VI. Fejezet
A MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK
ÉS A FOGLALKOZTATÁST ELŐSEGÍTŐ
TÁMOGATÁSOK FEDEZETE
Munkaerőpiaci Alap
39. §
(1) A Munkaerőpiaci Alap a
Munkanélküliek Szolidaritási Alapja, a Foglalkoztatási Alap, a
Szakképzési Alap, a Rehabilitációs Alap, valamint a Bérgarancia Alap
összevonásával létrehozott elkülönített állami pénzalap. Az összevonásra
került alapok követelései és tartozásai a Munkaerőpiaci Alapot illetik
meg, illetőleg terhelik.
(2) A Munkaerőpiaci Alap célja a
foglalkoztatáshoz, a munkanélküliséghez, a képzési rendszer
fejlesztéséhez kapcsolódó pénzeszközök összevonásával, egységes
kezelésével
a)
a munkanélküliek ellátásának
biztosítása,
b)
a munkaerő alkalmazkodásának, a
munkanélküliek munkához jutásának támogatása,
c)
a felszámolás alatt álló gazdálkodó
szervezetek munkavállalói szociális biztonságának elősegítése,
d)
a képzési rendszer fejlesztésének
támogatása,
e)
a megváltozott munkaképességű személyek
foglalkoztatásának elősegítése,
f)
hozzájárulás a korengedményes nyugdíjak
kifizetésének részbeni finanszírozásához,
g)
az egyes alaprészekből finanszírozott
ellátások, támogatások működtetésével kapcsolatos kiadások fedezetének
biztosítása, valamint
h)
hozzájárulás az Állami Foglalkoztatási
Szolgálat működési és fejlesztési kiadásainak finanszírozásához,
i)
az Európai Foglalkoztatási Szolgálat
működési és fejlesztési kiadásainak finanszírozásához történő
hozzájárulás.
(3) A Munkaerőpiaci Alapon belül - a
pénzeszközök felhasználásának célja szerint - a következő alaprészeket
kell elkülöníteni:
a)
szolidaritási alaprészt a
munkanélkülieket e törvény alapján megillető ellátások
[munkanélküli-járadék, pályakezdők munkanélküli-segélye, előnyugdíj,
nyugdíj előtti munkanélküli-segély, álláskeresést ösztönző juttatás,
költségtérítés (31. §)], valamint ezek juttatásával kapcsolatos
postaköltség, továbbá a kifizetett ellátásokat terhelő, a
társadalombiztosítási szabályokban meghatározott járulék, és a külön
törvényben meghatározott egészségügyi hozzájárulás finanszírozása. Ezt
az alaprészt terheli továbbá a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek
által megállapított és folyósított korengedményes nyugdíjak fedezetére
befizetett összegek és a folyó évi kiadások különbözetének
finanszírozása;
b)
jövedelempótló támogatás alaprészt
1. a munkanélküliek jövedelempótló
támogatása, valamint azt külön törvény szerint terhelő egészségügyi
hozzájárulás hetvenöt százalékának, hajléktalan munkanélküli esetében
teljes összegének, továbbá
2.
c)
foglalkoztatási alaprészt a
foglalkoztatást elősegítő támogatások, iskolarendszeren kívüli
felnőttképzési támogatások, a nem az Állami Foglalkoztatási Szolgálat
által nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatások nyújtására, MAT
működtetésére, a társadalmi párbeszéd intézményeinek működéséhez és
fejlesztéséhez való hozzájárulásra, a megyei (fővárosi) munkaügyi
tanácsok működéséhez való hozzájárulásra, valamint a keresetpótló
juttatással kapcsolatos postaköltség finanszírozására;
d)
bérgarancia alaprészt, a Bérgarancia
Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvényben meghatározott támogatás
finanszírozására;
e)
képzési alaprészt, a szakképzési
hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló
törvényben meghatározott feladatok, programok finanszírozására;
f)
rehabilitációs alaprészt, foglalkozási
rehabilitációt elősegítő programok, a foglalkozási rehabilitációt
elősegítő közalapítványok támogatására, valamint az alaprész
kezelésével, működtetésével kapcsolatos költségek fedezetére, melynek
összege nem haladhatja meg a rehabilitációs hozzájárulás módosított
bevételi előirányzatával egyező kiadási előirányzat 3 százalékát;
g)
működési alaprészt a megyei (fővárosi)
munkaügyi központok, valamint a Foglalkoztatási Hivatal törvényben
meghatározott alapfeladatai ellátására, továbbá fejlesztésére, a
Munkaerőpiaci Alap pénzeszközeit kezelő szervezet működtetésére és
fejlesztésére, valamint az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi
Főfelügyelőség (a továbbiakban: OMMF) munkaerőpiaci ellenőrzési
feladatainak ellátásához történő hozzájárulásra.
(4) Az egyes alaprészek terhére
elszámolhatók az alap könyvvizsgálatának díja arányosan, valamint az
alaprészből finanszírozott ellátások, támogatások igénybevételének
hirdetésével, közzétételével kapcsolatos kiadások, szakértői díjak,
valamint az alaprészek pénzeszközei visszakövetelésével, behajtásával
kapcsolatban felmerülő díjak és költségek.
(5)
(6) A Munkaerőpiaci Alap külön
jogszabályban foglaltak szerint költségvetési befizetéseket teljesít a
megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának elősegítése,
továbbá a települési önkormányzatoknak a munkanélküliek és az Szt.
szerinti rendszeres szociális segélyt igénylő ellátásával és
foglalkoztatásával kapcsolatos feladatai megvalósítása céljából.
(7) A Munkaerőpiaci Alap bevételét
képező járulék, illetőleg hozzájárulás beszedése érdekében igénybe vett
szolgáltatás díja a Munkaerőpiaci Alapnak azt az alaprészét terheli,
amelynek kiadásai finanszírozása érdekében a járulék fizetése történik.
