I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. §
A foglalkoztatás elősegítése a
munkanélküliség megelőzése és hátrányos következményeinek enyhítése
érdekében a Kormány, a helyi önkormányzatok, továbbá a munkaadók és a
munkavállalásra jogosultak, valamint az utóbbiak érdekképviseleti
szervezetei együttműködnek.
A foglalkoztatás elősegítésével és a
munkanélküliség kezelésével kapcsolatos állami feladatokat országosan
kiépített szervezet látja el. A központi irányító szervezet, a fővárosi,
megyei munkaügyi központok, valamint kirendeltségeik munkáját és
hatáskörét nagymértékben befolyásolta a foglalkoztatási helyzet
alakulása, a munkanélküliség nagyságrendje és összetétele, a támogatási
célok változása, egyes hátrányos helyzetben lévő munkavállalói rétegek
kiemelt támogatásának igénye és e szakmai szempontok mellett a
közigazgatás korszerűsítésével kapcsolatos kormányzati elképzelések.
Ennek keretében 1997. január 1-jétől
az addig középirányítói feladatokat ellátó Országos Munkaügyi Központ
átalakult Országos Munkaügyi Módszertani Központtá, majd 2000. január
1-jétől Országos Munkaügyi Kutató- és Módszertani Központtá.
Jogosítványai részben megmaradtak, részben a Munkaügyi Minisztériumba,
illetve a munkaügyi központok jogkörébe kerültek át. Ezzel párhuzamosan
a területi munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőségek önállósága
megszűnt és tevékenységüket a munkaügyi központ keretén belül látták el,
ahonnan 2000. január 1-jétől kiváltak és visszanyerték korábbi önálló
státusukat.
A munkaerőpiaci szervezet felépítése
2001. július 1-jétől ismét megváltozott. Munkaerőpiaci szervezeten az új
terminológia szerint az Állami Foglalkoztatási Szolgálatot kell érteni,
melynek része az újonnan létrehozott középirányító szerv a
Foglalkoztatási Hivatal (Flt. 48. §), valamint a fővárosi és a megyei
munkaügyi központok (Flt. 49. §).
Az új központi hivatal látja el
többek között a Munkaerő-piaci Alap működtetésének egyes feladatait, a
munkaügyi központok tevékenységének közvetlen irányítását, a
munkanélküli-ellátások, a foglalkoztatást elősegítő támogatások, továbbá
a munkaerő-piaci szolgáltatások nyújtásával kapcsolatos módszertani
feladatokat, másodfokú hatósági jogkört gyakorol, és működteti,
fejleszti az egységes foglalkoztatási, nyilvántartási és az informatikai
rendszereket.
A régióként létrehozott
munkaerő-fejlesztő és -képző központok elsősorban a foglalkoztatást
elősegítő képzések, valamint a központi képzési programok
megvalósításában töltenek be jelentős szerepet.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálatot
alkotó mindhárom szervezet egyaránt központi költségvetési szerv.
2. §
(1) A foglalkoztatás elősegítése és a
munkanélküliek ellátása során az egyenlő bánásmód követelményét meg kell
tartani. E rendelkezés nem zárja ki azt, hogy a munkaerőpiacon hátrányos
helyzetben levőket többletjogosultságok illessék meg.
(2) A 7. § (2) bekezdésében
meghatározott személyeket az e törvény és végrehajtási szabályai által
tartalmazott jogokat és kötelezettségeket illetően a magyar
állampolgárral azonos jogok és kötelezettségek illetik meg és terhelik.
Törvény, valamint kormányrendelet e szabálytól - a Magyar Köztársaságnak
és vele az Európai Unióhoz, azonos időpontban csatlakozó más államoknak
a csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződés tartalmának megfelelően -
az Európai Gazdasági Térség (a továbbiakban: EGT) állampolgára és
hozzátartozója tekintetében eltérő szabályokat állapíthat meg.
3. §
(1) A törvényben meghatározott célok
megvalósulását országosan kiépített munkaerőpiaci szolgáltatást nyújtó
állami szervezet (a továbbiakban: Állami Foglalkoztatási Szolgálat)
segíti elő.
(2) Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat
feladatát a központi és helyi szervei útján látja el.
(3) Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat
irányításában a munkaadók, a munkavállalók, valamint - a helyi szervek
tekintetében - a helyi önkormányzatok is közreműködnek.
(4) Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat
tevékenységét humánszolgáltatásként, a munkanélküliség lélektani és
társadalmi összefüggéseinek figyelembevételével végzi.
(5) Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat
a tevékenysége során - az Európai Unió és a Magyar Köztársaság
jogszabályaiban foglaltaknak megfelelően - együttműködik az EGT
tagállamainak foglalkoztatási szolgálataival, valamint az Európai
Koordinációs Hivatallal.
4. §
(1) Minden munkavállalásra jogosultnak
és munkaadónak joga van az Állami Foglalkoztatási Szolgálat e törvény
13/A. §-a (2) bekezdésének a) és c) pontjában
meghatározott szolgáltatásának ingyenes igénybevételéhez.
(2) A munkaerőpiaci szerv a hozzáforduló
munkavállalót, valamint munkaadót jogairól és kötelezettségeiről
tájékoztatja, igényének érvényesítéséhez segítséget nyújt.
A munkaerőpiaci szervezet állami
feladatként látja el munkaerőpiaci szolgáltató tevékenységét, mely
tevékenységek köre korábban nem volt pontosan behatárolva. Az Flt. 2000.
február 1-jétől hatályos módosítása meghatározza, hogy ingyenesen ad
tájékoztatást a munkaerőpiaci és foglalkozási információkról, valamint a
munkaközvetítéssel kapcsolatban. Ezen adatokról, mint pl. munkanélküliek
száma, nyilvántartott üres álláshelyek, munkanélküli ellátásban,
támogatásban résztvevők száma stb. helyi szinten a munkaügyi központok,
országos szinten a Foglalkoztatási Hivatal ad tájékoztatást.
5. §
(1) A foglalkoztatási feszültségek
megszüntetésére, kezelésére és feloldására, valamint a munkanélküliség
megelőzésére, csökkentésére és hátrányos következményeinek enyhítésére
elsősorban a III. fejezetben meghatározott munkaerő-piaci
szolgáltatásokat, valamint foglalkoztatást elősegítő támogatásokat kell
alkalmazni.
(2) A foglalkoztatási lehetőségek
bővítését, a munkanélküliség megelőzését, valamint időtartamának
csökkentését a foglalkoztatáspolitika körébe nem tartozó eszközök
alkalmazásával (pl. adókedvezmények biztosításával, továbbá
területfejlesztési és a munkahelyteremtést támogató, elkülönített
pénzalapok felhasználásával, az oktatási rendszer és a
foglalkoztatáspolitika összehangolásával) is elő kell segíteni.
A munkanélküliek létszámának
csökkentése érdekében elsősorban képzésük, munkába helyezésük a cél,
ezért a törvény az általános rendelkezések között hangsúlyozottan is
kiemeli, hogy számukra a III. fejezetben meghatározott foglalkoztatást
elősegítő támogatásokat, az ún. aktív eszközöket kell alkalmazni, s ha
munkába állításuk nem lehetséges, akkor kerülhet sor munkanélküli
ellátás megállapítására.
A munkaerőpiaci szervezet a
munkanélküliség csökkentését segítő korábbi támogatások mellett 2000.
február 1-jétől fokozott hangsúlyt helyez a munkaerőpiaci
szolgáltatásokra, így az általános célok deklarálása mellett az Flt.
13/A. §-ában nevesíti a szolgáltatások körét, illetve külön miniszteri
rendeletben kívánja szabályozni ezek szakmai követelményét és a
támogatás feltételeit.
