III. Fejezet
MUNKAERŐPIACI SZOLGÁLTATÁSOK ÉS
FOGLALKOZTATÁST ELŐSEGÍTŐ TÁMOGATÁSOK
Munkaerő-piaci szolgáltatások
13/A. §
(1) Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat
a munkahelykeresést, a munkához, valamint megfelelő munkaerőhöz jutást,
továbbá a munkahely megtartását szolgáltatások nyújtásával is elősegíti.
(2) A munkaerő-piaci szolgáltatások
formái a következők:
a)
munkaerő-piaci és foglalkozási
információ nyújtása,
b)
munka-, pálya-, álláskeresési,
rehabilitációs, helyi (térségi) foglalkoztatási tanácsadás,
c)
munkaközvetítés.
(3) Támogatás nyújtható annak, aki a (2)
bekezdés a)-b) pontjában meghatározott munkaerő-piaci
szolgáltatást a (4) bekezdés szerinti jogszabályban meghatározott
feltételekkel nyújtja.
(4) Felhatalmazást kap a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter, hogy rendeletben
határozza meg az egyes munkaerő-piaci szolgáltatásokat - ideértve az
egyes munkavállalói csoportok számára nyújtható speciális
szolgáltatásokat - a szolgáltatások szakmai követelményeit, a
szolgáltatások igénybevételének időtartama alatt a keresetpótló juttatás
nyújtásának feltételeit és a szolgáltatások, valamint a (3) bekezdésben
meghatározott támogatás nyújtásának feltételeit.
2000. február 1-jei hatállyal került
az Flt.-ben pontosan nevesítésre, hogy a munkaerő-piaci szervezet milyen
szolgáltatásokkal segítheti a munkához jutást. A (2) bekezdésben
részletezett szolgáltatási formák ezelőtt is léteztek.
A törvénymódosítás felhatalmazást ad
a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszternek, hogy rendeletben
szabályozza a szolgáltatások részletes körét, időtartamát, továbbá az
ezek nyújtásával kapcsolatos alapvető szakmai követelményeket, valamint
hogy a szolgáltatásban részesülő a szolgáltatás igénybevétele alatt
milyen ellátásban részesülhet és a munkaerőpiaci szervezeten kívül e
szolgáltatásokat nyújtó szervezeteknek (pl. munka, pályatanácsadást,
foglalkoztatási tanácsadást folytató cégek, non-profit szervezetek)
milyen támogatás, milyen feltételekkel adható.
A munkaerőpiaci szolgáltatásokról,
valamint az azokhoz kapcsolódóan nyújtható támogatásokról szóló
részletes szabályokat a 30/2000. (IX. 15.) GM rendelet tartalmazza, mely
rendelkezések 2000. október 15-én léptek hatályba.
Kiemelendő, hogy a rendelet
meghatározza a munkaügyi központ kirendeltségének állásközvetítéssel
kapcsolatos feladatait, továbbá a munkáltatók üres álláshelyeinek
bejelentésére vonatkozó kötelezettségét. A bejelentést a rendelet
melléklete szerinti munkaerőigény bejelentőlapon kell megtenni, vagy
azzal azonos adattartalommal.
Képzések elősegítése
14. §
(1) Támogatható a munkaügyi központ
által felajánlott, vagy elfogadott képzése annak a személynek,
a)
aki munkanélküli,
b)
aki 25. életévét - felsőfokú végzettségű
személy esetén a 30. életévét - nem töltötte be, és a tanulói, hallgatói
jogviszonya megszűnését követően munkanélküli járadékra nem szerzett
jogosultságot,
c)
aki gyermekgondozási segélyben,
gyermeknevelési támogatásban, illetőleg terhességi gyermekágyi
segélyben, gyermekgondozási díjban vagy ápolási díjban részesül,
d)
akinek munkaviszonya várhatóan egy éven
belül megszűnik, és ezt a munkaadó a munkavállalóval és a telephely
szerint illetékes munkaügyi központtal előzetesen írásban közölte, vagy
e)
aki közhasznú munkavégzésben vesz részt,
és a képzésben való részvételt vállalja, továbbá
f)
aki munkaviszonyban áll és rendszeres
foglalkoztatása képzés nélkül nem biztosítható.
(2) Az (1) bekezdés c) pontjában
meghatározott személyek képzése akkor támogatható, ha a képzés
időtartama hetente nem haladja meg a húsz órát, és
a)
a gyermekgondozási segélyben,
gyermekgondozási díjban részesülő személy képzése a gyermek másfél éves
korának betöltését követően kezdődik meg, valamint
b)
a gyermekgondozási segélyben,
gyermeknevelési támogatásban részesülő személy kereső tevékenységet nem
folytat.
(3) A MAT meghatározhatja a képzési
támogatásban részesíthetők további körét.
(4) Képzési támogatásként
a)
az (1) bekezdés a)-b) pontjában,
valamint d)-f) pontjában megjelölt személy esetén
aa)
keresetkiegészítés vagy keresetpótló
juttatás, valamint
ab)
a képzéssel kapcsolatos költségek
megtérítése,
b)
az (1) bekezdés c) pontjában
megjelölt személy esetén a képzéssel kapcsolatos költségek megtérítése
adható.
(5) A keresetkiegészítés a képzést
megelőzően elért átlagkereset és a képzés alatt elért kereset
különbözetéig terjedhet.
(6) A keresetpótló juttatás összege
a)
- a b) pontban meghatározott
kivétellel - a munkanélküli-járadéknak a képzési támogatás iránti
kérelem benyújtásának időpontjában érvényes alsó határa,
b)
az a) pontban meghatározott
összeg kétszerese, ha a képzés időtartama a heti 25 órát eléri, és a
képzésben részt vevő személy jövedelemmel nem rendelkezik, és
háztartásában legalább három - egyedülálló, képzésben részt vevő személy
esetében kettő - olyan személy van, akinek tartására köteles.
(7) A (6) bekezdés b) pontjában
foglaltak alkalmazása szempontjából azokat a személyeket kell figyelembe
venni, akiknek eltartására a képzésben részt vevő személy jogszabály,
bírósági ítélet vagy szerződés alapján köteles, és jövedelmük egyenként
nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének hetven
százalékát.
(8) A külön törvény alapján alkalmi
munkavállalói könyvvel (a továbbiakban: AM könyv) rendelkező
munkanélküli személy részére keresetpótló juttatás akkor állapítható
meg, ha kötelezettséget vállal arra, hogy az AM könyvet a munkaügyi
központ által megjelölt időpontban bemutatja.
(9) Nem folyósítható munkanélküli
járadék, illetve keresetpótló juttatás azokra a napokra, amelyeken a
képzésben részt vevő személy neki felróható okból óralátogatási
kötelezettségének nem tett eleget, vagy alkalmi foglalkoztatásnak
minősülő jogviszonyban állt.
(10) A (8) bekezdésben meghatározott
ellátást, illetve támogatást - erről szóló külön határozat nélkül - a
mulasztás, illetve a munkavégzés napjára járó munkanélküli járadék,
illetve keresetpótló juttatás összegével csökkentett összegben kell
folyósítani.
(11) A képzéssel kapcsolatos költségek
részben vagy teljes mértékben megtéríthetők.
A munkaerőpiaci képzés támogatása
olyan foglalkoztatást elősegítő aktív eszköz, amellyel a munkanélküli,
vagy a munkaviszonyban álló, de a munkanélküliséggel reálisan
veszélyeztetett rétegek átképzésével növelhető az elhelyezkedési
esélyük, illetve munkahelyük megtartása.
Az Flt. rendkívül szűkszavúan,
valójában csak a képzésbe bevonható személyek körét és az adható
támogatásokat határozza meg. Az eljárás során a munkaügyi központok, és
kirendeltségeik mérlegelik, hogy az adott személy számára mely
támogatási forma a leghatékonyabb. Amennyiben az átképzést ajánlják,
további mérlegelés tárgya, hogy milyen fajta képzésben való részvétel
segítheti elő az elhelyezkedést. E mérlegelési jogkörben hozott
döntések, illetve államigazgatási határozatok ellen Flt. 56. § (3) bek.
alapján csak kivételes esetben van helye jogorvoslatnak.
Az alábbi személyek képzése
támogatható
- munkanélküli,
- pályakezdő,
- gyermek nevelése, gondozása,
illetve hozzátartozó ápolása miatt ellátásban részesülő személy,
- olyan munkavállaló, akinek
munkaviszonya várhatóan egy éven belül megszűnik vagy aki közhasznú
munkát végez, vagy aki munkaviszonyban áll és rendszeres foglalkoztatása
képzés nélkül nem biztosítható,
- MAT döntése alapján meghatározott
kör, pl. egyes hátrányos helyzetben lévő rétegek.
A 2001. július 1-jén hatályba lépett
módosítások révén a képzési támogatásban részesíthetők köre kibővült a
gyermek gondozása céljából hosszabb ideig fizetés nélküli szabadságon
levő, valamint a gyermeknevelési támogatásban, ápolási díjban részesülő
személyekkel, akik a munkahelyüktől való távollét megszűnését követően
fokozottan ki vannak téve a munkanélkülivé válás veszélyének. A
gyermeket nevelők képzési támogatása azonban a (2) bekezdés szerinti
feltételekhez kötött.
A pályakezdők képzési támogatására
2000. július 1-jét megelőzően is volt lehetőség, de a számukra adható
keresetpótló juttatás maximális mértéke nem haladhatta meg a
munkanélküli járadék alsó határának 20-40 százalékát. Az új szabályok
alapján ők is jogosulttá válnak a magasabb összegű, a munkanélküli
járadék alsó határával megegyező mértékű keresetpótló juttatásra.
A képzésben történő részvétel
részletes szabályozását, a támogatható képzések körét, a legalkalmasabb
képzőintézmények kiválasztásának szempontjait, a támogatás nyújtásának
feltételeit a foglalkoztatást elősegítő támogatásokról, valamint a
Munkaerőpiaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére
nyújtható támogatásokról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet
tartalmazza melynek legfontosabb rendelkezéseit az alábbiakban emeljük
ki.
