V. Fejezet
A MUNKANÉLKÜLIEK ELLÁTÁSA
24. §
A munkanélküli részére - az e törvényben
meghatározott feltételek szerint - ellátásként munkanélküli-járadék,
álláskeresést ösztönző juttatás, nyugdíj előtti munkanélküli-segély,
valamint költségtérítés jár.
Az Flt. 24. §-a sorolja fel, hogy mi
minősül munkanélküli ellátásnak, mely által egyértelmű, hogy az
ellátásokkal kapcsolatos közös rendelkezések (pl. az ellátások
visszakövetelésének szabályai Flt. 37. §) is irányadóak e juttatások
tekintetében. A munkanélküli ellátások köre 2003. július 1-jétől kibővül
az álláskeresést ösztönző juttatással. Tájékoztatásul utalunk arra, hogy
korábban az előnyugdíj és a pályakezdők munkanélküli segélye is az
ellátások közé tartozott.
Munkanélküli járadék
25. §
(1) Munkanélküli járadék illeti meg azt,
aki
a)
munkanélküli,
b)
a munkanélkülivé válását megelőző négy
éven belül legalább kétszáz nap munkaviszonnyal rendelkezik,
c)
rokkantsági, baleseti rokkantsági
nyugdíjra nem jogosult, továbbá táppénzben nem részesül,
d)
munkát akar vállalni, de számára az
illetékes munkaügyi központ nem tud megfelelő munkahelyet felajánlani.
e)
(2) Az (1) bekezdés d) pontjában
előírt feltételek alkalmazásában a munkahely akkor megfelelő, ha
a)
a munkanélküli képzettségi szintjének,
vagy a munkaügyi központ által felajánlott és a képzettségi szintnek
megfelelő képzési lehetőség figyelembevételével megszerezhető
képzettségének, illetőleg az általa utoljára legalább hat hónapig
betöltött munkakör képzettségi szintjének megfelel,
b)
egészségi állapota szerint a
munkanélküli a munka elvégzésére alkalmas,
c)
a várható kereset a munkanélküli járadék
összegét, illetőleg - amennyiben a munkanélküli járadék összege a
kötelező legkisebb munkabérnél alacsonyabb - a kötelező legkisebb
munkabér összegét eléri,
d)
a munkahely és a lakóhely közötti
naponta - tömegközlekedési eszközzel - történő oda és visszautazás ideje
a három órát, illetve tíz éven aluli gyermeket nevelő nő és tíz éven
aluli gyermeket egyedül nevelő férfi munkanélküli esetében a két órát
nem haladja meg,
e)
a munkanélküli foglalkoztatása
munkaviszonyban történik.
(3) A megváltozott munkaképességű
munkanélküli esetében az (1) bekezdés d) pontjában előírt
feltétel alkalmazásában a munkahely akkor megfelelő, ha megfelel a (2)
bekezdés a)-c) és e) pontjában foglalt feltételeknek, és a
munkahely és a lakóhely közötti naponta - a megváltozott munkaképességű
munkanélküli által igénybe vehető közlekedési eszközzel - történő oda-
és visszautazás ideje a két órát nem haladja meg.
(4)-(5)
(6) Az (1) bekezdés b) pontjában
meghatározott munkaviszony időtartamába nem számítható be a fizetés
nélküli szabadság harminc napot meghaladó időtartama, kivéve, ha annak
igénybevételére
a)
háromévesnél - ha a munkavállaló a
gyermek gondozása céljából gyermekgondozási segélyben részesül,
tizennégy évesnél - fiatalabb gyermek gondozása, vagy tizenkét évesnél
fiatalabb beteg gyermek otthoni ápolása [a Munka Törvénykönyvéről szóló
1992. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Mt.) 138. § (5) bek.], valamint
b)
közeli hozzátartozó ápolása [Mt. 139. §
(1) bek.], továbbá
c)
saját részére magánerőből lakás építése
[Mt. 140. § (1) bek.]
miatt kerül sor.
(7) A munkanélküli részére a (2)
bekezdésben foglalt feltételeknek megfelelő, rövid időtartamú
munkalehetőség is felajánlható.
Az Flt. 25. §-a határozza meg, hogy
ki és milyen feltételek mellett jogosult munkanélküli járadékra.
Tekintettel arra, hogy elsősorban a munkanélküli újbóli elhelyezése a
legfontosabb cél, a járadék megállapítása előtt minden esetben vizsgálni
kell, hogy a kirendeltség munkatársai tudnak-e megfelelő munkahelyet
felajánlani. Ezzel kapcsolatban e szakasz azt is meghatározza, mi
minősül megfelelő munkahelynek.
Munkanélküli járadék megállapítására
csak akkor kerülhet sor, ha az Flt. 25. §-ának (1) bekezdésében
felsorolt négy együttes feltétel fennáll. A jogosultság feltételei 2001.
július 1-től pontosításra kerültek, illetve az egyes fogalmak tartalmi
magyarázata átkerült az Flt. 58. §-ába. Ezekkel kapcsolatban az
alábbiakat emeljük ki:
1. A munkanélküli fogalmi
kritériumával összefüggésben lásd: az Flt. 58. § (5) bekezdésének d)
pontjánál írtakat. Említést érdemel, hogy a munkanélküli státus két új
feltétellel bővült 2001. július 1-től. Egyrészt azzal, hogy a
munkanélküli ne legyen jogosult öregségi nyugdíjra, másrészt, hogy
elhelyezkedése érdekében együttműködjön a munkaügyi központtal. E két
feltétel korábban csak a járadékra való jogosultság feltételei között
szerepelt, de indokolttá vált, hogy munkanélküliként se lehessen olyan
személyt nyilvántartásba venni, aki e két követelménynek nem felel meg.
2. Előzményként utalunk arra, hogy a
járadékra való jogosultság szempontjából 1996. december 31-ig elvileg a
munkanélküli járulékfizetés időtartamát kellett volna figyelembe venni,
de az átmeneti szabályok alapján a munkanélkülivé válást megelőző
munkaviszonyban töltött idő volt az irányadó.
1997. január 1-től ez az átmeneti
rendelkezés lett a főszabály, így a munkanélkülivé válást megelőző négy
évben munkaviszonyban töltött időtartamok alapján kerül kiszámításra -
az Flt. 27. § (2) bekezdése alapján -, hogy milyen időtartamra jogosult
a munkanélküli járadékra.
Az Flt. 25. § (1) bekezdés b)
pontjának 2000. február 1-jétől hatályos módosítása konkrétan
meghatározza, hogy minimális jogszerző időként a munkanélkülivé válást
megelőző négy évben legalább 200 nap munkaviszonnyal kell rendelkeznie a
munkanélkülinek. A későbbiekben látni fogjuk, hogy a munkanélküli
járadék folyósítási ideje is lecsökkent 2000. febr. 1-jétől. Az eddigi
maximum egy év helyett, a járadék folyósításának leghosszabb időtartama
270 nap lett. Ezzel egyidejűleg a munkanélküli járadékra való
jogosultsághoz szükséges jogszerző idő legrövidebb időtartama a korábbi
360 napról 200 napra csökkent.
A munkaviszony 4 éves időtartamába a
(6) bekezdés értelmében a 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság
ideje nem számít be. Kivétel ez alól
- a gyermek gondozása miatt kapott,
Munka tv. 138. § (4) bek. szerinti,
- közeli hozzátartozó ápolása miatt
kapott Munka tv. 139. § (1) bek. szerinti,
- saját részére történő magánerős
lakásépítése miatt kapott Munka tv. 140. § (1) bek. szerinti fizetés
nélküli szabadság.
3. Az Flt. 25. § (1) bek. c) pontja
az ún. kettős ellátást kívánja elkerülni, bár a nyugdíjak szempontjából
nem szükséges, hogy az illető részére az ténylegesen folyósításra is
kerüljön. A munkanélküli járadék megállapításakor kizáró ok már
önmagában az is, ha az érintett személy a felsorolt nyugdíjak közül
valamelyikre is jogosult.
A táppénz korábban nem szerepelt a
kizáró feltételek között, de a gyakorlatban számos jogértelmezési
problémát okozott a munkaviszony megszüntetése után esetlegesen passzív
jogon még folyósított táppénz és az ellátás viszonya.
4. A megfelelő munkahely kritériumát
az Flt. 25. § (2) bekezdés részletezi. A munkanélküli járadék
megállapítása előtt ugyanis azt is vizsgálnia kell a munkaügyi
központnak, tud-e megfelelő munkahelyet felajánlani vagy sem a
munkanélkülinek.
Lényeges, hogy a felajánlott munkakör
a munkanélküli képzettségi szintjéhez igazodjék, mely az eljárás során
háromféleképpen is behatárolható. Így
- a munkanélküli képzettségi
szintjét, vagy
- a munkaügyi központ által
felajánlott és a képzettségi szintnek megfelelő képzési lehetőség
figyelembe vételével megszerezhető képzettséget, illetve
- a munkanélküli által utoljára
legalább hat hónapig betöltött munkakör képzettségi szintjét kell
figyelembe venni.
A képzettség kérdésében eligazítást
nyújt a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény, amely részletezi
mi minősül alap-, közép-, és felsőfokú végzettségnek.
Lényeges, hogy a munkanélküli
egészségügyi szempontból is alkalmas legyen a felajánlott munkakör
betöltésére. A munkaköri és a (képzésben való részvétel előtti) szakmai
alkalmassági vizsgálattal kapcsolatos szabályokat a 33/1998. (VI. 24.)
NM rendelet tartalmazza.
