IV. Fejezet
Szociális szolgáltatások
I. cím
Az ellátások formái
56. §
(1) A szociálisan rászorultak részére
személyes gondoskodást nyújtó ellátást (a továbbiakban: személyes
gondoskodás) az állam, valamint az önkormányzatok biztosítják.
(2) A személyes gondoskodás magában
foglalja a szociális alap- és szakosított ellátásokat.
57. §
(1) A személyes gondoskodás keretébe
tartozó szociális alapellátási formák a következők:
a)
étkeztetés,
b)
házi segítségnyújtás,
c)
családsegítés,
d)
speciális alapellátási feladatok.
(2) A személyes gondoskodás keretébe
tartozó szakosított ellátást
a)
az ápolást, gondozást nyújtó intézmény,
b)
a rehabilitációs intézmény,
c)
a lakóotthon (a továbbiakban a)-c)
pont együtt: tartós bentlakásos intézmény),
d)
az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény
(a továbbiakban a)-d) pont együtt: bentlakásos intézmény),
e)
a nappali ellátást nyújtó intézmény,
f)
az egyéb speciális szociális intézmény
nyújtja.
(3) A (2) bekezdés a), b) és
d) pontjaiban meghatározott intézmény legalább tíz fő, legfeljebb
azonban százötven fő ellátását biztosítja.
57/A. §
(1) A települési önkormányzat a
szociálisan rászorultak ellátása érdekében gondozási központot
működtethet.
(2) A gondozási központ alaptevékenysége
körébe ellátja az étkeztetést, a házi segítségnyújtást, valamint a
nappali ellátást. Ezen feladatokon túlmenően gondoskodik még az alábbi
feladatok közül legalább további kettő biztosításáról:
a)
az ellátási területen jelentkező igények
felmérése, a gondozás megszervezése, más szolgáltatási formákhoz történő
hozzáférés segítése, valamint tanácsadás biztosítása,
b)
az alap- és nappali ellátást nyújtó
intézmények tevékenységének összehangolása,
c)
speciális alapellátási feladatok
megszervezése,
d)
bentlakásos intézmény működtetése.
(3) Az önkormányzat rendelete a
gondozási központ részére a (2) bekezdésben meghatározott feladatokon
túl egyéb gondozási feladatok ellátását is előírhatja.
(4)
58. §
(1) A helyi önkormányzatok, valamint az
önkormányzati feladatokat ellátó nem állami fenntartó természetes és
jogi személyek a személyes gondoskodást az e törvényben, valamint külön
jogszabályban a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményekre
meghatározott feltételek szerint biztosítják.
(2) Ha e törvény másként nem
rendelkezik, az (1) bekezdésben foglaltak az irányadók a személyes
gondoskodást nyújtó, normatív állami hozzájárulást igénybe vevő nem
állami fenntartókra is.
(3) Az e törvényben meghatározott
alapellátási feladatokat az ellátási kötelezettséggel rendelkező
önkormányzattal kötött szerződés alapján, vagy anélkül a nem állami,
illetve egyházi fenntartó is elláthatja.
58/A. §
(1) Külön törvényben meghatározott
normatív állami hozzájárulásra jogosult a személyes gondoskodást nyújtó
közfeladatot ellátó
a)
egyházi jogi személy,
b)
társadalmi szervezet,
c)
alapítvány,
d)
közalapítvány,
e)
közhasznú társaság,
f)
egyéni vagy társas vállalkozás.
(2) A személyes gondoskodást nyújtó
szociális intézmények normatív állami hozzájárulását kormányrendeletben
meghatározottak szerint kell igényelni és folyósítani. A folyósítás
feltétele, hogy az intézmény működési feltétele és szolgáltatása,
valamint intézményi térítési díja megfelel a jogszabályi előírásoknak.
(3)
58/B. §
(1) A szociálpolitikai, gyermekvédelmi
koncepciók, döntések, jogszabály-tervezetek véleményezése, a
szolgáltatási típusok, formák, rendszerek értékelése, elemzése céljából
Szociálpolitikai Tanács működik. A Szociálpolitikai Tanács szervezete
ellátások szerint, illetve az ellátásokat igénybevevő társadalmi
csoportok szerint, valamint területi jelleggel differenciált. A Tanács
működtetéséhez szükséges előirányzatot a központi költségvetés
Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium fejezet költségvetése
tartalmazza.
(2) A 2000 fő feletti lakosságszámú
települési önkormányzat, illetve a megyei, fővárosi önkormányzat
rendeletében helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, különösen a
szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok
megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére. A
helyi szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést
tart, tagjai az önkormányzat működési területén szociális intézményeket
működtető fenntartók képviselői, továbbá a helyi rendeletben
meghatározott szervezetek képviselői.
II. cím
Alapellátások
59. §
(1) Az alapellátás megszervezésével a
települési önkormányzat segítséget nyújt a szociálisan rászorulók
részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük
fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból
vagy más okból származó problémáik megoldásában.
(2) A települési önkormányzat az
alapellátás keretében gondoskodik különösen az időskorúak, a fogyatékos
személyek, a pszichiátriai betegek, a szenvedélybetegek, továbbá a
hajléktalan személyek ellátásának megszervezéséről. Ennek megvalósítása
érdekében az alapellátást biztosító szociális intézmények, szolgáltatók
együttműködnek az egészségügyi, oktatási, gyermekjóléti és
gyermekvédelmi, illetve munkaügyi intézményekkel, szolgáltatókkal,
szervezetekkel. Ezen intézmények tevékenységének összehangolása a
szolgáltatást igénybe vevő személy szociális ellátása érdekében - ha
gondozási központ nem működik a települési önkormányzat feladata.
(3) Az alapellátás körébe tartozó
ellátások, szolgáltatások közül a 62-63. §-okban szabályozott ellátások,
szolgáltatások igénybevételének lehetőségét valamennyi településen
biztosítani kell. Külön jogszabályban meghatározott feltételek alapján a
települési önkormányzat az alapellátás feladatainak biztosítására
ellátási körzetet alakít ki.
(4) Az alap- és nappali ellátás során az
egyes szolgáltatást igénylők esetében - a külön jogszabályban
meghatározottak szerint - a szociális szolgáltatást végző személy
gondozási tervet készít az ellátott részére nyújtott szolgáltatások
formáiról, rendszerességéről, időtartamáról.
(5) A megyei, fővárosi módszertani
intézmény - a külön jogszabályban meghatározottak szerint - módszertani
segítséget nyújt a települési önkormányzat alapellátási feladatainak
megszervezéséhez.
60. §
(1) A falugondnoki, illetve
tanyagondnoki szolgáltatás célja az aprófalvak és a külterületi vagy
egyéb belterületi, valamint a tanyasi lakott helyek intézményhiányából
eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését
segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz, valamint egyes
alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni,
közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.