(8) A Munkaerőpiaci Alap alaprészeinek
központi pénzügyi kerete által finanszírozott program esetében a
programhoz közvetlenül kapcsolódó igazolt költségek az érintett keret
terhére elszámolhatók, illetve abból megtéríthetők.
(9) Az elkülönített alaprészeket az éves
költségvetési törvény kiemelt előirányzatokként tartalmazza. A működési
alaprészen belül külön előirányzatot képez a Munkaerőpiaci Alapot kezelő
szervezet, a Foglalkoztatási Hivatal, és a megyei (fővárosi) munkaügyi
központok költségvetési előirányzata, továbbá a fejlesztési előirányzat.
Az Flt. VI. fejezete a Munkaerőpiaci
Alap, mint egységes alap célját, az egyes alaprészekből finanszírozható
támogatások és ellátások, valamint egyéb teljesíthető kifizetések körét,
az alap bevételi forrásait, és az alap feletti rendelkezési, döntési
hatáskörök kérdését szabályozza.
A Munkaerő-piaci Alap 1996. január
1-jével jött létre, a Szolidaritási, a Foglalkoztatási, a Szakképzési, a
Rehabilitációs, valamint a Bérgarancia Alap összevonásával, melynek
révén a korábbi alapok nem tűntek el, hanem alaprészként, a felhasználás
céljának megfelelően különülnek el. Az előzőekben felsorolt öt
alaprészen kívül önálló két alaprészt képez még a jövedelempótló
támogatás, valamint a működési alaprész.
A Munkaerőpiaci Alap működésére
vonatkozó legfontosabb szabályokat az Flt. jelen szakaszai szabályozzák,
valamint például a szakképzési hozzájárulásról és a képzés
fejlesztésének támogatásáról szóló 2003. évi LXXXVI. törvény, a
Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény, a jövedelempótló
támogatási rendszert meghatározó szociális ellátásokról és a szociális
igazgatásról szóló 1993. évi III. törvény, az államháztartásról szóló
törvény és a kapcsolódó számviteli jogszabályok.
Az egyes alaprészek pénzeszközeinek
felhasználását a jogszabályok részletesen szabályozzák, a
foglalkoztatási, a szakképzési és a rehabilitációs alaprészekből
mérlegelési jogkörben, általában pályázat útján nyújtható támogatás.
E szakasz 2003. január 1-jétől
kiegészült az Európai Uniós csatlakozással összefüggésben azzal, hogy a
Munkaerő-piaci Alap felhasználásának céljai között szerepel az Európai
Foglalkoztatási Szolgálat működéséhez és fejlesztéséhez történő
hozzájárulás.
Nevesítésre került továbbá, hogy a
2003. július 1-jétől bevezetésre kerülő új munkanélküli ellátást, az
álláskeresést ösztönző juttatást a szolidaritási alaprészből, a
társadalmi párbeszéd intézményeinek működéséhez és fejlesztéséhez pedig
a foglalkoztatási alaprészből kell pénzeszközöket biztosítani.
39/A. §
(1) A Munkaerőpiaci Alappal a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter rendelkezik. Rendelkezési
jogát
a)
a (2)-(5) bekezdésben foglaltak szerint
a MAT-tal,
b)
a Munkaerőpiaci Alap képzési alaprésze
tekintetében az oktatási miniszterrel
c)
megosztva gyakorolja.
(2) A MAT a Munkaerőpiaci Alap
tekintetében
a)
b)
dönt
1. a Munkaerőpiaci Alap egyes alaprészei
közötti átcsoportosításról - a képzési célú alaprész pénzeszközeiből
történő átcsoportosítás kivételével -,
2. az érdekegyeztetés működési
feltételeinek biztosításához történő hozzájárulásról, annak
felhasználási módjáról,
3. a gazdaságfejlesztést,
területfejlesztést szolgáló központi programokhoz való csatlakozásról,
továbbá kiemelten a rehabilitációs foglalkoztatást és az
esélyegyenlőséget segítő programok, valamint a munkaerő-piaci
intézményfejlesztési programok Munkaerőpiaci Alapból történő hazai
finanszírozásáról,
4. a projekteknek a Nemzeti
Segélykoordinátorhoz történő benyújtását megelőzően a PHARE, majd az
Európai Szociális Alap társfinanszírozásával megvalósuló munkaerő-piaci
programok Munkaerőpiaci Alapból történő hazai finanszírozásáról,
5. az Állami Foglalkoztatási
Szolgálatnak a MAT által indított programokhoz tartozó feladatairól, s
az ezzel összefüggő, a Munkaerőpiaci Alap működési alaprészében nem
tervezett, a 39. § (6) bekezdésében meghatározott kiadások
finanszírozásáról;
c)
javaslatot tesz a Munkaerőpiaci Alap
éves költségvetésére;
d)
véleményezi a Nemzeti Foglalkoztatási
Akcióterv tervezetét, a munkanélküli-ellátásokra, a foglalkoztatást
elősegítő támogatásokra, a Munkaerőpiaci Alappal való gazdálkodásra
vonatkozó jogszabálytervezeteket, valamint - a munkahelyteremtő
támogatások kivételével - a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi
miniszter egyedi döntéseinek tervezetét. A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter a munkanélküli-ellátásokra, a foglalkoztatást
elősegítő támogatásokra, a munkahelyteremtést, foglalkoztatási
szerkezetátalakítást elősegítő programok és támogatások szabályaira
vonatkozó, a Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs alaprészéből nyújtható
támogatásra vonatkozó, valamint a 19. § (2) bekezdésében meghatározott
támogatásra vonatkozó rendeletet a MAT véleményének meghallgatása nélkül
adja ki, ha a MAT álláspontja az erről szóló előterjesztés benyújtását
követő 30 napon belül nem született meg;
e)
értékeli
1. rendszeresen, de legalább
negyedévenként a Munkaerőpiaci Alap pénzeszközeinek felhasználását,
2. a Munkaerőpiaci Alap éves
beszámolóját,
3. a munkanélküli ellátások és
foglalkoztatást elősegítő támogatások, valamint az Állami
Foglalkoztatási Szolgálat ellenőrzése során szerzett tapasztalatokat;
f)
az e) pontban meghatározott
értékelés alapján intézkedéseket kezdeményezhet;
g)
a Munkaerőpiaci Alap felhasználásáról
szakértői vizsgálatokat kezdeményezhet;
h)
határoz a Munkaerőpiaci Alap
felhasználására vonatkozó döntések nyilvánosságra hozatalának módjáról;
i)
tájékoztatást kérhet a munkaügyi
tanácsoktól.