- Támogatható képzések köre
a) a szakképzésről szóló 1993. évi
LXXVI. törvény 1. § b)-e) pontjában meghatározott szakképzés, melyek a
következők
- valamely munkakör betöltéséhez,
foglalkozás, tevékenység gyakorlásához szükséges szakképesítés
megszerzése,
- szakmai tevékenység magasabb szintű
gyakorlásához szükséges ismeretek elsajátítása,
- a hátrányos helyzetűeket,
megváltozott munkaképességűeket rehabilitáló képzés,
- az elhelyezkedést, vállalkozást
elősegítő képzés.
b) szakképzés megkezdéséhez szükséges
alapismeretek oktatása,
- itt döntően az általános iskolát el
nem végzettek számára adható olyan alapképzésről van szó, amely
ismeretek nélkül a további szakmai képzés nem folytatható
c) pályaorientáló és álláskeresési
ismeretek elsajátítása,
- ezek viszonylag rövidebb időtartamú
tréningek, melyek az álláskeresési technikák bemutatásával, a
kommunikációs készség fejlesztésével segítik elő az elhelyezkedést
d) a szakképesítéssel rendelkező
személyek számára nyújtandó állami nyelvvizsga megszerzésére irányuló
képzés,
- lényeges, hogy csak a
szakképesítéssel rendelkezők nyelvi képzése támogatható, továbbá az
olyan nyelvi képzés, amely a szakképzési törvény 1993. LXXVI. tv. 1. §
b)-e) pontjában meghatározott szakképzés részeként valósul meg, valamint
a közúti járművek vezetésére jogosító vezetői engedély megszerzésére
irányuló képzés részeként.
e) közúti járművek vezetésére
jogosító vezetői engedély (C, D, E kategóriára, valamint e kategóriáknak
az al- és kombinált kategóriáira, mezőgazdasági vontató vezetésére
jogosító járművezetői igazolvány),
f) járművezetői engedély, továbbá
(II. kategória, és trolibuszra
érvényesítve)
g) a belföldi és a nemzetközi
árufuvarozási engedély, és
h) a veszélyes áruk közúti
szállításához szükséges engedély (ADR) kiadásához előírt képzés, továbbá
i) az autóbusszal díj ellenében
végzett személyszállításhoz valamint az építőgép-kezelő engedély
kiadásához szükséges képzés.
- Nem támogatható képzések
- az egyetemi, főiskolai
továbbtanulásra felkészítő képzés (például a nulladik évfolyamos képzés)
- az olyan iskolarendszerű képzés,
amelyhez az éves költségvetési törvény normatív állami hozzájárulás
állapít meg.
- Képzési irányok, képző intézmények
és azok kiválasztása
- Az adott évben támogatott képzési
irányokat a bejelentett munkaerőigények, a foglalkoztatás szerkezetében
bekövetkezett változások, illetve munkaerőpiaci előrejelzések
figyelembevételével a munkaügyi központ határozza meg és hozza
nyilvánosságra a képző intézmények számára. Ezen döntése előtt ki kell
kérni a munkaügyi tanács, valamint a szakképzési törvény 1993. LXXVI.
tv. 53. § (2) bek.-ben meghatározott felügyelő tanács véleményét.
- A szakképzési törvény 1993. LXXVI.
tv. 2. § alapján a szakképzés intézményei az iskolarendszeren kívüli
szakképzést az e törvényben és a külön jogszabályban meghatározott
feltételekkel rendelkező természetes és jogi személyek, illetve ezek
jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságai szakképző iskola
fenntartása nélkül, más szervezeti keretben is folytathatnak.
A szakképzés megkezdésének és
folytatásának új szabályait a 45/1999. (XII. 13.) OM rendelet
tartalmazza, az erről szóló 2/1997. (I. 15.) MüM rendelet 1999. december
21-től hatályon kívül helyezésre került.
- A munkaügyi központ a szakképzést
folytató intézmények fenti nyilvántartásba vételén túl, minden évben
összeállítja azon képző intézmények jegyzékét, amelyek képzési ajánlata
a 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet 3. § (2) bekezdésében foglaltaknak
megfelel.
A munkaügyi központ elsősorban ezen
jegyzéken szereplő ún. ajánlott képzésekben való részvételt támogatja,
de a munkanélküli kérelmére, konkrét tanfolyamok, képzések esetében a
jegyzéken nem nyilvántartott, - de a rendeletben meghatározott
követelményeknek megfelelő képzést - is támogathatja, ezek az ún.
elfogadott képzések.
A képzés lebonyolítására egyrészt a
6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet 4. § alapján megállapodást kell kötnie a
munkaügyi központnak és képzést végző intézménynek, másrészt a
szakképzési törvény alapján a képzésben résztvevő munkanélküli és a
képző intézmény is képzési szerződést köt egymással.
A munkavállalók képzésére vonatkozó
eltérő szabályokat a rendelet 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet 9. §
tartalmazza.
Az Flt. 14. §-ának (3)-(10) bek.
alapján képzési támogatásként az alábbiak adhatók:
- keresetkiegészítés (mely
munkaviszonyban lévő személy képzése esetén adható, mértéke a képzést
megelőzően elért átlagkereset és a képzés alatt elért kereset
különbözetéig terjedhet),
- keresetpótló juttatás (amely
munkanélküli járadékban nem részesülő munkanélküli, valamint pályakezdő
munkanélküli képzése esetén adható.
A keresetpótló juttatás összege:
- munkanélküli járadékban nem
részesülő esetében a munkanélküli járadéknak a képzési támogatás iránti
kérelem benyújtásának időpontjában érvényes alsó határával egyezik meg,
azaz az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 90%-a.
- pályakezdő esetében (a 2001. július
1-től hatályos szabályok alapján) a számukra adható keresetpótló
juttatás összege emelkedett, mértéke megegyezik a képzési támogatás
iránti kérelem benyújtásának időpontjában érvényes munkanélküli járadék
alsó határával.
Kedvező változás 2003. január
1-jétől, hogy a fentiekben meghatározott mértékű keresetpótló juttatás
kétszeresének megfelelő összeg (azaz a munkanélküli járadék felső
határának megfelelő összeg) jár annak a képzésben résztvevő személynek,
akinek a képzés időtartama a heti 25 órát eléri (intenzív képzésben vesz
részt) és a képzésben résztvevő jövedelemmel nem rendelkezik és emellett
háztartásában legalább három olyan személy (egyedülálló képzésben
résztvevő személy esetén két olyan személy) van, akinek az eltartására
köteles. Az eltartottak körébe tartoznak azok, akiknek az eltartására a
képzésben résztvevő jogszabály, bírósági ítélet, vagy szerződés alapján
köteles és e személyek esetleges jövedelme egyenként nem haladja meg az
öregségi nyugdíj legkisebb összegének 70%-át.
A képzésben való részvételnek gyakran
volt az akadálya az, hogy pl. a gyermekei eltartásáról gondoskodó szülő
azért nem tudott az elhelyezkedést segítő átképzésben részt venni, mert
az alacsony juttatás miatt azt nem vállalhatta. Az életen át tartó
tanulás, mint új elhelyezkedést segítő program egyik része a képzés
időtartamára járó juttatás összegének megemelése.
Az Flt. 27. §-ának - 2000. február
1-jétől hatályos - (6) bekezdése rendelkezik arról, mi illeti meg a
munkanélkülit, ha a képzés ideje alatt a munkanélküli járadékát
kimeríti, de a képzés folytatódik tovább. Az új feltételek szerint
annak, aki a támogatott képzést a munkanélküli járadék folyósításának
ideje alatt, annak kezdő időpontjától számított 180 napon belül kezdi
meg - és folyósítási idejét kimeríti -, a képzés még hátralévő
időtartamára, de legfeljebb a képzés megkezdésétől számított 365. napig
a munkanélküli járadékot tovább kell folyósítani (a megállapított
összegben). A fentiek teljesülése esetén tehát a képzés első évére
illeti meg a munkanélkülit munkanélküli járadék (míg egyébként a járadék
maximális folyósítási ideje 2000. február 1-jétől 270 napra csökkent
le).
E rendelkezések nem alkalmazhatók
2003. január 1-jétől abban az esetben, ha a munkanélküli kérelmére a
képzés időtartamára a kétszeres összegű keresetpótló juttatás került
megállapításra. Ekkor a munkanélküli járadék folyósítását (az Flt. 27. §
(7) bekezdése, illetve az Flt. 29. § (1) bekezdése alapján)
szüneteltetni kell.
Az alkalmi munkavállalói (AM)
könyvvel rendelkező személy esetében is sor kerülhet képzésének
támogatására és keresetpótló juttatás megállapítására, de csak akkor, ha
vállalja, hogy az AM könyvet, a tényleges munkavégzéssel töltött napok
ellenőrzése végett a munkaügyi központ által meghatározott időpontban
bemutatja. Keresetpótló juttatás, illetve munkanélküli járadék nem
illeti meg a munkavállalót azokra a napokra, amikor AM könyvvel
foglalkoztatták.
A képzéssel kapcsolatban részben,
vagy egészben megtéríthető költségek a következők:
- a képzés képző intézmény által
meghatározott tényleges költsége,
- a képzéssel összefüggő utazási
költségek,
- a képzéssel összefüggő
szállásköltségek,
- a képzés során nyújtott élelmezés
költségei.
Az Flt. 14. § (4) bekezdésének 2001.
július 1-jétől hatályos módosítása rendelkezik arról, hogy a képzésben
résztvevőknek milyen támogatás adható. Ezek közül kiemelést érdemel,
hogy a gyermek nevelése, illetve hozzátartozó ápolása miatt ellátásban
részesülőknek képzési támogatásként csak a képzési költségek
megtérítésére van mód. Ennek indoka az, hogy ezen személyek az egyéb
jogszabályokban meghatározottak szerint ellátásban részesülnek, azaz
jövedelemmel rendelkeznek.
A képzési költségek átutalására vagy
a képzésben résztvevő részére havonta utólag kerül sor, vagy ha a képző
intézmény biztosítja a szállást és étkezést, akkor közvetlenül részére
kerül átutalásra ezek összege.
Előfordulhat, hogy az adott képzés
befejezése után sem sikerült a munkanélkülinek elhelyezkednie, ezért
újabb tanfolyamra jelentkezne. A rendelet ezt annyiban korlátozza, hogy
kimondja, képzési támogatás ismételten csak akkor adható, ha a képzés
befejezését követően legalább a képzés időtartama kétszeresének
megfelelő idő már eltelt.
A képzésben résztvevő támogatásával
szemben természetesen a munkaügyi központ bizonyos kötelezettségeket
állapít meg, pl. hogy a tanfolyamon, elméleti és gyakorlati órákon, a
vizsgán köteles részt venni, esetleges mulasztását igazolni stb. Ha a
képzésben résztvevő a meghatározott kötelezettségét neki felróható okból
megszegi, akkor az Flt. 14. § (10) bekezdés alapján, külön határozat
nélkül a mulasztás, vagy a munkavégzés időtartamára járó keresetpótló
juttatás vagy munkanélküli járadék összegével csökkenteni kell a még
folyósítandó összeget.