(2) Hatszáz lakosnál kisebb településen
az alapellátási feladatok falugondnoki szolgálat keretében is
elláthatók.
(3) Amennyiben a falugondnoki szolgálat
létesítését követően a település lakosságszáma tíz százalékot meg nem
haladó mértékben emelkedik hatszáz lakos fölé, a szolgálat tovább
működtethető.
(4) Legalább hetven és legfeljebb
négyszáz lakosságszámú - külön jogszabályban meghatározott - külterületi
vagy egyéb belterületi lakott helyen az alapellátási feladatok
tanyagondnoki szolgáltatás keretében is biztosíthatók. Amennyiben a
helyi sajátosságok alapján a tanyagondnoki szolgáltatás több
tanyagondnok közreműködésével valósítható meg, a tanyagondnokok által
ellátandó körzetek határait a fenntartó települési önkormányzat
rendeletében határozza meg - figyelemmel a lakosságszám korlátra -
azzal, hogy új tanyagondnoki szolgáltatás négyszáz lakos fölött
szervezhető meg.
(5) A fenntartó önkormányzat a
szolgáltatás által ellátandó alapellátási feladatok körét, az egyéb
szolgáltatási feladatokat, valamint azok mértékét rendeletben állapítja
meg.
61. §
Étkeztetés
62. §
(1) Az étkeztetés keretében azoknak a
szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről
kell gondoskodni, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és
eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek
biztosítani.
(2) Étkeztetésben kell részesíteni azt
az igénylőt, illetve általa eltartottat is, aki kora vagy egészségi
állapota miatt nem képes az (1) bekezdés szerinti étkezésről más módon
gondoskodni.
(3) A településen élő fogyatékos
személyek, pszichiátriai betegek, hajléktalan személyek vagy
szenvedélybetegek részére lehetőséget kell biztosítani az étkeztetés
igénybevételére, illetve segítséget kell nyújtani a saját lakóhelyükön
történő étkezés biztosítására.
Házi segítségnyújtás
63. §
(1) Házi segítségnyújtás keretében kell
gondoskodni
a)
azokról az időskorú személyekről, akik
otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem
gondoskodnak,
b)
azokról a pszichiátriai betegekről,
fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik
állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik
ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására
képesek,
c)
azokról az egészségi állapotuk miatt
rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve
bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak.
(2) A házi segítségnyújtás kiegészítő
szolgáltatása vagy önállóan megszervezett szolgáltatási formája a
jelzőrendszeres házi segítségnyújtás. A jelzőrendszeres házi
segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és
szociális helyzetük miatt rászoruló időskorú, valamint fogyatékos
személyek részére nyújtott ellátás. Segítségével fenntarthatók a
biztonságos életvitel feltételei, krízishelyzetben lehetőséget nyújt az
ellátást igénybevevő személynél történő gyors megjelenésre és
segítségnyújtásra.
(3) A fogyatékos személyek részére
nyújtott jelzőrendszeres házi segítségnyújtás ellátója együttműködik a
támogató szolgálattal.
Családsegítés
64. §
(1) A családsegítő szolgáltatásban
nyújtott általános és speciális segítő szolgáltatás olyan személyes
szociális szolgáltatás, amely a szociális munka eszközeinek és
módszereinek felhasználásával hozzájárul az egyének, a családok,
valamint a különböző közösségi csoportok jólétéhez és fejlődéséhez,
továbbá a szociális környezetükhöz való alkalmazkodáshoz.
(2) A családsegítő szolgáltatás
általános és speciális segítő szolgáltatása keretében a települési
önkormányzat segítséget nyújt a működési területén élő szociális és
mentálhigiénés problémái vagy krízishelyzete miatt segítséget igénylő
személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a
krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése
céljából.
(3) A települési önkormányzat köteles
legalább a 65. § (3)-(5) bekezdésében meghatározott általános jellegű
segítő szolgáltatást biztosítani az egyének és családok számára.
65. §
(1) A települési önkormányzat a
családsegítő szolgáltatás (2)-(4) bekezdésben megjelölt feladatait
családsegítő szolgálat működtetésével, vagy más személyes gondoskodást
nyújtó intézmény keretében annak önálló szakmai egységeként, illetve a
külön jogszabályban meghatározott képesítési előírásoknak megfelelő
személy foglalkoztatásával látja el (a továbbiakban együtt: családsegítő
szolgálat).
(2) A családsegítő szolgálat az
általános segítő szolgáltatás keretében a megelőző tevékenységek körében
a)
figyelemmel kíséri a lakosság szociális
és mentálhigiénés helyzetét, feltárja a nagyszámban előforduló, az egyén
és család életében jelentkező probléma okait és jelzi azokat az
illetékes hatóság vagy szolgáltatást nyújtó szerv felé;
b)
veszélyeztetettséget és krízishelyzetet
észlelő és jelző rendszert működtet, ennek keretében elősegíti különösen
az egészségügyi szolgáltatók, oktatási intézmények, a gyermekjóléti
szolgálat, a gondozási központ, valamint a társadalmi szervezetek,
egyházak és magánszemélyek részvételét a megelőzésben.
(3) A családsegítő szolgálat az
általános segítő szolgáltatás keretében az egyének és a családok
életvezetési képességének megőrzése, valamint az egyén és a család
életében jelentkező probléma megszüntetése érdekében
a)
tájékoztatást ad a szociális, a
családtámogatási és a társadalombiztosítási ellátások formáiról, az
ellátáshoz való hozzájutás módjáról;
b)
szociális, életvezetési és
mentálhigiénés tanácsadást nyújt;
c)
segítséget nyújt az egyénnek a
szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi ügyek vitelében;
d)
meghallgatja az egyén, család panaszát
és lehetőség szerint intézkedik annak orvoslása érdekében;
e)
családgondozással elősegíti a családban
jelentkező krízis, működési zavarok, illetve konfliktusok megoldását;
f)
ellátja a 37/C. §-ban megjelölt
együttműködési kötelezettségből fakadó feladatokat.
(4) A családsegítő szolgálat egyéb, az
általános segítő szolgáltatás körébe tartozó feladatai a következők:
a)
elősegíti és ösztönzi a humán jellegű
civil kezdeményezéseket;
b)
kezdeményezi a települési
önkormányzatnál
ba)
az önkormányzat kötelező feladatának nem
minősülő ellátás, szolgáltatás helyben történő megszervezését,
bb)
új szociális ellátások bevezetését,
bc)
egyes szociálisan rászorult csoportok,
személyek e törvényben meghatározott vagy más speciális ellátását.
(5) Az a települési önkormányzat, amely
a családsegítő szolgáltatást önálló intézmény működtetésével biztosítja,
az általános segítő szolgáltatáson túl speciális segítő szolgáltatást is
nyújt. Ennek keretében a szociálisan rászorult egyének, csoportok
számára önálló szolgáltatást biztosít, a gyermekeket nevelő családok
számára speciális programokat szervez. A speciális segítő
szolgáltatásokra vonatkozó részletes szabályokat - amennyiben jogszabály
eltérően nem rendelkezik - a települési önkormányzat rendelete határozza
meg.