A korábbi szabályok szerint a
munkanélküli részére felkínálható megfelelő munkahely egyik feltétele
volt, hogy az ajánlott munkakörben a kereset a munkanélküli járadék
összegét elérje. Azokban az esetekben, amikor a munkanélküli járadék
összege a kötelező legkisebb munkabérnél alacsonyabb, ez a rendelkezés
nem ösztönözte a munkanélkülit arra, hogy saját maga számára munkahelyet
keressen, másrészt az állásajánlat elfogadásának kötelezettsége - a
minimálbérnél alacsonyabb jövedelem miatt - nem is volt jogszerű. A
módosítás megszüntette e jogszerűtlen helyzetet, ugyanis az Flt. 25. §
(2) bekezdés c) pontja kimondja, ha a munkanélküli járadék alacsonyabb
mint a kötelező legkisebb munkabér, akkor a várható keresetnek a
kötelező legkisebb munkabér összegét kell elérnie. A várható kereset
alatt a túlórák nélküli, teljes munkaidőben elérhető keresetet kell
érteni.
Több bírósági ítélet is megerősítette
azt a gyakorlatot, hogy a munkanélküli járadékát helyesen szüntették meg
annak a személynek, aki a megfelelő munkahelyet indokolatlanul nem
fogadja el.
A munkaügyi központ kirendeltsége a
munkanélkülit csak munkaviszonyba [Flt. 58. § (5) a) szerinti]
közvetítheti.
5. 1998. január 1-jétől a
megváltozott munkaképességű személyek elhelyezkedése, rehabilitációja
érdekében több esetben kedvezőbb szabály került megfogalmazásra az Flt.
25. § (3) bekezdése szintén ilyen pozitív eltérést határoz meg, amikor
kimondja, hogy megváltozott munkaképességű személy részére ajánlott
munkahely akkor megfelelő, ha a munkahely és a lakóhely közötti
oda-vissza történő utazás a két órát nem haladja meg. E két óra, az
általuk igénybe vehető (esetleg speciális) közlekedési eszközzel történő
utazást jelenti.
Az Flt. 25. § (2) bek. d) pontja a
gyermekét egyedül nevelő munkanélküli szülő vonatkozásában is hasonló
szabályt rögzít, de ez utóbbi esetben a tömegközlekedési eszközzel
történő utazási időt kell figyelembe venni.
BH1995. 370.
Munkanélküli-járadékra nem jogosult, aki
a számára felajánlott munkahelyet indokolatlanul nem fogadja el. [1991.
évi IV. tv. 25. § (1) bek.].
BH1992. 243.
A munkanélküli-segélyre való jogosultság
elbírálása során kifejtett tevékenységgel, illetőleg ennek
elmulasztásával okozott kárért való felelősség kérdései [Ptk. 349. § (1)
bek., 1957. évi IV. tv. 2. § (6) bek., 114/1988. (XII. 31.) MT r. 1. §
(4) bek., 2. § (1) bek., 4. § (2) bek., PK 42. sz.].
A munkanélküli járadék mértéke
26. §
(1) A munkanélküli járadék összegét a
munkanélkülinek a munkanélkülivé válását megelőző négy naptári
negyedévben elért átlagkeresete alapulvételével kell kiszámítani. Az
átlagkereset számítására a munkajogi szabályokat kell alkalmazni, azzal
az eltéréssel, hogy a személyi alapbért a kifizetésének időpontjában
érvényes összeggel kell figyelembe venni.
(2) Ha a munkanélküli a munkanélkülivé
válását megelőző négy naptári negyedévben több munkaadóval állt
munkaviszonyban, a munkanélküli járadék összegét valamennyi munkaadónál
elért átlagkereset alapján kell az (1) bekezdés szerint kiszámítani.
(3) Ha a munkanélküli átlagkeresete az
(1) bekezdésben meghatározott időszakban nem állapítható meg, a
munkanélküli járadék összegét az általa a munkanélkülivé válását
megelőzően betöltött utolsó munkakörben, illetőleg az ahhoz hasonló
munkakörben elért kereset országos átlaga alapján kell megállapítani.
(4) Az egy napra járó munkanélküli
járadék alapja a munkanélküli havi átlagkeresetének harmincad része.
(5) A munkanélküli járadék összege az
(1)-(4) bekezdés alapján meghatározott járadékalap 65 százaléka.
(6) A munkanélküli járadék összegének
alsó határa megegyezik az öregségi nyugdíj - a munkanélküli járadékra
való jogosultság kezdő napján hatályos - legkisebb összegének 90
százalékával, felső határa pedig az így megállapított összeg
kétszeresével. A munkanélküli járadéknak a megszüntetését követő 90
napon belül történő ismételt megállapítása esetén alsó határként az
öregségi nyugdíjnak a korábbi jogosultság kezdő napján hatályos
legkisebb összege 90 százalékát kell figyelembe venni. Ha az (1)-(3)
bekezdés szerinti átlagkereset a munkanélküli járadék alsó határánál
alacsonyabb, a munkanélküli járadék az átlagkeresettel megegyező összeg.
(7) A munkanélküli járadéknak a
szünetelést követően történő folyósítása esetén - ha a szünetelés 540
napnál hosszabb ideig tartott - a munkanélküli járadék alsó határának
számításánál az öregségi nyugdíjnak az ismételt folyósítás kezdő napján
hatályos összegét kell figyelembe venni.
(8) Amennyiben a munkanélküli járadékra
jogosult korábbi munkahelyén rehabilitációs keresetkiegészítésben
részesült, úgy annak összegét a munkanélküli járadék alapját képező
keresetbe be kell számítani. Az így megállapított munkanélküli járadék
összege a keresetkiegészítés (5) bekezdésben meghatározott százalékával
arányosan a munkanélküli járadék felső határát meghaladhatja.
A munkanélküli járadék számításának
alapja az utolsó négy naptári negyedév átlagkeresete. Számításához az
Flt. 26. § (1)-(3) bek. ad segítséget.
Az átlagkeresetet a munkavállaló
számára a munkáltató a munkanélküli ellátás megállapításáról szóló
igazoló lapon köteles megjelölni.
Ha a munkanélküli foglalkoztatása az
utolsó négy naptári negyedévben több munkáltatónál történt, akkor az
átlagkereset-igazolást minden munkáltatótól be kell szerezni és a
munkaügyi központ ezek átlagából számítja ki a figyelembe vehető
átlagkeresetet.
A munkanélküli járadék összege
A korábbi szabályokhoz képest
lényeges változás 1997. január 1-jétől, hogy megszűnt az ún.
kétszakaszos ellátási rendszer. Míg eddig az első szakaszban az
átlagkereset alapján számított járadékalap 75%-a, a második szakaszban
60%-a került munkanélküli járadékként folyósításra, január 1-től
egységesen a járadékalap 65%-a a munkanélküli járadék összege.
A járadék minimum és maximum értékei
is változtak január 1-től. Mindkét határérték évek óta nem emelkedett
minimumérték 8600 Ft volt, maximumérték 18 000 Ft, illetve a folyósítás
második szakaszában 15 000 Ft. Ezen összeghatárok célja egyrészt azt
volt, hogy a feltűnően magas átlagkeresetek miatt ne lehessenek nagy
összegű járadékok megállapíthatók, továbbá másokat pedig mielőbbi
munkaviszony létesítésére ösztönözzön.
1997. január 1-től a járadék alsó
határa megegyezik az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 90%-ával.
A járadék megszüntetése esetén, ha
újbóli megállapításra a megszűnést követő 90. napon belül kerül sor,
akkor szintén csak a korábbi jogosultságkor hatályos öregségi nyugdíj
90%-át lehet alsó határként figyelembe venni.
Az Flt. 26. § (7) bekezdés 2000.
február 1-jétől hatályos módosítása kedvező változást eredményezett a
munkanélküli számára. Gyakran előfordul ugyanis, hogy a munkanélküli
járadék folyósítása az Flt. 29. §-ában meghatározott okból
hosszabb-rövidebb ideig szünetel. A korábbi szabályok szerint a
munkanélküli járadék összegének alsó határa megegyezett az öregségi
nyugdíj - a munkanélküli járadékra való jogosultság kezdő napján
hatályos - legkisebb összegének 90 százalékával. Ez azt eredményezte,
hogy a munkanélküli járadéknak a szünetelést követő ismételt folyósítása
esetén a munkanélküli járadék összege az esetleg több évvel korábban
megállapított öregségi nyugdíj 90%-át nem haladhatta meg.
Az új szabályok alapján, ha a
szünetelés - valóban hosszú ideig - 540 napnál hosszabb ideig tartott,
az alsó határ megállapítása szempontjából az ismételt folyósítás kezdő
napján hatályos öregségi nyugdíj összegét kell figyelembe venni.
A járadék maximuma a minimum összeg
kétszerese.
A munkaügyi központ mint kifizető
szerv a munkanélküli ellátás után nyugdíj és egészségbiztosítási
járulékot, egészségügyi hozzájárulást fizet, a munkanélküli járadékban
részesülő nyugdíjjárulékot és személyi jövedelemadót.
A járadékra jogosultságot szerzett
munkanélküli részére a munkanélküli járadék mellé 1999. évben ún.
kiegészítő segély is kifizetésre került. Ennek oka, hogy az
adójóváírásra vonatkozó szabályok változásai hátrányosan érintették a
munkanélküliek jelentős részét, hiszen az egyébként is alacsony összegű
járadékból többet kell 1999. januárjától levonni.
A kiegészítő segélyre az 1999. évben
járadékban részesülők voltak jogosultak, a járadék folyósításával
megegyező időtartamra, de legfeljebb 1999. december 31-ig. Mértéke kb.
havi 1000 Ft volt, azaz napi 33 forint, mely a járadékkal együtt (a
kiegészítő segélyre vonatkozó külön határozat nélkül) került
folyósításra. A kiegészítő segély szociális segélynek minősült, azaz
adómentes.
BH1995. 316.
A munkanélküli-járadék folyósítása
megszüntetésének szempontjai [1991. évi IV. tv. 26. § (1) bek. c) p.].
BH1992. 243.
A munkanélküli-segélyre való jogosultság
elbírálása során kifejtett tevékenységgel, illetőleg ennek
elmulasztásával okozott kárért való felelősség kérdései [Ptk. 349. § (1)
bek., 1957. évi IV. tv. 2. § (6) bek., 114/1988. (XII. 31.) MT r. 1. §
(4) bek., 2. § (1) bek., 4. § (2) bek., PK 42. sz.].