A vállalt kötelezettségét megszegő
képzésben résztvevőtől a fentieken túl a képzési támogatás is
visszakövetelhető, melyet az Flt. 21. § (4) bekezdése értelmében a
jegybanki alapkamattal növelt összegben kell visszafizetni. A
munkanélküliek nehéz anyagi körülményeire tekintettel a jogszabály
lehetőséget teremt arra, hogy különös méltánylást érdemlő esetben a
munkaügyi központ igazgatója a támogatás, illetve a kamatok
visszakövetelésétől eltekintsen.
Intenzív álláskeresés támogatása
14/A. §
Az a munkanélküli (ideértve a pályakezdő
munkanélkülit is), aki a munkaügyi központtal való együttműködés
keretében - igazoltan - maga is részt vesz a munkahely felkutatásában,
támogatásként a munkahely kereséssel, illetve a munkába állást elősegítő
szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos, külön jogszabályban
meghatározott költségei megtérítését kérheti.
E támogatási forma annak ösztönzésére
szolgál, hogy a munkanélküli maga is mindent megtegyen elhelyezkedése
érdekében. A mérlegelési jogkörben adható támogatás keretében
megtéríthetők a munkahely kereséssel, utazással, illetve a munkába
állást elősegítő szolgáltatás, szaktanácsadás, tréning igénybevételével
kapcsolatos költségek.
A támogatás nyújtásának részletes
feltételeit a 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet tartalmazza. Az intenzív
álláskeresés támogatásában legalább három hónapja munkanélküliként
nyilvántartott személy részesülhet, akinek a munkaügyi központ
kirendeltségével ún. együttműködési tervet kell készíteni az intenzív
álláskeresésben történő részvételről. E tervben rögzítik, hogy a
munkanélküli egyedi helyzetéhez igazodóan mit kell tennie elhelyezkedése
érdekében, milyen speciális szolgáltatásokat pl. tanácsadás,
álláskeresési módszerek elsajátítása, stb. vehet igénybe. A támogatást
megállapító határozat tartalmazza, hogy ehhez kapcsolódóan milyen
költségeit téríti meg a munkaügyi központ. A támogatás időtartama éves
szinten nem haladhatja meg a három hónapot.
Támogatásként megtéríthető pl. a
munkahelykereséssel kapcsolatos helyi tömegközlekedés költsége, az
álláskeresés időtartamára szóló bérlet ára, a legfeljebb 5 napig tartó
álláskeresési tréningen való részvételhez kötődő szállás, étkezés és a
helyi közlekedés költsége. (A munkanélküli részére a helyközi utazási
költséget az Flt. 31. §-a alapján kell megtérítenie a kirendeltségnek.)
Az utazási költségtérítés mértéke havonta nem haladhatja meg a
munkanélküli járadék alsó határának 30%-át, az álláskeresési tréninggel
összefüggő költségek együttes összege pedig nem haladhatja meg havonta a
minimum munkanélküli járadék 50%-át. A támogatás kifizetése - az utazási
bérlet kivételével - utólag történik.
Munkanélküliek vállalkozóvá válásának
elősegítése
15. §
Az, aki munkanélküli járadékban
részesül, és a munkaügyi központ továbbra sem tud részére a 25. § (2)
bekezdésében meghatározott megfelelő munkahelyet felajánlani,
vállalkozóvá válása esetében a következő támogatásokat kérheti:
a)
vállalkozói tevékenységre vonatkozó
hatósági igazolás bemutatásával a munkanélküli járadék összegének
megfelelő támogatás folyósítását, legfeljebb további hat hónapig,
b)
a vállalkozói tevékenység igazolásával
igénybevett, a munkaügyi központ által ajánlott szaktanácsadás költségei
legfeljebb 50%-ának megtérítését,
c)
a vállalkozói tevékenység gyakorlásához
szükséges tanfolyami képzés költségeinek legfeljebb 50%-os megtérítését,
d)
hitel felvétele esetén a hitelfedezeti
biztosítás költségeinek legfeljebb 50%-os megtérítését, legfeljebb egy
éves időtartamra.
A munkanélküliek vállalkozóvá válása
során a munkanélküli önmaga foglalkoztatását oldja meg azáltal, hogy
egyéni vagy társas vállalkozásba kezd, vagy ahhoz csatlakozik, és a
munkaügyi központ ezt támogatja.
- A támogatás alanya és nyújtásának
feltételei
A támogatást csak munkanélküli
járadékban részesülő személy kérheti, tehát időben, még a
járadékfolyósítás időtartama alatt kell eldöntenie a munkanélkülinek
azt, hogy akar e vállalkozó lenni és milyen fajta támogatást kíván
igénybe venni. A támogatás iránti kérelmét még a járadék folyósításának
időtartama alatt kell benyújtania.
- Támogatható vállalkozási formák
- egyéni vállalkozás beindítása,
- őstermelői tevékenység megkezdése,
- társas vállalkozás létrehozása,
vagy ahhoz csatlakozás.
- A támogatás formái
- a munkanélküli járadékkal megegyező
összeg további folyósítása, legfeljebb 6 hónapig,
- a munkaügyi központ által ajánlott
szaktanácsadás költségeinek maximum 50%-os megtérítése, melyhez a
vállalkozói tevékenységet igazolni kell,
- a vállalkozáshoz szükséges
tanfolyami képzés költségeinek maximum 50%-os megtérítése,
- hitel felvétele esetén a
hitelfedezeti biztosítás költségeinek legfeljebb 50%-os megtérítése,
legfeljebb egy évig.
Az Flt. 15. § a) pontban
meghatározott munkanélküli járadék továbbfolyósítása szempontjából, a
vállalkozás kezdő napjának a módosított 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet
10. § (1) bekezdése alapján (1997. július 1-jétől), az alábbi
időpontokat kell figyelembe venni
- egyéni vállalkozás esetén a
vállalkozói igazolvány átvételének napját,
- mezőgazdasági őstermelői
tevékenység esetén az őstermelői igazolvány kiállításának napját,
- minden más vállalkozás esetén az
aláírt alapító okirat, társasági szerződés, alapszabály, illetve ezek
módosításának napját.
A támogatással kapcsolatos eljárás a
munkaügyi központok kirendeltségeinek hatásköre, határozatukat
mérlegelési jogkörben hozzák, ellene az Flt. 56. § (3) bekezdése alapján
csak kivételes esetben van helye jogorvoslatnak.
A vállalkozási tevékenység
gyakorlását a munkaügyi központok munkaerőpiaci ellenőrei vizsgálhatják,
amennyiben megállapítják, hogy a vállalkozó tevékenységét a támogatás
folyósítása alatt nem végzi, vagy a szaktanácsadáson, képzésben nem vesz
részt, akkor a támogatást egyrészt meg kell szüntetni, másrészt a
jogtalanul felvett kifizetéseket a jegybanki alapkamattal növelt
összegben vissza kell követelni.
Az egyéni vállalkozást az 1990. évi
V. törvény, a társas vállalkozásokat a gazdasági társaságokról szóló
1997. évi CXLIV. törvény szabályozza, valamint az Flt. szabályozásában,
a kereső tevékenységgel összefüggésben lásd az Flt. 58. § (5) bekezdés
e) pontját.
Foglalkoztatás bővítését szolgáló
támogatások
16. §
(1) A munkaadó részére a munkavállaló
munkabére 50-100 százalékáig terjedő mértékű támogatás nyújtható
legfeljebb egy évi időtartamra, ha
a)
vállalja a legalább hat hónapja -
pályakezdő esetében legalább három hónapja - munkanélkülinek a támogatás
folyósítása alatti foglalkoztatását, továbbá azt követően legalább a
támogatott foglalkoztatás időtartamával megegyező időtartamú
továbbfoglalkoztatását úgy, hogy a folyósítás és a továbbfoglalkoztatás
időtartama alatt munkaviszonya megszüntetésére a b) pontban
meghatározott módon nem kerül sor,
b)
a támogatott munkanélküli alkalmazását
megelőző hat hónapban hasonló munkakörben foglalkoztatott munkavállaló
munkaviszonyát a működésével összefüggő okból, rendes felmondással nem
szüntette meg, továbbá
c)
kötelezettséget vállal arra, hogy a
b) pont szerinti munkaviszony megszüntetésére a munkanélküli
alkalmazása idején nem kerül sor.
(2)
(3)
A foglalkoztatás bővítését szolgáló
ún. bértámogatási forma a munkaadóknak adható. E konstrukció azzal
kívánja ösztönözni a munkáltatókat munkanélküliek, pályakezdők
alkalmazására, hogy foglalkoztatásukhoz bértámogatást ad, azaz a
munkabér 50-100%-át, maximum egy évig megtéríti.
A támogatás alanya az Flt. 58. § (5)
bekezdése c) pontja szerinti munkaadó, mely lehet jogi személy, jogi
személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, illetve magánszemély,
és annak jogi személyiséggel nem rendelkező társasága, aki munkavállalót
foglalkoztat.
Tekintettel arra, hogy a támogatás
munkaadóknak, és kifejezetten munkabér megtérítésére irányul, a
támogatás csak a munkanélküli, munkaviszonyban [illetve az Flt. 58. §
(5) a) alá tartozó munkaviszonnyal egy tekintet alá eső jogviszonyban]
történő foglalkoztatása esetén adható.
A támogatás közvetett alanyának
nevezhetjük a munkanélküli, illetve a pályakezdő munkanélküli státusú
személyeket. Ezzel az eszközzel a tartósan munka nélkül lévők
elhelyezkedését preferáltan támogatja a munkaügyi szervezet, hiszen csak
a hat, illetve három hónapja munkanélküli, pályakezdő személyek után
vehető igénybe. Ezen időtartam meglétének vizsgálatakor nemcsak a
járadékos időszakokat kell figyelembe venni, hanem minden olyan
időtartamot, amely alatt az illető a munkaügyi központ nyilvántartásában
regisztrált munkanélküliként, pályakezdőként szerepelt.
A munkanélküli, illetve a pályakezdő
fogalmát az Flt. 58. § értelmező rendelkezési határozzák meg.
A támogatott munkabérbe beletartozik
az alapbér (órabér, havibér), az alapilletmény, a bérpótlékok, az
illetménykiegészítés, a le nem dolgozott időre járó kiegészítő fizetés.
Nem tartozik a támogatott munkabérbe
a bérköltségbe tartozó egyéb tétel például a jutalom, prémium,
helyettesítési díj, valamint a munkabérbe nem tartozó egyéb juttatások
például az étkezési hozzájárulás, ruhapénz, szerszámhasználati díj.
A támogatás nyújtásának feltételeit
az Flt. 16. § (1) a)-c) pontok rögzítik. Az Flt. 16. § (1) a) pont 1998.
január 1-jei hatállyal módosításra került, tekintettel arra, hogy a
korábbi megfogalmazás pontatlansága miatt nem volt egyértelmű a
munkáltató foglalkoztatási kötelezettségének időtartama. A támogatás
tehát maximum egy évre adható, ebben az esetben a munkáltatót terheli
egy év foglalkoztatási kötelezettség a támogatás folyósításának ideje
alatt, illetve legalább egy év továbbfoglalkoztatási kötelezettség.