(3) A MAT
a)
a foglalkoztatási alaprész tekintetében
dönt
1. a foglalkoztatási alaprésznek az
iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célra elkülönített pénzügyi
keretén felüli részét illetően a központi és decentralizált keret
arányáról, a decentralizálás elveiről, valamint az átcsoportosításokról,
2. központi foglalkoztatási, képzési, a
megváltozott munkaképességű munkanélküliek és a fogyatékos személyek
képzését, az esélyegyenlőséget elősegítő képzési, valamint a
munkaerő-piaci integrációs programok indításáról, valamint a
programokhoz kapcsolódó költségekről,
3. foglalkoztatási és képzési célú
közalapítványok támogatásáról;
b)
a rehabilitációs alaprész tekintetében
dönt a központi és a decentralizált keret arányáról, a decentralizálás
elveiről, valamint az átcsoportosításokról;
c)
a képzési alaprész tekintetében
rendszeresen tájékoztatást kérhet az Országos Szakképzési Tanácsnak a
Munkaerőpiaci Alapot érintő javaslatairól.
(4) A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter
a)
az éves költségvetési törvényjavaslathoz
kapcsolódóan benyújtja a Kormánynak a Munkaerőpiaci Alap éves - a
képzési alaprész tekintetében az oktatási miniszterrel egyetértésben
kialakított -, a MAT javaslatának megfelelő költségvetését. A MAT
javaslatától eltekinthet, ha az a tárgyévet megelőző év szeptember 15-ig
nem született meg, feltéve, hogy az előterjesztést legkésőbb augusztus
16-ig a MAT megkapta. Amennyiben a MAT javaslata nem született meg, a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter a Kormánynak benyújtott
előterjesztéshez csatolja a munkaadói és munkavállalói oldal véleményét;
b)
dönt a Munkaerőpiaci Alap egyes
alaprészei közötti átcsoportosításról, ha a MAT döntése
1. jogszabályba ütközik,
2. veszélyezteti a munkanélküli
ellátások kifizetésének biztonságát,
3. az előterjesztés benyújtásától
számított 30 napon belül nem születik meg;
c)
a foglalkoztatási és a rehabilitációs
alaprész tekintetében dönt a központi és decentralizált pénzeszközök
arányáról, a decentralizálás elveiről, ha a MAT döntése
1. jogszabályba ütközik,
2. nem születik meg a tárgyév január
30-áig, illetve az előterjesztés benyújtását követő 30 napon belül;
d)
e)
a MAT-nak a (2) bekezdés g)
pontja szerinti kezdeményezésére szakértői vizsgálatot rendel el.
(5) A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter dönt
a)
- a b) pontban meghatározott
kivétellel - a foglalkoztatási és rehabilitációs alaprész központi
pénzügyi keretének felhasználásáról,
b)
központi foglalkoztatási, képzési és
munkaerőpiaci integrációs programok indításáról és költségeiről, ha a
MAT döntése
1. jogszabályba ütközik,
2. nem születik meg a tárgyév január
30-áig, illetve az előterjesztés benyújtását követő 30 napon belül.
(6) A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter a foglalkoztatási alaprész iskolarendszeren kívüli
felnőttképzési célú keretének tekintetében
a)
dönt a keret felhasználásáról, a
támogatások odaítéléséről,
b)
felelős a keret pénzeszközei
felhasználásnak jogszerűségéért és ellenőrzéséért,
c)
határoz a keret felhasználására
vonatkozó döntések nyilvánosságra hozatalának módjáról,
d)
a keret felhasználására vonatkozó
szakértői vizsgálatokat kezdeményezhet.
(7) A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter a (6) bekezdés a)-b) pontjaiban meghatározott
jogosítványait az Országos Felnőttképzési Tanács véleményének
figyelembevételével gyakorolja.
(8) A Munkaerőpiaci Alap pénzeszközeinek
felhasználásáról e törvény, valamint külön jogszabály szerint a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium, az Oktatási
Minisztérium, a Foglalkoztatási Hivatal és a megyei (fővárosi) munkaügyi
központok gondoskodnak.
(9) A Munkaerőpiaci Alap összesített
bevételi és kiadási előirányzatát és annak az alaprészek közötti
megosztását az Országgyűlés összevont jogcímenként (kiemelt
előirányzatokként) az éves költségvetési törvényben hagyja jóvá. Az
alaprészen belüli további jogcímeket a képzési alaprész tekintetében az
oktatási miniszter, a többi alaprész tekintetében a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter állapítja meg.
(10) A Munkaerőpiaci Alap kezelésének és
felhasználásának részletes szabályait a foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter - a képzési alaprész tekintetében az oktatási
miniszterrel egyetértésben - határozza meg.