(6) A speciális szolgáltatásokat
különösen
a)
a tartós munkanélküliek, az aktív korú
nem foglalkoztatottak, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és
lakhatási problémákkal küzdők,
b)
a fogyatékkal élők, a krónikus betegek,
a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával
küzdők és családtagjaik
számára kell megszervezni. A b)
pontban megjelölt ellátotti csoportok részére a szolgáltatást közösségi
és szociális csoportmunka keretében kell biztosítani.
(7) A családokat segítő speciális
szolgáltatások különösen a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló
közösségépítő, a családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programok és
szolgáltatások, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő
szolgáltatások.
(8) Speciális szolgáltatásként kell
biztosítani az ifjúsági tanácsadást és az információs szolgáltatásokat
biztosító programokat is.
(9) A speciális szolgáltatások
megszervezése során különös figyelemmel kell lenni a roma népesség
speciális helyzetéből adódó problémák kezelésére.
65/A. §
(1) A családsegítő szolgáltatás
keretében végzett tevékenységnek - a szolgáltatást igénybe vevő
érdekében, mások személyiségi jogainak sérelme nélkül - a szükséges
mértékig ki kell terjednie az igénybe vevő környezetére, különösen
családjának tagjaira.
(2) Kiskorú személyre az általános
segítő szolgáltatás akkor terjedhet ki, ha
a)
a kiskorú családtagjának ellátása az
általános segítő szolgáltatás keretében indult,
b)
a kiskorú érdekei - a gyermekjóléti
szolgáltatás igénybevétele nélkül - e szolgáltatás keretében is
megfelelően biztosíthatók.
(3) A családsegítő szolgáltatást a 65. §
(3) bekezdésének d)-e) pontjaiban meghatározott
tevékenység esetében az egyénre, családra vonatkozóan elkészített
gondozási terv alapján, segítő kapcsolat keretében kell nyújtani.
(4) A családsegítő szolgálatnak az egyén
és a család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.
(5) A családsegítő szolgálat
együttműködik a 65. § (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott
intézményekkel, személyekkel, tevékenységét összehangolja a
gyermekjóléti szolgálattal.
(6)
Speciális alapellátási feladatok
65/B. §
(1) A közösségi pszichiátriai ellátásról
és a támogató szolgálatokról (a továbbiakban együtt: speciális
alapellátási feladatok) a települési önkormányzat gondoskodik. A
speciális alapellátási feladatokról elsősorban a gondozási központ,
ennek hiányában a családsegítő szolgálat keretében is lehet gondoskodni.
Amennyiben a településen nem működik gondozási központ vagy családsegítő
szolgálat, a speciális alapellátási feladatok megszervezéséről a
települési önkormányzat önállóan gondoskodik, vagy segítséget nyújt az
ellátást igénylőnek a speciális szolgáltatásokhoz való hozzájutáshoz.
(2) A közösségi pszichiátriai ellátás
keretében a pszichiátriai beteg részére lakókörnyezetében komplex
segítséget kell nyújtani mindennapi életvitelében, továbbá lehetőség
szerint biztosítani szükséges a meglevő képességeinek megtartását,
illetve fejlesztését. A pszichiátriai beteg állapotának figyelemmel
kísérése érdekében a szociális ellátást végző személy kapcsolatot tart
fenn az ellátott személy háziorvosával, illetve pszichiátriai
szakorvosával, valamint családjával. A pszichiátriai beteg számára
segítséget kell nyújtani
a)
egészségi és pszichés állapota
javításában,
b)
a mindennapi életében adódó konfliktusok
feloldásában és problémái megoldásában,
c)
a szociális és mentális gondozásában,
d)
az egészségügyi ellátáshoz való
hozzájuttatásában.
(3) A pszichiátriai beteg közösségi
ellátására vonatkozó részletes szakmai szabályokat külön jogszabály
tartalmazza.
65/C. §
(1) A fogyatékos személyek
lakókörnyezetben történő ellátása támogató szolgálat megszervezésével is
megvalósulhat.
(2) A támogató szolgálat célja a
fogyatékos személy önrendelkezésén alapuló önálló életvitelének
megkönnyítése, elsődlegesen a lakáson kívüli közszolgáltatások
elérésének segítésével, valamint önállóságának megőrzése mellett a
lakáson belüli speciális segítségnyújtás biztosítása.
(3) A támogató szolgálat feladata a
fogyatékosság jellegének megfelelően különösen
a)
az alapvető szükségletek kielégítését
segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz való hozzájutás
biztosítása (speciális személyi szállítás, szállító szolgálat
működtetése),
b)
az általános egészségi állapotnak és a
fogyatékosság jellegének megfelelő egészségügyi-szociális ellátásokhoz,
valamint a fejlesztő tevékenységhez való hozzájutás személyi és
eszközfeltételeinek biztosítása,
c)
információnyújtás, ügyintézés,
tanácsadás, a tanácsadást követően a társadalmi beilleszkedést segítő
szolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása,
d)
a jelnyelvi tolmácsszolgálat
elérhetőségének biztosítása,
e)
segítségnyújtás a fogyatékos személyek
kapcsolatkészségének javításához, családi kapcsolatainak erősítéséhez
speciális, önsegítő csoportokban való részvételükhöz,
f)
egyes szociális alapellátási
részfeladatok biztosítása a fogyatékos személyek speciális
szükségleteihez igazodóan,
g)
segítségnyújtás a fogyatékos emberek
társadalmi integrációjának megvalósulásához, valamint a családi, a
közösségi, a kulturális, a szabadidős kapcsolatokban való egyenrangú
részvételhez szükséges feltételek biztosítása,
h)
a fogyatékos személy munkavégzését,
munkavállalását segítő szolgáltatások elérhetőségének, igénybevételének
elősegítése.
(4) A támogató szolgálat együttműködik a
területen lévő szociális alap- és nappali ellátást biztosító
intézménnyel, a lakóotthonnal, a háziorvosi szolgálattal, körzeti
védőnővel, otthonápoló szolgálattal, gyógypedagógiai, nevelési
szakszolgálatokkal és a fogyatékos személyek segítő, szolgáltató
szervezeteivel.
(5) A támogató szolgálat működésére,
szervezetére, szakmai feladataira vonatkozó részletes szabályokat külön
jogszabály tartalmazza.
65/D. §
Az alapellátás keretében a települési
önkormányzat szolgáltatást nyújt a településen élő azon
szenvedélybetegek részére, akik
a)
intézményi jogviszony megszűnését
követően saját lakókörnyezetükben élnek és megfelelő életvitelük
fenntartásához segítséget igényelnek,
b)
akik valamely más - nem bentlakásos -
ellátási forma szolgáltatásaiban, orvosi vagy egyéb terápiás kezelésben
részesülnek és önálló életvitelük fenntartásához segítségre van
szükségük.