A munkanélküli járadék folyósításának
időtartama
27. §
(1) A munkanélküli járadék
folyósításának időtartamát (a továbbiakban: folyósítási idő) - a 25. §
(6) bekezdésében foglaltak figyelembevételével - annak az időtartamnak
az alapulvételével kell megállapítani, amennyit a munkanélküli a
munkanélkülivé válást megelőző négy év alatt munkaviszonyban töltött. A
munkaviszony időtartamába nem számítható be a munkaviszonynak az az
időtartama, amely alatt a munkanélküli munkanélküli járadékban
részesült. Az előbbiekben meghatározott négyéves időtartam
meghosszabbodik a következő időtartamokkal, vagy azok egy részével, ha
ezen időtartamok alatt munkaviszony nem állt fenn:
a)
a sor-, valamint tartalékos katonai
szolgálat, továbbá a polgári szolgálat,
b)
a keresőképtelenséggel járó betegség,
c)
a beteg gyermek ápolására táppénzes
állomány,
d)
a terhességi-gyermekágyi segély, a
gyermekgondozási díj, a gyermekgondozási segély folyósítása,
e)
a rokkantsági és a baleseti rokkantsági
nyugdíj, a rendszeres szociális járadék, az átmeneti járadék, továbbá a
bányászok egészségkárosodási járadéka folyósításának,
f)
az előzetes letartóztatás, a
szabadságvesztés, a javító-nevelő munka, a szigorított javító-nevelő
munka és az elzárás büntetés,
g)
az ápolási díj és a gyermeknevelési
támogatás folyósítása
időtartamával, valamint
h)
a munkanélküli-járadék folyósításának a
munkaadótól kapott végkielégítés miatt történő elhalasztása
időtartamával, feltéve, hogy az 58. § (5) bekezdésének d) pontja
szerinti munkanélküli állapot ezen időtartam alatt is fennállt.
(2) A munkanélküli járadék folyósítási
idejét az (1) bekezdés szerinti munkaviszony időtartamának
alapulvételével kell kiszámítani oly módon, hogy öt nap munkaviszony egy
nap járadékfolyósítási időnek felel meg. Ha a kiszámítás során
töredéknap keletkezik, a kerekítés szabályait kell alkalmazni.
(3) A munkanélküli járadék
folyósításának leghosszabb időtartama 270 nap.
(4) A munkanélküli járadék
folyósításának kezdő napja a munkanélkülinek a munkaügyi központnál
(illetőleg annak kirendeltségénél) történő jelentkezését követő naptári
nap.
(5) Ha a munkaviszonyt a munkanélkülivé
válást megelőző 90 napon belül a munkavállaló rendes felmondással,
továbbá a munkáltató rendkívüli felmondással szüntette meg, a
munkanélküli részére munkanélküli járadék az előbbiekben meghatározott
módon megszüntetett munkaviszony megszűnését követő 90 nap elteltével
folyósítható, tekintet nélkül arra, hogy a munkanélküli járadék
folyósításához szükséges feltételekkel rendelkezik.
(6) Annak részére, aki a munkaügyi
központ által támogatott képzést a munkanélküli járadék folyósításának
ideje alatt, annak kezdő időpontjától számított 180 napon belül kezdi
meg, és a képzés időtartama alatt a munkanélküli járadék folyósítási
idejét kimeríti, a munkanélküli járadékot a képzés hátralévő
időtartamára - legfeljebb azonban a képzés megkezdésétől számított 365
napig - tovább kell folyósítani. A 14. § (8) bekezdésében foglaltakat
ebben az esetben is alkalmazni kell.
(7) A (6) bekezdésben foglaltak nem
alkalmazhatók a munkanélküli részére, ha kérelmére a 14. § (6)
bekezdésének b) pontjában meghatározott keresetpótló juttatást
állapítottak meg. Ebben az esetben a munkanélküli-járadék folyósítását
szüneteltetni kell.
(8) A folyósítási idő számítása
szempontjából a munkaviszonyban töltött bármely időtartam csak egyszer
vehető figyelembe. Ha a munkanélküli a munkanélküli járadék
folyósításának számára meghatározott időtartamát teljes mértékben nem
vette igénybe, az ismételt folyósításnál a járadékfolyósítás
időtartamának alapját képező munkaviszonyban töltött időt a tényleges
járadékfolyósítási időtartamnak megfelelően csökkenteni kell.
(9) A munkanélkülinek a munkaügyi
központnál (illetőleg annak kirendeltségénél) történő jelentkezése és a
munkanélküli járadék folyósításának az (5) bekezdésben foglaltak szerint
megállapított kezdő napja közötti időtartam a munkanélküli járadék
folyósításának idejébe nem számít be.
A járadék folyósításának időtartama
tehát az elmúlt négy évben munkaviszonyban töltött idő függvénye.
Az Flt. 27. § (1) a)-h) pontokban
meghatározott időtartamokkal, - természetesen ha a munkaviszony ezek
alatt nem állt fent - a vizsgálandó négy éves időtartam meghosszabbodik.
Így például ha valaki az elmúlt négy évben másfél évig sorkatona volt,
és munkaviszonya még a szolgálat megkezdése előtt megszűnt, akkor az ő
esetében az elmúlt öt és fél évet kell vizsgálni.
A munkaviszony időtartamába a
felmondás és felmentés időtartama is beszámít, de például a pénzben
megváltott szabadság nem hosszabbítja meg a munkaviszonyt.
Az Flt. 27. § (1) bek. e) pontja
1998. január 1-jei hatállyal kiegészült, így a négy éves időtartam
kitolódik az átmeneti járadék, továbbá a bányászok egészségkárosodási
járadéka folyósításának időtartamával. A h) pont tartalma változatlan,
de az Flt. 27. § (6) bekezdésének hatályon kívül helyezése miatt a
megfogalmazás módosítása volt szükséges.
Az Flt. 27. § (1) bekezdés alapján
azonban, nem minősül minden munkaviszonyban töltött idő jogszerző
időnek, ugyanis nem lehet beszámítani azt az időszakot, amikor a
munkaviszonyban történő foglalkoztatással párhuzamosan, munkanélküli
járadékban is részesült valaki. Ez akkor fordulhatott elő, amikor a
munkanélküli járadék folyósítása mellett - bizonyos jövedelemkorlátok
mellett - megengedett volt a kereső tevékenység folytatása. E lehetőség
2000. február 1-jétől megszűnt, ugyanis a jövőben nem folytatható a
járadék mellett munkavégzés. A teljesség kedvéért érdemes áttekinteni,
hogy korábban milyen feltételekkel lehetett dolgozni a járadék
folyósításával párhuzamosan.
A járadék mellett folytatható kereső
tevékenységek fajtái az elmúlt években többször is változtak, az
összeghatár azonban minden esetben (havonta) a minimálbér feléig volt
megengedett. Így pl.
- 1996. évben csak megbízási
jogviszonyban lehetett a járadék mellett munkát vállalni,
- 1997. évben bármilyen jogviszony
keretében történő kereső tevékenység megengedett volt a járadék mellett
(ideértve a vállalkozási jogviszonyt is),
- 1998. január 1-jétől csak
munkaviszonyban, és megbízási jogviszonyban lehet kereső tevékenységet
folytatni.
1997. január 1-jéig a járadék
folyósításának időtartama a járadék mértékéhez hasonlóan két szakaszra
oszlott. Ez 1997. január 1-jétől akként változott, hogy a járadék
mértéke egységesen a járadékalap 65%-a lett, és a járadék folyósításának
időtartama - a korábban munkaviszonyban töltött napok számához igazodóan
- 10 sávban került megosztásra. Egy év munkaviszonyban töltött idővel
lehetett jogot szerezni a folyósítás minimális időtartamára (90 napra),
és 1440 nap, illetve ettől több munkaviszonyban töltött nap esetén volt
a járadékfolyósítás maximális időtartama 360 nap.
Az Flt. 27. § (2) és (3) bekezdés
módosítása 2000. február 1-jétől változtatott a fenti rendelkezéseken.
Az új szabály a korábbi sávos folyósítási időtartamokat megszünteti és
csak a jogszerző idő alsó és felső határát határozza meg. A járadék
folyósításának időtartama az alsó és felső határon belül lévő jogszerző
időhöz kapcsolódik. Minden öt nap jogszerző idő egy nap járadék
folyósítási időnek felel meg. Ezzel a megoldással a járadékfolyósítási
idő kiszámítása során egyes munkanélküliek nem kerülhetnek sem
előnyösebb, sem pedig hátrányosabb helyzetbe. A módosítás a
járadékfolyósítás leghosszabb időtartamát 360 napról 270 napra
csökkentette, a folyósítás minimális időtartama 200 nap jogszerző idő
esetén 40 nap. A változtatás célja az volt, hogy a munkanélkülit jobban
ösztönözze álláskeresésre, illetve átképzési lehetőség elfogadására.
Az Flt. 27. § (5) bekezdés szerint a
munkaviszony megszűnését követő 90 nap elteltével lehet munkanélküli
járadékot folyósítani az egyébként arra jogosult személynek akkor, ha a
munkanélkülivé válást megelőző 90 napon belül
- a munkavállaló rendes felmondással
Munka tv. 89. §,
- vagy a munkáltató rendkívüli
felmondással Munka tv. 96. § szünteti meg a munkaviszonyt.
Kihangsúlyozzuk, hogy a szankció
kezdő napja nem a munkanélküli nyilvántartásba vételétől kezdődik, hanem
a munkaviszony megszűnése utáni naptól.
Az Flt. 27. § (6) bekezdése - 1998.
január 1-jéig - tartalmazta azt a szabályt, hogy ha a munkanélküli a
munkaviszony megszüntetésekor végkielégítésben részesült, akkor annyi
hónappal később kezdődhetett el a járadék folyósítása, ahány havi
végkielégítést kapott. E szabály a fenti időponttól megszűnt. Jelenleg a
végkielégítés miatti korábbi ún. várakozási idő intézménye annyiban
maradt meg az Flt.-ben, hogy a 27. § (1) bekezdésének h) pontja szerinti
esetben a munkaviszonyban töltött idő vizsgálata szempontjából ezen
várakozási idő ún. kitoló időnek minősül.