(11)
A Munkaerőpiaci Alappal (MPA)
kapcsolatos rendelkezési és döntési jogosultságok a Magyar Köztársaság
minisztériumainak felsorolásáról szóló 2002. évi XI. törvényben
felsorolt minisztériumi feladat-változásokkal párhuzamosan módosult. Az
MPA-val a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter rendelkezik,
mely jogát a MAT-tal és a képzési alaprész tekintetében az oktatási
miniszterrel megosztva gyakorolja.
Az Flt. 39/A. § (2) bekezdése
részletezi, hogy a MAT-ot milyen funkciók illetik meg. Így például
véleményezi a Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv tervezetét, értékeli az
MPA pénzeszközeinek felhasználását, intézkedéseket, szakértői
vizsgálatokat kezdeményezhet.
Az Flt. 39/A. § (3) bekezdése
meghatározza, hogy milyen további jogosítványok illeti meg a MAT-ot.
Döntési joga van pl. a foglalkoztatási és rehabilitációs alaprészek
tekintetében a központi és decentralizált keret arányainak
meghatározásáról, a képzési alaprész vonatkozásában pedig tájékoztatást
kérhet az Országos Szakképzési Tanács Munkaerőpiaci alapot érintő
javaslatairól.
Az Flt. 39/A. § (4)-(5) bekezdése a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter MPA-val kapcsolatos
döntési jogkörét részletezi, a (6) bekezdés pedig a foglalkoztatási
alaprész iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célú keretének
felhasználásával kapcsolatos miniszteri jogköröket.
Az MPA pénzeszközeinek
felhasználásáról az FMM, az OM, a Foglalkoztatási Hivatal, valamint a
megyei (fővárosi) munkaügyi központok gondoskodnak.
39/B. §
(1) A Munkaerőpiaci Alap egyes
alaprészeinek pénzeszközei - a képzési alaprész kivételével - a MAT,
illetőleg a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter döntése
szerint - a működési alaprészt illetően e törvényben meghatározott módon
- egymás közt átcsoportosíthatók feltéve, ha erre az eredeti
előirányzatokon felül képződő többletbevételek fedezetet biztosítanak,
vagy az egyes alaprészek tényleges kiadásainak az előirányzatoktól való
elmaradása várhatóan fedezetet nyújt.
(2)
(3)
(4) A megyei (fővárosi) munkaügyi
központok tervezési, működési, finanszírozási és beszámolási rendjére -
a Munkaerőpiaci Alapból történő finanszírozás sajátosságainak
figyelembevételével - a központi költségvetési szervekre vonatkozó
jogszabályok előírásai az irányadók.
(5) A Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási
alaprésze terhére tárgyéven túli fizetési kötelezettség a MAT által
meghatározott mértékig vállalható.
Az MPA, mint egységes alap,
lehetőséget teremt arra is, hogy az egyes alaprészek között a
pénzeszközök a MAT, illetve a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi
miniszter döntése alapján átcsoportosíthatók legyenek. Kivétel ez alól a
fejlesztési és képzési alaprész, amelyből a foglalkoztatási alaprésznek
az iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célra elkülönített kerete
javára pénzeszközöket átcsoportosítani csak a foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter, valamint az oktatási miniszter együttes döntésével
lehet.
Az átcsoportosítások feltétele, hogy
az eredeti előirányzatokon felül jelentkező többletbevételek erre
lehetőséget adjanak, vagy a tényleges kiadások elmaradása miatt várható
többletfedezet csoportosítható át.
39/C. §
(1) A Munkaerőpiaci Alap bevétele:
a)
a munkaadói járulék;
b)
a munkavállalói járulék;
c)
a rehabilitációs hozzájárulás;
d)
a szakképzési hozzájárulásról és a
képzési rendszer fejlesztésének támogatásáról szóló törvényben
meghatározott szakképzési hozzájárulás;
e)
a központi költségvetési támogatás;
f)
a privatizációból származó bevételek;
g)
egyéb bevételek: a Munkaerőpiaci Alap
javára teljesített visszafizetések, a hatósági eljárás alapján befolyt
bevételek, bírságok, kamatbevételek, a Munkaerőpiaci Alap javára
teljesített önkéntes befizetések, támogatások, valamint működésével
összefüggő bevételek.
(2) A Munkaerőpiaci Alapba teljesített
visszafizetések azt az alaprészt növelik, amelyből a támogatást,
illetőleg az ellátást folyósították.
(3) A Munkaerőpiaci Alapba önkéntes
befizetések is teljesíthetők, amelyek közérdekű kötelezettségvállalásnak
minősülnek.
(4) A Munkaerőpiaci Alap javára fennálló
követelések a követelést nyilvántartó szervek (munkaügyi központ,
Foglalkoztatási Hivatal, Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi
Minisztérium, Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatósága) döntése
alapján behajthatatlanná minősíthetők. E szervek a behajthatatlan
követeléseket törlik a nyilvántartásaikból.
(5) A (4) bekezdés alkalmazásában az a
követelés behajthatatlan
a)
amelyre az adós ellen vezetett
végrehajtás során nincs fedezet, illetve amelyre a végrehajtás során
behajtott forrás nem nyújt fedezetet,
b)
amelyre a felszámolás, az
adósságrendezési eljárás befejezésekor a vagyonfelosztási javaslat
szerinti értékben átvett eszköz nem nyújt fedezetet,
c)
amelyet eredményesen nem lehet
érvényesíteni, amelynél a végrehajtással kapcsolatos költségek nincsenek
arányban a követelés várhatóan behajtható összegével,
d)
amelynél az adós nem lelhető fel, mert a
megadott címen nem található, és a felkutatása igazoltan nem járt
eredménnyel,
e)
amelyet bíróság előtt érvényesíteni nem
lehet,
f)
amely a hatályos jogszabályok alapján
elévült.
(6) A (4)-(5) bekezdésben foglaltakat
megfelelően alkalmazni kell a 39. § (3) bekezdésében meghatározott
alaprészekkel szemben a Munkaerőpiaci Alap létrejöttét megelőzően
keletkezett követelésekre is.