A kirendeltség úgy is meghatározhatja
a foglalkoztatási kötelezettséget, hogy viszonylag rövidebb támogatotti
időszakot (pl. 1 hónapot, 3 hónapot) követően kell ugyanilyen időtartamú
továbbfoglalkoztatást teljesíteni, így nagyobb a garancia arra, hogy a
munkáltató a vállalt foglalkoztatást teljes egészében megvalósítsa.
További feltételeket a módosított
6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet (1997. július 1-jétől hatályba lépett)
11. §-a tartalmaz. Ilyen újonnan hatályba lépő kritérium például, hogy a
munkáltató a megjelölt munkakörben eleget tett-e munkaerőigény
bejelentési kötelezettségének a kérelem benyújtását megelőző hat
hónapban, továbbá kizárt olyan munkáltató támogatása, akit az 1996.
LXXV. tv. alapján munkaügyi bírsággal sújtottak és ennek jogerőre
emelkedésétől egy év még nem telt el.
További feltételeket a módosított
6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet 11. §-a tartalmaz, amely az elmúlt
években folyamatosan kiegészült. A támogatás nyújtásának új kritériuma,
hogy a munkáltató a megjelölt munkakörben eleget tegyen munkaerőigény
bejelentési kötelezettségének a kérelem benyújtását megelőző hat
hónapban, továbbá 2003. január 1-jétől kizárt olyan munkáltató
támogatása, akit a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. tv. 3.
§ (1) bekezdésének a), d), i)-n) pontjaiban felsorolt szabályok
megsértése miatt munkaügyi bírsággal sújtottak és ennek jogerőre
emelkedésétől egy év még nem telt el.
A 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet
2003. január 1-jétől hatályos módosítása tovább szűkíti a támogatható
munkáltatók körét, mivel csak a munkanélkülit ténylegesen alkalmazó és
foglalkoztató munkaadó lehet a támogatás alanya. A rendelet kimondja
ugyanis, hogy nem nyújtható támogatás olyan foglalkoztatáshoz, amely a
Munka tv. 106. §-ában meghatározott kirendelésen, a Munka tv. 150. §-a
szerinti más munkáltatónál történő munkavégzésen, vagy a Munka tv.
193/C. §-a szerinti munkaerő-kölcsönzésen alapul. E munkavégzések
időtartama nem számít bele továbbá az Flt. 16. § (1) bekezdésének a)
pontjában meghatározott továbbfoglalkoztatási kötelezettség időtartamába
sem.
A támogatás odaítélésről a munkaügyi
központ kirendeltsége, mérlegelési jogkörben dönt, határozata ellen
jogorvoslatnak az Flt. 56. § (3) bekezdése alapján csak kivételes
esetben van helye. A támogatás folyósításának részletes feltételeit
megállapodás rögzíti.
A támogatás havi igénylésével
kapcsolatos iratokat, elszámolásokat a kirendeltségek intézik, a
bértámogatás havonta utólag kerül folyósításra.
Amennyiben a munkáltató a
jogszabályban előírt, illetve a határozatban és a megállapodásban
meghatározott kötelezettségeit megszegi, a támogatást az Flt. 21. § (4)
bekezdése szerinti kamattal növelt összegben kell visszafizetni.
Közhasznú munkavégzés támogatása
16/A. §
(1) A munkaadó részére a
foglalkoztatásból eredő közvetlen költség legfeljebb hetven százalékáig
terjedő mértékű támogatás nyújtható, ha
a)
a lakosságot vagy a települést érintő
közfeladat vagy önkormányzat által önként vállalt, a lakosságot
illetőleg a települést érintő feladat ellátása, vagy közhasznú
tevékenység folytatása érdekében,
b)
a munkaügyi központ által kiközvetített
munkanélküli foglalkoztatását vállalja, munkaviszony keretében úgy, hogy
c)
ezzel a foglalkoztatással a
foglalkoztatottainak létszámát a foglalkoztatás megkezdését megelőző
havi átlagos statisztikai állományi létszámához képest bővíti, és
d)
a foglalkoztatással nyújtott
szolgáltatás ellenértékeként más szervtől díjazásban nem részesül.
(2) A támogatás egy munkavállaló
foglalkoztatásához folyamatosan legfeljebb egy évi időtartamra
állapítható meg. A munkavállaló ezen munkaviszonya megszűnését, illetve
megszüntetését követő két éven belüli ismételt, bármely munkaadónál
történő foglalkoztatásához az (1) bekezdés alapján támogatás abban az
esetben nyújtható, ha a közhasznú munkára történő közvetítés
időpontjában nem jogosult munkanélküli járadékra. Az (1) bekezdés c)
pontjában említett megelőző havi átlagos statisztikai állományi
létszámba nem számít be az a munkavállaló, akinek foglalkoztatása az (1)
bekezdésben meghatározott támogatással történt.
(3) A statisztikai állományi létszám
bővítésére vonatkozó, (1)-(2) bekezdésben meghatározott feltétel
fennállásától rendkívül indokolt esetben el lehet tekinteni.
A közhasznú munkavégzés támogatása a
munkáltatók egy speciális részének biztosít támogatást, akkor ha az Flt.
16/A. § (1) bekezdés a) pontjában részletezett közhasznú munkát szervez
és e tevékenység ellátására munkanélkülieket alkalmaz.
Az (1) bekezdés a) pontjának 2000.
február 1-jétől hatályos módosítása kibővítette a támogatható,
közhasznúnak minősülő tevékenységek körét, így e foglalkoztatási forma
keretében várhatóan több munkanélkülit tudnak majd foglalkoztatni. A
jövőben a közhasznú munka támogatásának lehetősége nemcsak közfeladat,
hanem az önkormányzat által önként vállalt, a lakosságot, illetőleg a
települést érintő feladat ellátása vagy közhasznú tevékenység folytatása
érdekében is biztosított.
A közfeladat fogalmát az Flt. 58. §
(5) bekezdése a Ptk. 74/G. §-ára utalva határozza meg.
E szerint közfeladatnak minősül azaz
állami, vagy helyi önkormányzati feladat, amelynek ellátásról -
jogszabály alapján - az államnak, vagy az önkormányzatnak kell
gondoskodnia.
A helyi önkormányzatokról szóló 1990.
évi LXV. törvény 8. § alapján önkormányzati közfeladatnak tekinthető
- a településfejlesztés,
településrendezés,
- a környezet védelme,
- a vízrendezés,
csapadékvíz-elvezetés, csatornázás,
- a lakásgazdálkodás,
lakásfenntartás,
- a köztemető fenntartása,
- helyi tömegközlekedés,
- településtisztaság fenntartása,
- a helyi közbiztonsági, tűzvédelmi
feladatok ellátása,
- egészségügyi, szociális alapellátás
biztosítása,
- közművelődési, művészeti,
sporttevékenység támogatása,
- nemzetiségi és etnikai kisebbségek
jogainak biztosítása,
- foglalkoztatási feladatokban való
közreműködés,
- az egészséges életmód szervezeti és
közösségi feltételeinek biztosítása.
A közhasznú tevékenység alatt az Flt.
58. § (5) bekezdésének o) pontja alapján a közhasznú szervezetekről
szóló 1997. évi CLVI. tv. 26. § c) pontjában meghatározott
tevékenységeket értjük. Ezek a társadalom és az egyén közös érdekeinek
kielégítésére irányuló következő - a szervezet létesítő okiratában
szereplő - cél szerinti tevékenységek
1. egészségmegőrzés,
betegségmegelőzés, gyógyító-, egészségügyi rehabilitációs tevékenység,
2. szociális tevékenység,
családsegítés, időskorúak gondozása,
3. tudományos tevékenység, kutatás,
4. nevelés és oktatás,
képességfejlesztés, ismeretterjesztés,
5. kulturális tevékenység,
6. kulturális örökség megóvása,
7. műemlékvédelem,
8. természetvédelem, állatvédelem,
9. környezetvédelem,
10. gyermek- és ifjúságvédelem,
gyermek- és ifjúsági érdekképviselet,
11. hátrányos helyzetű csoportok
társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése,
12. emberi és állampolgári jogok
védelme,
13. a magyarországi nemzeti és
etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos
tevékenység,
14. sport, a munkaviszonyban és a
polgári jogi jogviszony keretében megbízás alapján folytatott
sporttevékenység kivételével,
15. közrend és közlekedésbiztonság
védelme, önkéntes tűzoltás, mentés, katasztrófa-elhárítás,
16. fogyasztóvédelem,
17. rehabilitációs foglalkoztatás,
18. munkaerőpiacon hátrányos helyzetű
rétegek képzésének, foglalkoztatásának elősegítése és a kapcsolódó
szolgáltatások,
19. euroatlanti integráció
elősegítése,
20. közhasznú szervezetek számára
biztosított - csak közhasznú szervezetek által igénybe vehető -
szolgáltatások;
21. ár- és belvízvédelem ellátásához
kapcsolódó tevékenység,
22. a közforgalom számára megnyitott
út, híd, alagút fejlesztéséhez, fenntartásához és üzemeltetéséhez
kapcsolódó tevékenység.
A támogatás mértéke
- általánosságban a foglalkoztatásból
eredő közvetlen költségek 70%-a,
- megyei decentralizált forrás esetén
a megyei (fővárosi) munkaügyi tanács meghatározhatja azokat a
feltételeket, és településeket, ahol a közvetlen költség 90%-a téríthető
meg,
- központi forrás esetén a MAT a
támogatás mértékét 90%-ra emelheti, és a támogatás időtartamát is 2 évre
növelheti.
A foglalkoztatásból eredő közvetlen
költségeit a módosított 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet (1997. júl.
1-jétől hatályos) 15. § újból rendezi, melyek a következők
- a munkavállaló munkabére, és annak
járulékai,
- a munkaruha és az egyéni védőeszköz
költségei,
- a munkába járással kapcsolatos
utazási költségtérítésről szóló jogszabály szerint a munkaadót terhelő
utazási költség,
- a munkavégzéshez nélkülözhetetlen
munkaeszközök költségei (melyet előzetesen a munkaügyi központ
kirendeltségével egyeztetni kell),
- a munkaalkalmassági vizsgálat
költségei [a 27/1995. (VII. 25.) NM rendelet szerinti]
- a többletlétszám foglalkoztatásából
eredően az irányításban felmerülő költségek.
A munkaadó kérelmére e költségekre
havonta előleg folyósítható.
A támogatás nyújtásának feltételeit
az Flt. 16/A. § (1)-(4) bekezdés, valamint a már hivatkozott 6/1996.