Az Flt. 27. § (6) bekezdés új
rendelkezése a képzési támogatásban részesülő munkanélkülit megillető
juttatást szabályozza. Eszerint pl. ha a munkanélküli a járadék
folyósításának hatodik hónapjától kezdődően egy éves képzésben vesz
részt és a képzés ideje alatt a járadékfolyósítási idejét kimeríti,
részére a munkanélküli járadékot a képzés még hátralévő időtartamára, de
maximum a képzés megkezdésétől számított egy évig tovább kell
folyósítani. Ez jelentősen ösztönözheti a munkanélkülit a képzésben való
részvételre, mivel a képzés időtartama meghosszabbíthatja a járadék
folyósításának időtartamát, másrészt a megszerzett új képzettséggel
javulhatnak a munkanélküli elhelyezkedési esélyei. Például, ha a
munkanélküli összesen 8 hónapig jogosult járadékra, de a 6. hónap
kezdetétől egy évig tartó képzésben vesz részt, akkor a járadékot még
egy évig kapja, és összességében 17 hónapig részesül járadékban. E
szabályt azon munkanélküli esetében kell alkalmazni, aki a munkanélküli
járadék iránti kérelmét 2000. február 1-jét követően nyújtotta be (tehát
annak, aki az új szabályok szerint szerzett jogosultságot munkanélküli
járadékra).
Tekintettel arra, hogy 2003. január
1-jétől az Flt. 14. §-ának új (6) bekezdésének b) pontja alapján a
képzésben résztvevő munkanélküli - a feltételek megléte esetén - a
keresetpótló juttatás kétszeresére jogosult, az ő esetében az előzőekben
részletezett szabályok, azaz Flt. 27. § (6) bekezdése nem alkalmazható
és az egyébként járó munkanélküli járadék folyósítását szüneteltetni
kell.
BH1996. 556.
A munkanélküli-járadék
visszakövetelhető, ha jogalap hiányában történt a kifizetés; az ellátást
felvevő jó- vagy rosszhiszeműsége nem értékelhető [1991. évi IV. tv. 27.
§ (2) bek., 37. § (1) bek.].
A munkanélküli járadék folyósításának
megszüntetése
és szüneteltetése
28. §
(1) Meg kell szüntetni a munkanélküli
járadék folyósítását, ha a munkanélküli:
a)
kéri,
b)
a munkaügyi központ által felajánlott
megfelelő munkahelyet vagy térítési kötelezettséggel nem járó képzési
lehetőséget nem vállalja el, illetve a munkaviszony létrejötte neki
felróható okból meghiúsul,
c)
öregségi, rokkantsági, baleseti
rokkantsági nyugdíjra válik jogosulttá,
d)
kereső tevékenységet folytat, kivéve a
29. § (1) bekezdésének f) pontjában foglaltakat,
e)
olyan képzési lehetőséget fogad el,
amelynek során a mindenkori minimális bér összegét elérő rendszeres
támogatásban részesül,
f)
oktatási intézmény nappali tagozatán
folytat tanulmányokat,
g)
a munkanélküli járadék folyósítási
idejét kimerítette.
(2) A munkanélküli járadék folyósítását
az (1) bekezdés b) pontja szerint abban az esetben is meg kell
szüntetni, ha a munkanélküli a 25. § (2) bekezdésében foglalt
feltételeknek megfelelő közhasznú munkára vonatkozó munkaviszony
létesítését utasította vissza.
(3) Ha a munkanélküli járadék
folyósításának megszüntetése az (1) bekezdés b) pontjában
meghatározott ok miatt, valamint a keresőtevékenység folytatása miatt
úgy történik, hogy a munkanélküli 36. § (1) bekezdése szerinti
bejelentést elmulasztotta, a munkanélküli részére munkanélküli járadék
csak a folyósítás megszüntetésének kezdő napjától számított 90 nap
elteltével folyósítható még akkor is, ha a jogosultsághoz szükséges
feltételekkel egyébként rendelkezik.
(4)-(5)
A munkanélküli járadék
megszűntetésének eseteit tételesen felsorolja a jogalkotó, a
gyakorlatban ettől eltérni nem lehet. Ha ezek bármelyike bekövetkezik a
munkaügyi központ kirendeltsége köteles intézkedni a munkanélküli
járadék megszüntetése felől.
Az Flt. 28. § (1) bekezdés c) pontja
alapján, 1998. január 1-jétől megszüntető ok, ha az ott tételesen
felsorolt nyugellátások közül bármelyikre is jogosulttá válik a
munkanélküli. A megszüntetéshez tehát nem szükséges, hogy a nyugdíj
tényleges megállapítására kerüljön sor. Az Flt. 58. § (5) bek. i) pontja
szerinti fogalmi definíció ad eligazítást, hogy ki tartozhat az öregségi
nyugdíjra jogosult személyek körébe.
Az Flt. 28. § (1) d) pont módosítása
révén a jövőben nem megengedett a járadék melletti kereső tevékenység,
még a minimálbér 50%-át el nem érő havi jövedelem esetén sem. Bármilyen
alacsony összegű kereső tevékenység is a járadék folyósításának
megszüntetését eredményezi, illetve az Flt. 29. § (1) bekezdésének f)
pontja szerint történő ún. rövid időtartamú kereső tevékenység a járadék
folyósításának szüneteltetését vonja maga után. Az Flt. 58. § (5)
bekezdésének e) pontja határozza meg, mi minősül kereső tevékenységnek.
Az Flt.-t módosító 1999. évi CXXII. tv. átmeneti rendelkezése alapján a
járadék melletti kereső tevékenységre 2000. április 1-jéig, a 2000.
február 1-jét megelőzően hatályos (korábbi) szabályokat kell alkalmazni
akkor, ha február 1-jéig a munkanélküli járadék folyósítása, valamint a
kereső tevékenység megkezdése és folytatásának az Flt. 36. §-a szerinti
bejelentése megtörtént. Egyéb esetben a 2000. február 1-jétől az új
tilalmi szabály alapján kell eljárni.
Az 1997. évi LXXIV. törvény szerinti
alkalmi munkavállalói könyvvel történő munkavégzés (kereső tevékenység)
a járadék folyósításával párhuzamosan megengedett, nem vonja maga után a
járadék megszüntetését. A hivatkozott törvény alapján az AM könyvvel
történő foglalkoztatás napjaira azonban a munkanélküli járadék
folyósítását szüneteltetni kell.
A mezőgazdasági őstermelőként
folytatott kereső tevékenység csak az Flt. 58. § (5) bekezdésének e)
pontjában foglalt bevétel elérése esetén minősül kereső tevékenységnek,
melyet az adóév lezárását követően lehet megállapítani.
Az Flt. 28. § (1) f) és g) pontok a
munkanélküli fogalmával, és a járadékra való jogosultsággal összhangban
kiegészítik a járadék megszüntetésének okait, melyek eddig is
megszüntetést eredményeztek a fenti feltételek figyelembe vétele
alapján.
Az Flt. 28. § (3) bekezdés ún. 90
napos büntető szankciót rendel annak megszegésekor, ha a munkanélküli a
kereső tevékenység megkezdését, vagy megszűnését nem jelentette időben a
munkaügyi központnak, valamint akkor, ha a felajánlott megfelelő
munkahelyet, vagy képzést a munkanélküli nem fogadja el.
BH2001. 601.
Ha a munkanélküli-járadékban részesülők
gazdasági társaságot alapítanak, és ügyvezetői minőségüket a munkaügyi
hatóságnak elmulasztják bejelenteni, a járadék folyósítását meg kell
szüntetni, és a jogalap nélkül felvett ellátás visszafizetését kell
elrendelni [1991. évi IV. tv. 28. § (4) bek. a)-b) pont, 37. § (1) bek.,
58. § (5) bek. e) pont, 1988. évi VI. tv. 167. § (2) bek.].
29. §
(1) Szüneteltetni kell a munkanélküli
járadék folyósítását, ha a munkanélküli
a)
az 58. § (6) bekezdése d)
pontjának 2. alpontjában meghatározott kötelezettségének nem tesz
eleget, a mulasztás időtartamára,
b)
terhességi, gyermekágyi segélyben,
gyermekgondozási díjban, illetőleg gyermekgondozási segélyben részesül,
az ellátás folyósításának időtartamára,
c)
előzetes letartóztatásban van,
szabadságvesztés, szigorított javító-nevelő munka, javító-nevelő munka,
elzárás büntetését tölti, kivéve ha a szabadságvesztés-büntetést
pénzbüntetés átváltoztatása miatt állapítottak meg,
d)
sor- vagy tartalékos katonai
szolgálatot, továbbá polgári szolgálatot teljesít,
e)
a 25. §-a (7) bekezdésében meghatározott
közhasznú munkavégzés alatt,
f)
rövid időtartamú, legfeljebb kilencven
napig tartó kereső tevékenységet folytat, feltéve, hogy bejelentési
kötelezettségének [36. § (1) bek.] eleget tett,
g)
a 14. § (6) bekezdésnek b)
pontjában meghatározott összegű keresetpótló juttatásban részesül.
(2) Ha a munkanélküli járadék
folyósítása az (1) bekezdés a) pontjában meghatározottak miatt
szünetel, első ízben történő mulasztás esetén a szüneteltetés időtartama
a folyósítás idejébe nem számít be, ennél többszöri mulasztás esetében
azonban a szünetelés időtartamát a folyósítás idejébe be kell számítani.
(3) Az (1) bekezdés b)-f)
pontjában foglaltak miatti szüneteltetés időtartamát a folyósítási idő
számításánál figyelmen kívül kell hagyni.
(4) Ha a munkanélküli járadék
folyósítása szünetelésének oka megszűnik, és fennállnak a 25. § (1)
bekezdésének a), c)-e) pontjában meghatározott feltételek,
a munkanélküli járadékot a megállapító határozatban meghatározott
feltételekkel - figyelemmel a 26. § (7) bekezdésében foglaltakra -
tovább kell folyósítani.
