.
(2) A Nyilvántartás a Munka
Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény hatálya alá tartozó
munkaviszonyok (3) bekezdésben foglalt adatainak nyilvántartását
tartalmazza.
(3) A Nyilvántartás a (2) bekezdésben
meghatározott munkaviszonyokat, illetőleg ahhoz kapcsolódóan a
munkavállalókat és munkaadókat a következő adatok szerint tartja
nyilván:
A)
Munkavállaló adatai:
a)
személyi adatok (név, születéskori név,
nem, anyja neve, születési helye, dátuma),
b)
TAJ-szám,
c)
állampolgárság,
d)
személyi alapbér,
e)
munkaidő hossza (teljes munkaidő,
részmunkaidő),
f)
a bejelentett munkaviszonyban ellátott
munkakör betöltéséhez szükséges iskolai végzettség, szakképzettség,
g)
a saját adatokhoz való hozzáférést
biztosító kód.
B)
Munkaadó adatai:
a)
adószám, adószámmal nem rendelkező
magánszemély munkaadó esetében adóazonosító jel,
b)
megnevezés,
c)
telephely címe,
d)
székhely címe,
e)
saját adatokhoz való hozzáférést
biztosító kód.
C)
A munkaviszony kezdetének és
megszűnésének időpontja.
(4) A munkaadónak a Nyilvántartás
adatbázisának létrehozása és működtetése érdekében, a Nyilvántartást
működtető szervvel szembeni bejelentési kötelezettségét az 57/E. §
tartalmazza.
57/C. §
(1) Az 57/B. § (3) bekezdésében
meghatározott adatokból adatok igénylésére jogosultak - az 57/B. § (3)
bekezdése A) pontjának d) alpontjában meghatározott adat,
valamint a saját adatokhoz való hozzáférést biztosító kód kivételével -
a)
TAJ-szám alkalmazásával
aa)
a nyugdíj- és egészségbiztosítás szervei
a társadalombiztosítási szabályokban előírt bejelentési kötelezettség
teljesítésének ellenőrzése, az ellátás megállapítása, folyósítása,
ellenőrzése,
ab)
a szociális igazgatás szerve a
munkanélküliek jövedelempótló támogatása továbbfolyósítása és a
rendszeres szociális segély megállapítása;
b)
az állami adóhatóság szervei az
adókötelezettség ellenőrzése, valamint a munkaviszonyból származó
jövedelmet terhelő valamennyi járulék és hozzájárulás bevallásának és
befizetésének ellenőrzése;
c)
az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi
Főfelügyelőség és megyei (fővárosi) felügyelőségei a munkaviszony
létesítésével, valamint megszűnésével és megszüntetésével kapcsolatos
bejelentési kötelezettség, továbbá a munkanélküli-ellátásra való
jogosultság ellenőrzése;
d)
a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi
Minisztérium, a Foglalkoztatási Hivatal, továbbá a megyei (fővárosi)
munkaügyi központ a munkanélküli-ellátásra való jogosultság, valamint az
e törvényben és végrehajtási szabályaiban meghatározott támogatások
feltételeinek ellenőrzése;
e)
a menekültügyi hatóság, valamint a
központi és területi idegenrendészeti hatóság a törvényben meghatározott
feladatainak ellátásához szükséges adategyeztetés céljából.
(2) Az 57/B. § (3) bekezdésében
meghatározott adatok statisztikai célra felhasználhatók, és az 57/B. §
(3) bekezdése A) pontjának d) alpontjában meghatározott
adat, valamint a saját adatokhoz való hozzáférést biztosító kód
kivételével a Központi Statisztikai Hivatal részére egyedi azonosításra
alkalmas módon átadhatók.
(3) Az 57/B. § (3) bekezdése A)
pontjának d) alpontjában meghatározott adat csak statisztikai
célra használható fel és ahhoz kizárólag a munkavállaló férhet hozzá.
(4) A munkaadó és a munkavállaló a saját
adataikhoz a megfelelő azonosítók alkalmazásával hozzáférhetnek,
azokról, illetve felhasználásukról tájékoztatást kérhetnek.