65/E. §
Az utcai szociális munka keretében
biztosítani kell az utcán tartózkodó hajléktalan személy helyzetének,
életkörülményeinek figyelemmel kísérését, szükség esetén ellátásának
kezdeményezését, illetve az ellátás biztosításához kapcsolódó intézkedés
megtételét. Az utcai szociális munka megszervezhető önállóan, vagy
családsegítő szolgálat, nappali melegedő, illetve gondozási központ
keretein belül.
III. cím
Szakosított ellátási formák
66. §
(1) Ha az életkoruk, egészségi
állapotuk, valamint szociális helyzetük miatt a rászorult személyekről
az alapellátás keretében nem lehet gondoskodni, a rászorultakat
állapotuknak és helyzetüknek megfelelő szakosított ellátási formában
kell gondozni.
(2) A szakosított ellátási formákat
igénybe vevő személyek ellátásáról, az állapotuk változásáról, valamint
a részükre biztosított gondozási, terápiás, valamint ápolási, illetve
egyéb szolgáltatások tartalmáról - a külön jogszabályban meghatározott
tartalommal - gondozási tervet kell készíteni.
(3)-(5)
Ápolást, gondozást nyújtó intézmények
67. §
(1) Az önmaguk ellátására nem, vagy csak
folyamatos segítséggel képes személyek napi legalább háromszori
étkeztetéséről, szükség szerint ruházattal, illetve textíliával való
ellátásáról, mentális gondozásáról, a külön jogszabályban meghatározott
egészségügyi ellátásáról, valamint lakhatásáról (a továbbiakban: teljes
körű ellátás) az ápolást, gondozást nyújtó intézményben kell
gondoskodni, feltéve, hogy ellátásuk más módon nem oldható meg.
(2) Ápolást, gondozást nyújtó intézmény
az idősek otthona, a pszichiátriai betegek otthona, a szenvedélybetegek
otthona, a fogyatékos személyek otthona, valamint a hajléktalanok
otthona.
68. §
(1) Az idősek otthonában elsősorban
azoknak a nyugdíjkorhatárt betöltött személyeknek (a továbbiakban:
időskorúak) ápolását, gondozását végzik, akiknek egészségi állapota
rendszeres gyógyintézeti kezelést nem igényel.
(2) Az idősek otthonába az a 18.
életévét betöltött személy is felvehető, aki betegsége miatt nem tud
önmagáról gondoskodni.
(3) Ha az (1) és (2) bekezdésben
említett személy pszichiátriai vagy szenvedélybetegségben szenved,
ellátásáról más intézmény keretében kell elkülönítetten gondoskodni.
(4) Ha az idősek otthona ellátását
igénybe vevő személy esetében demencia körébe tartozó kórkép került
megállapításra, ellátásáról az intézményen belül intenzív gondozást
biztosító részleg vagy gondozási csoport kialakításával, különállóan
kell gondoskodni. Külön jogszabály határozza meg azon ellátottak körét,
akik az egészségi állapot súlyosságából adódóan speciális ellátást
igényelnek.
69. §
(1) A fogyatékos személyek otthonába az
a fogyatékos személy vehető fel, akinek oktatására, képzésére,
foglalkoztatására, valamint gondozására csak intézményi keretek között
van lehetőség.
(2) Enyhe értelmi fogyatékos kiskorú
csak kivételes esetben helyezhető el a fogyatékos személyek otthonában.
70. §
(1) A fogyatékos személyek otthonában
elkülönítetten kell megszervezni a kiskorúak és a felnőttek, valamint az
enyhe értelmi fogyatékos személyek és a középsúlyos, illetve súlyos
értelmi fogyatékos személyek ellátását.
(2) A fogyatékos gyermekek esetében az
ápolással, gondozással párhuzamosan - a külön jogszabályban foglaltak
szerint - biztosítani kell a korai fejlesztést és gondozást, ötéves
kortól a fejlesztő felkészítést, valamint az iskolai tanulmányok
folytatásának segítését.
(3) A nagykorú fogyatékos személy
intézményi ellátását úgy kell megszervezni, hogy számára az állapotának
megfelelő önállóság, döntési lehetőség biztosított legyen. A fogyatékos
személy részére biztosítani kell - a fogyatékosságának megfelelő -
szinten tartó, képességfejlesztő, munkajellegű foglalkoztatást, továbbá
sport- és szabadidős tevékenység végzését is.
(4) A fogyatékos személyek otthonában
elkülönítetten rehabilitációs részleg is működtethető, feltéve, hogy az
a külön jogszabályban meghatározott tárgyi és személyi feltételeknek
egyébként megfelel.
71. §
(1) A pszichiátriai betegek otthonába az
a krónikus pszichiátriai beteg vehető fel, aki az ellátás
igénybevételének időpontjában nem veszélyeztető állapotú, akut
gyógyintézeti kezelést nem igényel, és egészségi állapota, valamint
szociális helyzete miatt önmaga ellátására segítséggel sem képes.
(2) Azon ellátást igénylő, akinek a
kezelőorvos által meghatározott alapbetegsége
a)
időskori vagy egyéb szellemi leépülés,
b)
súlyos antiszociális, közösségi
együttélésre képtelen személyiségzavar,
c)
szenvedélybetegség,
csak abban az esetben vehető fel a
pszichiátriai betegek otthonába, ha az intézmény az alapbetegségével
összefüggésben is szolgáltatást képes nyújtani számára.
(3) A pszichiátriai betegek otthonába
történő felvételhez a területileg illetékes pszichiátriai gondozó
szakorvosának, illetve - amennyiben az ellátás igénylése időpontjában
kórházi kezelésben részesül - a fekvőbeteg-gyógyintézet pszichiátriai
osztálya vezetőjének - az intézménybe történő felvételt megelőző - három
hónapnál nem régebbi szakvéleménye szükséges.
(4) Amennyiben az ellátást igénybe
vevőnek egészségi állapota miatt sürgősségi gyógykezelésre van szüksége
[1997. évi CLIV. tv. 196. § b) pont, 199. §], úgy az intézmény
orvosa az arra illetékes egészségügyi szolgáltatónál kezdeményezi az
ellátott pszichiátriai egészségügyi ellátását.
71/A. §
(1) A szenvedélybetegek otthonában annak
a személynek az ápolását, gondozását végzik, aki szomatikus és mentális
állapotát stabilizáló, illetve javító kezelést igényel, önálló
életvitelre időlegesen nem képes, de - a külön jogszabályban
meghatározott - kötelező intézeti gyógykezelésre nem szorul.