(7)
E szakasz az MPA bevételeit
részletezi, melynek jelentős része járulék, illetve hozzájárulás
formájában kerül befizetésre, más része a központi költségvetésből, a
privatizációs bevételekből, valamint az alap javára történő
visszafizetésekből (pl. visszatérítendő támogatás, kamatbevétel) ered,
továbbá az alapba önkéntes befizetések is teljesíthetők.
Az Flt. 39/C. § 2003. január 1-jétől
hatályos (4)-(5) bekezdése újraszabályozza, mely esetekben minősíthető a
követelés behajthatatlannak, és annak törlésére mely szerv jogosult.
A behajthatatlan követelések
törlésére vonatkozó szabályokat az Flt. 39/C. § (6) bek. alapján a
Munkaerőpiaci Alap létrejöttét, azaz 1996. január 1-jét megelőzően
keletkezett követelések törlésére is alkalmazni kell.
Munkaadói járulék
40. §
(1) A munkaadó a munkavállaló részére
munkaviszonya alapján kifizetett és elszámolt bruttó munkabér, illetmény
(kereset), valamint végkielégítés, jubileumi jutalom, a betegszabadság
idejére adott díjazás, személyi jövedelemadó köteles természetbeni
juttatás (kivéve az Szja tv. 69. § (10) bekezdése szerinti
reprezentáció, üzleti ajándék címén nyújtott természetbeni juttatást),
étkezési hozzájárulás, üdülési hozzájárulás és a munkaviszony keretében
biztosított cégautó adójának 25 százaléka után 3 százalék munkaadói
járulékot köteles fizetni.
2003/149. APEH iránymutatás
helyesbítés
2003/128. APEH iránymutatás
a reprezentáció és az üzleti
ajándék, a hivatali, üzleti utazás, az oktatási szolgáltatások,
rendezvények és egyes természetbeni juttatások adózási kérdéseiről
2002/18. APEH iránymutatás
a reprezentáció és az üzleti
ajándék, a hivatali, üzleti utazás, az oktatási szolgáltatások,
rendezvények és egyes természetbeni juttatások adózási kérdéseiről.
1999/145. APEH iránymutatás
költségtérítés és a szja köteles
életbiztosítás nem képezi a munkaadói járulék alapját
1999/123. APEH iránymutatás
a munkaadói
járulékkötelezettségről
(2)
1999. január 1-jétől a munkaadói
járulék mértéke a korábbi 4%-ról, 3%-ra mérséklődött. (E szabályt első
ízben az 1999. január hónapra vonatkozó kifizetések során kell
alkalmazni.)
Változatlan szabály, hogy továbbra is
a munkaviszony alapján, a munkavállalónak kifizetett juttatások után
kell fizetni.
Munkaviszony alatt nemcsak a Munka
tv. hatálya alá tartozó jogviszonyt értjük, hanem az Flt. 58. § (5)
bekezdésének értelmező rendelkezéseiben meghatározott munkaviszonynak
minősülő jogviszonyokat is.
Nem kell munkaadói, illetve
munkavállalói járulékot fizetni például Polgári Törvénykönyv hatálya alá
tartozó megbízási, valamint vállalkozási jogviszonyból származó
jövedelmek után sem, vagy a gazdasági társaságok személyesen közreműködő
tagjainak kifizetett jövedelme után, ha a személyes közreműködés nem
munkaviszony keretében történt.
A jogszabály a korábbi gyakorlattól
eltérően tételesen felsorolja, hogy mely kifizetések után kell munkaadói
járulékot fizetni, mely nagymértékben megkönnyíti a jogalkalmazók
munkáját.
Az Flt. 40. § 2001. január 1-jei
hatállyal történt módosítása pontosítja, hogy nem kell munkaadói
járulékot fizetni a reprezentáció címén nyújtott természetbeni juttatás
után.
A munkaadói járulékfizetéssel
összefüggésben felhívjuk a figyelmet az 1999/145. APEH iránymutatásra,
mely szerint a költségtérítés és az Szja. köteles életbiztosítás nem
képezi a munkaadói járulék alapját, ezek ugyanis nem szerepelnek az (1)
bekezdés felsorolásában.
Az Flt. Ugyanis nem tartalmaz
értelmező rendelkezést arra vonatkozóan, hogy milyen kifizetések
tartoznak az elszámolt bruttó munkabér, illetmény (kereset) fogalmába,
ezért a KSH által kiadott kereset és egyéb munkajövedelmekkel
kapcsolatos sajátos elnevezések jegyzékében foglaltak az irányadóak,
mely szerint a költségtérítés nem tartozik a kereset fogalmába, az
szja-köteles életbiztosítást pedig nem nevesíti. Ebből következően a két
kifizetés nem képezi a munkaadói járulék alapját.
(Szociális és Családügyi Minisztérium
Munkaerőpiaci Főosztály 31787/993014 - APEH Adónemek Főosztálya
1222476138/1999.; AEÉ 1999/123. APEH iránymutatás)
Az APEH 1999/123. Iránymutatása az
étkezési hozzájárulással és az üdülési hozzájárulással kapcsolatos.
Kimondja, hogy ha a munkaadó az étkezési és üdülési hozzájárulást nem
természetbeni juttatás formájában, hanem pénzben adja, az ily módon
kifizetett összeg munkaadói járulékalapot képez. Az étkezési és üdülési
hozzájárulásnak az a része, amelyet adómentes természetbeni juttatás
keretében nyújt a munkáltató, nem része a munkaadói járulék alapjának.
Munkaadói járulék alapját képezi ugyanakkor az étkezési és üdülési
hozzájárulásnak az a része, amely az adómentesen adható mértéket
meghaladja, (ami után a 44 százalék személyi jövedelemadót is meg kell
fizetni természetbeni juttatás címén).