A törvény a szünetelés eseteit is
taxatíve felsorolja, amiből az következik, hogy egyéb okból erre nem
kerülhet sor, illetve ezek bármelyike fennáll, mérlegelésnek nincs
helye, a járadék folyósítását szüneteltetni kell.
Az (1) bekezdés 2001. július 1-jétől
hatályos a) pontja az együttműködés fogalmi kritériumának változásával
összefüggésben módosult. Az új szabályok alapján a járadék
szüneteltetésére akkor kerül sor, ha a munkanélküli a kirendeltség által
meghatározott időpontra előírt, de legalább három havonkénti
jelentkezési kötelezettségének nem tesz eleget. Változatlanul addig
szünetel a járadék folyósítása, amíg a munkanélküli nem jelentkezik a
kirendeltségen.
A munkanélküli járadékot
szüneteltetni kell akkor, ha a munkanélküli rövid időtartamú, legfeljebb
90 napig tartó kereső tevékenységet folytat. Ennek lényege, hogy a
kereső tevékenység ez esetben is bármilyen jogviszonyban megvalósulhat,
az abból származó jövedelem nagyságrendje sem mérvadó, azaz nincs
limitálva. A munkanélkülit az a kötelezettség terheli, hogy a
tevékenység megkezdése előtt ezt a munkaügyi kirendeltségen bejelentse,
illetve, hogy a 90 napot ne haladja meg a munkavégzés. Ilyen okból
történő szünetelésre több alkalommal is sor kerülhet.
Amennyiben a munkavégzésre
munkaviszony keretében kerül sor, úgy ennek időtartama egy esetleges
újbóli járadékra való jogosultság megállapításakor jogszerző időnek
minősül.
Az együttműködés megsértése - oly
módon, hogy a munkanélküli megjelenési kötelezettségét elmulasztja - az
első esetben nem szankcionálható, azaz a szünetelés időtartama a
folyósítás időtartamába nem számít be. Ismételt mulasztás alkalmával
azonban már a szünetelés időtartamával a folyósítási idő megrövidül.
Az Flt. korábban nem tartalmazott
rendelkezést arra vonatkozóan, hogy a munkanélküli járadék
szüneteltetését követően milyen feltételekkel kerülhet sor a járadék
további folyósítására. Az Flt. 29. § (4) bekezdés alapján, ha a
szünetelés oka megszűnik és ha fennállnak a folyósítás feltételei, akkor
a járadékot megállapító határozatban foglaltak szerint kell a járadékot
ismét folyósítani. Új szabály, hogy a járadék összege az Flt. 26. § (7)
bekezdése alapján emelkedhet.
Nyugdíj előtti munkanélküli segély
30. §
(1) A munkanélküli részére - kérelmére -
nyugdíj előtti munkanélküli segélyt kell megállapítani, ha
a)
a kérelem benyújtásának időpontjában a
reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséhez legfeljebb öt év
hiányzik,
b)
legalább 140 napon át munkanélküli
járadékban részesült, és a munkanélküli járadék folyósítása időtartamát
kimerítette,
c)
a munkanélküli járadék folyósításának
kimerítését követően három éven belül betöltötte az a) pont
szerinti életkort,
d)
rendelkezik az öregségi nyugdíjhoz
szükséges szolgálati idővel,
e)
és részére megfelelő munkahely
biztosítására nincs kilátás.
f)
(2) Ha a munkanélküli járadék
folyósítására az Flt. 27. §-ának (6) bekezdése szerint került sor, a
nyugdíj előtti munkanélküli segély akkor állapítható meg, ha
munkanélküli járadék folyósítása ténylegesen befejeződött.
(3)
(4) A nyugdíj előtti munkanélküli segély
összege megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének
80 százalékával.
(5) A nyugdíj előtti munkanélküli
segélyt a kérelem benyújtását követő naptól kell folyósítani. Töredék
hónap esetén az egy napra járó nyugdíj előtti munkanélküli segély
összege a (4) bekezdésben meghatározott összeg harmincad része.
(6) Szüneteltetni kell a nyugdíj előtti
munkanélküli segély folyósítását
a)
a kereső tevékenység időtartamára,
b)
90 napra, ha a munkanélküli a 36. § (1)
bekezdésében meghatározott bejelentési kötelezettségét elmulasztotta,
c)
ha a munkanélküli az 58. § (6) bekezdése
d) pontjának 2. alpontjában meghatározott kötelezettségének nem
tesz eleget a mulasztás időtartamára.
(7) Ha a nyugdíj előtti munkanélküli
segélyben részesülő személy alkalmi foglalkoztatásnak minősülő
munkaviszony keretében folytat kereső tevékenységet, a nyugdíj előtti
munkanélküli segély havi összegét az alkalmi munkavállalói könyvvel
végzett munka napjaira jutó összeggel csökkentetten kell folyósítani. Az
egy napra jutó összeg kiszámítására megfelelően alkalmazni kell az (5)
bekezdésben foglaltakat.
(8) Szüneteltetni kell a nyugdíj előtti
munkanélküli-segély folyósítását, és a munkanélküli-járadékot kell
folyósítani, ha a munkanélküli a nyugdíj előtti munkanélküli-segély
folyósításának szüneteltetése alatt végzett kereső tevékenység
eredményeként munkanélküli-járadékra szerzett jogosultságot. A
munkanélküli-járadék folyósítási időtartamának kimerítését követően a
nyugdíj előtti munkanélküli-segélyt kell tovább folyósítani.
(9) Ha a nyugdíj előtti munkanélküli
segély folyósítása szünetelésének oka megszűnik, azt a munkanélküli
részére tovább kell folyósítani, feltéve, ha öregségi, rokkantsági,
baleseti rokkantsági nyugdíjra nem jogosult.
(10) Meg kell szüntetni a nyugdíj előtti
munkanélküli segély folyósítását, ha a munkanélküli
a)
kéri,
b)
öregségi, rokkantsági, baleseti
rokkantsági nyugdíjra jogot szerzett.
1998. január 1-jétől a nyugdíj előtti
munkanélküli segély jogintézménye váltotta fel az előnyugdíj korábbi
szabályait. A nyugdíj előtti munkanélküli segély kizárólag munkanélküli
részére állapítható meg, melyre akkor van mód, ha a kérelem
benyújtásakor a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséhez
legfeljebb 5 éve hiányzik és az Flt. 30. § (1) bekezdés szerinti
feltételek együttesen fennállnak.
Az Flt. 30. § (1) a) és d) pontban
foglaltak, azaz az öregségi nyugdíjkorhatár és a szolgálati idő
tekintetében az 1997. évi LXXXI. törvény szabályai az irányadóak,
melynek 7. §-a szerint
- Öregségi teljes nyugdíjra az 1997.
december 31-ét követő és 2009. január 1-jét megelőző időponttól az
jogosult, aki a 62. életévét (a továbbiakban öregségi nyugdíjkorhatár)
betölti, és legalább 20 év szolgálati időt szerez.
- Öregségi teljes nyugdíjra jogosult
az a nő és az a férfi is, aki 1991. január 1-je előtt az 55., illetve a
60. életévét betöltötte, és eddig az időpontig 10 év szolgálati időt
szerzett.
- Öregségi résznyugdíjra jogosult az
a nő, illetve az a férfi, aki 20 évnél kevesebb szolgálati időt
szerzett, azonban
- az 55., illetve a 60. életévét
1990. december 31-ét követően és 1993. július 1-jét megelőzően töltötte
be, és eddig az időpontig legalább 10 évi szolgálati időt szerzett,
valamint az, aki
- a reá irányadó öregségi
nyugdíjkorhatárt 1993. június 30-át követően és 2009. január 1-jét
megelőzően eléri (elérte) és eddig az időpontig legalább 15 év
szolgálati időt szerez (szerzett).
A nő öregségi nyugdíjkorhatára,
amennyiben
a) 1940. január 1-je előtt született,
az 55.,
b) 1940-ben született, az 56.,
c) 1941-ben született, az 57.,
d) 1942-ben született, az 57.,
e) 1943-ban született, az 58.,
f) 1944-ben született, az 59.,
g) 1945-ben született, a 60.,
h) 1946-ban született, a 61.
betöltött életév.
Az 1947. jan. 1-jétől születettek
esetében a 62. betöltött életév az irányadó.
A férfi öregségi nyugdíj korhatára,
amennyiben
a) 1938. január 1-je előtt született,
a 60.,
b) 1938-ban született, a 61.
betöltött életév.
Az 1939. jan. 1-től születettek
esetében a 62. betöltött életév az irányadó.
A fentiek szerinti öregségi
nyugdíjkorhatárt csökkenteni kell a korkedvezményre jogosító időkkel. A
korkedvezményre jogosító munkakörök jegyzékét a 168/1997. (X. 6.) Korm.
rendelet tartalmazza.
A nyugdíj előtti munkanélküli segély
folyósítása szempontjából lényeges feltétel, hogy az Flt. 30. § (1) bek.
b) pontjában foglaltak teljesüljenek, tehát a kérelmezőnek 140 napon át
munkanélküli járadékban kellett részesülnie, és szükséges, hogy
járadékfolyósítási idejét is teljes mértékben kimerítse, függetlenül
attól, hogy esetleg már a 150. napon rendelkezik a nyugdíj előtti
munkanélküli segély megállapításának valamennyi feltételével, azaz
elérte az Flt. 30. § (1) bek. c) pontja szerinti életkort.
A nyugdíj előtti munkanélküli
segélyre való jogosultság akkor áll fenn, ha az öregségi
nyugdíjkorhatárt megelőző 5 év és a munkanélküli járadék folyósításának
kimerítése között három évnél hosszabb idő nem telt el.