(VII. 16.) MüM rendelet 12-15. §-ai tartalmazzák.
E szerint a támogatásnak további
feltétele, hogy a munkaadó a támogatással érintett, vagy ahhoz hasonló
munkakörben, a támogatás folyósítását megelőző három hónapban működési
körében felmerült okból rendes felmondással (felmentéssel) nem
szüntetett meg munkaviszonyt, és vállalja, hogy a támogatás
folyósításának időtartama alatt erre nem is kerül sor.
2003. január 1-jétől nem nyújtható
támogatás olyan foglalkoztatáshoz, amely a Munka tv. 106. §-ában
meghatározott kirendelésen, az Munka tv. 150. §-a szerinti más
munkáltatónál történő munkavégzésen, vagy a Munka tv. 193/C. §-a
szerinti munkaerő-kölcsönzésen alapul.
Felhívjuk a figyelmet arra a lényeges
kritériumra, hogy a munkáltató a közhasznú foglalkoztatással nyújtott
szolgáltatásért más szervtől díjazásban nem részesülhet.
Az Flt. 16/A. § (2) bekezdés 1999.
január 1-jétől hatályos módosítása révén a közhasznú támogatásban
résztvevők körét kívánta a jogalkotó bővíteni azáltal, hogy a támogatás
feltételeit részben megváltoztatta. A korábbi jogszabályok ugyanis
lehetőséget adtak arra, hogy (rövid, egy-két napos megszakítással)
ugyanazon személy akár több évig is támogatott közhasznú munkahelyen
dolgozhatott.
Az új szabályok alapján ugyanazon
munkavállaló közhasznú munkásként történő foglalkoztatása csak akkor
támogatható a korábbi közhasznú foglalkoztatásának megszüntetését,
illetve megszűnését követő két éven belül ismételten, ha a közhasznú
munkára történő kiközvetítés időpontjában nem jogosult munkanélküli
járadékra. A járadékra való jogosultság önmagában elegendő ahhoz, hogy
az illető munkanélkülit a kérdéses két éven belül ne lehessen közhasznú
munkára kiközvetíteni (és nem szükséges, hogy ténylegesen folyósításra
kerüljön a munkanélküli járadék).
A támogatással kapcsolatos eljárás a
munkaügyi központok kirendeltségeinek hatáskörébe tartozik, döntésüket
mérlegelési jogkörben hozzák, határozatuk ellen az Flt. 56. § (3)
bekezdése alapján csak kivételes esetben van helye jogorvoslatnak. A
támogatás részletes feltételei ez esetben is megállapodásban nyernek
rögzítést.
A havonta igényelt és folyósított
támogatás felhasználását a munkaerőpiaci ellenőrök rendszeresen
ellenőrzik, a jogosulatlanul igénybe vett támogatást jegybanki
alapkamattal növelt összegben kell visszafizetni.
BH2004. 36.
Jóhiszeműen szerzett és gyakorolt jogok
sérelmének vizsgálata egy éven túl benyújtott ügyészi óvás elbírálása
során (1972. évi V. tv. 14. §, 1991. évi IV, tv. 16/A. §, 1992. évi
XXIII. tvr. 2. §)
EBH2003. 902.
Közhasznú munkavégzés keretében
foglalkoztatottakra az Flt. alapján az Mt. rendelkezéseit kell
alkalmazni, ezért az ilyen személyt műszakpótlék, illetve pihenőnapi
munkavégzés után járó pótlék megilletheti [1991. évi IV. törvény (Flt.)
16/A. § (1) bekezdés b) pont, Mt. 146. §, az ügyben irányadó 148. § (1)
bekezdés]
(4) A közhasznú társaság részére az (1)
bekezdésben meghatározott támogatás abban az esetben nyújtható, ha a
munkaügyi központ által kiközvetített munkanélküli foglalkoztatására -
foglalkoztatottai számának, a foglalkoztatás megkezdését megelőző havi
átlagos statisztikai állományi létszámához viszonyított bővítésével -
nem üzletszerű gazdasági tevékenységében kerül sor.
(5) Ha a közhasznú munka támogatásának
anyagi fedezetéül a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészének
a)
a megyében történő felhasználásra
elkülönített pénzügyi kerete szolgál, a munkaügyi tanács meghatározhatja
azokat a feltételeket, valamint települések körét, ahol a támogatás a
foglalkoztatásból eredő közvetlen költség legfeljebb 90 százalékáig
nyújtható;
b)
központi kerete szolgál, a MAT a
közhasznú munka támogatásának mértékét a foglalkoztatásból eredő
közvetlen költség legfeljebb 90 százalékában, időtartamát legfeljebb két
évben határozhatja meg.
(6)
(7)
Munkanélküliek munkaerő-kölcsönzés
keretében történő foglalkoztatásának támogatása
16/B. §
Támogatás nyújtható annak a közhasznú
társaságnak, amely
a)
a létesítő okirata szerint a közhasznú
szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 26. §-a c) pontjának
18. alpontjában meghatározott tevékenységet folytat, és
b)
a munkaügyi központtal való
együttműködés keretében munkaerő-kölcsönzés céljából a külön
jogszabályban meghatározott létszámú munkanélkülivel,
c)
a külön jogszabályban meghatározott
időtartamra munkaviszonyt létesít, és
d)
a munkanélküli részére a munkaügyi
központtal egyeztetett képzésről gondoskodik, amennyiben a c)
pont szerinti időtartam alatt foglalkoztatását nem tudja biztosítani.
Önfoglalkoztatás támogatása
17. §
Pályázati eljárás alapján támogatás
nyújtható
a)-b)
c)
annak a munkanélkülinek, aki
munkaviszonyon kívüli tevékenységgel gondoskodik önmaga
foglalkoztatásáról, ideértve azt is, aki vállalkozást indít, vagy
vállalkozáshoz csatlakozik, továbbá annak a személynek, aki e törvény
alapján munkanélküliek vállalkozóvá válását elősegítő támogatásban
részesül.
A munkaerőpiacról tartósan kiszoruló
rétegek foglalkoztatásához, valamint a korszerű munkahelyek teremtéséhez
adható támogatási formák - melyeket az a)-b) pont tartalmazott - 2000.
január 1-jétől megszűntek.
Tájékoztatásul jelezzük, hogy a
foglalkoztatás elősegítéséhez, a munkahelyteremtéshez a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium adhat támogatást. A
támogatás nyújtásának részletes feltételeit az aktív foglalkoztatási
célok támogatása fejezeti kezelésű előirányzat felhasználásának és
kezelésének részletes szabályairól szóló, a 8/2000. (III. 3.) GM
rendelettel módosított 21/1999. (IV. 28.) GM rendelet tartalmazza.
Az előirányzatból új munkahelyek
teremtéséhez, a meglévők megőrzéséhez, a foglalkoztatási
szerkezetátalakítás elősegítéséhez, valamint a munkaerő
szakmastruktúrájának korszerűsítéséhez fűződő foglalkoztatáspolitikai
célok elérésére az alábbi jogcímeken nyújthatók támogatások
- magas minőségű, korszerű termékek
gyártására, valamint szolgáltató tevékenység végzésére alkalmas
beruházással olyan új munkahelyek teremtésére, ahol tartós
foglalkoztatás biztosítható (munkahelyteremtés),
- új profilt, tevékenységet
eredményező beruházással, csoportos létszámcsökkentésben érintett
munkavállalók ugyanannál vagy más munkáltatónál történő
továbbfoglalkoztatásának biztosítására (munkahelymegőrzés),
- az fenti pontok szerint
megvalósított beruházás eredményeként létrehozott, illetve megőrzött
munkahelyeken foglalkoztatott vagy továbbfoglalkoztatott munkavállalók
képzésére, átképzésére és betanítására (képzés).
Az előirányzatból
foglalkoztatáspolitikai érdekből támogatás nyújtható foglalkoztatást
elősegítő programok, projektek működtetésére, valamint foglalkoztatási
célú kutatások, rendezvények, konferenciák, képzések és
tapasztalatszerzés finanszírozására (foglalkoztatás-fejlesztési
program). E támogatásban közhasznú szervezetek is részesíthetők.
A támogatás alanyai lehetnek belföldi
székhelyű gazdasági társaságok, egyesülések, közhasznú társaságok,
szövetkezetek, valamint az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V.
törvény szerinti egyéni vállalkozók. A támogatás nyújtásának részletes
feltételeit a 21/1999. (IV. 28.) GM rendelet tartalmazza.
A joghely c) pontjához
E támogatás a munkanélküli státusú,
vagy a munkanélküliek vállalkozóvá válását elősegítő támogatásban
részesülő (Flt. 15. §) munkanélkülinek, pályázat útján adható újfajta
támogatás, melyre vonatkozó részletes szabályokat a fentiekben
hivatkozott 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet 17/A-B. § rendezik.
A támogatási cél megvalósulása
érdekében a jogszabály kimondja, hogy csak az a munkanélküli részesülhet
e támogatásban, aki az Flt. 58. § (5) bek. d) pontjában meghatározott
munkanélküli, és e státusa a pályázat benyújtását megelőző három
hónapban folyamatosan fennállt. Ezzel azt a réteget kívánja a jogalkotó
kiszűrni, akik netán csak a támogatás érdekében váltak munkanélkülivé.
A támogatás célja, hogy a
munkanélküli önmaga foglalkoztatását, munkaviszonyon kívüli
tevékenységgel oldja meg. Így az támogatható, aki
- egyéni vállalkozást indít (vagy az
Flt. 15. § alapján folytat),
- társas vállalkozást indít, vagy
ahhoz csatlakozik (és a társaság tevékenységében személyesen
közreműködik),
- az Szja tv.-ben meghatározottak
szerinti mezőgazdasági őstermelőként, vagy ehhez kapcsolódó
szolgáltatási tevékenység keretében, továbbá
- szövetkezeti tagként létesített
vállalkozási jogviszonyt.
A támogatás elnyeréséhez saját
forrással, valamint anyagi biztosítékkal is kell rendelkeznie a
pályázónak. A saját forrás meglététől akkor tekinthet el a munkaügyi
központ, ha a pályázó már működő társasvállalkozáshoz kíván csatlakozni,
vagy az Flt. 15. § szerinti vállalkozó. A munkaügyi központ a fentieken
túlmenően további feltételeket is meghatározhat, melyeket a pályázati
felhívásban kell rögzítenie.
A támogatás mértéke
- 2003. január 1-jétől (a korábbi
egymillió forint helyett) 3 millió forintig terjedő, visszatérítendő
kamatmentes tőkejuttatás, valamint
- e tevékenységhez szükséges
szaktanácsadás költségei is megtéríthetők.