(Szociális és Családügyi Minisztérium
21163-2/1999. - APEH Adónemek Főosztálya Anf - 70/1999.; AEÉ 1999/10.
APEH iránymutatás)
Munkavállalói járulék
41. §
A munkavállaló járulékként a
munkaviszonya(i) alapján a munkaadótól kapott bruttó munkabér, illetmény
(kereset) 1 százalékát köteles fizetni. Ez a rendelkezés nem vonatkozik
arra, aki öregségi, rokkantsági vagy baleseti rokkantsági nyugdíjban
részesül, illetőleg arra jogosulttá vált.
A munkavállalói járulék mértéke 2003.
január 1-jétől az eddigi 1,5%-ról, 1%-ra csökkent. E csökkentett mértékű
járulékot a 2003. január 1-jétől kezdődő időszakra juttatott
(megszerzett) jövedelmek után első ízben február hónapban kell
megfizetni.
Az 1%-os munkavállalói járulékot
továbbra is a munkaadótól munkaviszonyban történt munkavégzés alapján
kapott bruttó munkabér után kell megfizetni.
Ha egy személy több munkáltatóval áll
munkaviszonyban, akkor valamennyi munkaviszonya alapján kapott bruttó
munkabére után le kell vonni a járulékot.
Nem kell munkavállalói járulékot
fizetni annak, aki
- öregségi,
- rokkantsági, vagy
- baleseti rokkantsági nyugdíjban
részesül, illetve arra jogosulttá vált.
Mikor tekinthető öregségi nyugdíjra
jogosultnak a munkavállaló
- ha a Tb. szabályok [1997. LXXXI.
tv., 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet] szerinti egyes munkakörökhöz
biztosított korkedvezmény figyelembevételével elérte az öregségi
nyugdíjkorhatárt, és
- az öregségi nyugdíjhoz szükséges
szolgálati idővel rendelkezik, továbbá az is, aki:
- előrehozott öregségi nyugdíjban;
- korengedményes nyugdíjban,
- bányásznyugdíjban,
- egyes művészeti tevékenységet
folytatók öregségi nyugdíjában,
- a Magyar Alkotóművészeti
Közalapítványtól öregségi nyugdíjban, valamint
- szolgálati nyugdíjban részesül.
Rehabilitációs hozzájárulás
41/A. §
(1) A munkaadó a megváltozott
munkaképességű személyek foglalkozási rehabilitációjának elősegítése
érdekében rehabilitációs hozzájárulás fizetésére köteles, ha az általa
foglalkoztatottak létszáma a 20 főt meghaladja, és az általa
foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el a
létszám 5 százalékát (kötelező foglalkoztatási szint).
2004/29. APEH iránymutatás
a rehabilitációs hozzájárulás
2004. évi mértéke
(2) A munkaadó létszámának megállapítása
során a közhasznú munkavégzés, valamint közmunka keretében
foglalkoztatott munkavállalókat, továbbá a fegyveres szervek hivatásos
állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII.
törvény hatálya alá tartozó munkavállalókat figyelmen kívül kell hagyni.
(3) A rehabilitációs hozzájárulás éves
összege a kötelező foglalkoztatási szintből hiányzó létszám, valamint az
(5) bekezdésben meghatározott rehabilitációs hozzájárulás szorzata.
(4) Az (1)-(3) bekezdés alkalmazásában
létszámon a tárgyévi átlagos statisztikai állományi létszámot kell
érteni.
(5) A rehabilitációs hozzájárulás
mértéke 2004. január 1-jétől 117 600 Ft/fő/év. Az ezt követő időszakban
a rehabilitációs hozzájárulás mértéke a tárgyévet megelőző második év -
Központi Statisztikai Hivatal által közzétett - nemzetgazdasági éves
bruttó átlagkeresetének 8 százaléka.
2003/81. APEH iránymutatás
a rehabilitációs hozzájárulás
2003. évi mértéke
(6) A tárgyévi rehabilitációs
hozzájárulásnak e törvény szerint meghatározott mértékét a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium 100 Ft-ra kerekítve a
tárgyévet megelőző augusztus 31-éig a Magyar Közlöny mellékletét képező
Hivatalos Értesítőben teszi közzé.
Az Flt. 39. §-ban említett
Munkaerőpiaci Alap részét képezi a rehabilitációs alaprészt, melynek
bevétele a rehabilitációs hozzájárulás megfizetéséből keletkezik, majd
az Flt. 19. § alapján a megváltozott munkaképességű személyek
foglalkoztatási rehabilitációjára kerül felhasználásra.
A rehabilitációs hozzájárulás
fizetésére kötelezett munkáltatók köre jelentősen bővült.
1998. január 1-jétől annak a
munkaadónak kell fizetnie, ahol
- az általa foglalkoztatott
munkavállalók létszáma a 20 főt meghaladja és
- az általa foglalkoztatott
megváltozott munkaképességű személyek létszáma nem éri el a létszám
5%-át, azaz a kötelező foglalkoztatási szintet.
[Az 1997. december 31-ig hatályban
lévő szabályok szerint a fenti két feltétel megléte esetén azoknak a
munkáltatóknak kellett rehabilitációs hozzájárulást fizetni, akik a
társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. tv. 2. §-a
(2) bek. a)-d) pontja szerinti adózók, továbbá a szociális
foglalkoztatónak.]