(2) A szenvedélybetegek otthonába
történő elhelyezéshez a területileg illetékes fekvőbeteg-gyógyintézet
pszichiátriai osztályának vagy pszichiátriai gondozó addiktológusának,
ennek hiányában a területileg illetékes pszichiátriai osztály vagy
pszichiátriai gondozó pszichiáter szakorvosának - intézménybe történő
felvételt megelőző -, három hónapnál nem régebbi szakvéleménye
szükséges.
71/B. §
A hajléktalanok otthonában olyan
hajléktalan személy gondozását kell biztosítani, akinek az ellátása
átmeneti szálláshelyen, rehabilitációs intézményben nem biztosítható és
kora, egészségi állapota miatt tartós ápolást, gondozást igényel.
Rehabilitációs intézmények
72. §
(1) A rehabilitációs intézmény a
bentlakók önálló életvezetési képességének kialakítását, illetve
helyreállítását szolgálja.
(2) Rehabilitációs intézmény
a)
a pszichiátriai betegek,
b)
a szenvedélybetegek,
c)
a fogyatékos személyek,
d)
a hajléktalan személyek
rehabilitációs intézménye.
73. §
(1) A pszichiátriai, illetve
szenvedélybetegek rehabilitációs intézményében azt a 18. életévét
betöltött pszichiátriai, illetve szenvedélybeteget kell ellátni, aki
rendszeres vagy akut gyógyintézeti kezelésre nem szorul és
utógondozására nincs más mód.
(2) A pszichiátriai, illetve
szenvedélybetegek rehabilitációs intézményében a gondozottak részére
képzési, munka jellegű vagy terápiás foglalkoztatást kell szervezni és
elő kell készíteni a családi és lakóhelyi környezetükbe történő
visszatérésüket.
74. §
(1) A fogyatékosok rehabilitációs
intézménye azoknak a fogyatékos, valamint mozgás-, illetőleg látássérült
személyeknek az elhelyezését szolgálja, akiknek oktatása, képzése,
átképzése és rehabilitációs célú foglalkoztatása csak intézményi keretek
között valósítható meg.
(2) A fogyatékosok rehabilitációs
intézménye előkészíti az ott élők családi és lakóhelyi környezetbe
történő visszatérését, valamint megszervezi az intézményi ellátás
megszűnését követő utógondozást.
74/A. §
A hajléktalanok rehabilitációs
intézménye annak az aktív korú, munkaképes hajléktalan személynek az
elhelyezését szolgálja, akinek szociális ellátása ily módon indokolt, és
aki önként vállalja a rehabilitációs célú segítőprogramokban való
részvételt.
Nappali ellátást nyújtó intézmények
75. §
(1) A nappali ellátást nyújtó
intézmények elsősorban a saját otthonukban élők részére biztosítanak
lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, étkezésre, társas kapcsolatokra,
valamint az alapvető higiéniai szükségletek kielégítésére.
(2) Nappali ellátást nyújtó intézmény az
idősek klubja, a fogyatékosok nappali intézménye, a szenvedélybetegek
nappali intézménye, a pszichiátriai betegek nappali intézménye, továbbá
a nappali melegedő.
76. §
(1) Az idősek klubja a szociális és
mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes
időskorúak napközbeni gondozására szolgál.
(2) Az idősek klubjába felvehető az a
18. életévét betöltött személy is, aki egészségi állapotára figyelemmel
az (1) bekezdésben meghatározott támogatásra szorul.
(3)
77. §
(1) A fogyatékosok nappali intézménye a
harmadik életévüket betöltött, önkiszolgálásra részben képes
fogyatékosok napközbeni gondozására, foglalkoztatására és nevelésére
szolgáló, a közoktatás körébe nem tartozó ellátási forma.
(2) Rendkívül indokolt esetben
gondozható a fogyatékosok nappali intézményében az a személy is, akire
nézve szülője vagy más hozzátartozója gyermeknevelési támogatásban vagy
ápolási díjban részesül.
(3) Fogyatékos személyek nappali
intézményében - külön jogszabályban meghatározott feltételek biztosítása
esetén - önellátásra részben képes, vagy önellátásra nem képes és
felügyeletre szoruló halmozottan fogyatékos, illetve autista személy
részére is biztosítható szolgáltatás. Szükség esetén a települési
önkormányzat kizárólag halmozottan fogyatékos, illetve kizárólag autista
személyek ellátásáról is gondoskodhat nappali intézményi szolgáltatás
keretében.
78. §
(1) A nappali melegedő elsősorban a
hajléktalan személyek nappali tartózkodására nyújt lehetőséget.
(2) Az (1) bekezdés szerinti
szolgáltatásért nem lehet térítési díj fizetését igényelni.
79. §
(1) A szenvedélybetegek nappali
intézménye a szenvedélybetegséggel küzdő személyek napközbeni ellátását,
gondozását végzi.
(2) A szenvedélybetegek nappali
intézményében elsősorban azokat a személyeket kell gondozni,
a)
akiket szenvedélybetegségük miatt -
korábban - fekvőbeteg-gyógyintézetben kezeltek, illetve rehabilitációs
intézményben gondoztak;
b)
akik az a) pontban megjelölt
intézményi kezelés, gondozás megelőzése miatt erre rászorulnak.
79/A. §
A pszichiátriai betegek nappali
intézményében az a személy gondozható, aki
a)
korábban pszichiátriai betegsége miatt
gyógykezelés alatt állt, illetve akit pszichiátriai betegek
intézményében gondoztak,
b)
az a) pontban megjelölt
intézményi kezelés, gondozás megelőzése miatt erre rászorul és
napközbeni ellátása másképp nem oldható meg.
Átmeneti elhelyezést nyújtó
intézmények
80. §
(1) Az átmeneti elhelyezést nyújtó
intézmények - a hajléktalanok éjjeli menedékhelye és átmeneti szállása
kivételével - ideiglenes jelleggel legfeljebb egyévi időtartamra teljes
körű ellátást biztosítanak.
(2) Az átmeneti elhelyezés különös
méltánylást érdemlő esetben az intézmény orvosa szakvéleményének
figyelembevételével egy alkalommal, egy évvel meghosszabbítható.
(3) Az átmeneti elhelyezést nyújtó
intézmények típusai:
a)
időskorúak gondozóháza;
b)
fogyatékos személyek gondozóháza;
c)
pszichiátriai betegek átmeneti otthona;
d)
szenvedélybetegek átmeneti otthona;
e)
éjjeli menedékhely;
f)
hajléktalan személyek átmeneti szállása.
81. §
82. §
Az idősek gondozóházába azok az
időskorúak, valamint azok a 18. életévüket betöltött beteg személyek
vehetők fel, akik önmagukról betegségük miatt vagy más okból otthonukban
időlegesen nem képesek gondoskodni.
83. §
A fogyatékosok gondozóházában azok a
fogyatékos személyek helyezhetők el, akiknek ellátása családjukban nem
biztosított, vagy az átmeneti elhelyezést a család tehermentesítése
teszi indokolttá.