A támogatás visszafizetése legkésőbb
a támogatás folyósításának befejezését követő 13. hónap kezdetétől
számított legfeljebb 60 hónap alatt kell teljesíteni, a munkaügyi
központ által meghatározott egyenlő részletekben.
A támogatással kapcsolatos ügyintézés
a munkaügyi központ központi szervezeti egységeinek feladata.
Munkahelyteremtés és
munkahelymegőrzés támogatása
18. §
Támogatás nyújtható új munkahelyek
teremtéséhez, a meglévő munkahelyek megtartásához, a foglalkoztatási
szerkezetátalakítás elősegítéséhez, valamint a munkaerő
szakmastruktúrájának korszerűsítéséhez fűződő foglalkoztatáspolitikai
célok elérése érdekében.
E szakasz 2002. január 1-jén lép
hatályba. A munkahelyteremtés, a munkahely megőrzésének támogatására
azonban eddig is volt lehetőség, de az erre a célra felhasználható
keretösszeg éves nagyságrendjét jogszabály határozta meg. Az Flt. 39. §
(5) bekezdése alapján e célra a Munkaerőpiaci Alapon belül
célelőirányzatot kellett elkülöníteni, mely az éves költségvetési
törvényben nyert jóváhagyást. Az Flt. 39. § (5) bekezdésének, valamint
az Flt. 39/A. § (8) bekezdése adott rendelkezésének 2001. július 1-el
történő hatályon kívül helyezése révén megszűnt a célelőirányzat
elkülönítésére vonatkozó kötelezettség. Ezáltal a munkahelyteremtés és a
munkahelymegőrzés közvetlenül a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási
alaprészének központi keretéből lesz támogatható.
Az illetékes miniszter az 1/2002. (I.
25.) GM rendelettel módosította a foglalkoztatást elősegítő
támogatásokról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendeletet. A módosítás
tartalmazza a munkahelyteremtés és a munkahelymegőrzés támogatására
vonatkozó részletszabályokat, amelyek 2002. január 26-án léptek
hatályba.
Ennek alapján vissza nem térítendő
támogatás adható olyan új munkahelyek teremtéséhez, meglévő munkahelyek
bővítéséhez, új technológia bevezetéséhez szükséges tárgyi eszközök és
immateriális javak beszerzéséhez, amelyek a munkavállalók létszámának
növelésével tartós foglalkoztatást biztosítanak. A támogatás alanya
lehet jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, egyéni
vállalkozó, aki rendelkezik az előírt feltételekkel. A támogatásról az
illetékes miniszter dönt.
Munkahelymegőrzés támogatásához
vissza nem térítendő támogatás annak a munkaadónak nyújtható, aki
működésével összefüggő okból a munkavállaló munkaviszonyát rendes
felmondással kívánja megszüntetni. A támogatás feltétele például, hogy a
munkáltató ne álljon csőd-, felszámolási- vagy végelszámolási eljárás
alatt, az érintett munkavállalót, aki után a támogatást igényli legalább
hat hónapja foglalkoztassa, és vállalja, hogy a támogatás folyósítása
alatt, valamint azt követően legalább a támogatott foglalkoztatás
időtartamával megegyező ideig továbbfoglalkoztatja. Támogatásként az
érintett munkavállaló munkabére és járulékai együttes összegének
25-75%-a, illetve 50-90%-a adható azzal a megkötéssel, hogy a támogatás
havi mértéke munkavállalónként nem haladhatja meg a minimálbér 150%-át.
A támogatás maximum 1 évig folyósítható.
A foglalkoztatáshoz kapcsolódó
járulékok átvállalása
18/A. §
(1) Támogatásként a keresetet terhelő
egészség- és nyugdíjbiztosítási, valamint munkaadói járuléknak, továbbá
a munkaadót terhelő egészségügyi hozzájárulásnak megfelelő összeg
részben vagy egészben átvállalható legfeljebb egy évi időtartamra.
(2) Támogatás nyújtható annak a
munkaadónak, aki AM könyvvel rendelkező munkanélküli foglalkoztatását
vállalja.
A foglalkoztatáshoz kapcsolódó
járulékok átvállalása jelentős mértékben csökkenti a munkáltató
foglalkoztatással kapcsolatos költségeit. A munkáltatónak adható
támogatás nyújtásának részletes szabályait a 6/1996. (VII. 16.) MüM
rendelet tartalmazza. E támogatásban azok a munkáltatók részesülhetnek,
akik munkanélküli foglalkoztatását vállalják. Lényeges odafigyelni arra,
hogy a támogatás már megkezdett foglalkoztatáshoz nem adható, a kérelmet
tehát a foglalkoztatás megkezdése előtt kell benyújtani. A támogatás
legfeljebb 200 napra folyósítható. Ez az időtartam elegendő arra, hogy
ha a munkavállaló esetleg ezt követően ismét munkanélkülivé válik, akkor
sikerül megszereznie a munkanélküli járadék folyósításához szükséges
minimális jogszerző időt, az Flt. 25. § (1) bekezdésében előírt 200
napot, mely alapján 40 nap járadékfolyósításra válik jogosulttá.
Támogatás nyújtható továbbá olyan
munkáltatónak is, aki alkalmi munkavállalói könyvvel (AM könyvvel)
rendelkező munkanélkülit foglalkoztat az 1997. évi LXXIV. törvény
alapján. Az AM könyvvel történő foglalkoztatás előnye, hogy viszonylag
alacsony napi munkabérért foglalkoztatott (1200-4000 Ft/nap kifizetett
bér) munkavállalók esetében a munkáltatónak nem a szokásos módon kell
eleget tenni járulékbevallási, befizetési kötelezettségének, hanem
ezeket úgy teljesíti, hogy az AM könyvbe ún. közteherjegyet ragaszt be.
A fenti napi bértételekhez igazodó közteherjegy értéke: 500-1500 Ft/nap.
A 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet
18/C. §-a (amely 2002. szeptember 1-jétől hatályos) alapján a munkaadó
oly módon részesülhet az Flt. 18/A. § (2) bekezdése szerinti
támogatásban, azaz akkor jogosult az 1997. évi LXXIV. törvény melléklete
szerinti csökkentett mértékű közteherjegy lerovására, ha olyan AM
könyvvel rendelkező személyt alkalmaz, akit a munkaügyi központ
kirendeltsége munkanélküliként nyilvántart. A csökkentett mértékű
befizetendő közteherjegy értéke: 200-800 Ft/nap, tehát kb. fele az
egyébként fizetendő közteherjegynek. A munkanélküli státusz
nyilvántartásának megtörténtéről az AM könyvvel foglalkoztatni kívánt
munkavállalónak kell nyilatkoznia a munkaadó felé ahhoz, hogy a munkaadó
a csökkentett értékű közteherjegyet fizesse meg. A munkaadónak a naptári
évet követő január 15-éig kell a székhelye szerint illetékes
kirendeltségnek adatot szolgáltatnia munkanélküli AM könyvvel történő
foglalkoztatásáról.
Ha az ellenőrzés során megállapítást
nyer, hogy a munkaadó jogosulatlanul élt a csökkentett összegű
közteherjegy lerovásával azért, mert nem a kirendeltség által
nyilvántartott munkanélküli személy AM könyvvel történő
foglalkoztatásához vette igénybe a kedvezményt, akkor köteles a
csökkentett mértékű, illetve az általános mértékű közteherjegy
különbözetének visszafizetésére. Nem kötelezhető visszafizetésre az a
munkaadó, aki a foglalkoztatás megkezdése előtt alapos okkal
feltételezte, hogy az alkalmazni kívánt személyt a munkaügyi központ
munkanélküliként nyilvántartja, és ezt az előírt nyilvántartásban
rögzített adatokkal igazolja.
Korábban a (2) bekezdés alapján csak
a magánszemély munkáltató részesülhetett e támogatásban. A 2001. július
1-től hatályos módosítást az indokolta, hogy AM könyvvel már nemcsak
magánszemély munkáltató foglalkoztathat munkavállalókat, hanem a Munka
tv. 73. §-ában, a Ktv. 1. §-ában, a Kjt. 1. §-ának (1) bekezdésében
meghatározott munkáltatók, így e módosításhoz igazodva pontosításra
került a támogatásban részesíthető munkáltatók köre. A támogatásnak már
nem feltétele, hogy jövedelempótló támogatásban részesülő, vagy
részesült munkanélküli AM könyvvel történő foglalkoztatása után
igényeljék, mivel e szociális ellátási forma már megszűnt. A támogatás
az AM könyvvel foglalkoztatott munkanélküli után igényelhető.
A megváltozott munkaképességű
személyek foglalkoztatásának támogatása
19. §
(1) A Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs
alaprészéből támogatás nyújtható megváltozott munkaképességű személyek
foglalkoztatását elősegítő beruházáshoz, valamint külön rendeletben
meghatározott, beruházásnak nem minősülő bővítéshez, egyéb fejlesztési
célú kifizetéshez.
(2) A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter a megváltozott munkaképességű személyek foglalkozási
rehabilitációjának elősegítése érdekében foglalkoztatásuk támogatására e
törvényben foglaltaknál kedvezőbb szabályokat állapíthat meg, továbbá
meghatározhatja a támogatások és szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos
eljárást.
A különböző alapok összevonása révén
jött létre az egységes Munkaerőpiaci Alap, melyen belül létezik a
rehabilitációs alaprész. Ezen alaprészből kizárólag a megváltozott
munkaképességű személyek foglalkoztatásának elősegítéséhez adható
támogatás, olyan munkahelyek létrehozásához, felújításához, tárgyi
eszközök bővítéséhez, amelyek
- normál üzemi körülmények között
létesít rehabilitációs foglalkoztatáshoz munkahelyet, vagy a már meglévő
ilyen munkahelyek korszerűsítését, fejlesztését, bővítését, szinten
tartását célozza, vagy
- védett munkahely létesítésére,
célszervezet, szociális foglalkoztató létrehozására, fejlesztésére,
bővítésére és szinten tartására irányul, vagy
- megváltozott munkaképességű
személyek foglalkoztatását elősegítő eszközök beszerzését, fejlesztését,
korszerűsítését biztosítja.
A támogatás alanya lehet
magánszemély, jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező
szervezet, aki kötelezettséget vállal arra, hogy a beruházáshoz,
fejlesztéshez, tárgyi eszközbeszerzéshez saját erővel is hozzájárul és a
megváltozott munkaképességű személy munkaviszonyban történő
foglalkoztatását saját maga valósítja meg. A támogatás feltétele tehát
megváltozott munkaképességű személyek meghatározott ideig történő
foglalkoztatása. Munkaviszonnyal esik egy tekintet alá az Flt. 58. § (5)
bekezdésének a) pontjában meghatározott valamennyi jogviszony.
