II. Fejezet
FOGLALKOZTATÁSI ÉRDEKEGYEZTETÉS
SZERVEZETE
Országos Érdekegyeztető Tanács
9. §
A Kormány az országos jelentőségű
foglalkoztatáspolitikai kérdésekben a munkavállalók és a munkaadók
országos érdek-képviseleti szervezeteivel az Országos Érdekegyeztető
Tanácsban (a továbbiakban: OÉT) egyeztet. Ennek során az OÉT
a)
véleményezi a foglalkoztatást
közvetlenül érintő törvénytervezeteket,
b)
évente beszámoltatja a Munkaerőpiaci
Alap Irányító Testületét,
c)
a munkájában résztvevő országos
munkaadói és munkavállalói szövetségek útján kijelöli a Munkaerőpiaci
Alap Irányító Testületének a munkaadói, továbbá munkavállalói
képviselőit, és javaslatot tesz a visszahívásukra.
Az országos érdekegyeztetés tripartit
fóruma a legutóbbi kormányváltást követően 2002-ben ismét átalakult és
neve is megváltozott. 1999-ben a korábbi Érdekegyeztető Tanács szűnt
meg, helyette a munkaügy területét érintően az Országos Munkaügyi
Tanácsban folyt a munkavállalók, a munkaadók és a kormány résztvevőiből
álló egyeztetés. A miniszterek feladat- és hatáskörének változásával
összefüggésben szükséges törvénymódosításokról szóló (2002. december
10-én hatályba lépett) 2002. évi XLVII. törvény 55. §-ának b) pontja
értelmében, ahol a Munka Törvénykönyve és más jogszabály Országos
Munkaügyi Tanácsot említ, azon az Országos Érdekegyeztető Tanácsot kell
érteni.
A tripartit érdekegyeztető fórum
jogköre nem változott, az Flt. alapján a foglalkoztatáspolitikai
kérdésekben egyeztet, a Munka tv. szerint pedig a munkaügyi
kapcsolatokat és a munkaviszonyt érintő országos jelentőségű
kérdésekben.
E jogosultságok bővebb tartalmát az
említett jogszabályok meghatározzák, de az OÉT jogi legitimációját,
működését jogszabály nem rendezi.
A Munkaerőpiaci Alap Irányító
Testülete
10. §
(1) A Munkaerőpiaci Alap Irányító
Testülete (a továbbiakban: MAT) a munkaadók, a munkavállalók és a
Kormány képviselőiből álló testület, amely a Munkaerőpiaci Alappal
kapcsolatos jogokat, illetőleg kötelezettségeket az e törvényben
foglaltak szerint gyakorolja, illetőleg teljesíti.
(2) A MAT munkaadói oldala a munkaadók
képviselőiből, munkavállalói oldala a munkavállalók képviselőiből,
kormányzati oldala a Kormány képviselőiből áll.
(3) A MAT megbízatása négy évre szól.
(4) Ha a MAT a megbízatásának lejártát
követő munkanapig nem alakul meg, a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási
és rehabilitációs alaprészével kapcsolatos döntési jogkörét a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter gyakorolja.
A foglalkoztatással és a munkanélküli
ellátásokkal kapcsolatos kiadások 1996. január 1-jéig öt elkülönített
állami pénzalapból kerültek finanszírozásra, majd január 1-jétől ezek
összevonása révén az 1995. évi CXXIV. törvény létrehozta az egységes
Munkaerőpiaci Alapot, melyen belül a korábbi alapok, alaprészként
jelentek meg.
A Munkaerőpiaci Alap költségvetésére,
valamint az alaprészen belüli központi és decentralizált pénzeszközök
arányára a Munkaerőpiaci Alap Irányító Testületének (MAT-nak) az elődje,
az Országos Munkaerőpiaci Tanács (OMT) tett javaslatot.
A Munkaerőpiaci Alappal a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter rendelkezik, mely jogát
az Flt. 39/A. §-ban foglaltak szerint a MAT-tal, továbbá a Munkaerőpiaci
Alap fejlesztési és képzési alaprésze tekintetében az oktatási
miniszterrel megosztva gyakorolja.
10/A. §
(1) A MAT tagjait a munkaadók képviselői
tekintetében az OÉT-ben képviselettel rendelkező országos munkaadói
szövetségek, a munkavállalók képviselői tekintetében az OÉT-ben
képviselettel rendelkező országos munkavállalói szövetségek jelölik,
egyéb megegyezés hiányában az általuk képviseltek részéről teljesített
munkaadói, illetve munkavállalói járulékfizetés arányának
figyelembevételével. A MAT tagjait a foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter bízza meg, valamint vonja vissza a megbízást. A
Kormány képviseletét ellátó tagok közül a megbízásra, illetőleg a
megbízás visszavonására egy-egy tag esetében az oktatási miniszter,
valamint a pénzügyminiszter tesz javaslatot, további négy tag esetében a
megbízásról, illetőleg a megbízás visszavonásáról a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter a saját hatáskörében
dönt.