Figyelem! Az Flt. 30. § (1) bekezdés
b) pontjában jogosultsági feltételként megállapított 140 napos minimális
járadékfolyósítási időtartam csak azoknak a munkanélkülieknek az
esetében irányadó, akiknek a munkanélküli járadék folyósításának
időtartamát a 2000. február 1-jétől hatályos szabályok szerint
állapították meg. (Akinek a járadékfolyósítás időtartamát 2000. február
1-je előtti szabályok szerint állapították meg, esetükben továbbra is a
legalább 180 nap járadékfolyósítási időtartamot veszik figyelembe.)
További kritérium, hogy a kérelem
elbírálásának idején a munkaügyi központ nem tudja a munkanélkülit
elhelyezni, nincs lehetőség számára új munkahely biztosítására. A
munkanélküli részéről fennálló kötelezettség, hogy vállalja a munkaügyi
központtal való együttműködést, a rendszeres időszakonként történő
megjelenést, kapcsolattartást.
Az együttműködési kötelezettség 2001.
július 1-jétől nem az Flt. 30. § (1) bekezdésének f) pontja alapján áll
fenn, hanem az Flt. 58. § (5) bekezdésének d) pontja 5. alpontja
szerinti munkanélküli fogalmi kritériumából vezethető le. Az új
szabályok szerint munkanélküli többek között az, aki elhelyezkedése
érdekében együttműködik a munkaügyi központ kirendeltségével.
A nyugdíj előtti munkanélküli segély
a Munkaerőpiaci Alap szolidaritási alaprésze terhére kerül kifizetésre,
a tényleges folyósítást a munkaügyi központok teljesítik. A nyugdíj
előtti munkanélküli segély összege az öregségi nyugdíj legkisebb
összegének 80%-a, (10%-kal alacsonyabb, mint a munkanélküli járadék alsó
határa) töredék hónap esetén ennek harmincad részét kell beszorozni a
jogosult napok számával.
A munkaügyi központot ezen összeg
után 31% társadalombiztosítási, és a munkanélkülit 8% nyugdíjbiztosítási
járulékfizetési kötelezettség terheli, az ellátás után egészségügyi
hozzájárulást, illetve személyi jövedelemadót nem kell fizetni.
A nyugdíj előtti munkanélküli segély
folyósítását szüneteltetni kell akkor, ha
- kereső tevékenységet folytat. Az új
szabály (2000. február 1-jétől) a munkanélküli járadékra vonatkozó
rendelkezésekkel azonos módon tiltja meg a kereső tevékenység
folytatását a nyugdíj előtti munkanélküli segély folyósítása alatt.
- a nyugdíj előtti munkanélküli
segélyben részesülőt is terheli a kereső tevékenység megkezdésének (ill.
befejezésének) a munkaügyi központjához történő előzetes bejelentési
kötelezettsége. Például köteles bejelenteni, hogy munkaviszonyt
létesített, vagy őstermelői igazolványt váltott ki. Ha ezt elmulasztja,
akkor szankcióként 90 napra szüneteltetik a segély folyósítását.
- a nyugdíj előtti munkanélküli
segélyben részesülőt együttműködési kötelezettség terheli az Flt. 58. §
(5) bekezdésének d) pontja 5. alpontja alapján, melynek része többek
között az, hogy a kirendeltség által meghatározott időpontban, de
legalább háromhavonként jelentkeznie kell a kirendeltségen. Ha ennek nem
tesz eleget, akkor mindaddig szünetel a segély folyósítása, amíg a
kirendeltségen nem jelentkezik.
Az Flt. 30. § (7) bekezdése szerint
az alkalmi munkavállalói könyvvel történő munkavégzés a nyugdíj előtti
munkanélküli segély folyósítása mellett nem kizárt, de tekintettel arra,
hogy ezekre a napokra a nyugdíj előtti munkanélküli segélyben
részesülőnek van jövedelme, a segélyt az e napokra jutó összeggel
csökkentetten kell folyósítani.
2003. január 1-jétől hatályos új
rendelkezés, hogy szüneteltetni kell a nyugdíj előtti munkanélküli
segély folyósítását abban az esetben is, ha az érintett személy
munkanélküli járadékra szerez jogosultságot. Előfordulhat ugyanis, hogy
kereső tevékenység folytatása miatt került sor korábban a nyugdíj előtti
munkanélküli segély szüneteltetésére, és e munkavégzés időtartama
elérte, illetve meghaladta a 200 napot, ami az Flt. 25. § (1)
bekezdésének b) pontja alapján minimális jogszerző idő. Ennek alapján az
ismét munkanélkülivé vált személy már jogosult munkanélküli járadékra,
legalább 40 napra. A járadékfolyósítás lejártát követően pedig az Flt.
30. § új (8) bekezdésére tekintettel a nyugdíj előtti munkanélküli
segélyt kell tovább folyósítani.
Az Flt. 30. § (9) bekezdés - a
munkanélküli járadéknál kifejtettekkel összhangban - rendelkezik a
nyugdíj előtti munkanélküli segélynek a folyósítás szünetelését követő
ismételt folyósításának feltételeiről.
Költségtérítés
31. §
A munkanélküli részére (ideértve a
pályakezdő munkanélkülit is) a munkanélküli járadék megállapításával,
valamint a munkahelykereséssel kapcsolatos (ideértve a lakóhelyétől a
munkaügyi központhoz történő oda- és visszautazást, valamint a munkaügyi
központ által kezdeményezett foglalkozás-egészségügyi szakvélemény
beszerzéséhez szükséges utazást is), a tömegközlekedési eszköz
igénybevételével felmerült indokolt helyközi utazási költséget meg kell
téríteni. Jogszabály a munkanélküli részére az e §-ban felsorolt okokból
felmerült, indokolt helyi utazási költségek megtérítéséről is
rendelkezhet.
A mai közlekedési költségek
ismeretében a helyközi utazás megtérítése jelentős segítséget nyújt az
álláskeresőknek.
Kedvező változás a munkanélküliek
számára, hogy 2003. január 1-jétől nemcsak az e szakaszban felsorolt
okból történő helyközi utazások költsége téríthető meg, hanem az
ugyanezen okok miatti helyi utazás költsége is, amely például a
fővárosban, vagy egy-egy nagyobb településen belül való utazás esetén
jelentős többletkiadással járt együtt. A költségtérítések igénylése és
ügyintézése a munkanélkülit nyilvántartó kirendeltségen történik
Tájékoztatásul felhívjuk a figyelmet
arra a lehetőségre, hogy a tartósan munkanélküliek foglalkoztatása
esetén a munkába járással kapcsolatos utazási költségek megtérítéséhez
is kérhetnek a munkáltatók támogatást a 39/1998. (III. 4.) Korm.
rendelet alapján.
Ez, a munkába járással kapcsolatos
utazási költségtérítésnek, illetőleg költségnek - a 78/1993. (V. 12.)
Korm. rendelet alapján - a munkaadót és a munkavállalót terhelő
részének, legfeljebb egy éves időtartamra szóló, részben vagy egészben
történő megtérítésére adható a Foglalkoztatási Alaprészből.
Álláskeresést ösztönző juttatás
32. §
(1) Álláskeresést ösztönző juttatásra az
jogosult,
a)
aki munkanélküli, és
b)
részére a munkanélküli-járadékot
legalább 180 nap időtartamra állapították meg, és amelynek folyósítását
a 28. § (1) bekezdésének d)-e) pontjában, vagy g)
pontjában meghatározott ok miatt szüntették meg, és a megszüntetést
követően munkanélküli-járadékra, nyugdíj előtti munkanélküli-segélyre
nem jogosult,
c)
rokkantsági, baleseti rokkantsági
nyugdíjban, valamint táppénzben nem részesül, és
d)
a munkanélküli-járadék folyósítása és az
azt követő időtartam alatt a munkaügyi központtal - a külön
jogszabályban meghatározott módon - együttműködött, és megfelelő
munkahelyhez való jutása ennek ellenére sem volt megoldható, és
e)
álláskeresést ösztönző juttatás iránti
kérelmét - a 34. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével - a
munkanélküli-járadék folyósításának a b) pontban meghatározott
megszüntetését követő harminc napon belül benyújtotta.
(2) Az (1) bekezdés d) pontjában
meghatározott megfelelő munkahely tekintetében a 25. § (2) bekezdésében
foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.
(3) Az (1) bekezdés e) pontjában
meghatározott határidőbe a 27. § (1) bekezdésének a)-g) pontjában
meghatározott időtartamok nem számíthatók be.
BH1992. 766.
Az elhelyezkedési nehézségek értékelése
a nagykorú gyermek tartásdíj iránti igényének elbírálásánál [Csjt. 60.
(2) bek. 1991. évi IV. tv. 32. § XXIX. sz. PED].
33. §
(1) Az álláskeresést ösztönző juttatás
összege az öregségi nyugdíj - az álláskeresést ösztönző juttatásra való
jogosultság kezdő napján hatályos - legkisebb összegének 85 százaléka.
(2) Az álláskeresést ösztönző juttatás
180 napra, - a kérelem benyújtásának időpontjában - a 45. életévét
betöltött személy részére 270 napra folyósítható.
(3) Az álláskeresési juttatás
folyósításának kezdő napja a munkanélküli-járadék folyósításának - a 32.
§ (1) bekezdésének b) pontjában foglaltak szerint történő -
megszüntetését követő naptári nap.
34. §
(1) Az álláskeresést ösztönző juttatás
folyósítását meg kell szüntetni
a)
a 28. § (1) bekezdésének a)-f)
pontjában meghatározott esetekben,
b)
ha a munkanélküli az álláskeresést
ösztönző juttatás folyósításának idejét kimerítette.
(2) Ha az álláskeresést ösztönző
juttatás folyósítását a folyósítási idő lejárta előtt kereső tevékenység
miatt szüntették meg, azt a folyósítási időből még fennmaradó
időtartamig tovább kell folyósítani, ha a 32. § (1) bekezdés a),
c) és d) pontjában meghatározott feltételek fennállnak, és
a munkanélküli - erre irányuló - kérelmét a megszüntetéstől számított
kétszáz napon belül benyújtja, és munkanélküli-járadékra nem szerzett
jogosultságot.