Az e törvényben meghatározott
támogatásokon túlmenően, elősegítendő célként került megfogalmazásra,
hogy a munkanélküliek alkalmazását, valamint szakképzését más
eszközökkel is ösztönözni kell.
Így például egyes adókedvezményekkel
támogatja a munkaadókat a társasági adóról és az osztalékadóról szóló
1996. évi LXXXI. törvény, miszerint a hatálya alá tartozó munkaadó az
adózás előtti eredményét csökkentheti
1996. évi LXXXI. törvény 7. § (1)
bekezdés i) pontja alapján
- az iskolai rendszerű szakképzésben
közreműködő adózónál (munkaadónál) tanulónként minden megkezdett hónap
után havi 6000 forinttal, ha az adózó a szakképző iskolai tanuló
gyakorlati képzését jogszabályban meghatározott tanulószerződés alapján,
illetve az iskolával kötött megállapodás alapján végzi,
1996. évi LXXXI. törvény 7. § (1)
bekezdés j) pontja alapján
- a sikeres szakmai vizsgát tett az
i) pontban említett - szakképző iskolai tanuló után, folyamatos
továbbfoglalkoztatása esetén, valamint
- a korábban munkanélküli személy
után a foglalkoztatás ideje alatt, de legfeljebb 12 hónapon át
befizetett társadalombiztosítási járulékkal, valamint
- a járulék költségkénti elszámolásán
túl, az adózó akkor járhat el e rendelkezés szerint, ha a korábban
munkanélküli magánszemély alkalmazása óta, illetve az azt megelőző hat
hónapon belül azonos munkakörben foglalkoztatott más munkavállaló
munkaviszonyát rendes felmondással nem szüntette meg, és a korábban
munkanélküli személy az alkalmazását megelőző hat hónapon belül nála nem
állt munkaviszonyban (az utóbbi feltételek az adókedvezmény
igénybevétele kijátszásának kíván gátat szabni).
Hasonló kedvezményeket tartalmaz a
személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 21. § és 1995.
évi CXVII. törvény 49/B. § az őstermelő és egyéni vállalkozó, mint
munkáltató esetében.
Az 1996. évi XXI. törvény rendelkezik
a területfejlesztésről, a 2003. évi LXXXVI. törvény pedig a szakképzési
hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról, melyek
szintén lehetőséget teremtenek különböző támogatások igénybevételéhez.
6. §
(1) A megyei (fővárosi) munkaügyi
központon kívül munkaközvetítést (a továbbiakban: magán-munkaközvetítés)
belföldi székhellyel rendelkező jogi személy, jogi személyiséggel nem
rendelkező gazdasági társaság, valamint egyéni vállalkozó folytathat,
feltéve, ha a jogszabályban előírt feltételekkel rendelkezik, és az
illetékes megyei (fővárosi) munkaügyi központ nyilvántartásba vette.
(2) Külföldi munkavállalásra vonatkozó
munkaközvetítő tevékenység csak a fogadó ország jogszabályainak
megfelelő munkavállalásra irányulhat.
(3) Az, aki magán munkaközvetítő
tevékenységet folytat, a munkát kereső személytől - kivéve, ha a (4)
bekezdésben meghatározott jogszabály eltérően nem rendelkezik - díjat,
költséget nem igényelhet.
(4) A magán munkaközvetítő tevékenység
folytatásának, a magán munkaközvetítők nyilvántartásba vételének
feltételeit és részletes szabályait a Kormány rendeletben határozza meg.
Ennek során
a)
egyes munkavállalói csoportok vagy a
magán munkaközvetítő által nyújtott egyes szolgáltatások tekintetében a
(3) bekezdésben foglaltaktól eltérően rendelkezhet, továbbá
b)
vagyoni biztosíték meglétét írhatja elő,
ha a magán munkaközvetítés külföldre irányul, vagy a magán
munkaközvetítő a munkát keresővel szemben díjat számol fel.
(5) A magán munkaközvetítő tevékenység
hatósági ellenőrzését ellátó szerv, valamint a munkaadók és a
munkavállalók érdek-képviseleti szervei az ellenőrzés céljainak
meghatározásában és tapasztalatainak értékelésében együttműködnek.
Magyarországon munkaközvetítéssel,
különböző szervezeti keretek között, eltérő színvonalú szolgáltatások
nyújtása mellett egyre többen foglalkoznak. A gyakorlati megoldások
sokszínűsége ellenére is általában két intézményrendszert
különböztethetünk meg, az ún. állami (a munkaügyi központok
kirendeltségei által végzett közvetítést) és a magán-munkaközvetítést.
A magán-munkaközvetítők
szolgáltatásaikért általában nemcsak a munkát kínálóktól, azaz a
munkáltatóktól, hanem az állást kereső személyektől is díjat kérnek. E
lehetőségek körét korlátozza a 2003. január 1-jétől hatályba lépett
módosítás, amely szerint a magán-munkaközvetítő ezután csak kivételes
esetben igényelhet díjat a munkát kereső személytől a közvetítésért. E
szabály beiktatását a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet, az ILO
Konferenciája által elfogadott, a magán-munkaközvetítői ügynökségekről
szóló 181. sz. Egyezmény ratifikálása indokolta. Az Egyezményben
foglaltak szerint a magán-munkaközvetítők a munkát keresők felé sem
közvetlenül, sem közvetve nem számolhatnak fel díjat, vagy költséget. Ez
alól kivételek csak a munkaadók és a munkavállalók legreprezentatívabb
szervezeteivel történő konzultáció alapján állapíthatók meg, egyes
munkavállalói csoportok, vagy a magán-munkaközvetítők által nyújtott
szolgáltatások meghatározott típusainak tekintetében.
A módosításnak megfelelően -
pontosítva ugyan - megmaradt az a korábbi szabály, amely szerint a
magán-munkaközvetítői tevékenység folytatásának vagyoni biztosíték
letétbe helyezése lehet a feltétele akkor, ha a közvetítés külföldön
történő munkavégzésre irányul, vagy azokban a kivételes esetekben,
amikor az állást kereső személytől díjat lehet igényelni.
A magán-munkaközvetítői tevékenységet
és a közvetítő nyilvántartásba vételének feltételeit az 1998. március
1-jén hatályba lépett 274/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet szabályozta.
Ezt 2001. július 1-jével hatályon kívül helyezte a munkaerő-kölcsönzési
és a magán-munkaközvetítői tevékenység nyilvántartásba vételéről és
folytatásának feltételeiről szóló 118/2001. (VI. 30.) Korm. rendelet. Az
új rendelet néhány pontosítással megtartotta a magán-munkaközvetítésre
vonatkozó korábbi szabályokat, valamint kiegészült a
munkaerő-kölcsönzési tevékenység folytatásához kötődő speciális
rendelkezésekkel.
A kormányrendelet szerint
magán-munkaközvetítésnek minősül a munkaügyi központ munkaközvetítői
tevékenységén kívül végzett olyan tevékenység, amely arra irányul, hogy
elősegítse a munkát keresők és a munkát kínálók találkozását
foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítése céljából, ideértve a
magyar állampolgárok külföldre és külföldi állampolgárok Magyarországra
való közvetítésére is. A korábbi szabályok szerint csak a
munkaviszonyba, vagy megbízási jogviszonyba történő közvetítés tartozott
a kormányrendelet hatálya alá. Az új rendelkezés értelmében a
foglalkoztatásra irányuló jogviszony körébe tartozik minden olyan
jogviszony, amelyben a szolgáltatás tárgya természetes személy által
ellenérték (díjazás) fejében végzett munka. Ilyen például a
munkaviszony, közalkalmazotti, köztisztviselői, bedolgozói jogviszony,
megbízási, vállalkozási jellegű jogviszony, de idetartozik a
gyermeknevelő ún. au-pair (bébiszitter) tevékenység is. A gyermeknevelő
tevékenység külön nevesítését az indokolta, hogy a közvetítőre vonatkozó
szabályok egyértelműen kiterjedjenek a bébiszitterek külföldre történő
közvetítésével foglalkozó cégekre.