(5) A Nyilvántartásból adat más szerv és
természetes személy részére csak jogszabályban meghatározott módon
szolgáltatható.
57/D. §
(1) Az Egységes Munkaügyi Nyilvántartást
a Foglalkoztatási Hivatal szervezetébe tartozó Munkaügyi Nyilvántartó
Központ működteti. A Foglalkoztatási Hivatal az adatfeldolgozás egyes
részfeladataival más szervezetet is megbízhat.
(2) Az Országos Nyugdíjbiztosítási
Főigazgatóság - külön megállapodásban foglaltak szerint - az (1)
bekezdésében meghatározott, a Nyilvántartást működtető szerv
rendelkezésére bocsátja a munkavállalóknak és a munkaadóknak a 2002. és
2003. évekre vonatkozó, következő adatait:
a)
a munkaadó adószáma, megnevezése, egyéb
cégadatai a Nyugdíjbiztosítási Egyéni Nyilvántartó Lap szerint,
b)
a munkaadónál munkaviszonyban álló
munkavállaló neve, születéskori neve, születési helye, születési dátuma,
anyja neve,
c)
társadalombiztosítási azonosító jele.
(3) Az Országos Egészségbiztosítási
Pénztár - külön megállapodásban foglaltak szerint - az (1) bekezdésben
meghatározott, a Nyilvántartást működtető szerv rendelkezésére bocsátja
a munkavállalóknak és a munkaadóknak a 2004. január 1-jétől 2004.
április 30-ig terjedő időtartamra vonatkozó, a (2) bekezdés a)-c)
pontjában meghatározott adatait, továbbá a munkaadók megnevezését,
adószámát és egyéb, az OEP nyilvántartásában szereplő cégadatait.
57/E. §
(1) Az a munkaadó, aki a Munka
Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény hatálya alá tartozó
munkaviszonyban munkavállalót foglalkoztat, köteles bejelenteni az 57/D.
§ (1) bekezdésében meghatározott, a Nyilvántartást működtető szervnek
a)
a munkaszerződés megkötését követően,
legkésőbb a munkavállaló munkába lépéséig a munkaviszony létrejöttének
időpontját,
b)
legkésőbb a munkaviszony megszűnését,
illetőleg megszüntetését követő napon a megszűnés időpontját.
(2) Az (1) bekezdés a)-b)
pontjában foglalt bejelentésnek tartalmaznia kell továbbá a
munkavállalónak az 57/B. § (3) bekezdése A) pontjának a)-f)
alpontjában, valamint a munkaadónak az 57/B. § (3) bekezdése B)
pontjának a)-d) alpontjában meghatározott adatait.
(3) Ha a bíróság jogerősen megállapítja,
hogy a munkaadó a munkavállaló munkaviszonyát jogellenesen szüntette
meg, és a munkavállalót eredeti munkakörében tovább foglalkoztatják, a
bírósági ítélet által tartalmazott, az (1) bekezdésben foglaltakat
érintő változást a munkaadó legkésőbb a bírósági ítélet közlését követő
napon köteles bejelenteni.
(4) Ha a munkaviszony fennállásáról
hatósági határozat, bírósági ítélet, vagy a munkaadó és a munkavállaló
megállapodása a munkavégzés megkezdését követően utólag rendelkezik, a
munkaadó az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott bejelentési
kötelezettségét a megállapodás megkötését, illetőleg a hatósági
határozat vagy bírósági ítélet jogerőre emelkedéséről történő értesítést
követő napon a munkaviszony kezdetének időpontjára visszamenőleges
hatállyal köteles teljesíteni.
(5) Az 57/D. § (1) bekezdésében
meghatározott, a Nyilvántartást működtető szerv a munkaadónak
visszaigazolja az e §-ban meghatározott bejelentési kötelezettségének
teljesítését.
Fogalommeghatározások és záró
rendelkezések
58. §
(1) Ez a törvény 1991. március hó 1.
napján lép hatályba.
(2) A törvény hatálybalépésekor
juttatásban vagy támogatásban részesülők esetében a juttatást, illetve a
támogatást a megállapításkor hatályos jogszabályok szerint kell tovább
folyósítani.