(2) A MAT új tagját, ha a korábbi tag
megbízatásának megszűnésére
a)
a MAT megbízatásának lejárta miatt
került sor, legkésőbb a lejáratot megelőző 15. napig,
b)
egyéb okból kerül sor, az ok
bekövetkezésétől számított 30 napon belül
kell jelölni.
(3) A MAT-nak nem lehet tagja, illetve
nem vehet részt a szervezetét érintő döntések meghozatalában az a
személy, aki olyan szervezetnek a tulajdonosa, vezető tisztségviselője,
vezető állású munkavállalója, amelyet a MAT döntései közvetlenül
érintenek. E rendelkezés alkalmazása szempontjából a Kormány
képviseletét ellátó tagok tekintetében figyelmen kívül kell hagyni a
Miniszterelnöki Hivatallal, a minisztériumokkal, az országos hatáskörű
szervekkel, továbbá az Állami Foglalkoztatási Szolgálat szerveivel
fennálló közszolgálati és közalkalmazotti jogviszonyt.
(4) A MAT egyes oldalain résztvevő tagok
száma hat főnél több nem lehet.
(5) A tagok megbízatása a MAT
megbízatásának időtartamára szól. A MAT döntéseinek meghozatalában csak
az vehet részt, aki megbízólevéllel rendelkezik.
(6) Ha a szavazásra a MAT
a)
oldalai jogosultak, az oldalak szavazata
egyenlő,
b)
tagjai jogosultak, az egyes oldalak
hat-hat szavazattal rendelkeznek.
(7) A MAT ügyrendjét egyhangúan maga
határozza meg.
A MAT tagjainak jelölésére,
megbízására, mandátumának időtartamára, visszahívhatóságára,
összeférhetetlenségére vonatkozó szabályokat rögzíti e szakasz. A MAT
tagjait a három oldal: a Kormány, a munkaadói és a munkavállalói oldal
képviselői alkotják, egy-egy oldal legfeljebb 6 főt delegálhat a
testületbe.
A MAT munkaadói és munkavállalói
oldalának tagjait e szövetségek Országos Érdekegyeztető Tanácsban
képviselettel rendelkező országos szervei jelölik, és a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter bízza meg őket e
tisztséggel, illetve vonja vissza megbízatásukat.
A Kormányoldal tagjainak
kijelölésével kapcsolatos jogkörök a foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi minisztérium létrejötte miatt megváltoztak. A Kormányoldalt
képviselő 6 tag közül egy főre az oktatási miniszter, egy főre a
pénzügyminiszter tehet javaslatot, a további négy tagról a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter dönt saját hatáskörében.
A MAT működésével kapcsolatos titkársági feladatokat a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi minisztérium illetékes főosztálya
látja el, a MAT ülésein megvitatott tárgykörökről és az aktuális MAT
döntésekről, határozatokról - többek között - a tárca hivatalos lapja
nyújt tájékoztatást.
Megyei (fővárosi) Munkaügyi Tanács
11. §
(1) A megyékben (fővárosban) a
foglalkoztatási és a munkaerő-piaci képzési, valamint a megváltozott
munkaképességű személyek foglalkozási rehabilitációját elősegítő
támogatások nyújtásával kapcsolatos érdekegyeztetés ellátására a
munkaadók, a munkavállalók, valamint az önkormányzatok képviseletét
ellátó tagokból álló testületként, megyei (fővárosi) munkaügyi tanács (a
továbbiakban: munkaügyi tanács) működik. A munkaügyi tanács megbízatása
négy évre szól.
(2) Ha a munkaügyi tanács a
megbízatásának lejártát követő munkanapig nem alakul meg, a hatáskörébe
tartozó kérdésekben a megyei (fővárosi) munkaügyi központ igazgatója
dönt.
A foglalkoztatási és a képzési,
valamint a megváltozott munkaképességű személyek foglalkozási
rehabilitációját elősegítő támogatások nyújtásával kapcsolatos
érdekegyeztetés helyi szintű szerve a Megyei (fővárosi) Munkaügyi
Tanács, melynek tagjai a munkaadók, a munkavállalók és az önkormányzatok
képviselői, a munkaügyi központ pedig e tanács titkársági teendőit látja
el.