A munkaközvetítés fenti értelmezése a
közvetítői tevékenység rendkívül széles skáláját fogja át, melyek közül
néhányat azok sajátos jellege miatt a jogalkotó kiemelt a rendelet
hatálya alól. Így nem tartozik a kormányrendelet hatálya alá, ha a
- a helyi önkormányzat munkanélküliek
részére foglalkoztatásuk elősegítése érdekében munkát ajánl fel,
- az oktatási intézmény a vele
tanulói, hallgatói jogviszonyban állók részére, álláskeresés céljából a
munkaadókkal állásbörzét szervez,
- színházi és művészeti ügynökségek
művészeket közvetítenek.
A munkaközvetítéssel foglalkozó cégek
gyakran folytatnak munkaerő-kölcsönzést is. Kölcsönzés akkor valósul
meg, amikor a kölcsönbeadó a vele kölcsönzés céljából munkaviszonyban
álló munkavállalóját ellenérték fejében munkavégzésére a kölcsönvevőnek
átengedi. A munkaerő-kölcsönzésre vonatkozó szabályokat, a kölcsönadó,
kölcsönvevő és a munkavállaló közötti jogviszonyt 2001. július 1-i
hatállyal a Munka tv. 193/B-193/P. §-ai tartalmazzák, a kölcsönző cégek
nyilvántartásba vételének feltételeit pedig a hivatkozott
kormányrendelet részletezi.
Magán-munkaközvetítői tevékenységet
folytathat
- bármely jogi személy (pl.
alapítvány, egyesület, társadalmi szervezet, kft., részvénytársaság)
- jogi személyiséggel nem rendelkező
gazdasági társaság (közkereseti társaság, betéti társaság)
- egyéni vállalkozó.
A magán-munkaközvetítői tevékenység
folytatásának feltétele, hogy a közvetítőt nyilvántartásba vegye a
székhelye szerint illetékes munkaügyi központ.
A nyilvántartásba vétel
teljesüléséhez azonban több kritériumnak kell megfelelnie a
magán-munkaközvetítőnek. Szükséges, hogy az előírt bírósági
nyilvántartásba bejegyezzék, (egyéni vállalkozónál igazolvány megléte),
- legyen olyan alkalmazottja, aki a kormányrendelet mellékletében
felsorolt valamely szakmai végzettséggel rendelkezik, - a tevékenység
gyakorlásához megfelelő irodahelység álljon rendelkezésére.
A 118/2001. (VI. 30.) Korm.
rendeletet a vagyoni letét vonatkozásában az 57/2003. (IV. 24.) Korm.
rendelet részben módosította, az új szabályok 2003. május 9-én léptek
hatályba.
Ennek lényege, hogy a korábbi
rendelkezésektől eltérően a magán-munkaközvetítői tevékenység
folytatásának a vagyoni biztosíték letétbe helyezése csak akkor
feltétele, ha a közvetítés külföldi munkavégzésre irányul. A letét
mértéke 500 000 Ft. (A korábbi szabályok alapján a belföldi
magán-munkaközvetítői tevékenység folytatásához letétbe helyezett
összeget - 300 000 Ft-ot - a közvetítő kérelmére vissza kell fizetni, ha
a közvetítő ellen a munkát kereső kérelmére indult bírósági eljárás
nincs folyamatban).
A kormányrendelet kifejezetten
megtiltja, hogy a munkát keresővel szemben a közvetítő díjat, vagy
költséget számítson fel.
A munkaerő-kölcsönzési tevékenység
folytatása esetén a vagyoni biztosíték egymillió forint.
A vagyoni biztosítékot pénzintézetnél
lekötött és elkülönítetten kezelt pénzbeli letétben kell elhelyezni. A
letét arra szolgál, hogy ha a munkát kereső személyt bármilyen, a
magán-munkaközvetítés során keletkezett kár éri, kártérítési igénye e
letétből kerüljön kifizetésre. A pénzintézet akkor teljesít kifizetést a
letétből, ha az érintettek (munkát kereső és a magán-munkaközvetítő)
megállapodtak a kártérítési kötelezettségben és annak mértékében, vagy a
magán-munkaközvetítő kártérítési kötelezettségét a bíróság jogerős
ítéletével állapította meg.
A magán-munkaközvetítő számára
kötelező a munkát keresőt megfelelően tájékoztatni a felajánlott
munkakör főbb sajátosságairól, így különösen a foglalkoztatás helyéről,
idejéről, munkaidőrendről, műszakbeosztásról, várható kereseti
lehetőségről, külföldre történő közvetítés esetén a fogadó ország
munkavállalási, foglalkoztatási, idegenrendészeti jogszabályairól is.
A magán-munkaközvetítés során például
tilos az ügyfelek közötti hátrányos megkülönböztetés, fiktív, nem létező
állásba való közvetítés, jogszabálysértő feltételeket tartalmazó
állásigények kielégítése.
A munkaügyi központ központi
szervezeti egységének ellenőrei rendszeresen vizsgálhatják, hogy a
magán-munkaközvetítő a tevékenység folytatásához rendelkezik-e az előírt
feltételekkel, munkája során betartja-e a reá vonatkozó szabályokat.
Amennyiben az ellenőrzés hiányosságot, szabálytalanságot állapít meg,
sor kerülhet a magán-munkaközvetítő nyilvántartásból való törlésére,
vagy ha az előírt adatszolgáltatási kötelezettségét szegi meg, akkor
1000-100 000 Ft-ig terjedő rendbírsággal sújtható, vagy például
jogosulatlan magán-munkaközvetítés esetén az általános szabálysértési
hatóság bírságolhatja meg.
7. §
(1) Külföldi Magyarországon a (2)
bekezdésben, valamint a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter
által meghatározott kivétellel csak engedély alapján végezhet munkát. Az
engedély alapján végezhető munka esetében, a foglalkoztatásra irányuló
jogviszony létesítéséhez szükséges szerződés csak az engedély
beszerzését követően köthető meg.
(2) Nincs szükség engedélyre
a)
a külön jogszabály szerint menekültként
vagy menedékesként elismert, továbbá a bevándorlási engedéllyel vagy
letelepedési engedéllyel rendelkező külföldi, továbbá
b)
az EGT állampolgárának és
hozzátartozójának magyarországi munkavégzéséhez. Törvény, valamint
kormányrendelet a b) pontban foglalt szabálytól - a Magyar
Köztársaságnak és a vele az Európai Unióhoz azonos időpontban csatlakozó
más államoknak a csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződés tartalmának
megfelelően - eltérő szabályokat állapíthat meg.
(3) Az (1) bekezdés szerinti kivételeket
és az engedélyezés részletes szabályait a foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter rendeletben állapítja meg.
(4) Az a munkaadó, aki külföldit
munkavállalási engedély nélkül foglalkoztat, köteles a Munkaerőpiaci
Alap foglalkoztatási alaprészébe befizetni az engedély nélkül
alkalmazott külföldi részére a foglalkoztatás megkezdésétől az engedély
nélküli foglalkoztatás megállapításáig kifizetett munkabér (munkadíj)
kétszeresének megfelelő összeget. Az engedély nélküli foglalkoztatásnak
- a korábbi megállapítástól számított - három éven belüli újabb
esetében, a munkaadó befizetési kötelezettségének mértéke a külföldi
részére a folyamatos foglalkoztatása megkezdésétől az engedély nélküli
foglalkoztatás újbóli megállapításáig kifizetett munkabér (munkadíj)
ötszöröse. A munkaadó által befizetendő összeg első esetben az
ellenőrzés időpontjában hatályos kötelező legkisebb munkabér
ötszörösénél, az engedély nélküli foglalkoztatás második és további
esetében tízszeresénél nem lehet kevesebb. Ez irányadó akkor is, ha a
külföldi részére kifizetett munkabér (munkadíj) összege nem állapítható
meg. A kötelezettség a munkaadót az engedély nélkül foglalkoztatott
személyenként és annyiszor terheli, ahányszor az engedély nélküli
foglalkoztatást megállapítják.