(3)
(4) A törvény hatálybalépésével
egyidejűleg hatályon kívül helyezendő jogszabályokat és rendelkezéseket
a Kormány állapítja meg.
(5) E törvény alkalmazásában
a)
munkaviszonyon: a magyar jog hatálya alá
tartozó munkaviszonyt, közszolgálati jogviszonyt, közalkalmazotti
jogviszonyt, bírósági és igazságügyi, valamint ügyészségi szolgálati
viszonyt, a biztosított bedolgozói - és az 1994. június 1-jét megelőzően
létesített - ezzel egy tekintet alá eső bedolgozói jogviszonyt, a
hivatásos nevelő szülői jogviszonyt, a szövetkezeti tag munkaviszony
jellegű munkavégzésre irányuló jogviszonyát, fegyveres és rendvédelmi
szervek hivatásos és szerződéses állományú tagjának szolgálati viszonyát
kell érteni,
b)
munkavállaló: az, aki az a)
pontban meghatározott munkaviszonyban áll,
c)
munkaadó: az a jogi személy, jogi
személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, illetve magánszemély
és annak jogi személyiséggel nem rendelkező társasága, aki munkavállalót
foglalkoztat, vagy foglalkoztatni kíván. A 7. § (4) bekezdésének
alkalmazásában munkaadó az is, aki külföldit az a) pontban fel
nem sorolt jogviszony alapján foglalkoztat, valamint akinek külföldi
munkaadóval kötött magánjogi szerződése teljesítése érdekében végez
munkát külföldi magánszemély Magyarországon,
d)
munkanélküli: az a személy, aki
1. a munkaviszony létesítéséhez
szükséges feltételekkel rendelkezik, és
2. oktatási intézmény nappali tagozatán
nem folytat tanulmányokat, és
3. öregségi nyugdíjra nem jogosult, és
4. az alkalmi foglalkoztatásnak minősülő
jogviszony kivételével munkaviszonyban nem áll és egyéb kereső
tevékenységet sem folytat, és
5. elhelyezkedése érdekében
együttműködik a munkaügyi központ kirendeltségével, és
6. akit a munkaügyi központ
kirendeltsége munkanélküliként nyilvántart,
e)
kereső tevékenység: - az 1-2. pontban
foglaltak figyelembevételével - minden olyan munkavégzés, amelyért
díjazás jár, továbbá kereső tevékenységet folytatónak kell tekinteni azt
a személyt is, aki vállalkozói igazolvánnyal rendelkezik, valamint aki
gazdasági társaság tevékenységében személyes közreműködés vagy
mellékszolgáltatás keretében történő munkavégzés útján vesz részt,
illetve aki a társaság vezető tisztségviselője vagy a társasági
szerződésben közreműködési/munkavégzési kötelezettsége/joga fel van
tüntetve.
1. Az olyan munkavégzés, amelyért
jogszabály alapján tiszteletdíj jár, akkor minősül kereső
tevékenységnek, ha a havi tiszteletdíj mértéke a kötelező legkisebb
munkabér 30 százalékát meghaladja.
2. A mezőgazdasági őstermelői
igazolvánnyal folytatott tevékenység akkor minősül kereső
tevékenységnek, ha az abból származó bevételt a személyi jövedelemadóról
szóló szabályok szerint a jövedelem kiszámításánál figyelembe kell
venni,
Az Flt. szabályainak értelmezésekor,
illetve alkalmazásakor rendkívül lényeges, hogy az egyes fogalmak
tartalmát pontosan ismerjük. A joggyakorlatban ugyanis számtalanszor
előfordult, hogy az eltérő jogágak azonos szóhasználat mellett is
más-más tartalmat kapcsoltak az adott szóhoz. Így például a
Társadalombiztosítási törvény munkaadó alatt egészen más kört ért, mint
a Munka tv., vagy az Flt.
Ezért az alábbi értelmező
rendelkezések az Flt. vonatkozásában adnak eligazítást az egyes
fogalmakhoz, melyek közül az alábbiakat emeljük ki.