83/A. §
A pszichiátriai betegek átmeneti
otthonában az a pszichiátriai beteg helyezhető el, akinek ellátása
átmenetileg más intézményben vagy a családjában nem oldható meg, viszont
tartós bentlakásos intézményi elhelyezése vagy fekvőbeteg-gyógyintézeti
kezelése nem indokolt.
83/B. §
A szenvedélybetegek átmeneti otthonában
az a személy helyezhető el, akinél szakorvosi (addiktológus,
pszichiáter) szakvélemény alapján szenvedélybetegség került
megállapításra, és ellátása átmeneti jelleggel családjában vagy
lakókörnyezetében nem oldható meg.
84. §
(1) Az éjjeli menedékhely az önellátásra
és a közösségi együttélés szabályainak betartására képes hajléktalan
személyek éjszakai pihenését, valamint krízishelyzetben éjszakai szállás
biztosítását lehetővé tevő szolgáltatás.
(2) A hajléktalan személyek átmeneti
szállása azoknak a hajléktalan személyeknek az elhelyezését biztosítja,
akik az életvitelszerű szálláshasználat és a szociális munka
segítségével képesek az önellátásra.
(3) Az éjjeli menedékhelyen térítési díj
fizetését nem lehet igényelni.
85. §
Lakóotthonok
85/A. §
(1) A lakóotthon olyan nyolc-tizenkettő,
a külön jogszabályban meghatározott esetben tizennégy pszichiátriai
beteget vagy fogyatékos személyt - ideértve az autista személyeket is -,
illetőleg szenvedélybeteget befogadó intézmény, amely az ellátást
igénybevevő részére életkorának, egészségi állapotának és önellátása
mértékének megfelelő ellátást biztosít.
(2) A lakóotthonok típusai a következők:
a)
fogyatékos személyek lakóotthona;
b)
pszichiátriai betegek lakóotthona;
c)
szenvedélybetegek lakóotthona.
(3) A lakóotthoni ellátás formái:
a)
fogyatékos személyek lakóotthona
esetében,
aa)
rehabilitációs célú lakóotthon,
ab)
ápoló-gondozó célú lakóotthon;
b)
pszichiátriai, illetve szenvedélybetegek
lakóotthona esetében rehabilitációs célú lakóotthon.
(4) A rehabilitációs célú lakóotthonba
az a személy helyezhető el,
a)
aki intézményi elhelyezés során
felülvizsgálatban részt vett, és a felülvizsgálat eredménye, illetve a
gondozási terv és egyéni fejlesztés alapján lakóotthoni elhelyezése az
önálló életvitel megteremtése érdekében indokolt;
b)
aki családban él és képességei
fejlesztése, valamint ellátása lakóotthoni keretek között biztosítható
és rehabilitációja családjában nem oldható meg;
c)
az a)-b) pontban
meghatározottakon túl önellátásra legalább részben képes;
d)
lakóotthonba kerülése időpontjában a
tizenhatodik életévét már betöltötte, de a reá irányadó öregségi
nyugdíjkorhatárt még nem.
(5) A fogyatékos személyek ápoló-gondozó
célú lakóotthonába - intézményből történő elhelyezés esetén a
felülvizsgálat és az egyéni fejlesztés eredményeire figyelemmel - a
fogyatékosság jellegétől és súlyosságától függetlenül helyezhető el
fogyatékos személy, figyelemmel a (4) bekezdés b)-d) pontjában
meghatározott rendelkezésre.
(6) A lakóotthonban elhelyezett személy
részére - szükség szerint - étkezést, ruházattal, illetve textíliával
való ellátást, mentális gondozást, a külön jogszabályban meghatározott
egészségügyi ellátást, valamint az önálló életvitelhez szükséges
feltételeket kell biztosítani.
Az egyes intézményi szolgáltatások
integrált szervezeti formában történő megszervezése
85/B. §
(1) Az e törvényben meghatározott
intézménytípusok által biztosított szolgáltatás megszervezhető önálló,
illetve integrált szervezeti formában.
(2) A szervezeti integráció
megvalósulhat több ellátási típus egy intézmény keretein belül történő
biztosításával, illetve alap-, nappali, bentlakásos intézményi formák
egymásra épülésével.
(3) A települési önkormányzat
alapellátási feladatainak [57. § (1) bek.] ellátása érdekében szociális
szolgáltató központot hozhat létre az alapellátás körébe tartozó
szolgáltatások integrált formában történő megszervezésére. A szociális
szolgáltató központ - belső szervezeti munkamegosztással - magában
foglalja a családsegítő szolgálat és a gondozási központ feladatait.
(4) A szociális szolgáltató központon
vagy gondozási központon belül legfeljebb ötven férőhelyes bentlakásos
intézmény működtethető.
(5) Amennyiben a szociális szolgáltató
központ vagy gondozási központ részét képezi az alap- és nappali,
valamint bentlakásos intézményi ellátás is, a szakmai munkakörökben
foglalkoztatottak részt vehetnek több ellátási forma munkájában is. Az
erre vonatkozó létszámfeltételeket, illetve az egyes intézménytípusok
közötti átcsoportosítás feltételeit külön jogszabály határozza meg.
85/C. §
(1) Bentlakásos intézményi szolgáltatás
megszervezése az alábbi formákban történhet:
a)
egy ellátotti csoport részére azonos
gondozási feladatok ellátása (tiszta profilú intézmény),
b)
több intézménytípus szolgáltatásainak
biztosítása részleg kialakításával (részlegek),
c)
több intézménytípus egy bentlakásos
intézményben történő megszervezése, kialakítása (vegyes profilú
intézmény),
d)
több intézménytípus különálló szervezeti
egységekben történő megszervezése (integrált intézmény).
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott
intézményen belül - külön jogszabályban meghatározott feltételek szerint
- intenzív gondozást biztosító részleg is kialakítható.
(3) Átmeneti elhelyezést, illetve
nappali ellátást biztosító intézmények esetében több ellátotti csoport
részére nyújtható szolgáltatás, amennyiben az intézményben az ilyen
ellátás szakmai feltételei biztosítottak.
(4) Az (1) bekezdés b)-d)
pontjaiban meghatározott esetekben - külön jogszabályban meghatározottak
szerint - a tárgyi-személyi feltételek tekintetében speciális feltételek
állapíthatók meg, azonban az egyes intézménytípusoknak vagy részlegeknek
külön-külön meg kell felelniük az
a)
egy főre jutó lakóterület nagyságára,
b)
egy lakószobában elhelyezhető személyek
számára,
c)
egyéb szakdolgozói munkakör
létszámnormáira
vonatkozó előírásoknak.
(5) A megyei, fővárosi önkormányzat a
megye, főváros területén ellátandó, intézményi keretek között
gondozható, de speciális egyéni ellátást igénylő személyek részére - így
különösen akik súlyos pszichés vagy disszociális tüneteket,
magatartászavart mutatnak - külön-külön egyes ellátotti csoportok
szerint - ide nem értve az időskorúakat - speciális intézményt alakít
ki, amely az egyes ellátotti csoportok vonatkozásában legfeljebb húsz fő
elhelyezését biztosítja.