(5) A (4) bekezdésben foglalt
kötelezettség érvényesítéséhez szükséges eljárási szabályokat a
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter állapítja meg.
(6) A foglalkoztatáspolitikai és
munkaügyi miniszter - az érdekelt miniszterekkel egyetértésben -
rendeletben meghatározhatja
a)
a Magyarországon egyidejűleg összesen,
valamint a megyékben és a fővárosban, továbbá az egyes foglalkozásokban
foglalkoztatható külföldiek legmagasabb számát,
b)
azokat a foglalkozásokat, amelyekben a
magyarországi munkanélküliség alakulására és összetételére tekintettel
külföldi nem foglalkoztatható.
(7) A fővárosban, valamint az egyes
megyékben foglalkoztatható külföldiek legmagasabb számának
meghatározásához az illetékes megyei (fővárosi) munkaügyi tanács
előzetes véleményét be kell szerezni.
(8) A (6)-(7) bekezdésben foglalt
rendelkezés a Magyarországon engedély nélkül foglalkoztatható EGT
állampolgár és hozzátartozója tekintetében nem alkalmazható.
Főszabályként külföldiek
magyarországi munkavégzésére munkavállalási engedély birtokában kerülhet
sor. A 7. § (1) bekezdésének kiegészítése révén a munkaszerződés a
külföldivel csak az engedély beszerzését követően köthető meg. E szakasz
kiegészítését a Munka tv. 2001. évi XVI. törvénnyel történt módosítása
tette szükségessé. A Munka tv. 76. §-ának (3) bekezdése (amely 2001.
július 1-jétől hatályos) ugyanis kimondja, hogy ha a munkaviszony
létesítéséhez hatósági engedély szükséges, akkor a munkaszerződést csak
az engedély beszerzését követően lehet megkötni.
Az Flt. 7. § (2) bekezdésében
meghatározott menekült, vagy menedékesként elismert, továbbá a
bevándorlási vagy letelepedési engedéllyel rendelkező külföldi
magyarországi munkavégzéséhez nincs szükség munkavállalási engedélyre.
Az Flt. 7. § (2) bekezdésének
módosítását, pontosítását az tette szükségessé, hogy az EU csatlakozás
jegyében, a vonatkozó joganyagok közelítése érdekében 2002. január
1-jétől jelentős mértékben megváltoztak a külföldiek beutazásával,
tartózkodásával kapcsolatos idegenrendészeti szabályok.
2002. január 1-jétől hatályon kívül
helyezésre került a külföldiek beutazásáról, magyarországi
tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló 1993. évi LXXXVI. törvény,
valamint a végrehajtására kiadott 64/1994. (IV. 30.) Korm. rendelet,
továbbá e tárgykörhöz kapcsolódó számos korábbi jogszabály.
A külföldiek beutazását és
magyarországi tartózkodását a 2002. január 1-jétől hatályos, 2001. évi
XXXIX. törvény tartalmazza. E törvény jelentősen megváltoztatja a
tartózkodási engedélyek korábbi szabályait. Az 1 évet meg nem haladó
tartózkodásra kiadható ideiglenes tartózkodási engedély, illetve az 1
évet meghaladó tartózkodásra kiadható huzamos tartózkodási engedély és
az állandó magyarországi tartózkodásra jogosító bevándorlási engedély
helyett csak kétféle tartózkodási jogcímet határoz meg.
Az egyik a tartózkodási engedély,
amely legfeljebb 2 évre (kivételesen 4 évre) adható ki, de alkalmanként
további 2 évvel meghosszabbítható. Ha a tartózkodás célja munkavégzés,
vagy más jövedelemszerző tevékenység, a tartózkodási engedély első
alkalommal legfeljebb négy évre adható ki.
A másik engedély a letelepedési
engedély, amely életvitelszerű, folyamatos és határozatlan idejű
magyarországi tartózkodásra jogosít. A törvény az általános, a hazainál
szigorúbb uniós tagállami gyakorlatnak megfelelően 5 évi megszakítás
nélküli jogszerű magyarországi tartózkodás után teszi lehetővé a
letelepedési kérelem benyújtását. Emellett megköveteli a külfölditől azt
is, hogy a tartózkodása életvitelszerű legyen. A törvény indoklása
szerint ennek oka, hogy a tapasztalatok szerint a külföldiek egy része a
bevándorlási engedélyt - amely az EU-tagállamok számára garancia a
visszatérésre - eddig valamely nyugat-európai államban történő
tartózkodási jogosultság megszerzése érdekében kérelmezték.
A letelepedési engedéllyel rendelkező
külföldit megilletik a tartózkodási engedéllyel rendelkezők külön
jogszabályok szerinti jogosultságai is. Az engedélyező hatóság a
külföldi úti okmányába a letelepedés tényét bejegyzi.
A 2001. évi XXXIX. tv. rendelkezései
nem érintik a korábban kiadott bevándorlási engedélyhez kapcsolódó
jogosultságokat, amelyek a külföldit az engedély visszavonásáig továbbra
is megilletik. A törvény azonban azonos módon szabályozza a
letelepedési, illetve a bevándorlási engedéllyel rendelkezők esetében a
kiutasítást, az engedély visszavonását, és az érintett úti okmánnyal
történő ellátását.
Az 1998. március 1-jétől hatályba
lépett menedékjogról szóló 1997. évi CXXXIX. törvény határozza meg a
Magyar Köztársaság területén nyújtott menedékhez fűződő jogokat és
kötelezettségeket, a menekültügyi hatósági eljárást, garantálja a faji,
vallási, nemzeti hovatartozás vagy politikai meggyőződés miatti
megkülönböztetés tilalmának érvényesülését.
Az 1997. évi CXXXIX. törvény 2002.
január 1-jétől hatályos szabályai szerint
- menekült az a külföldi állampolgár
vagy hontalan személy (a továbbiakban külföldi), aki faji, illetőleg
vallási okok, nemzeti hovatartozás, meghatározott társadalmi csoporthoz
tartozás avagy politikai meggyőződése miatti üldözése, az üldözéstől
való megalapozott félelme miatt az állampolgársága - hontalan esetén
szokásos tartózkodási helye - szerinti országon kívül, a Magyar
Köztársaság területén tartózkodik, és nem tudja, vagy az üldözéstől való
félelmében nem kívánja annak az országnak a védelmét igénybe venni,
feltéve, hogy az érintettet kérelmére a menekültügyi hatóság
menekültként elismerte;
- menedékes (ideiglenes menedékben
részesülő) a Magyar Köztársaság területére tömegesen menekülők olyan
csoportjába tartozó külföldi, amelyet a Kormány azért részesített
ideiglenes menedékben, mert a külföldiek a hazájukból fegyveres
konfliktus, polgárháború vagy etnikai összecsapás, illetőleg az emberi
jogok általános, módszeres vagy durva megsértése - így különösen kínzás,
embertelen vagy megalázó bánásmód - miatt elmenekülni kényszerült.
A külföldiek magyarországi
foglalkoztatásának engedélyezéséről szóló jogszabály, a 8/1999. (XI.