A munkaviszonynak minősülő
jogviszonyok felsorolása egyrészt lényeges azért, mert a munkanélküli
járadékra való jogosultság elbírálása során és a járadékfolyósítás
időtartamának meghatározásakor az elmúlt négy évben munkaviszonyban
töltött időt kell figyelembe venni, másrészt a munkanélküli az Flt. 25.
§ (2) bekezdés e) pontja alapján csak munkaviszonyba közvetíthető ki,
harmadrészt, hogy a munkaadói és a munkavállalói járulékot is a
munkaviszonyból származó kifizetések után kell levonni.
Lényeges továbbá, hogy a munkaviszony
a magyar jog hatálya alá tartozzon. E tárgyban a Munka tv. 1. §-a ad
eligazítást, mely szerint a magyar jog hatálya alá tartozik
- a Magyar Köztársaság területén
végzett munka,
- a külföldön végzett munka, ha a
magyar munkáltató munkavállalója a munkát külföldön kiküldetésben végzi,
- vízi, vagy légi fuvarozó járművön
szolgálatot teljesítő munkaviszonya, ha a jármű magyar lobogó, vagy
felségjel alatt közlekedik (más fuvarozó esetében akkor, ha a munkáltató
székhelye Magyarországon van, azaz a munkáltató személyes joga a
magyar).
A munkaviszony munkaszerződéssel jön
létre, melyben a Munka tv. 76. § (5) bek. szerint meg kell határozni a
munkavállaló személyi alapbérét, a munkakörét és a munkavégzés helyét. A
munkaszerződést mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak alá kell
írnia. (Ettől eltérő szabályokat rögzít az alkalmi munkavállalásról
szóló törvény.)
Nem minősül munkaviszonynak a
megbízási, valamint a vállalkozási jogviszony alapján végzett munka,
ezen szerződések keretében történő foglalkoztatást az 1959. évi IV.
törvény, azaz a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szabályozza.
Megjegyezzük, hogy a Munka tv. a
lehető legtágabb körben határozza meg a munkáltató fogalmát, azaz
munkáltató az lehet, aki jogképes. A Ptk. szerint jogképes az, akinek
jogai és kötelezettségei lehetnek. Ilyen az ember, a jogi személy, a
jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezet.
A biztosított bedolgozói jogviszony
is munkaviszonynak tekintendő, így a munkanélküli járadékra való
jogosultság szempontjából jogszerző időnek minősül, valamint e
jogviszonyból származó kifizetéseket is terheli a munkaadói,
munkavállalói járulékfizetés.
A bedolgozók foglalkoztatásáról a
24/1994. (II. 25.) Korm. rendelet szól. Biztosított bedolgozói
jogviszony akkor keletkezik, ha a foglalkoztató és a bedolgozó
megállapodik abban, hogy a foglalkoztató meghatározott munkamennyiséggel
ellátja a bedolgozót (azaz munkát biztosít), a bedolgozó pedig ebben a
mértékben rendszeresen munkát végez. A megállapodást legalább olyan
mennyiségű munkára kell megkötni, amelynek elvégzése esetén a bedolgozó
havi díjazása eléri a minimálbér 30%-át. Ha a foglalkoztató a
meghatározott mennyiségű munkával nem tudja a bedolgozót ellátni, akkor
a megállapodás szerinti fix összeg, de legalább a minimálbér 30%-át
elérő díjazás jár a bedolgozónak.
A szövetkezetekről szóló 1992. évi I.
törvény 63. §-a alapján a szövetkezeti tag munkaviszony jellegű
foglalkoztatása is a Munka tv. hatálya alá tartozik, azaz
munkaviszonynak minősül.
1998. január 1-jétől a
munkaviszonnyal esik egy tekintet alá a hivatásos nevelőszülői
jogviszony is, mellyel kiegészült az Flt. 58. § (5) bekezdés a) pontja.
A hivatásos nevelőszülőkre vonatkozó rendelkezéseket egyrészt a
gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI.
törvény, valamint a nevelőszülői jogviszonyt meghatározó 1997. évi XXXI.
törvény tartalmazza.