(3) Ha az álláskeresést ösztönző
juttatásban részesülő személy a juttatás folyósítási idejének
kimerítését megelőzően, határozatlan időtartamú, legalább napi négy óra
munkaidejű, részmunkaidős vagy olyan munkaviszonyt létesít, amelyben a
díjazás teljesítménybérben történik, - kérelmére, a (2) bekezdésben
foglaltaktól eltérően - részére a folyósítási időből még fennmaradó
időtartamra járó juttatás összegének felét egy összegben ki kell
fizetni. A kifizetés napja a reá irányadó folyósítási idő utolsó napja.
A kifizetés további feltétele, hogy az álláskeresést ösztönző
juttatásban részesült személy a juttatás megszüntetésétől a kifizetés
előzőekben meghatározott napjáig folyamatosan munkaviszonyban álljon. A
munkaviszony fennállását a munkaadó igazolja. Ha a munkaviszony a
folyósítási idő lejártát megelőzően megszűnik, a (2) bekezdésben
foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.
(4) Az álláskeresést ösztönző juttatás
folyósítását szüneteltetni kell a 29. § (1) bekezdésének a)-f)
pontjában meghatározott esetekben. Az előzőekben foglaltakon kívül
szüneteltetni kell az álláskeresést ösztönző juttatás folyósítását abban
az esetben is, ha a munkanélküli részére a folyósítás alatt keresetpótló
juttatást állapítottak meg. Az álláskeresést ösztönző juttatás
folyósításának szüneteltetése esetén a 29. § (2)-(4) bekezdésében
foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.
(5) Az álláskeresést ösztönző juttatás
folyósítási időtartamát csökkenteni kell a keresetpótló juttatás
folyósítási időtartamával.
(6) Az álláskeresést ösztönző juttatás
folyósítására - amennyiben a folyósítás feltételei egyébként fennállnak
- a 30. § (8) bekezdésében foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.
A munkaerőpiacon az elhelyezkedés
szempontjából egyes rétegek különösen nehéz helyzetben vannak, akik
számára jelentős segítséget nyújthat a kirendeltségekkel való
együttműködés. A juttatás megállapításának ezért egyik fontos feltétele,
a munkanélkülinek a munkaügyi központ kirendeltségével való rendszeres
kapcsolattartása, az önálló, aktív közreműködést igénylő álláskeresés,
melynek időtartama alatt sem marad a munkanélküli ellátatlan. Az
álláskeresést ösztönző juttatás időtartama 180 nap lehet, de az
életkoruk miatt hátrányosabb helyzetben lévők esetében, azaz a 45.
életévüket betöltő munkanélküliek 270 napon átrészesülhetnek ezen
juttatásban, amelynek összege az öregségi nyugdíjminimum 85%-a.
A határozatlan időtartamú,
részmunkaidős, valamint a teljesítménybérben történő munkalehetőség
elvállalását ösztönzi a 34. § (3) bekezdése, amikor lehetőséget biztosít
arra, hogy ilyen foglalkoztatás esetén - az előírt feltételek
teljesülése mellett - a hátralévő juttatás felét egy összegben fizessék
ki a már elhelyezkedett személynek.
Az álláskeresést ösztönző juttatás
megállapításával kapcsolatos együttműködési kötelezettség részletes
szabályait a 7/2003. (VI. 12.) FMM rendelet szabályozza. Ennek lényege,
hogy előírja azokat a legfontosabb kritériumokat, amit tartalmaznia kell
a munkanélkülivel kötött együttműködési megállapodásnak. A rendelet
alapján az együttműködés teljesítésével, az álláskereséssel kapcsolatban
felmerült utazási költségek egy részének megtérítésére is lehetőség van.
35. §
A munkanélküli ellátásokra vonatkozó
közös rendelkezések
36. §
(1) A munkanélküli-ellátásban részesülő
személy az általa folytatott kereső tevékenységet, valamint az őt
foglalkoztató munkaadó nevét, címét és adószámát, adószámmal nem
rendelkező magánszemély munkaadó esetében adóazonosító jelét - a (2)
bekezdésben foglalt kivétellel - legkésőbb a munkakezdést megelőző
napon, a kereső tevékenység megszűnését a megszűnést követő napon
köteles a munkaügyi központnak bejelenteni.
(2) Ha a munkanélküli ellátásban
részesülő személy alkalmi munkavállalói könyvvel rendelkezik, akkor
alkalmi foglalkoztatásnak minősülő munkaviszonyát nem kell előre
bejelenteni, de alkalmi munkavállalói könyvét a munkanélküli ellátás
számfejtése előtt a munkaügyi központ kirendeltsége által megjelölt
időpontban be kell mutatnia.
A munkanélküli ellátásban
(munkanélküli járadék, nyugdíj előtti munkanélküli segély,
költségtérítés) részesülő személy az ellátás folyósítása alatt az Flt.
58. § (5) bekezdés e) pontja szerinti kereső tevékenységet nem
folytathat. Az ellátás folyósításának szempontjából lényeges, hogy a
munkaügyi központ kirendeltsége erről időben értesüljön. Az (1) bekezdés
alapján a kereső tevékenységet legkésőbb a munkakezdést megelőző napon
be kell jelenteni.
2003. január 1-jétől hatályos
rendelkezés, hogy az ellátásban részesülő nemcsak a kereső tevékenység
folytatásának megkezdését köteles a kirendeltségen bejelenteni, hanem az
őt foglalkoztató munkáltatóra, illetve magánszemély munkaadó esetén a rá
vonatkozó azonosító adatokat is.
A bejelentés alapján, ha a kereső
tevékenység a 90 napot nem haladja meg, akkor az Flt. 29. § (1)
bekezdésének f) pontja alapján szüneteltetni kell a járadék
folyósítását. Az Flt. 28. § (1) bekezdésének d) pontja értelmében a
járadékfolyósítását meg kell szüntetni, ha a kereső tevékenység
időtartama a 90 napot meghaladja. Nyugdíj előtti munkanélküli segély
esetében a kereső tevékenység folytatása az ellátás szüneteltetését
vonja maga után. A kereső tevékenység megszüntetését a megszűnést követő
napon kell bejelenteni.
A munkanélkülit a munkaügyi központ
kirendeltségével való együttműködés keretében is terheli bejelentési
kötelezettség az Flt. 58. § (6) bekezdésének 2001. július 1-jétől
hatályos d) pontja alapján. Eszerint, ha változás következik be a
munkanélküli státusával összefüggésben (pl. egyetem nappali tagozatos
hallgatója lett, vagy munkaviszonyt létesített) akkor ezt köteles 8
napon belül a kirendeltség felé jelezni.
Kivételes szabályok érvényesülnek a
munkanélküli járadék folyósításával párhuzamosan alkalmi munkavállalói
könyvvel foglalkoztatott munkanélküli esetében. A munkanélkülinek nem
kötelező az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatását
előzetesen bejelentenie a munkaügyi központnak. Ehelyett az a
kötelezettség terheli, hogy a járadék számfejtése előtt az AM könyvét a
kirendeltségen be kell mutatnia. Ezt azért szükséges megtennie, mert az
alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatásról szóló 1997. évi
LXXIV. tv. alapján ugyanis szüneteltetni kell a munkanélküli járadék
folyósítását azokra a napokra, amelyeken a munkanélküli járadékban
részesülő személy az AM könyv szerint munkát végzett. A munkaügyi
központ kirendeltsége ebben az esetben a munkanélküli járadékot - erről
szóló külön határozat nélkül - a munkavégzés napjaira járó munkanélküli
járadék összegével csökkentett összegben folyósítja.
1998. január 1-jétől hatályon kívül
helyezésre került az Flt. 36/A. § azon rendelkezése, mely szerint
munkanélküli ellátást csak a munkáltató által kiállított igazoló lap
alapján lehet megállapítani. Sok esetben előfordult, hogy a munkáltató
nem volt hajlandó kiállítani az igazoló lapot, így a munkanélkülinek
tőle teljes mértékben független okból késedelmesen (vagy nem) került
megállapításra a járadék.
Ennek elkerülése érdekében az Flt. új
36/A. § megerősíti a 4/1997. (I. 28.) MüM rendeletben előírtakat,
miszerint a munkaviszony megszűnése, vagy megszüntetése esetén az utolsó
munkában töltött napon ki kell adni az igazoló lapot.
A munkanélküli ellátás
megállapításához szükséges igazoló lapról szól a 4/1997. (I. 28.) MüM
rendelet [ami egyben hatályon kívül helyezte a korábbi szabályokat
tartalmazó 11/1991. (XII. 29.) MüM rendeletet].
E rendelet alapján az igazoló lapot
két példányban kell kiállítani és egy példányát átadni a
munkavállalónak, a másik példányt pedig 5 évig a munkáltatónak kell
megőriznie.
Ha a munkanélküli ellátás
megállapításával kapcsolatos eljárás során az egyes fizetés nélküli
szabadságok időtartamai, valamint a munkaviszonyban nem töltött idők nem
állapíthatók meg, ez utóbbit okirattal kell igazolni, a fizetés nélküli
szabadság igénybevételét pedig nyilatkozatával kell valószínűsítenie.
Az a munkáltató, aki az igazoló lapot
valótlan adattartalommal, hiányosan vagy nem, illetve nem az előírt
időpontban töltötte ki a 3/1996. (IV. 5.) MüM rendelet alapján 1000-100
000 Ft-ig terjedő rendbírsággal sújtható.
36/A. §
A munkaadó - a külön törvény szerinti
alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatás esetét kivéve - a
munkaviszony megszűnése, illetve megszüntetése esetén, az utolsó
munkában töltött napon köteles a munkanélküli igazolólapot a
munkavállalónak átadni. Az igazoló lap kiállítására, valamint annak
tartalmára vonatkozó szabályokat a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi
miniszter rendeletben állapítja meg.