10.) SzCsM rendelet 2000. január 1-jétől lépett hatályba. Rendelkezéseit
a hatályba lépését követően benyújtott kérelmek esetében kell
alkalmazni. E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a korábbi
szabályokat tartalmazó 7/1991. (X. 17.) MüM rendelet hatályát vesztette.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az
engedély mindig konkrét munkáltatónál, konkrét munkakörben, konkrét
személy meghatározott ideig történő munkavégzésének engedélyezését
tartalmazza. Az engedélyt annak kell beszereznie, aki a külföldit
foglalkoztatni kívánja. Az engedély mindig egy jövőbeni munka
megkezdésének engedélyezését tartalmazhatja, ezért azt a külföldi
tényleges foglalkoztatásának megkezdése előtt kell beszerezni az
illetékes megyei, fővárosi munkaügyi központtól.
A következőkben a 8/1999. (XI. 10.)
SzCsM rendeletet, valamint az ezt módosító 2/2002. (I. 29.) GM-KüM-ISM
együttes rendelet néhány fontosabb szabályát ismertetjük.
- A rendelet hatálya
A rendelet 1. §-a szerint hatálya
kiterjed a Magyarországon foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében
munkát végző külföldi természetes személyre, valamint az őt
foglalkoztatóra.
Mi tekintendő foglalkoztatásra
irányuló jogviszonynak?
A korábbi szabályokhoz képest a
rendelet még példálózva sem sorolja fel azokat a jogviszonyokat, amelyek
a hatálya alá tartoznak, hanem a Munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996.
LXXV. törvényben foglaltakhoz hasonlóan - azért hogy a legszélesebb
skálát magában foglalja -, foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt említ.
E fogalomba beletartozik minden olyan
jogviszony, amelyben a szolgáltatás tárgya a külföldi személy által a
foglalkoztató részére, ellenérték fejében végzett munka. Ilyenre tipikus
példa a munkaviszony, a közalkalmazotti jogviszony, a bedolgozói
jogviszony, a megbízási, a vállalkozási jellegű jogviszony, a
szövetkezeti tag munkaviszony, vagy vállalkozási jellegű jogviszonya,
stb.
A rendelet hatálya alá azok a
jogviszonyok tartoznak, ahol a jogviszony két pólusú, van egy
foglalkoztató vagy munkáltató, vagy megbízó stb., illetve egy
alkalmazott, vagy munkavállaló, vagy megbízott stb. - Ebből kifolyólag,
ha külföldi egyéni vállalkozóként, vagy mezőgazdasági őstermelőként
kíván Magyarországon tevékenykedni, akkor ehhez nem kell munkavállalási
engedélyt kérnie.
A fentieken túl foglalkoztatásra
irányuló jogviszonynak minősül továbbá az ún. betanító képzés, valamint
ha a külföldi foglalkoztatására a belföldi foglalkoztatóval kötött
magánjogi szerződés teljesítése érdekében, de a külföldi munkáltatóval
fennálló jogviszonya alapján kerül sor.
- Az ún. betanító képzés olyan
tevékenység, amelynek során a külföldi meghatározott munka elvégzéséhez,
a megfelelő begyakorlottság megszerzéséhez szükséges képzésben vesz
részt. Az engedélyt a betanító képzést folytató szervezetnek
(foglalkoztatónak) kell beszereznie.
- A másik esetben a külföldi
munkáltatóval áll jogviszonyban a külföldi személy, de a belföldi
munkáltatóval kötött magánjogi szerződés teljesítése miatt
Magyarországon kell munkát végeznie. (Ez általában a külföldi munkáltató
kirendelése alapján történhet.) Az engedéllyel a magánjogi szerződést
kötő belföldi foglalkoztatónak kell rendelkeznie.
A foglalkoztatásra irányuló
jogviszony ismérvei eligazítást nyújtanak abban is, ki tekinthető
foglalkoztatónak. Az, aki részére a külföldi az előbbiekben részletezett
foglalkoztatásra irányuló jogviszony alapján munkát végez.
A rendelet értelmében külföldi az,
aki nem magyar állampolgár. A magyar állampolgárság érvényes személyi
igazolvánnyal, érvényes magyar útlevéllel vagy (az érintett kérelmére a
belügyminiszter által kiállított) állampolgársági bizonyítvánnyal
igazolható.
- A munkaügyi központ által kiadható
engedélyek típusai
- egyéni engedély,
- csoportos keretengedély, továbbá
- csoportos keretengedélyen alapuló
egyéni engedély.
Az egyéni engedély mindig egy adott
külföldi állampolgár foglalkoztatásának engedélyezését tartalmazza, míg
a csoportos keretengedély több külföldi foglalkoztatására vonatkozó elvi
engedély. A keretengedély alapján, annak létszám- és időkorlátain belül
a munka tényleges megkezdése előtt meg kell kérni az egyéni engedélyt.
- Az egyéni engedély
Az egyéni engedélyt a munkaügyi
központ köteles kiadni a foglalkoztatónak, ha az alábbi három feltétel
együttesen fennáll.
a) A foglalkoztató a kérelem
benyújtását megelőzően, a külföldi által ellátandó tevékenységre
vonatkozóan érvényes munkaerőigénnyel rendelkezett. A munkaerőigényt az
erre rendszeresített nyomtatványon kell benyújtani, melyben a
foglalkoztató a keresett munkakörre vonatkozó részletes igényeit
fogalmazhatja meg. Az új szabályok szerint a munkaerőigényt a külföldi
foglalkoztatására irányuló kérelem benyújtása előtt minimum 30, maximum
60 nappal korábban kell beadni. A korábbi szabályok szerint a 60 napos
előzetes munkaerőigény-bejelentési határidő volt az általános előírás.
b) A munkaerőigény benyújtásától
kezdődően ne közvetítsenek ki a foglalkoztató részére olyan magyar
munkaerőt, aki rendelkezik a jogszabályban előírt, illetve a
foglalkoztató munkaerőigényében megjelölt alkalmazási feltételekkel.
Ha az illetékes kirendeltség
nyilvántartásában nincs megfelelő kiközvetíthető magyar munkaerő, aki a
bejelentett álláshely betöltésére alkalmas (vagy az alkalmas magyar
munkaerő a felajánlott munkát nem vállalja el), akkor kerülhet sor a
külföldi állampolgár foglalkoztatásának engedélyezésére.
c) A külföldi megfelel a b) pontban
meghatározott feltételeknek, azaz rendelkezik az adott munkakörre előírt
megfelelő képzettséggel és egészségügyi szempontból is alkalmas a
munkakör ellátásra.
A külföldi foglalkoztatása maximum
egy évre engedélyezhető, de ez korlátlan számban meghosszabbítható. A
meghosszabbítás valójában nem csak a foglalkoztatás időtartamának
meghosszabbítását jelenti, hanem az eljárásra - néhány meghatározott
irat újbóli becsatolása kivételével - az előbb ismertetett engedélyezés
szabályait kell megfelelően alkalmazni.
- Az engedélykérelem kötelező
elutasítása
A 8/1999. (XI. 10.) SzCsM rendelet 4.
§-a taxatíve felsorolja azokat az eseteket, amikor bármelyik ok
fennálltakor a kérelmet a munkaügyi központnak el kell utasítania.
Idetartozik például ha nem állnak fenn az engedélyezés feltételei
(előzőekben részletezett három feltétel), vagy a foglalkoztató a
külföldi foglalkoztatását a kérelem benyújtásának idopontjától számított
százhúsz napon belül nem kívánja megkezdeni, vagy a külföldi
foglalkoztatására nem a kérelmet benyújtó foglalkoztatónál kerülne sor,
vagy a külföldi munkáltatóval kötött magánjogi szerződésben a
szolgáltatás kizárólagos tárgya a külföldi munkaerejének tartós
átengedése (munkaerő-kölcsönzése), vagy ha a munkáltató a külföldinek az
adott tevékenységre vonatkozó országos átlagos személyi alapbérnél
lényegesen kevesebb bért jelölt meg.