A hozzájárulás éves összege a
kötelező foglalkoztatási szintből hiányzó létszám, valamint a
meghatározott rehabilitációs hozzájárulás szorzata. Az adókról,
járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló 2003. évi XCI.
törvény 2004. január 1-jei hatállyal módosította a rehabilitációs
hozzájárulás éves mértékét. Ez az összeg a korábbi szabályok szerint a
tárgyévet megelőző második év - KSH által közzétett - nemzetgazdasági
éves bruttó átlagkeresetének 3%-a volt, mely mérték 2004. január 1-jétől
8%-ra emelkedett. A 2004. évi rehabilitációs hozzájárulás mértéke: 117
600 Ft/fő/év.
Az előbbiekben használt létszám
fogalma alatt, a tárgyévi átlagos statisztikai állományi létszámot kell
érteni, mely létszámadatok csak az éves járulékfizetési kötelezettség
meghatározása szempontjából irányadóak.
A munkaadó létszámának megállapítása
során nem kell figyelembe venni
- a közhasznú munkavégzés, valamint
- a közmunka keretében
foglalkoztatott munkavállalókat,
- a fegyveres szervek hivatásos
állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. tv.
hatálya alá tartozó munkavállalókat.
A rehabilitációs járulékfizetési
kötelezettséget negyedévente, előlegfizetéssel kell teljesíteni. Az
előleg mértéke 1999. január 1-jétől változott. A befizetés
teljesítésével összefüggésben ugyanis gondot okozott az elmúlt évben az
a szabály, hogy a negyedévente kötelező előlegfizetés során a tárgyévet
megelőző év tényleges kötelezettségének 25%-át kellett figyelembe venni.
Ebből kifolyólag nem volt egyértelmű, hogy például az adott évben
alakult munkáltatók esetében (ahol nincs tárgyévet megelőző év) az
előlegfizetésnek mi az alapja, illetve kellett-e egyáltalán előleget
fizetni.
Az előleg mértéke 1999-től a
mindenkori tárgynegyedévre vonatkozó tényadatok alapján kiszámított éves
rehabilitációs hozzájárulás fizetési kötelezettség 25%-a, tehát mindig a
tényleges negyedév alapján számított éves összeg 25%-át kell az állami
adóhatóságnál vezetett Rehabilitációs hozzájárulás számla javára
befizetni. A negyedik negyedévre előleget fizetni nem kell. Az új
szabályok alapján a tevékenységét megkezdő munkáltató az első teljes
negyedév után köteles először előlegfizetést teljesíteni.
A munkaadói, munkavállalói járulék,
valamint a rehabilitációs hozzájárulás fizetési kötelezettség
teljesítése
42. §
(1) A munkaadói és munkavállalói járulék
bevallásának, befizetésének ellenőrzése az állami adóhatóság feladata.
(2) A munkaadói járulékot a munkaadó
állapítja meg, vallja be, és közvetlenül fizeti be az állami
adóhatóságnál kezelt számlára.
(3) A munkavállalói járulékot a munkaadó
állapítja meg, vonja le, és fizeti meg, valamint saját bevallása
keretében vallja be.
(4) A munkaadó a munkaadói és a levont
munkavállalói járulékot az elszámolt hónapot követő hó 20. napjáig
köteles befizetni.
(5) Az állami adóhatóság a befizetett
munkaadói és munkavállalói járulékot a Foglalkoztatáspolitikai és
Munkaügyi Minisztériummal mint a Munkaerőpiaci Alap kezelőjével az
Államháztartási Hivatallal, továbbá a Magyar Államkincstár
Részvénytársasággal kötött négyoldalú megállapodás alapján, az abban
foglaltak szerint utalja át a Munkaerőpiaci Alap javára.
(6) Ha a munkaadó külföldi állam
Magyarországon működő diplomáciai, illetőleg konzuli képviselete,
továbbá nemzetközi szervezet vagy külföldön bejegyzett alapítvány
magyarországi képviselete, az általa megállapított munkaadói, továbbá az
általa megállapított és levont munkavállalói járulékot közvetlenül a
Munkaerőpiaci Alap számlájára fizeti be.
(7) A munkaadói és munkavállalói járulék
befizetésének e törvény által nem szabályozott kérdéseiben az adózás
rendjéről szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(8) Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési
Hivatal a munkaadói és munkavállalói járulék bevallásáról és
befizetésének teljesítéséről negyedévenként, az ellenőrzések
tapasztalatairól félévenként tájékoztatja a Foglalkoztatáspolitikai és
Munkaügyi Minisztériumot.
(9)
A Munkaerő-piaci Alap legtöbb
bevételét képező munkaadói és munkavállalói járulék bevallásának,
befizetésének ellenőrzése az adóhatóság feladata.
A munkaadó nemcsak a saját járulékát
köteles megállapítani, levonni és befizetni, hanem a munkavállalóét is,
az elszámolt hónapot követő hó 20-áig.
Az így havonta befolyó összegeket az
adóhatóság folyamatosan utalja át a Munka-erőpiaci Alapnak.
Az Flt. 42. § (6) bekezdésben
meghatározott külföldi munkaadó az adóhatóság mellőzésével, közvetlenül
teljesít befizetéseket a Munkaerőpiaci Alap számlájára.
Az adózás rendjéről szóló 1990. évi
XCI. törvény 2. sz. melléklete alapján a rehabilitációs célú
hozzájárulásra a jogszabályban előírt módon számított előleget az I-III.
negyedévben a negyedévet követő hó 20-áig kell befizetni. A befizetett
előlegek és az éves hozzájárulás különbözetét az adóévet követő év
február 15-éig kell megfizetni.
42/A. §
(1) A rehabilitációs hozzájárulást a
fizetésére kötelezett munkaadó maga vallja be, állapítja meg, és
közvetlenül fizeti be az állami adóhatóságnál vezetett Rehabilitációs
hozzájárulás számla javára.
(2) A rehabilitációs hozzájárulásra év
közben negyedévenként előleget kell fizetni. Az előleg mértéke a
mindenkori tárgynegyedévre vonatkozó tényadatok alapján kiszámított éves
rehabilitációs hozzájárulás fizetési kötelezettség huszonöt százaléka.