A hivatásos nevelőszülői jogviszony a
működtető és a hivatásos nevelőszülő, illetve a speciális hivatásos
nevelőszülő (a továbbiakban együtt hivatásos nevelőszülő) között,
jogokat és kötelezettségeket tartalmazó, írásba foglalt megállapodás
alapján létrejövő foglalkoztatási jogviszony. A hivatásos nevelőszülőt
végkielégítés illetheti meg (illetve betegszabadságra is jogosult
lehet).
A hivatásos nevelőszülőt - a
megállapodásban meghatározott - díjazás illeti meg, amely nem lehet
kevesebb a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) 150%-ánál; ettől
érvényesen eltérni nem lehet. A hivatásos nevelőszülői díj kifizetésére
és az abból való levonásra a Munka tv. rendelkezései irányadóak azzal,
hogy e szabályok alkalmazásánál munkabéren a hivatásos nevelőszülő
díjazását kell érteni.
Munkaviszonynak minősül továbbá az
alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatásról szóló 1997. évi
LXXIV. törvény alapján történő foglalkoztatás is.
Munkanélkülinek az a személy
tekinthető, aki - többek között - rendelkezik a munkaviszony
létesítéséhez szükséges feltételekkel. Ez a munkanélküli olyan egészségi
alkalmasságát jelenti, mely lehetővé teszi, hogy bármikor munkába
kiközvetíthető legyen. Előfordulhat, hogy munkanélkülivé válását
megelőzően betöltött munkakör ellátására egészségileg alkalmatlanná
vált, (például ács-állványozó munkakört sérülése miatt a jövőben nem tud
ellátni) de más munkakörbe (pl. portás) kiközvetíthető. Alkalmasságát a
felajánlott munkahely, az adott munkakör viszonylatában kell vizsgálni.
Nem minősül munkanélkülinek, aki
oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, ugyanis hallgatói
jogviszonyából (elfoglaltságából) kifolyólag nem kiközvetíthető.
Munkanélküli állapot természetesen
akkor áll fenn, ha az illető nem áll munkaviszonyban, és egyéb kereső
tevékenységet sem folytat. A kereső tevékenység fogalmát a következő e)
pont határozza meg. E szerint a kereső tevékenység általánosságban
konkrét munkavégzéshez kötődik. Ilyen egyéb kereső tevékenység például a
vállalkozási, megbízási jogviszony alapján végzett munka, melyről a
munkanélkülinek nyilatkoznia kell a nyilvántartásba vételekor.
Tekintettel arra, hogy például az értékpapírokból, ingatlan
bérbeadásából, kamatokból származó jövedelem nem kötődik konkrét
munkavégzéshez, nem is minősül e tevékenység kereső tevékenységnek, így
e személy munkanélküliként nyilvántartásba vehető. A kereső
tevékenységből származó jövedelem nagyságrendje ez esetben közömbös,
bármilyen csekély összegű kereső tevékenység kizárja a munkanélküli
állapotot.
Nem minősül kereső tevékenységet
folytatónak az a munkanélküli, akit alkalmi munkavállalói könyvvel
foglalkoztatnak. A foglalkoztatás napjaira azonban nem részesülhet
munkanélküli járadékban, illetve képzésével összefüggésben keresetpótló
juttatásban.
Nem tekinthető munkanélkülinek az,
aki öregségi nyugdíjra szerez jogosultságot. Lényeges, hogy már a
nyugellátásra való jogosultság ténye kizárja a munkanélküli státus
megszerzését és nem szükséges, hogy az ellátás ténylegesen folyósításra
kerüljön. Az öregségi nyugdíjra jogosult személyek körét az Flt. 58. §
(5) bekezdésének i) pontja tartalmazza.