- Mérlegelési jogkörben elutasítható
kérelmek
A kérelem kötelező elutasításának
okain túl, a rendelet lehetőséget teremt arra, hogy bizonyos egyéb
foglalkoztatási szempontok mérlegelése alapján a kérelmet el lehessen
utasítani. Ilyen foglalkoztatási szempont lehet különösen, ha a
foglalkoztatóval szemben a kérelem benyújtását megelőző egy évben
jogerősen munkaügyi bírságot, vagy munkabiztonsági bírságot szabtak ki,
vagy ha a foglalkoztatót a kérelem benyújtását megelőző három éven belül
külföldi engedély nélküli foglalkoztatása miatt az Flt. 7. § (4)
bekezdésében meghatározott összeg befizetésére kötelezték, és fizetési
kötelezettségének nem tett eleget. A munkaügyi központok az adott térség
foglalkoztatási helyzetét figyelembe véve egyéb elutasítást megalapozó
foglalkoztatási szempontokat is meghatározhatnak, hiszen a felsorolt
lehetséges elutasítási okok csak kisegítő, példálózó jellegűek.
- Automatikus engedélyezés
Az engedélyezési eljárás szigorú
szabályai mellett, vannak olyan esetek, amikor nemzetközi szerződésben
vállalt kötelezettségünk teljesítése érdekében, vagy a foglalkoztatás
speciális jellege miatt nem érvényesülhetnek az általános engedélyezési
szabályok. Ilyenkor nem vizsgálják a munkaerőigény meglétét, a magyar
munkaerőpiaci helyzetet, hanem ha a foglalkoztatni kívánt külföldi
rendelkezik az adott munkakörre előírt képzettséggel, valamint
egészségügyi alkalmassággal, akkor az engedélyt úgymond automatikusan,
könnyített eljárás keretében adja ki a hatóság.
Kiemeljük, hogy a szomszédos
államokban élő magyarokról szóló 2001. évi LXII. törvényben (az ún.
Státusz, vagy Kedvezmény törvényben) meghatározott magyar igazolvánnyal,
vagy magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkező külföldi személy
részére is e szabályok figyelembe vételével adható ki munkavállalási
engedély akkor, ha a külföldi személy magyarországi foglalkoztatása egy
naptári éven belül összességében a 90 napot nem haladja meg.
- A csoportos keretengedély
- Mint elnevezése is mutatja nem
konkrét személy munkavégzésének engedélyezését jelenti, hanem több
külföldi személy foglalkoztatására vonatkozó keret jellegű engedély,
melyben a foglalkoztatható létszám, elvégzendő tevékenység, betöltendő
munkakör stb. szerepel. Csoportos keretengedély iránti kérelmet akkor
nyújthat be a belföldi foglalkoztató, ha külföldi vállalkozással kötött
magánjogi szerződés teljesítése érdekében több külföldi magyarországi
foglalkoztatása szükséges. Új szabály, hogy a keretengedély iránti
kérelem a magánjogi szerződés megkötése előtt és utána is benyújtható.
- A keretengedélyezési eljárás során
az egyik kulcskérdés a magánjogi szerződés léte, vagy annak megkötésére
irányuló szándék, ugyanis nagyobb létszámú külföldi állampolgár
foglalkoztatásának igénye önmagában nem alapozza meg a keretengedély
kiadását. A több külföldi minimális létszámát egyébként a rendelet nem
határozza meg.
- Másik fontos tényező, hogy a
belföldi foglalkoztató, külföldi vállalkozással kösse ezt a magánjogi
szerződést. A rendelet szerint külföldi vállalkozás alatt az olyan
külföldi munkáltatót értjük, aki vállalkozási tevékenységet folytat és
külföldön céggel rendelkezik, vagy gazdasági nyilvántartásban szerepel.
- A keretengedély kiadásának lényeges
kritériuma továbbá, hogy a magánjogi szerződést kötő külföldi
vállalkozás és a foglalkoztatni kívánt külföldi állampolgár személyes
joga, tehát a vállalkozás székhelye szerinti ország és a külföldi
állampolgársága szerinti ország azonos legyen.
- 2002. február 1-jétől hatályos új
rendelkezés, hogy a keretengedély kiadását megelőzően a munkaügyi
központnak be kell szereznie a Foglalkoztatási Hivatal véleményét, aki
azt az érintett minisztériumok bevonásával alakítja ki.
- Az alábbi esetekben nincs szükség
engedélyre
a) Nemzetközi szerződés ilyen
tartalmú rendelkezése esetén. Ha a szerződés maga tartalmazza, hogy
adott ország állampolgárai a másik országban engedély nélkül végezhetnek
munkát. Ez valósul meg például az Európai Unió tagállamain belül, ahol a
tagállami állampolgárok szabadon, engedély nélkül vállalhatnak munkát a
másik tagállamban.
b) Külföldi székhellyel rendelkező
gazdasági társaság - nemzetközi szerződés által meghatározott - fiók és
képviselet vezetőjeként történő munkavégzéséhez.
Az 1997. évi CXXXII. törvény
rendelkezik a külföldi székhelyű vállalkozások magyarországi
fióktelepeiről és kereskedelmi képviseleteiről.
E törvény alapján külföldi
állampolgár fióktelepnél, illetve kereskedelmi képviseletnél való
munkavállalásának engedélyezésére, az engedélyezés alóli mentességekre
és kedvezményekre a külön jogszabályban foglaltakat kell alkalmazni,
azaz a külföldiek magyarországi foglalkoztatásának engedélyezéséről
szóló jelen rendeletet. E rendelet alapján a mentesség tehát csak a fiók
és képviselet vezetőjét illeti meg.
c) Külföldi állam diplomáciai
(konzuli) képviselete vagy egyéb szerve személyi állománya keretében, a
küldő állam által delegált tagjainak a képviseletnél vagy egyéb szervnél
történő munkavégzéséhez.
d) Nemzetközi szervezetnél vagy
nemzetközi szerződéssel létrehozott közös szervnél a résztvevő felek
által delegált külföldinek e szerveknél történő munkavégzéséhez. Pl.
ENSZ, NATO szakértő,
e) Külföldi vállalkozással kötött
magánjogi szerződés alapján történő - alkalmanként az egybefüggő 15
munkanapot meg nem haladó - üzembe helyezési, szavatossági, szervizelési
és jótállási tevékenység elvégzéséhez.