Az előleg összegét a munkaadó maga állapítja meg és fizeti be. A
negyedik negyedévre előleget fizetni nem kell. A tevékenységét megkezdő
kötelezett az első teljes negyedév után köteles először előlegfizetést
teljesíteni.
1999/50. APEH iránymutatás
rehabilitációs hozzájárulás 1999.
évi előlegkötelezettségéről
(3) A rehabilitációs hozzájárulás e
törvény által nem szabályozott kérdéseiben az adózás rendjéről szóló
törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(4) A rehabilitációs hozzájárulás
tekintetében a 42. § (5) és (8) bekezdésében foglaltakat megfelelően
alkalmazni kell.
1999/163. APEH iránymutatás
dotáció, rehabilitációs
hozzájárulás
A Munkaerőpiaci Alap egyes alaprészei
felhasználására vonatkozó sajátos szabályok
43. §
(1) A foglalkoztatási alaprész
iskolarendszeren kívüli felnőttképzési célra szolgáló keretre (a
továbbiakban: felnőttképzési célú keret), központi keretre és a megyei
(fővárosi) munkaügyi központok által felhasználható (decentralizált)
keretre osztható fel. A rehabilitációs alaprész központi keretre és
decentralizált keretre osztható fel.
(2) A Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási
alaprészének központi kerete felhasználható:
a)
központi foglalkoztatási, képzési és
munkaerőpiaci integrációs programok és kutatások támogatására;
b)
a 18. §-ban meghatározott
munkahely-teremtési támogatásra;
c)
foglalkoztatási és képzési célú
közalapítványok támogatására;
d)
foglalkoztatást elősegítő támogatások
továbbfejlesztésére vonatkozó kutatások és programok támogatására;
e)
az érdekegyeztetés működési
feltételeinek biztosításához történő hozzájárulásra;
f)
a PHARE majd az Európai Szociális Alap
társfinanszírozásával megvalósuló programok hazai finanszírozására;
g)
a társadalmi párbeszéd intézményei
működéséhez és fejlesztéséhez való hozzájárulásra;
h)
1996. január 1-je előtt a
Foglalkoztatási Alap terhére vállalt kötelezettségek teljesítéséből
adódó kifizetésekre.
(3) A Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs
alaprészének központi kerete felhasználható
a)
a megváltozott munkaképességű személyek
foglalkoztatásának külön jogszabályban meghatározott módon történő
elősegítésére,
b)
a foglalkozási rehabilitációt elősegítő
programok támogatására,
c)
foglalkozási rehabilitációs képzést,
rehabilitációs foglalkoztatást elősegítő közalapítványok támogatására,
d)
a PHARE és az Európai Szociális Alap
társfinanszírozásával megvalósuló programok hazai finanszírozására.
(4) A Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási
alaprészéből finanszírozható további, a 39. § (3) bekezdésének c)
pontja szerinti támogatásokat törvény vagy kormányrendelet határozza
meg.
(5) A foglalkoztatási alaprész
felnőttképzési célú keretét a foglalkoztatási alaprészen belül
elkülönítetten kell kezelni.
(6) A felnőttképzési keret
felhasználható
a)
a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI.
törvény (a továbbiakban: Fktv.) hatálya alá tartozó képzések
támogatására,
b)
a felnőttképzést folytató akkreditált
intézmények technikai feltételei fejlesztésének támogatására,
c)
a felnőttképzés érdekében végzett
fejlesztő tevékenység támogatására,
d)
az Európai Unió felnőttképzési
programjaihoz való csatlakozás hazai pénzügyi forrásaihoz,
e)
a Nemzeti Felnőttképzési Intézetnek az
Fktv. által meghatározott feladatai támogatására.
(7) A Nemzeti Felnőttképzési Intézet az
iskolarendszeren kívüli felnőttképzési fejlesztése érdekében nyilvános
pályázatot írhat ki.
(8) A (6) bekezdés c) és d)
pontjaiban meghatározott célok elérése érdekében közalapítványok is
támogathatók.
A Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási,
rehabilitációs, valamint fejlesztési és képzési alaprésze egyaránt
felosztható központi és decentralizált keretre.
A foglalkoztatási és a rehabilitációs
alaprész tekintetében a felosztás arányáról az Flt. 39/A. § (3)
bekezdése alapján a MAT dönt. A fejlesztési és képzési alaprészt
illetően - a 2001. évi LI. törvény alapján - a felosztásról az oktatási
miniszter dönt.
Az egyes alaprészek felhasználási
lehetőségeit, célját a (2)-(4) bekezdések rögzítik.
Az Flt. 43. § (2) és (3) bekezdése az
EU csatlakozással összefüggő támogatások igénybevétele és felhasználása
érdekében 2002. január 1-jétől kiegészítésre került, miszerint a
Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészének központi kerete, továbbá
a rehabilitációs alaprész központi kerete egyaránt felhasználható a
PHARE és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával megvalósuló
programok hazai finanszírozására.
E szakasz 2003. január 1-jétől
hatályos, új (5)-(8) bekezdéssel egészült ki, amely az MPA
foglalkoztatási alaprészén belül elkülönítetten kezelt felnőttképzési
célú keret felhasználásának jogcímeit határozza meg. A felnőttképzéssel
kapcsolatos feladatok ugyanis a Magyar Köztársaság minisztériumainak
felsorolásáról szóló 2002. évi XI. törvény alapján az oktatási miniszter
hatásköréből, a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter
hatáskörébe kerültek.
43/A. §
(1) A képzési alaprész forrása a
szakképzési hozzájárulásról és a képzési rendszer fejlesztésének
támogatásáról szóló törvényben előírt szakképzési hozzájárulás, valamint
az alaprész javára teljesített visszafizetések, önkéntes befizetések,
támogatások, továbbá működésével összefüggő bevételek.
(2)
43/B. §
44-46.
§
|