A munkanélküli státus megszerzésének
az is feltétele 2001. július 1-től, hogy a munkanélküli a munkaügyi
központ kirendeltségével elhelyezkedése érdekében együttműködjön. Az
együttműködési kötelezettség korábban csak a munkanélküli járadék
megállapításának volt a feltétele. A munkanélküli elhelyezkedésének
segítése, képzésbe, tréningbe való bevonása igényli a kirendeltséggel
való rendszeres kapcsolattartást, a kölcsönös tájékoztatást, ezért az
együttműködés vállalása és teljesítése egyben a munkanélküliként történő
nyilvántartásbavétel feltétele is. Az együttműködés tartalmáról a (6)
bekezdés d) pontja nyújt információt.
2001. július 1-től munkanélkülinek az
a személy minősül, akit - a fenti feltételek teljesülése mellett - a
munkaügyi központ kirendeltsége nyilvántartásba vett. Emiatt fontos,
hogy aki munkanélkülivé vált, regisztrálása érdekében minél hamarabb
keresse fel az illetékes kirendeltséget.
Kereső tevékenységet folytatónak kell
tekinteni, továbbá - díjazástól függetlenül - azt is, aki vállalkozói
igazolvánnyal rendelkezik, valamint aki gazdasági társaságban személyes
közreműködés, vagy mellékszolgáltatás keretében munkát végez.
2003. január 1-jétől lépett hatályba
az az új rendelkezés, miszerint az a személy is kereső tevékenységet
folytatónak minősül, aki a társaság vezető tisztségviselője, vagy a
társasági szerződésben közreműködési, vagy munkavégzési kötelezettsége
(joga) fel van tüntetve.
Ezen esetekben nem vizsgálandó a
konkrét munkavégzés és díjazás teljesülése, elegendő a vállalkozói
igazolvány megléte, illetve hogy a társasági szerződés tartalmazza a
személyes közreműködés vagy a mellékszolgáltatás keretében történő
munkavégzést. A munkanélkülinek regisztrálása során mindezekről
nyilatkoznia kell.
Az 1. és 2. pontban meghatározott
tevékenységek csak bizonyos jövedelem elérése esetén minősülnek kereső
tevékenységnek
- a jogszabály alapján járó
tiszteletdíj esetében a kötelező legkisebb munkabér 30%-át meghaladó
havi tiszteletdíj,
- mezőgazdasági őstermelői
igazolvánnyal folytatott tevékenység esetében ha az ebből származó
bevételt az szja szabályok szerint a jövedelem kiszámításánál figyelembe
kell venni.
BH2001. 601.
Ha a munkanélküli-járadékban részesülők
gazdasági társaságot alapítanak, és ügyvezetői minőségüket a munkaügyi
hatóságnak elmulasztják bejelenteni, a járadék folyósítását meg kell
szüntetni, és a jogalap nélkül felvett ellátás visszafizetését kell
elrendelni [1991. évi IV. tv. 28. § (4) bek. a)-b) pont, 37. § (1) bek.,
58. § (5) bek. e) pont, 1988. évi VI. tv. 167. § (2) bek.].
f)
közfeladat: a módosított 1959. évi IV.