Ezek olyan sürgősen ellátandó
feladatok, amelyek elvégzése a magánjogi szerződésben foglaltak alapján
általában azonnal esedékes, melyre tekintettel a tevékenység mentes az
engedélyezés alól. Ha egy-egy alkalommal a szervizelési munka várhatóan
a 15 napot meg fogja haladni, akkor egyéni engedélyt kell kérni, de ez
az eljárás a 8/1999. (XI. 10.) SzCsM rendelet 6. §-a alapján az ún.
automatikus engedélyezés körébe tartozik.
f) Külföldi részesedéssel rendelkező
gazdasági társaság vezető tisztségviselőjeként, valamint felügyelő
bizottsági tagjaként történő munkavégzéshez. A korábbi szabályokhoz
képest lényeges változás, hogy 2000. január 1-jétől már a felügyelő
bizottság tagja részére sem kell engedélyt kérni.
g) A posztdoktori foglalkoztatásra
irányuló pályázatot, valamint a Bolyai János Kutatási Ösztöndíjat
elnyert külföldinek - a pályázat, illetőleg az ösztöndíj keretében
történő - munka végzéséhez.
h) Külföldi felsooktatási
intézménnyel hallgatói jogviszonyban álló külföldinek nemzetközi
diákszervezet által szervezett szakmai gyakorlat keretében történő
foglalkoztatásához. Számos hazai egyetem diákszervezete tagja olyan
nemzetközi diákszervezetnek, amelyek rövid időtartamú szakmai gyakorlat
elvégzésére csereprogramokat szerveznek más országok hallgatóival. Az ő
magyarországi foglalkoztatásuk elősegítése érdekében - más országok
gyakorlatához hasonlóan - munkavégzésük engedélymentes.
i) Magyarországon működő
szakiskolával, középiskolával, alapfokú művészetoktatási intézménnyel,
felsőoktatási intézménnyel, nappali tagozatos tanulói, illetve hallgatói
jogviszonyban álló külföldinek a jogviszony fennállása alatt történő
munka végzéséhez.
j) Külföldinek alap-, közép- és
felsőfokú oktatási intézményekben, idegen nyelven történő olyan oktatási
tevékenységéhez, amelyre - az Oktatási Minisztérium igazolása szerint -
az érintett államok illetékes miniszterei által aláírt nemzetközi
oktatási program keretén belül kerül sor. Felhívjuk a figyelmet arra,
hogy ezen új engedélymentességi kört a 2/2002. (I. 29.) GM-KüM-ISM
együttes rendelet iktatta be és léptette hatályba 2002. február 1-jétől.
k) Magyarországon nyilvántartásba
vett egyházban, vagy annak intézményében munkát végző, az egyházi
szolgálatot élethivatásszerűen folytató külföldi tevékenységéhez.
l) A Magyarország területén
menekültkénti, illetőleg menedékeskénti elismerését kérőnek, továbbá a
befogadottnak a befogadó állomáson történő munkavégzéséhez.
m) Külföldinek naptári évenként öt
munkanapnál nem hosszabb ideig tartó oktatási, tudományos vagy művészeti
tevékenységéhez. E pontot a 2/2002. (I. 29.) GM-KüM-ISM együttes
rendelet módosította. Ha a tervezett foglalkoztatás, pl. oktatási
tevékenység, előadássorozat várhatóan éves szinten az 5 napot
meghaladja, akkor ún. automatikus engedélyezési eljárás keretében a
8/1999. (XI. 10.) SzCsM rendelet 6. §-a alapján az engedélyt meg kell
kérni.
n) Külföldi kutató magyarországi
munkavégzéséhez, ha a kutató olyan tevékenységet lát el, amely - az MTA
által kiállított igazolás szerint - a Magyar Köztársaság és más állam
között létrejött megállapodás hatálya alá tartozik. E pontot a 2/2002.
(I. 29.) GM-KüM-ISM együttes rendelet iktatta be.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a
fentiekben meghatározott mentesség nem vonatkozik a külföldinek a
mentesség alá eső tevékenységét meghaladó munkavégzésére. Pl. ha egy
külföldi részesedéssel rendelkező gazdasági társaság vezető
tisztségviselője a tisztségviselői feladatokon túl egyéb tevékenységet
is végez, például ő könyvel, üzletszerzéssel, áruértékesítéssel is
foglalkozik, akkor e tevékenységek már engedélykötelesek.
A külföldi foglalkoztatásának
ellenőrzése során a mentesség alapjául szolgáló okokat a
foglalkoztatónak kell bizonyítania.
Az Flt. 7. § (4)-(5) bekezdései
szerint, a külföldiek magyarországi foglalkoztatására vonatkozó
szabályok betartását 1997. január 1-jéig a munkaügyi központok
munkaerőpiaci ellenőrei, valamint a területi munkabiztonsági és
munkaügyi felügyelőségek ellenőrei vizsgálhatták. E hatáskörrel 1997.
január 1-jétől csak a munkaügyi központok keretében működő felügyelők
rendelkeztek. 2000. január 1-jétől a felügyelőségek kiváltak a munkaügyi
központokból és az OMMF területi szerveiként látják ezt az ellenőrzési
jogkört.
Amennyiben a felügyelő megállapítja
az engedély nélküli foglalkoztatás tényét, a kifizetett munkabér
kétszeresének megfelelő összeget kell a munkáltatónak a Munka-erőpiaci
Alapba befizetni. Tekintettel arra, hogy a munkaügyi jogszabályok
sorozatos megsértése miatt sok esetben sem a foglalkoztatás tényleges
időtartama, sem a kifizetett munkabér nem állapítható meg, az Flt. egy
minimumösszeget határozott meg a befizetés alapjául. Ez első
jogszabálysértés megállapítása esetén nem lehet kevesebb a minimálbér
ötszörösénél, a szabályszegés ismételt és minden további elofordulása
esetén pedig a minimálbér tízszeresénél.
A rendbírságról szóló 3/1996. (IV.
5.) MüM rendelet 1. § (1) bek. b) pontja alapján, ha a munkáltató nem
jelenti be a munkavállalási engedély szerint foglalkoztatás engedély
lejárta előtti megszüntetését, a munkaügyi központ ellenőrei 1000-100
000 Ft-ig terjedő rendbírságot szabhatnak ki. A munkaügyi központ a
8/1999. (XI. 10.) SzCsM rendelet 14. § (4) bekezdése alapján az
engedélytől eltérő munkakörben, vagy munkahelyen való foglalkoztatás
miatt, továbbá a foglalkoztatás meghiúsulása, vagy megszűnése esetén az
engedélyt visszavonja.
A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996.
évi LXXV. törvény a szabálytalanul foglalkoztató munkáltatóval szemben
munkaügyi bírság kiszabására is feljogosítja a felügyelőket, eljárásuk
során azonban ugyanazon szabálytalanságért több szankciót nem szabhatnak
ki.
Az Flt. 7. § (6) bekezdésében foglalt
lehetőséggel az illetékes miniszter 2002-ben élt először. Kiadott
közleménye szerint 2002-ben, Magyarországon egyidejűleg összesen
engedéllyel foglalkoztatható külföldiek legmagasabb száma 81 ezer fő
lehet.
BH2003. 342.
A munkaügyi felügyelő az ellenőrzése
során nem csak a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek
ellátásáról szóló törvényben foglaltak, hanem a külföldiek
foglalkoztatására vonatkozó valamennyi jogszabály betartását jogosult
ellenőrizni [1991. évi IV. tv. 7. § (1) és (4) bek., 1996. évi LXXV. tv.
3. § (1) bek. i) pont, 64/1994. (IV. 30.) Korm. r. 7. § (7) bek., 17. §
(1) bek. b) pont].
EBH2002. 799.
A munkaügyi felügyelő a külföldiek
foglalkoztatásának ellenőrzése során nemcsak az 1991. évi IV. törvényben
(Flt.) foglaltak, hanem a külföldiek foglalkoztatására vonatkozó
valamennyi jogszabály betartását jogosult ellenőrizni és megsértésük
esetén a törvényben meghatározott szankciót alkalmazni [1991. évi IV.
tv. (Flt.) 7. §, 8/1999. (XI. 10.) SzCsM rendelet 16. §].
8. §
(1) Az Országgyűlés szabályozza a
munkanélküliség megelőzését, illetőleg csökkentését szolgáló
foglalkoztatási eszközöket, a munkanélkülieket megillető juttatásokat, a
munkaerőpiaci szervezetrendszert, valamint ezek finanszírozásának
módját.