Visszafizetési és megtérítési
kötelezettség
37. §
(1) Az, aki ellátást jogalap nélkül vett
fel, köteles azt visszafizetni, ha erre a felvételtől számított 180
napon belül írásban kötelezték.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott idő
elteltével a jogalap nélkül felvett ellátást akkor lehet
visszakövetelni, ha a jogalap nélküli kifizetést az ellátásra jogosult
vétkes magatartása idézte elő.
(3) Ha a munkanélküli ellátásban
részesülő személy mezőgazdasági őstermelőként folytat kereső
tevékenységet, köteles az adóévben felvett munkanélküli ellátást
visszafizetni.
(4) A munkaügyi központ igazgatója -
erre irányuló kérelem esetén - különös méltánylást érdemlő esetben
dönthet a jogalap nélkül felvett és visszakövetelt munkanélküli-ellátás
visszafizetésének részben vagy egészben történő elengedéséről.
(5) Ha a bíróság jogerősen
megállapította, hogy a munkaadó a munkavállaló munkaviszonyát
jogellenesen szüntette meg, a munkaadó köteles a bíróság határozatának
jogerőre emelkedéséig az érintett részére kifizetett munkanélküli
járadék és annak járulékai összegét a Munkaerőpiaci Alap szolidaritási
alaprészébe befizetni. A bíróság a jogerős határozatot a munkaügyi
központnak megküldi, amely ennek alapján határoz.
Munkanélküli ellátást csak az e
fejezetben foglalt feltételek és kötelezettségek betartása mellett lehet
igénybe venni. Az eljárás során azonban előfordulhat, hogy téves
adatközlések, vagy az adatközlés elmulasztása miatt, valótlan
nyilatkozatok alapján, vagy folyamatos illetve utólagos ellenőrzés
eredményeként állapítható csak meg egy-egy ellátás jogalap nélküli
igénybevétele.
E szakasz egyértelműen kimondja, hogy
csak munkanélküli ellátást lehet az Flt. 37. § alapján visszakövetelni,
az Flt. III. fejezetében meghatározott támogatásokat nem. Azok
visszaköveteléséről az Flt. 21. §-a rendelkezik.
A visszakövetelésre nyitva álló Flt.
37. § (1) bekezdés szerinti általános határidő a jogalap nélküli ellátás
felvételétől számított 180 nap. Ez esetben közömbös, hogy a jogtalan
felvételben terheli-e felelősség a munkanélkülit, vagy sem.
A bírósági határozatok (BH1996. 556.)
ügyében a Legfelsőbb Bíróság mondta ki, hogy amennyiben az Flt. 37. §
(1) bekezdésén alapul a munkanélküli járadék visszakövetelése, az
ellátást felvevő jó- vagy rosszhiszeműsége nem értékelhető.
Az Flt. 37. § (2) bekezdés
alkalmazása során már vizsgálni kell, hogy a munkanélküli magatartásával
közrehatott-e a téves kifizetésben, és megállapítható-e vétkessége.
Amennyiben igen, akkor a jogalap nélküli felvételtől számított 180 napon
túl is visszakövetelhető az ellátás.
A vétkesség azt jelenti, hogy a téves
kifizetés azért keletkezett, mert az ügyfél nem úgy járt el, ahogy tőle
elvárható lett volna, holott tudta, vagy tudnia kellett volna, mi a
helyes, jogszerű megoldás. Az eljárás során közömbös, hogy az ügyfél
gondatlan, vagy szándékos vétkes magatartása idézte elő a téves
kifizetést.
Az Flt. 37. § (3) bekezdés alapján
speciális szabályok érvényesülnek a mezőgazdasági őstermelői
igazolvánnyal rendelkező és kereső tevékenységet folytató munkanélküli
járadékban részesülő személy esetén. A mezőgazdasági őstermelő csak
akkor köteles az adott adóévben felvett munkanélküli ellátást
visszafizetni, ha az őstermelőként szerzett jövedelme kereső
tevékenységnek minősül. Ez az őstermelőként szerzett bevétel nagyságától
függ. Az Flt. értelmező rendelkezései szerint a mezőgazdasági őstermelői
igazolvánnyal folytatott tevékenység akkor minősül kereső
tevékenységnek, ha az abból származó bevételt az Szja. szabályok szerint
a jövedelem kiszámításánál figyelembe kell venni.
Az Flt. 37. § (4) bekezdése 2003.
január 1-i hatállyal pontosításra került. A korábbi szabályok
lehetőséget biztosítottak ugyan a munkaügyi központ igazgatójának arra,
hogy különös méltánylást érdemlő esetben eltekinthessen a jogalap nélkül
felvett ellátás visszakövetelésétől, de e szabályok nem voltak
egyértelműek. Az új rendelkezések alapján az igazgató csak a jogalap
nélkül felvett és egyébként visszakövetelt munkanélküli ellátások
tekintetében és csak az erre irányuló kérelem alapján dönthet az ellátás
visszafizetésének részben, vagy egészben történő elengedése felől.
Az Flt. 37. § (5) bekezdés a
szolidaritási alaprész védelme, illetve a munkaviszonyt jogellenesen
megszüntető munkáltatók jogalap nélküli gazdagodásának elkerülése
érdekében született meg. Az elmúlt évek gyakorlati tapasztalatai ugyanis
azt mutatták, hogy a munkaviszony jogellenesen megszüntetése miatt
indított perekben a jogellenes megszüntetés megállapítása
jogkövetkezményeinek alkalmazásakor a bíróságok, a Munka tv. 100. § (1)
bekezdése alapján máshonnan megtérülő jövedelemnek tekintették a
kifizetett munkanélküli ellátást, és ezzel az összeggel csökkentve
állapították meg a munkáltató fizetési kötelezettségét.
Így korábban, csak jogalap nélküli
gazdagodás címén tudták a munkaügyi központok a munkáltatót perelni.
Az Flt. 37. § (5) bekezdés
alkalmazhatóságát segíti, hogy a bíróságok számára előírja az ilyen
tárgyú jogerős ítéletek megküldését.
BH2001. 601.
Ha a munkanélküli-járadékban részesülők
gazdasági társaságot alapítanak, és ügyvezetői minőségüket a munkaügyi
hatóságnak elmulasztják bejelenteni, a járadék folyósítását meg kell
szüntetni, és a jogalap nélkül felvett ellátás visszafizetését kell
elrendelni [1991. évi IV. tv. 28. § (4) bek. a)-b) pont, 37. § (1) bek.,
58. § (5) bek. e) pont, 1988. évi VI. tv. 167. § (2) bek.].
BH1997. 590.
Munkanélküli-járadéknak munkabérbe való
beszámítása a munkáltató javára jogalap nélküli gazdagodást eredményez [Ptk.
1. § (1) bek., 361. § (1) bek., 1991. évi IV. tv. 37. §, 38. § (1) bek.,
54. §].
BH1996. 556.
A munkanélküli-járadék
visszakövetelhető, ha jogalap hiányában történt a kifizetés; az ellátást
felvevő jó- vagy rosszhiszeműsége nem értékelhető [1991. évi IV. tv. 27.
§ (2) bek., 37. § (1) bek.].
BH1995. 317.
A munkanélküli járadék folyósításának
befejezése után a megállapító határozatot nem lehet módosítani, ha az
jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogokat sért; a járadék
visszafizetésére kötelezésnek sincs ilyen esetben helye [1991. évi IV.
tv. 37. § (1) bek., 1957. évi IV. tv. 61. § (5) bek.].
38. §
(1) A munkaadó és egyéb szerv köteles
megtéríteni a jogalap nélkül kifizetett ellátást, ha az ellátás jogalap
nélküli kifizetése, mulasztásának vagy a valóságtól eltérő
adatszolgáltatásnak következménye és az ellátást a 37. § alapján
visszakövetelni nem lehet.
(2) Ha az ellátás jogalap nélküli
kifizetéséért a munkaadót vagy egyéb szervet és az ellátásra jogosultat
is felelősség terheli, a jogalap nélkül felvett ellátást a közrehatásuk
arányában kötelesek visszafizetni, illetve megtéríteni. Ha a
közreműködés aránya nem állapítható meg, a felelősöket egyenlő arányban
kell megtérítésre, illetőleg visszafizetésre kötelezni.
A jogalap nélküli ellátást nemcsak a
munkanélküli, hanem a munkaadó (sőt esetleg egyéb szerv) is köteles
visszafizetni, melyhez azonban két együttes feltétel megléte szükséges
- egyrészt, hogy a jogalap nélküli
kifizetés a munkaadó mulasztásának, vagy valóságtól eltérő
adatszolgáltatásának következménye,
- másrészt, hogy az ellátást a
munkanélkülitől vagy a munkaadótól az Flt. 37. § alapján nem lehet
visszakövetelni.
Így például, ha a jogalap nélküli
kifizetésre azért kerül sor, mert a munkaadó magasabb összegű
átlagkeresetet, vagy hosszabb munkaviszonyban töltött időt igazolt le, a
visszakövetelési eljárás során először azt kell tisztázni, hogy eltelt-e
az ellátás jogalap nélküli felvételétől 180 nap (mert ha nem, akkor a
munkanélkülitől kell visszakövetelni), ha már eltelt a 180 nap, akkor
vizsgálni kell a munkanélküli vétkességét, (ha ez megállapítható, akkor
tőle kell visszakövetelni), ha vétkessége nem állapítható meg, akkor
kerülhet sor az Flt. 38. § (1) bek. alapján a munkáltató kötelezésére.
Ha a munkanélkülit, a munkaadót,
valamint egyéb szervet is felelősség terhel a jogalap nélküli
kifizetésben, akkor közrehatásuk (vétkességük) mértéket kell
megállapítani, és ennek alapján a visszakövetelési összeget
meghatározni. Ha ez nem lehetséges, akkor egyenlő arányban kell
visszafizetésre kötelezni őket.
BH1997. 590.
Munkanélküli-járadéknak munkabérbe való
beszámítása a munkáltató javára jogalap nélküli gazdagodást eredményez [Ptk.
1. § (1) bek., 361. § (1) bek., 1991. évi IV. tv. 37. §, 38. § (1) bek.,
54. §].
|