törvény (Ptk.) 74/G. § (2) bekezdésében meghatározott feladat,
g)
kötelező legkisebb munkabér, minimálbér:
a jogszabályban meghatározott kötelező legkisebb havi munkabér
legmagasabb mértéke,
h)
öregségi nyugdíjkorhatár: a személyre
irányadó öregségi nyugdíjkorhatár, a társadalombiztosítási jogszabályok
által egyes munkakörökben biztosított korkedvezmény figyelembevételével,
i)
öregség nyugdíjra jogosult személy: aki
a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt - a társadalombiztosítási
nyugellátásról szóló jogszabályok által egyes munkakörökben biztosított
korkedvezmény figyelembevételével - elérte, és az öregségi nyugdíjhoz
szükséges szolgálati idővel rendelkezik, továbbá az is, aki előrehozott
öregségi nyugdíjban, korengedményes nyugdíjban, bányásznyugdíjban, egyes
művészeti tevékenységet folytatók öregségi nyugdíjában, a Magyar
Alkotóművészeti Közalapítványtól öregségi nyugdíjban, valamint
szolgálati nyugdíjban részesül,
j)
munkaközvetítő tevékenység: olyan
szolgáltatások összessége, amelynek célja a munkát keresők és a munkát
kínálók találkozásának elősegítése,
k)
pályakezdő munkanélküli: a 25. életévét
- felsőfokú végzettségű személy esetén 30. életévét - be nem töltött, a
munkaviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel rendelkező, a
munkaügyi központ által nyilvántartott munkanélküli, feltéve, ha
munkanélküli járadékra a tanulmányainak befejezését követően nem
szerzett jogosultságot. Nem tekinthető pályakezdő munkanélkülinek, aki
1. |
terhességi-gyermekágyi
segélyben, gyermekgondozási díjban, illetőleg gyermekgondozási
segélyben részesül, |
2. |
előzetes letartóztatásban van,
szabadságvesztés, illetve elzárás büntetését tölti, |
3. |
sor- vagy tartalékos katonai
szolgálatot, továbbá polgári szolgálatot teljesít, |
l)
rövid időtartamú munka: olyan, a
munkaügyi központ által felajánlott, vagy a munkanélküli által megtalált
munka, amelynek időtartama összefüggően a 90 napot nem haladja meg,
m)
megváltozott munkaképességű személy: aki
testi vagy szellemi fogyatékos, vagy akinek az orvosi rehabilitációt
követően munkavállalási és munkahelymegtartási esélyei testi vagy
szellemi károsodása miatt csökkennek. Ettől eltérően a 41/A. §
alkalmazása szempontjából a megváltozott munkaképességű személy fogalmát
külön jogszabály határozza meg,
n)
alkalmi foglalkoztatásnak minősülő
munkaviszony: az alkalmi munkavállalói könyvvel történő
foglalkoztatásról és az ahhoz kapcsolódó közterhek egyszerűsített
befizetéséről szóló 1997. évi LXXIV. törvény 2. §-ának (1)-(2)
bekezdésében meghatározott jogviszony,
o)
közhasznú tevékenység: a közhasznú
szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 26. §-ának c)
pontjában felsorolt tevékenységek,
p)
háztartás: a szociális igazgatásról és
szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban:
Szt.) 4. §-a (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott
személyek,
q)
jövedelem: az Szt. 4. §-a (1)
bekezdésének a) pontjában meghatározott jövedelem,
r)
egyedülálló: az a személy, aki hajadon,
nőtlen, özvegy, elvált, házastársától külön él és nincs élettársa.
(6) A törvény alkalmazásában a
a)
a munkavállaló rendes felmondásán, a
köztisztviselő, a közalkalmazott, valamint a fegyveres erők, a fegyveres
testületek és rendészeti szervek hivatásos állományú tagjának
lemondását;
b)
munkaviszonynak a munkáltató részéről
rendkívüli felmondással történő megszüntetésén a közszolgálati
jogviszony hivatalvesztéssel, a közalkalmazotti jogviszony
elbocsátással, valamint a hivatásos és szerződéses állományú
jogviszonynak a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak
szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 53. §-a e)-f)
pontjában, 56. §-a (2) bekezdésének b) pontjában, valamint a
Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak
jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény 56. §-ának e)-f)
pontjában, és 59. §-ának c) pontjában;
c)
a munkaviszonynak a munkaadó részéről
rendes felmondással történő megszüntetésén a közszolgálati és a
közalkalmazotti jogviszonynak felmentéssel történő megszüntetését is
érteni kell;
d)
az (5) bekezdés d) pontjának 5.
alpontja alkalmazásában a megyei (fővárosi) munkaügyi központ
kirendeltségével együttműködik az, aki:
1. a kirendeltségnél jelentkezik és
munkanélküliként történő nyilvántartásba vételét kéri, és
2. a kirendeltség által meghatározott
időpontban, de legalább háromhavonként jelentkezik a kirendeltségnél, és
3. az (5) bekezdés d) pontjának
1-4. alpontjaiban meghatározott körülményeiben bekövetkezett változást
annak bekövetkeztétől számított 8 napon belül bejelenti a munkaügyi
központ kirendeltségének,
4. a felajánlott munkalehetőségeket
mérlegeli, és
5. maga is részt vesz megfelelő
munkahely felkutatásában, és
6. a saját maga által talált vagy a
kirendeltség által felkínált megfelelő munkahelyen munkaviszonyt
létesít, illetve a kirendeltség által felkínált képzési lehetőséget
elfogadja.