A támogatás részletes feltételeit
meghatározó 6/1996. (VII. 16.) MüM rendeletnek az 1999. október 3-tól
hatályos módosítása - a támogatás jogszerű, valós felhasználása
érdekében - kimondja, hogy a foglalkoztatási kötelezettség időtartamába
nem számítanak be azok az időtartamok, amelyet a munkavállaló nem a
támogatásban részesülő foglalkoztatónál tölt el munkaviszonyban, hanem
pl. kirendelés alapján valójában más munkáltatónál dolgozik.
Az Flt. 58. § (5) bekezdésének m)
pontjához képest a 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet pontosítja ki
tekinthető megváltozott munkaképességűnek, és ezáltal kinek a
foglalkoztatásához igényelhetőek a fenti támogatási formák.
A rendelet alapján (e támogatás
vonatkozásában) az tekinthető megváltozott munkaképességű személynek,
akinél a munkaképesség csökkenésének mértéke - az orvos szakértői
intézet igazolása szerint - legalább a negyven százalékot eléri, vagy
aki ilyen igazolással nem rendelkezik, de a foglalkozás-egészségügyi
szakorvos véleménye alapján megállapítható, hogy munkavállalási és
munkahely megtartási esélyei testi vagy szellemi károsodása miatta
csökkentek.
A támogatás formái
- vissza nem térítendő, vagy
- visszatérítendő.
A támogatás egyéb feltételeit a
6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet 19-21. § rögzítik.
A 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet
1999. október 3-tól hatályos módosítása új támogatásra nyújt
lehetőséget. Eszerint a támogatás révén létrejött rehabilitációs
munkahelyen történő munkavégzés megkezdésekor a megváltozott
munkaképességű munkavállalók 3-6 havi munkabérének megfelelő összegű
támogatás adható, ún. munkabér támogatás. Gyakran előfordult ugyanis,
hogy a beruházás elkészült, de a vállalt létszám foglalkoztatása azért
nem indult el, mert a munkavégzés megkezdésekor a munkáltató nem tudta
volna az első néhány havi bért kifizetni. Ezen segít a jelenlegi
módosítás.
Bértámogatásban az a munkaadó
részesülhet, aki az új támogatásra irányuló kérelem benyújtását megelőző
két évben rehabilitációs munkahely létesítéséhez támogatásban részesült,
a támogatással összefüggésben vállalt kötelezettségének eleget tett, és
a korábban vállalthoz képest csekély mértékű többletlétszám
foglalkoztatását vállalja. (Ha a megváltozott munkaképességű
munkavállalóinak létszáma a 10 főt nem haladja meg 2 fővel, egyéb
esetben legalább 20%-kal kell növelni a rehabilitációs foglalkoztatotti
létszámot.)
E támogatás visszatérítendő formában
adható, mely összeget a támogatás folyósítását követő egy éven belül
kell visszafizetni.
A támogatásról annak a munkaügyi
központnak a központi szervezeti egysége dönt, amely a rehabilitációs
munkahely létrehozása érdekében adott támogatásról szóló megállapodást
kötötte.
A munkanélküliek között jelentős
azoknak a száma, akiket megváltozott munkaképességük miatt nehéz ismét
munkába helyezni, bár egészségromlásuk nem olyan mértékű, hogy
rehabilitációjuk reménytelen volna. Elhelyezkedésük elősegítése
érekében, a kedvezőbb támogatási konstrukciók bevezetése ösztönzőleg
hathat a munkáltatók foglalkoztatási szándékára, melyet a 11/1998. (IV.
29.) MüM rendelet tartalmaz.
Fiatal munkanélküliek
foglalkoztatásának támogatása
19/A. §
A pályakezdő munkanélküliek
elhelyezkedésének elősegítéséről, képzettségük, szakmai felkészültségük
javítását, munkatapasztalat szerzését lehetővé tevő támogatás
nyújtásával kell gondoskodni. Ennek részletes szabályait kormányrendelet
állapítja meg, amely a foglalkoztatás támogatására e törvény
szabályainál kedvezőbb szabályokat állapíthat meg.
A pályakezdő munkanélküliek
elhelyezkedésének elősegítéséről a 68/1996. (V. 15.) Korm. rendelet
szól, melyet a 39/1997. (III. 5.) Korm. rendelet módosított.
A pályakezdők korábbi segélyezését
szabályozó Flt. 32-35. §-ai 1996. július 1-jétől hatályukat vesztették,
helyette a kormányrendelet szerinti, munkába helyezésüket, képzésüket
elősegítő támogatások léptek életbe.
Az Flt. 58. § (5) bekezdésének k)
pontja konkrétan meghatározza, ki tekinthető pályakezdő munkanélkülinek.
A munkaügyi központok kirendeltségei
a pályakezdők egyéni adottságainak megfelelő, azt teljes mértékben
figyelembe vevő szolgáltatásokat nyújtanak. Ennek keretében a pályakezdő
- adatait rögzítik,
- részére tájékoztatást nyújtanak,
- közreműködésével együttműködési
tervet készítenek.
A munkaügyi központ a pályakezdők
részére, szolgáltatásai keretében munkaközvetítést, álláskeresési
felkészítésen való részvételt biztosít, lehetővé teszi pályaválasztási,
pályamódosítási programban való bevonásukat.
A pályakezdő munkanélküli a munkaügyi
központtal köteles együttműködni, mely azt jelenti, hogy
- az együttműködési tervben
foglaltakat betartja,
- a munkaügyi központtal rendszeresen
kapcsolatot tart,
- a felajánlott képzési lehetőségeket
mérlegeli,
- megfelelő munkahely felkutatásában
maga is aktívan részt vesz,
- a saját maga által talált, vagy a
munkaügy központ által felajánlott megfelelő munkahelyet elfogadja.
A pályakezdő részére az alábbi
támogatási formák ajánlhatók fel
- munkatapasztalat szerzés támogatása
(melynek során a munkaadó számára megtéríthető a pályakezdő részére
kifizetett munkabér 50-100%-a)
- foglalkoztatást elősegítő képzés
- foglalkoztatási támogatás (mely a
munkaadónak adható támogatás, ha a nála legalább egy tanéven keresztül
gyakorlati képzésben részesült pályakezdő foglalkoztatását,
szakképzettségének megfelelő munkakörben vállalja, legalább napi hat
órás időtartamban. A támogatás mértéke az adott munkáltatóra érvényes
kötelező legkisebb havi munkabér fele.)
A fenti támogatásokhoz kötődő
részletes szabályokat a 68/1996. (V. 15.) Korm. rendelet 7-9. § rögzíti.
A pályakezdők támogatásának
ügyintézésére a munkaügyi központok kirendeltségei jogosultak.
Munkaerő-piaci programok támogatása
19/B. §
(1) A Munkaerőpiaci Alap előre
meghatározott, összetett célok érdekében biztosíthatja olyan programok
megvalósításának pénzügyi fedezetét, amelyek térségi foglalkoztatási
célok megvalósítására, munkaerő-piaci folyamatok befolyásolására,
valamint a munkaerő-piacon hátrányos helyzetben lévő rétegek
foglalkoztatásának elősegítésére irányulnak.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott
programok keretében a munkaerő-piaci szolgáltatások és foglalkoztatást
elősegítő támogatások egyidejűleg és egymásra épülve is nyújthatók. A
programokon aktívan részt vevő munkanélküli számára a különböző
jogcímeken megállapítható támogatás, támogatások helyett egységes
támogatás állapítható meg. Ha a program által elérni kívánt cél
megvalósítása érdekében indokolt, a foglalkoztatást elősegítő
támogatásokra vonatkozó szabályoktól - a 20. § (2) bekezdése szerinti
jogszabályban meghatározott feltételekkel és módon - a támogatást nyújtó
szerv eltekinthet.
(3) Felhatalmazást kap a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter, hogy rendeletben
határozza meg a (2) bekezdésben foglalt egységes támogatás
megállapításának feltételeit.
A munkaerő-piaci programok
támogatásának részletes feltételeit a 4/2000. (IV. 12.) SzCsM
rendelettel módosított 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet 26/A-26/G. §-ai
tartalmazzák.
Egyes általánostól eltérő
foglalkoztatási formák támogatása
19/C. §
Támogatás nyújtható a részmunkaidős,
valamint olyan foglalkoztatáshoz, amelynek során a munkavégzés a
foglalkoztató székhelyéhez, telephelyéhez nem tartozó helyen,
számítástechnikai eszköz felhasználásával történik.
A foglalkoztatást elősegítő
támogatások közös szabályai
20. §
(1) A 13/A. § (3) bekezdésében, a
14-18/A. §-ban, a 19/A. §-ban, valamint a 22. §-ban meghatározott
támogatás a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészéből, a
19/B-19/C. §-okban meghatározott támogatások a Munkaerőpiaci Alap
foglalkoztatási és rehabilitációs alaprészéből nyújthatók.
(2) A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter - a MAT véleményének meghallgatásával - rendeletben
határozza meg a 14-19. §-ban, valamint a 19/B-19/C. §-ban meghatározott
támogatások további feltételeit, odaítélésének, megszüntetésének és
visszakövetelésének részletes szabályait. A miniszter a 45. életévüket
betöltött, valamint a roma származású személyek munkaerőpiaci
helyzetének javítása, foglalkoztatásának elősegítése érdekében e
törvényben foglaltaknál kedvezőbb szabályokat állapíthat meg. A
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter a rendeletnek a 14. §-ban
meghatározott támogatásra vonatkozó szabályát az oktatási miniszter
véleményének figyelembevételével állapítja meg.
(3)
(4) Ha a foglalkoztatást elősegítő
támogatás mértékének meghatározása - jogszabály alapján - a
foglalkoztatott munkabérének alapulvételével történik, a támogatást -
annak teljes időtartama alatt - a megállapításkor figyelembe vett
munkabér alapulvételével kell folyósítani. Ha a támogatás folyósítása
alatt emelkedik a kötelező legkisebb munkabér, akkor az azt követő
időszakra a munkaügyi központ - a munkaadó kérelmére - a támogatás
összegét a kötelező legkisebb munkabér emelkedésének arányában
megnövelheti, de a támogatás százalékos mértéke nem emelkedhet.
Az Flt. 20. § (1) bekezdésének 2003.
január 1-től hatályos módosítása konkrétan meghatározza, hogy mely
foglalkoztatást elősegítő támogatások finanszírozhatók a Munkaerőpiaci
Alap foglalkoztatási alaprészéből, továbbá kimondja, hogy a
munkaerőpiaci programok, valamint az egyes általánostól eltérő
foglalkoztatási formák támogatására a foglalkoztatási és a
rehabilitációs alaprészből kerülhet sor.