12. §
(1) A munkaügyi tanácsnak a munkaadók
képviseletét ellátó tagjait (munkaadói oldalát) az OÉT-ben képviselettel
rendelkező országos munkaadói szövetségek megyei szervezetei, a
munkavállalók képviseletét ellátó tagjait (munkavállalói oldalát)
OÉT-ben képviselettel rendelkező országos munkavállalói szövetségek
megyei szervezetei jelölik, illetve vonják vissza a jelölést. A tagokat
- a jelölés, illetőleg annak visszavonása alapján - a munkaügyi központ
igazgatója bízza meg a munkaügyi tanács megbízatásának lejártáig terjedő
időtartamra, továbbá hívja vissza. A helyi önkormányzatok képviseletét
ellátó tagokat (önkormányzati oldalt) a megyei (fővárosi) közgyűlés,
valamint a megye területén lévő megyei jogú városok képviselő-testülete
választja, és hívja vissza. A választás, illetve visszahívás alapján a
tagok részére a megbízólevelet a munkaügyi központ igazgatója adja át,
illetve vonja vissza.
(2) A munkaügyi tanácsnak nem lehet
tagja az a személy, aki olyan szervezetnek a tulajdonosa, vezető
tisztségviselője, vezető állású munkavállalója, amely a munkaügyi
központ által közvetített személyek részére rendszeres szolgáltatást
(képzést, munkaközvetítést) nyújt. A munkaügyi tanács a tagjai
tekintetében további összeférhetetlenségi szabályt is megállapíthat.
(3) A munkaügyi tanácsban a munkaadók, a
munkavállalók és az önkormányzatok képviseletét oldalanként legalább
három, de legfeljebb hat tag látja el.
(4) A tagok megbízatása a munkaügyi
tanács megbízatásának időtartamára szól. A megbízatásról, annak
változásáról a munkaügyi központ igazgatója 15 napon belül értesíti a
MAT-ot.
(5) A munkaügyi tanács új tagját, ha a
korábbi tag megbízatásának megszűnésére
a)
a munkaügyi tanács megbízatásának
lejárta miatt került sor, legkésőbb a lejáratot megelőző 15. napig,
b)
egyéb okból kerül sor, az ok
bekövetkezésétől számított 30 napon belül
kell jelölni, illetőleg megválasztani.
(6) Ha a tagokat kijelölő, illetőleg
választó szervezetek között vita merül fel, a vitás kérdésben a megyei
(fővárosi) munkaügyi központ igazgatója a MAT-hoz fordulhat.
(7) A munkaügyi tanács döntéseinek
meghozatalában csak az vehet részt, aki megbízólevéllel rendelkezik.
(8) A munkaügyi tanács a munkavállalók,
a munkaadók és az önkormányzatok képviselőinek megegyezésével határoz. A
munkaügyi tanács határozatának meghozatala során a munkaadói, a
munkavállalói, valamint az önkormányzati oldalt egy-egy szavazat illeti
meg. A munkaügyi tanács megegyezés hiányában a MAT-hoz fordulhat,
amelynek képviselője közvetít a felek között, és javaslatot tesz a
megállapodásra.
(9) A munkaügyi tanács az ügyrendjét
egyhangúan maga határozza meg.
(10) A munkaügyi tanács a megyei
foglalkoztatási feladatok ellátása érdekében együttműködik a megyei
területfejlesztési tanáccsal.
13. §
(1) A Munkaügyi Tanács:
a)
dönt a Munkaerőpiaci Alap
foglalkoztatási alaprészének a megyében rendelkezésre álló eszközei
felhasználásának elveiről és az egyes támogatások arányáról,
b)
figyelemmel kíséri a Munkaerőpiaci Alap
decentralizált pénzeszközeinek megyei szintű felhasználását,
c)
véleményezi a Munkaerőpiaci Alap
rehabilitációs alaprészének a megyében felhasználható pénzügyi keretéből
nyújtható támogatásokra kiírt pályázatok tervezetét,
d)
kezdeményezi és véleményezi a megye
foglalkoztatási helyzetével kapcsolatos rövid és hosszú távú programokat
és figyelemmel kíséri azok végrehajtását,
e)
véleményezi a megyei munkaerőpiaci
szervezet működését,
f)
a b) pontban, valamint a d)
és e) pontokban foglaltakról beszámoltatja a munkaügyi
központ vezetőjét,
g)
előzetes véleményezési jogot gyakorol a
munkaügyi központ vezetőjének kinevezésénél,
h)
ellátja a más jogszabályban
meghatározott feladatait.
(2)
A munkaügyi tanácsok foglalkoztatási
és képzési koncepcióját hűen tükrözi, hogy a megye számára rendelkezésre
álló foglalkoztatási alaprész decentralizált pénzeszközeit milyen
arányban osztja fel az egyes támogatási formák között, milyen elvek,
szempontrendszerek, korábbi értékelések alapján határozza meg egy-egy
eszköz hangsúlyozottabb alkalmazását. A munkaügyi tanácsok konkrét
egyedi ügyekben döntést nem hozhatnak.
|