(7) Ahol jogszabály munkaügyi
szakigazgatási szervet, munka- vagy munkaerőközvetítő szervet, munkaügyi
szolgáltató irodát említ, ezen a munkaügyi központot kell érteni.
(8) Felhatalmazást kap a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter, hogy rendeletben
határozza meg
a)
a munkanélküli-járadék folyósításának,
b)
a 32. § (1) bekezdésének d)
pontjában, valamint e § (5) bekezdése d) pontjának 1. alpontjában
és (6) bekezdésének d) pontjában meghatározott együttműködési
kötelezettség teljesítésének,
c)
az EGT tagállamaiban történő
munkahelykereséssel kapcsolatos költségtérítés feltételeinek és
odaítélésének,
d)
a foglalkoztatási alaprész
felnőttképzési kerete felhasználásának, valamint
e)
a 41/A. § (4) bekezdésében meghatározott
átlagos statisztikai állományi létszám számításának,
f)
az informatikai és hírközlési
miniszterrel egyetértésben az Egységes Munkaügyi Nyilvántartás keretében
használt, a munkaadó és a munkavállaló által, a saját adatokhoz való
hozzáférést biztosító kód, továbbá a munkaügyi ellenőrzés számára a
hatósági hozzáférést biztosító kód képzésének, kiadásának és
alkalmazásának
szabályait.
(9) Ahol e törvény
a)
gyermekgondozási díjat, gyermekgondozási
segélyt, terhességi gyermekágyi segélyt, gyermeknevelési támogatást,
ápolási díjat, öregségi nyugdíjat, rokkantsági, valamint baleseti
rokkantsági nyugdíjat, rendszeres szociális járadékot, átmeneti
járadékot, továbbá bányászok egészségkárosodási járadékát,
b)
munkaviszonyt
említ, azon az Európai Unióhoz történő
csatlakozást követően az EGT tagállamaiban hatályos jogszabályok
szerinti megfelelő ellátásokat és jogviszonyokat is érteni kell.
(10) A Kormány felhatalmazást kap arra,
hogy rendeletben állapítsa meg a munkaügyi nyilvántartási és bejelentési
kötelezettségre, valamint a bejelentési kötelezettség teljesítésének
visszaigazolására vonatkozó szabályokat.
59. §
(1) E törvény rendelkezéseit az Európai
Gazdasági Térség tagállamai tekintetében az Európai Közösségben migráns
munkavállalókról, önálló vállalkozókról, diákokról, nyugdíjasokról és
magukat önerőből eltartókról, valamint családtagjaikról szóló közösségi
jogszabályok szerint kell alkalmazni.
(2) E törvénynek a munkanélküli járadék
összegének kiszámítására vonatkozó, valamint a munkanélküli járadékra
való jogosultsági időt meghatározó rendelkezéseit az Európai Gazdasági
Térség tagállamai tekintetében az Európai Közösségek migráns
munkavállalóinak, önálló vállalkozóinak, valamint ezek családtagjainak
szociális biztonsága tárgykörében elfogadott közösségi rendeletek
hatálya alá tartozó személyekre és ellátásokra e közösségi rendeletek
szabályai szerint kell alkalmazni.
(3) E törvény alkalmazásában Európai
Gazdasági Térségen az Európai Gazdasági Térségről szóló egyezményhez
csatlakozott államokat kell érteni.
(4) E törvény alkalmazásában
a) EGT állampolgár:
az Európai Gazdasági Térségről szóló
egyezményhez csatlakozott állam állampolgára,
b) EGT állampolgár hozzátartozója:
az EGT állampolgár
házastársa, 21 évnél fiatalabb vagy általa eltartott egyenes ági
leszármazottja, továbbá az állampolgár és házastársának - általuk
eltartott - egyenes ági felmenő rokonai.
|