IV. cím
A személyes gondoskodás
megszervezésére köteles szervek
86. §
A települési önkormányzat, a fővárosban
a fővárosi kerületi önkormányzat a személyes gondoskodás keretében
köteles gondoskodni
a)
az 59-65/D. §-ok szerinti
alapellátásról, valamint
b)
az alapellátás keretében nem gondozható
rászorultak szakosított ellátáshoz való hozzájutásáról.
87. §
Az a települési önkormányzat, amelyiknek
területén
a)
kétezernél több állandó lakos él, idősek
nappali ellátását nyújtó intézményi szolgáltatást;
b)
tízezernél több állandó lakos él, az
a) pontban foglalt ellátást, valamint az utcai szociális munkát,
éjjeli menedékhelyet, nappali melegedőt és az idősek átmeneti
elhelyezését szolgáló intézményt;
c)
húszezernél több állandó lakos él, a
b) pontban foglalt ellátást, valamint nappali ellátást nyújtó
intézményi formákat;
d)
harmincezernél több állandó lakos él, a
c) pontban foglalt ellátást, valamint átmeneti elhelyezési
formákat köteles biztosítani.
88. §
(1) A megyei és a fővárosi önkormányzat
(a továbbiakban: megyei önkormányzat) gondoskodik
a)
azoknak a szakosított ellátásoknak a
megszervezéséről, amelyek biztosítására e törvény alapján a települési
önkormányzat nem köteles;
b)
a szakosított szociális szolgáltatások
területi összehangolásáról;
c)
a módszertani feladatok ellátásáról.
(2) A fővárosban - ha a fővárosi
önkormányzat és a kerületi önkormányzat másként nem állapodik meg - a
fővárosi önkormányzat gondoskodik a hajléktalanok éjjeli menedékhelyének
és átmeneti szállásának megszervezéséről és fenntartásáról.
(3) A megyei önkormányzat a külön
jogszabályban meghatározott szakmai követelmények figyelembevételével -
az egészségügyi, szociális és családügyi miniszter hozzájárulásával - az
általa vagy a megye, főváros területén lévő települési önkormányzat
által fenntartott ápolást-gondozást nyújtó vagy rehabilitációs
intézmények közül módszertani feladatokat ellátó intézményt jelöl ki. A
kijelölés 5 évi időtartamra szól, amelynek elteltét követően az
intézmény ismételten kijelölhető. A kijelölt módszertani intézmény
vezetőjének megbízásához, illetve megbízásának visszavonásához az
Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium egyetértése
szükséges.
(4) A megyei, fővárosi módszertani
intézmény feladata a megyei, fővárosi önkormányzat által fenntartott,
illetve területén lévő helyi önkormányzat által működtetett, továbbá a
megye, főváros területén székhellyel rendelkező nem állami fenntartású
szociális intézmény szakmai munkájának segítése, a szociális intézmény
szakmai ellenőrzésében való részvétel a külön jogszabályban
meghatározottak szerint.
(5) A legalább harminc szociális
intézményt működtető egyházi fenntartó - a külön jogszabályban
meghatározott szakmai követelmények figyelembevételével - az
egészségügyi, szociális és családügyi miniszter előzetes véleményének
kikérésével egy módszertani intézményt jelölhet ki. A kijelölés öt évi
időtartamra szól, amelynek elteltét követően az intézmény ismételten
kijelölhető. Amennyiben az egyházi fenntartó a fentiekben meghatározott
számú intézményt nem működtet, a módszertani intézményt csak az
egészségügyi, szociális és családügyi miniszterrel kötött megállapodás
alapján jelölheti ki.
(6) Az egyházi módszertani intézmény
átvállalhatja azzal a nem állami intézménnyel kapcsolatos módszertani
feladatokat, amely az adott felekezet szellemében és vallási gyakorlata
szerint működik, erre szabályzatában kötelezettséget vállal és azt az
illetékes egyházi hatóság elismeri. A feladatellátásról megállapodást
kell kötni, melyet az egyházi módszertani intézmény megküld a nem állami
intézmény székhelye vagy telephelye szerint illetékes közigazgatási
hivatalnak tájékoztatás céljából.
88/A. §
(1) Az egészségügyi, szociális és
családügyi miniszter a külön jogszabályban meghatározott szakmai
követelmények figyelembevételével - a fenntartó egyetértésével - az
ápolást, gondozást nyújtó, a rehabilitációs intézmények, illetve a
szociális szolgáltatást alaptevékenységként végző, jogi személyiséggel
rendelkező szervezetek közül országos vagy regionális hatáskörrel
módszertani feladatokat ellátó intézményt jelöl ki. A kijelölés öt évi
időtartamra szól, amelynek elteltét követően az intézmény ismételten
kijelölhető. Az országos vagy regionális hatáskörrel rendelkező
módszertani intézmény vezetőjének megbízásához, illetve megbízásának
visszavonásához az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium
egyetértése szükséges.
(2) Az (1) bekezdés szerinti módszertani
intézmény a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások szervezésének
és működtetésének hatékonyabbá tétele érdekében közreműködik az új
ellátási formák és gondozási módszerek bevezetésének kidolgozásában és
megvalósításában.
(3) A megyei, fővárosi továbbá a
regionális és az országos módszertani intézmények ágazati irányítását és
szakmai felügyeletét az Egészségügyi, Szociális és Családügyi
Minisztérium látja el.
(4) A Nemzeti Család- és
Szociálpolitikai Intézet továbbképző, tudományos és módszertani intézet.
Az intézet módszertani tevékenységet végez és ellátja a szociális
szolgáltatásokkal kapcsolatos tudományos kutatások, nemzetközi
kapcsolatok, valamint a külön jogszabály által tevékenységi körébe utalt
egyéb speciális feladatok és szolgáltatások biztosítását.
(5) A Nemzeti Család- és
Szociálpolitikai Intézet - külön jogszabályban meghatározottak szerint -
országos jegyzéket vezet a személyes gondoskodást nyújtó szociális
intézményekről, szolgáltatókról.
89. §
(1) A 87. §-ban meghatározott
önkormányzatok ellátási kötelezettsége a település lakosságára, valamint
a településen életvitelszerűen tartózkodó hajléktalanokra terjed ki,
kivéve, ha az intézményt intézményfenntartó társulás keretében más
önkormányzattal közösen tartják fenn, vagy az intézménnyel nem
rendelkező önkormányzattal kötött szerződésben a fenntartó az ellátást
más önkormányzat lakosaira kiterjedően is vállalta.