Az Flt. a foglalkoztatást elősegítő
támogatásokra vonatkozó ún. keretszabályokat határozza meg, a
végrehajtást segítő részletszabályokat kormányrendelet, illetve
miniszteri rendeletek tartalmazzák. A rendeletalkotásra vonatkozó
felhatalmazást az Flt. III. fejezete több helyen is rögzíti.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a
Magyar Köztársaság minisztériumainak felsorolásáról szóló 2002. évi XI.
törvény alapján (hatályos: 2002. május 27-től) létrejött a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium, illetve az
Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium, továbbá módosult az
Oktatási, valamint a Gazdasági Minisztérium feladatköre, ezért a
foglalkoztatást elősegítő támogatásokra vonatkozó rendeletalkotási
jogkörök is megváltoztak.
A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter rendeletalkotási jogköre az Flt. 20. § (2)
bekezdésében felsorolt támogatásra terjed ki, melyek a következők: a
képzés, az intenzív álláskeresés támogatása, a vállalkozóvá válás, a
bértámogatás, a közhasznú munkavégzés, az önfoglalkoztatás,
munkahelyteremtés és munkahely megőrzés, a foglalkoztatáshoz kapcsolódó
járulékok átvállalása, megváltozott munkaképességű személyek
foglalkoztatásának támogatása, a munkaerőpiaci programok támogatása,
egyes általánostól eltérő foglalkoztatási formák támogatása, továbbá
felhatalmazást kapott a miniszter, hogy un. hátrányos helyzetben lévő
rétegek számára (45. életévüket betöltöttek, roma származásúak) az
Flt.-ben foglaltakhoz képest kedvezőbb szabályokat állapítson meg.
A képzések támogatására vonatkozó
szabályok a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter az oktatási
miniszter véleményének figyelembe vételével állapítja meg.
A fiatal (pályakezdő) munkanélküliek
foglalkoztatásának támogatását kormányrendelet szabályozza.
A foglalkoztatást elősegítő
támogatásokra vonatkozó legfontosabb végrehajtási jogszabályok a
következők:
- a 68/1996. (V. 15.) Korm. rendelet,
mely a pályakezdő munkanélküliek elhelyezkedésének elősegítését
szabályozza,
- a 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet,
mely a foglalkoztatást elősegítő támogatásokra vonatkozó
részletszabályokat tartalmazza,
- a 11/1998. (VI. 29.) MüM rendelet,
mely a munkaügyi központok foglalkozási rehabilitációs eljárásáról,
valamint a megváltozott munkaképességű munkanélküliek foglalkoztatását
elősegítő egyes támogatásokról szól,
- a 30/2000. (IX. 15.) GM rendelet,
mely a munkaerőpiaci szolgáltatásokról, valamint az azokhoz kapcsolódóan
nyújtható támogatásokat részletezi.
21. §
(1) Ha a 16-18. §-ban, valamint a 18/A.
§ (1) bekezdésében, továbbá a 19/B-19/C. §-ban meghatározott támogatások
pénzügyi fedezetéül a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészének
a)
központi kerete szolgál, a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium, a Foglalkoztatási
Hivatal vagy a megyei (fővárosi) munkaügyi központ,
b)
a megyei (fővárosi) munkaügyi központok
által felhasználható pénzügyi kerete szolgál, a megyei (fővárosi)
munkaügyi központ vagy annak kirendeltsége
köt megállapodást a támogatás
felhasználására vonatkozóan.
(2) Ha a 19. § (2) bekezdésében,
valamint 19/B-19/C. §-ban meghatározott támogatások pénzügyi fedezetéül
a Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs alaprészének
a)
központi kerete szolgál, a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium, a Foglalkoztatási
Hivatal vagy a megyei (fővárosi) munkaügyi központ vagy annak
kirendeltsége,
b)
a megyei (fővárosi) munkaügyi központok
által felhasználható pénzügyi kerete szolgál, a megyei (fővárosi)
munkaügyi központ vagy annak kirendeltsége
köt megállapodást a támogatás
nyújtásának részletes feltételeiről.
(3) A megállapodás tartalmazza a
támogatás mértékét, időtartamát, feltételeit és a megállapodás
megszegésének következményeit.
(4) Ha a Munkaerőpiaci Alapból nyújtott
támogatás jogszabály alapján visszakövetelhető, a támogatást a
visszakövetelés időpontjában hatályos, a kötelezettségszegés
időpontjától a visszakövetelésről rendelkező határozat meghozatalának
napjáig számolt jegybanki alapkamattal növelt összegben kell
visszafizetni. Amennyiben a kötelezett visszafizetési kötelezettségének
a visszakövetelésről rendelkező határozatban megjelölt határidőig nem
tesz eleget, e határidő elmulasztásának napjától, a befizetés napjáig a
Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény
301. §-ának (2) bekezdése szerinti, a visszakövetelésről rendelkező
határozat meghozatalának napján hatályos szabályoknak megfelelően
kiszámított késedelmi kamat terheli. A támogatást nyújtó szerv vezetője
- erre irányuló kérelem esetén - különös méltánylást érdemlő esetben
eltekinthet a kamatok felszámításától, illetve dönthet a már
felszámított kamatok részben vagy egészben történő elengedéséről,
továbbá - a munkanélküli részére nyújtott támogatás esetén - a
visszakövetelt támogatás visszafizetésének részben vagy egészben történő
elengedéséről.
(5)
(6) Aki foglalkoztatást elősegítő
támogatásban részesül, köteles a támogatást megállapító szervnek
haladéktalanul bejelenteni, ha a támogatást megalapozó körülményeiben
változás következik be.
A foglalkoztatást elősegítő
támogatásokra irányuló kérelem elbírálására az arra hatáskörrel és
illetékességgel rendelkező szerv mérlegelési jogkörben hozza meg
döntését, mely lehet támogató, vagy részben támogató, vagy elutasítást
tartalmazó államigazgatási határozat. A mérlegelési jogkörben hozott
határozatok ellen az Flt. 56. § (3) bekezdése alapján csak kivételes
esetben van helye jogorvoslatnak, akkor ha a kérelem elutasítására a
jogszabályban meghatározott feltételek hiánya miatt került sor, vagy a
határozatot hozó szerv a mérlegelési jogkör gyakorlására irányadó
jogszabályban meghatározott szabályokat megsértette.
A támogatást odaítélő határozat
mellett a jelen szakasz (1) és (2) bekezdésében felsorolt támogatások
esetén megállapodást is kell kötni a támogatottal, mely a támogatás
folyósításának egyik feltételének is tekinthető. A megállapodásban kell
rögzíteni a támogatás jogszerű felhasználására vonatkozó
részletszabályokat, a támogató és a támogatott jogait és
kötelezettségeit. A (3) bekezdés előírja, hogy a megállapodásban meg
kell határozni a támogatás mértékét, időtartamát, feltételeit és a
megállapodás megszegésének következményeit. Természetesen ezeken az un.
kötelező tartalmi elemeken túl egyéb kérdést is rendezni lehet a
megállapodásban, pl. a támogatás folyósításának ütemezését, a
szerződésszegés eseteit,a visszakövetelés feltételeit, visszatérítendő
támogatás esetén annak ütemezését. A megállapodás tartalmi elemeire
vonatkozóan az Flt. mellett a végrehajtási rendeletek is tartalmaznak
előírásokat.
A támogatás forrása határozza meg,
hogy a megállapodás megkötésére mely államigazgatási szerv jogosult,
melyet a (2) bekezdés részletez.
A támogatási cél megvalósulását, a
támogatás jogszerű felhasználását, a határozatban és a megállapodásban
foglalt kötelezettséget teljesítését a munkaügyi központ, illetve a
kirendeltségek munkatársai, ellenőrei vizsgálják. Az ellenőrzés
munkájának elősegítése érdekében a megállapodásban elő lehet írni, hogy
a támogatott milyen rendszerességgel köteles tájékoztatást adni a
támogatás felhasználásáról, illetve hogy milyen iratokat, dokumentumokat
kell becsatolnia, stb. Emellett a (6) bekezdés alapján a támogatott
köteles bejelenteni minden olyan változást az eljáró szervnek, amely a
támogatás szempontjából lényeges. Ilyen körülmény lehet például, ha a
támogatott vállalkozását megszüntette, vagy a bértámogatással
foglalkoztatott munkavállaló munkaviszony megszüntetésre került.
Ha a támogatott az államigazgatási
határozatban, vagy a megállapodásban foglaltakat megszegi, akkor mód van
a támogatás részben, illetve egészben történő visszakövetelésére. A
támogatás visszakövetelhetőségére, valamint a visszakövetelésre alapot
adó kötelezettségszegések körét általában a végrehajtási rendeletek
tartalmazzák.
Az elmúlt években folyamatosan
változott az Flt. 21. § (4) bekezdése, a visszakövetelt összeg után
számítandó kamat, továbbá a támogatás elengedésének lehetősége
tekintetében.
A támogatást a visszakövetelésről
rendelkező határozat meghozatalának napjáig számított jegybanki
alapkamattal növelt összegben kell visszafizetni. 2001. július 1-jétől
hatályos szabály, hogy ha a kötelezett az előírt határidőig nem tesz
eleget befizetési kötelezettségének, akkor a mulasztás napjától a
befizetés teljesítésének napjáig a Ptk. szerinti késedelmi kamatot is
meg kell fizetnie. A késedelmi kamat összegének meghatározásához a
visszakövetelésről rendelkező határozat napján érvényes kamat mértéket
kell figyelembe venni.
A támogatott körülményeiben
bekövetkezhetnek olyan kedvezőtlen változások amelyek miatt nem tudja
teljesíteni a vállalt kötelezettségét és életkörülményeit a támogatás
kamatokkal történő visszafizetése tovább nehezítené. Ezért különös
méltánylást érdemlő esetben a törvény lehetőséget biztosít a támogatást
nyújtó szerv vezetőjének arra, hogy kérelemre nemcsak a kamatok
elengedéséről dönthet, hanem 2003. január 1-jétől a kamatok
felszámításától is eltekinthet, illetve a már felszámított kamatot
részben, vagy egészben elengedheti. Amennyiben a foglalkoztatást
elősegítő támogatást a munkanélküli kapta és nem munkaadó (pl.
vállalkozóvá válás, önfoglalkoztatás esetén), akkor nemcsak a
kamatoktól, hanem a támogatás összegének visszakövetelésétől is el lehet
tekinteni.
BH1997. 208.
A munkahely-teremtő program
megvalósítására kötött szerződés megszegése esetén a támogatás
visszafizetése. A Polgári Törvénykönyv szabályainak alkalmazása
közszerződésre [1991. évi IV. tv. 21. §, Ptk. 318. § (2) bek.].
|