(2) A Kormány döntéseinek előkészítése,
valamint végrehajtása során figyelembe veszi azok
foglalkoztatáspolitikai összefüggéseit és következményeit. Ennek
megfelelően gondoskodik e döntések összehangolásáról, valamint arról,
hogy a munkavállaláshoz és a foglalkoztatáshoz fűződő alapvető hazai
érdekek ne szenvedjenek sérelmet. A Kormány az Európai Unió
foglalkoztatási stratégiájához igazodóan Nemzeti Foglalkoztatási Akció
Tervet készít. A Kormány meghatározza a kormányzati szerveknek a
foglalkoztatáspolitika megvalósításával kapcsolatos feladatait.
(3)
(4) A helyi önkormányzat döntéseinek
előkészítése, valamint végrehajtása során figyelembe veszi azok
foglalkoztatáspolitikai következményeit. Ezen túlmenően:
a)
a helyi önkormányzatokról szóló 1990.
évi LXV. törvényben meghatározott foglalkoztatási feladatainak ellátása
során részt vesz a munkanélküliek részére történő közhasznú
foglalkoztatás szervezésében, valamint külön törvény szerint szervezi a
rendszeres szociális segélyben részesíthető, aktív korú nem
foglalkoztatott személyek foglalkoztatását,
b)
figyelemmel kíséri a helyi
foglalkoztatási viszonyok alakulását,
c)
részt vesz a helyi foglalkoztatási
érdekegyeztetésben,
d)
az Állami Foglalkoztatási Szolgálat
működési feltételeihez és fejlesztéséhez támogatást nyújt.
(5) A munkaadó:
a)
érdekképviseleti szervei útján részt
vesz a foglalkoztatási érdekegyeztetésben,
b)
segíti az Állami Foglalkoztatási
Szolgálat munkáját, ennek keretében munkaerőigényéről és annak
megszűnéséről folyamatosan, de legkésőbb a betöltés esedékességekor - a
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium által meghatározott
módon - tájékoztatja az illetékes munkaügyi központot,
c)
járulék fizetésével hozzájárul a
munkanélküliek ellátásához.
(6) A munkavállaló
a)
képviselői útján részt vesz a
foglalkoztatási érdekegyeztetésben,
b)
együttműködik a munkaerőpiaci
szolgáltató szervvel, valamint a munkaadóval, mérlegeli a felajánlott
átképzési, foglalkoztatási lehetőségeket, együttműködik új munkahely
felkutatásában,
c)
munkanélküli ellátásának biztosítására
járulékot fizet.
(7)
E szakasz a foglalkoztatással
kapcsolatos állami feladatok megoldásában résztvevő központi és helyi
szervek, valamint a munkaerőpiacon jelenlévők, azaz a munkaadók és a
munkavállalók legfontosabb jogosultságait és kötelezettségeit határozza
meg.
Kimondja, hogy a munkanélküliség
megelőzését, illetve csökkentését elősegítő foglalkoztatási eszközöket,
támogatásokat, a munkanélkülieket megillető ellátásokat, a munkaerőpiaci
szervezet felépítését, valamint a finanszírozás módját az Országgyűlés
szabályozza, tehát e kérdésekben törvény szükséges.
2003. január 1-jétől részben
megváltozott a Kormánynak a foglalkoztatáspolitikai irányelvek
kialakításával kapcsolatos feladatköre. Míg korábban a Kormány az éves
költségvetéshez igazodva naptári évenként adott ki
foglalkoztatáspolitikai irányelveket, az új szabályok értelmében - az
Európai Uniós csatlakozásra tekintettel - a Kormánynak a
foglalkoztatáspolitika kidolgozása során figyelembe kell vennie az Unió
foglalkoztatási stratégiáját és ehhez igazodóan kell Nemzeti
Foglalkoztatási Akció Tervet készítenie. Változatlanul a Kormány
feladata, hogy a kormányzati szervek számára meghatározza az akció
tervben kitűzött foglalkoztatáspolitikai célok megvalósításával
kapcsolatos feladatokat.
A helyi önkormányzatok a helyi
foglalkoztatási problémák megoldásában, a térségi célok megvalósításában
egyrészt a megyei (fővárosi) munkaügyi tanácsokban fejtik ki
tevékenységüket, másrészt közreműködnek a munkanélküliek számára
közhasznú munka, továbbá a szociális ellátásban részesülők
foglalkoztatásának szervezésében. A szociális igazgatásról és szociális
ellátásról szóló 1993. évi III. törvénynek az 1999. évi CXXII.
törvénnyel történt módosítása 2000. május 1-jétől megszüntette a
jövedelempótló támogatást és emellett megváltoztatta a rendszeres
szociális segélyre való jogosultság feltételeit. Az új szabályok szerint
a jogosultság feltételei között szerepel az önkormányzat által
szervezett legalább 30 munkanap időtartamú közmunkán, vagy közhasznú
munkán, vagy a települést érintő közfeladat ellátása céljából szervezett
munkán való részvétel. Az Flt. 8. § (4) bekezdésének a) pontja ezt az új
feladatot fogalmazza meg az önkormányzatnak.
A törvény külön is rögzíti, hogy a
munkaadók és a munkavállalók érdekképviseleti szerveik útján vesznek
részt a helyi és a kormányszintű érdekegyeztetésben, valamint hogy az
Flt. 40-41. §-ban előírt munkaadói (1999. január 1-től 3%) és
munkavállalói (2003. január 1-től 1%) járulékfizetési kötelezettségük
teljesítésével járulnak hozzá a munkanélküliek ellátásához. A
befizetések a Munkaerőpiaci Alap bevételét képezik.
Mint említettük a munkaügyi központ
szolgáltatási tevékenységei között az egyik legfontosabb feladat a
munkanélküliek munkába helyezése. E közvetítői munka döntően függ attól,
hogy milyen álláslehetőségekről rendelkezik információval a munkaügyi
központ kirendeltsége.
Ezért a törvény a munkaadók számára
előírja, hogy munkaerőigényükről és annak megszűnéséről a kirendeltséget
folyamatosan - de legalább annak esedékességekor - tájékoztassák. E
bejelentési kötelezettség több esetben is lényeges szempont lehet. Így
például a foglalkoztatás bővítését szolgáló bértámogatás nyújtásának
egyik feltétele, hogy a munkáltató munkaerőigényét e paragrafus szerint
bejelentse. Külföldi munkavállalók foglalkoztatásának engedélyezéséhez
kapcsolódó eljárás során is kritériumként szerepel a munkaerőigény
előzetes bejelentése.
A munkaerőigény bejelentésére és
nyilvántartására vonatkozó részletes szabályokat a munkaerőpiaci
szolgáltatásokról, valamint az azokhoz kapcsolódóan nyújtható
támogatásokról szóló 30/2000. (IX. 15.) GM rendelet tartalmazza. A
munkáltató az olyan be nem töltött álláshelyet köteles bejelenteni a
kirendeltségre, amelyben a munkavállaló foglalkoztatására az Flt. 58. §
(5) bekezdésének a) pontja szerinti munkaviszony keretében kerül sor.
Külföldi állampolgár magyarországi foglalkoztatásának engedélyezésével
összefüggésben a munkaerőigényt akkor is be kell jelenteni, ha az
alkalmazás munkaviszonyon kívüli, egyéb foglalkoztatásra irányuló
jogviszonyban történne. A munkaerőigényt a 30/2000. (IX. 15.) GM
rendelet 2. számú melléklete szerinti formanyomtatványon, illetve ezzel
azonos adattartalommal kell bejelenteni.
A munkavállalók, illetve a
munkanélküliek számára a munkaadóval, valamint a munkaerőpiaci
szolgáltató szervvel való együttműködés igénye került kihangsúlyozásra
az Flt. 58. § (6) bekezdésben. Az együttműködés tartalmára vonatkozóan
az Flt. 58. § (6) bekezdésének 2000. július 1-jétől hatályos d) pontja
nyújt eligazítást.
|