(2) Ha az (1) bekezdésben foglaltak
szerint az intézmény ellátási területe a fenntartó önkormányzat
illetékességi területét meghaladja, az intézmény keretében nyújtott
szolgáltatásokat - eltérő megállapodás hiányában - valamennyi beutalt
részére azonos feltételekkel kell biztosítani.
(3) A (2) bekezdést kell alkalmazni az
intézményi ellátás megszüntetése esetén is.
90. §
(1) A megyei önkormányzat által
fenntartott szakosított ellátást nyújtó intézmények ellátási területe az
egész megyére kiterjed.
(2) A megyei jogú város saját területén
köteles az alap-, nappali és az átmeneti elhelyezést nyújtó ellátási
feladatokat megszervezni, valamint a megyei önkormányzat ellátási
kötelezettsége körébe tartozó feladatok közül az idősellátás, továbbá -
előzetes igényfelmérésre alapozva - a lakossági szükségletek alapján
meghatározott legalább két további intézménytípus feladatait
biztosítani. A megyei önkormányzat azonban - szükség esetén - a megyei
jogú város lakosainak ellátását erre hivatkozva nem tagadhatja meg.
(3) Az ellátási kötelezettséggel nem
rendelkező önkormányzat a szolgáltatása megszervezéséhez kapcsolódóan
helyi rendeletében meghatározhatja, hogy csak saját települése lakosai
részére biztosítja az ellátást. Az intézményt fenntartó önkormányzat az
intézménnyel nem rendelkező önkormányzat kérése alapján a település
lakosainak ellátását nem tagadhatja meg, ha e törvény hatálybalépésekor
már az ellátást biztosította a másik település lakosai számára.
(4) Az ellátási kötelezettséggel nem
rendelkező önkormányzat megállapodás alapján más települések lakosainak
intézményi elhelyezéséről is gondoskodhat. Ebben az esetben az
önkormányzatok közötti megállapodásban rögzíteni kell az intézményi
elhelyezés feltételeire vonatkozó szabályokat, különös tekintettel a más
településről elhelyezett személyek után fizetendő hozzájárulás
mértékére.
90/A. §
A megyei, fővárosi közigazgatási hivatal
az e törvényben meghatározott önkormányzati ellátási kötelezettségek
teljesítését folyamatosan figyelemmel kíséri. Amennyiben az önkormányzat
ellátási kötelezettségéből adódó feladatainak, különösen fenntartói
feladatának, illetve a szolgáltatástervezési koncepció elkészítésének
nem tesz eleget, felszólítja az önkormányzatot megfelelő határidő
kitűzésével a feladat teljesítésére.
91. §
(1) A személyes gondoskodás
biztosítására kötelezettek feladataikat maguk, vagy az e törvényben
foglaltak szerint más szervekkel, személyekkel történt szerződéskötés
útján is elláthatják.
(2)
92. §
(1) A helyi önkormányzat a személyes
gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a
fizetendő térítési díjakról rendeletet alkot.
(2) Ha törvény másként nem rendelkezik,
a helyi önkormányzat az (1) bekezdés szerinti rendeletben szabályozza
a)
az önkormányzat által biztosított
személyes gondoskodás formáit;
b)
az önkormányzat által biztosított
ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módját;
c)
azt, hogy az intézményvezető milyen
esetekben köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani;
d)
azt, hogy külön eljárás keretében milyen
esetekben biztosítható ellátás;
e)
az ellátás megszüntetésének eseteit és
módjait;
f)
a személyes gondoskodásért fizetendő
térítési díjak mértékét, a fizetésre kötelezettek körét, a térítési díj
csökkentésének, illetve elengedésének eseteit és módjait;
g)
az intézményvezető és az ellátást
igénybe vevő között kötendő megállapodással összefüggő kérdéseket.
(3) A legalább 2000 lakosú települési
önkormányzat, illetve a megyei önkormányzat a településen, illetve a
megyében, fővárosban élő szociálisan rászorult személyek részére
biztosítandó szolgáltatási feladatok meghatározása érdekében
szolgáltatástervezési koncepciót készít, amennyiben legalább két
ellátási forma megszervezéséről gondoskodik. A szolgáltatástervezési
koncepció tartalmát a helyi önkormányzat kétévente felülvizsgálja, és
aktualizálja.
(4) A koncepció tartalmazza különösen
a)
a lakosságszám alakulását, a
korösszetételt, a szolgáltatások iránti igényeket,
b)
az ellátási kötelezettség teljesítésének
helyzetét, az ütemtervet a szolgáltatások biztosításáról,
c)
a szolgáltatások működtetési,
finanszírozási, fejlesztési feladatait, az esetleges együttműködés
kereteit,
d)
az egyes ellátotti csoportok (idősek,
fogyatékos személyek, hajléktalan személyek, pszichiátriai betegek,
szenvedélybetegek) sajátosságaihoz kapcsolódóan a speciális ellátási
formák, szolgáltatások biztosításának szükségességét.
(5) A települési önkormányzat által
készített koncepciónak illeszkednie kell a megyei, fővárosi önkormányzat
által készített koncepcióhoz.
(6) A megyei, fővárosi önkormányzat
koncepciója - a (4) bekezdésben foglaltakon túl - tartalmazza különösen
a)
az általa fenntartott intézményrendszer
struktúráját, szerkezetét, legfontosabb jellemzőit,
b)
a szakosított ellátások iránti igények
alakulását, a várakozók számát, korösszetételét, legfontosabb szociális
jellemzőit,
c)
az intézményrendszer korszerűsítésének
irányait,
d)
a módszertani feladatok ellátására
vonatkozó koncepciót.
(7) A szolgáltatástervezési koncepciót a
helyi önkormányzat az elfogadást megelőzően véleményezteti az
intézményvezetőkkel, a kisebbségi önkormányzat(ok)kal, továbbá a
települési önkormányzat a Szociálpolitikai Tanács területi szervével, a
megyei, fővárosi önkormányzat a Szociálpolitikai Tanács országos
szervével. A koncepció végleges változatának elfogadása során a
kialakított véleményeket az önkormányzat lehetőség szerint figyelembe
veszi.
(8) A települési önkormányzatok
szolgáltatástervezési koncepcióját a megyei, fővárosi önkormányzat
előzetesen véleményezi. A megyei, fővárosi önkormányzat és a megyei jogú
város a szolgáltatástervezési koncepciót a saját területére készíti el,
amelyet az egyeztető bizottság is megtárgyal. A megyei, fővárosi
önkormányzat a szolgáltatástervezési koncepcióját véleményezteti a
működési területén lévő - szolgáltatástervezési koncepciót készítő -
települési önkormányzattal.
(9) Amennyiben a települési önkormányzat
és a megyei jogú város által készített szolgáltatástervezési koncepció
tervezete nincs összhangban a megyei, fővárosi koncepcióval, egyeztetést
kell tartani a tervek közös irányainak meghatározásáról.
(10) A megyei, megyei jogú városi
önkormányzat a jóváhagyott szolgáltatástervezési koncepciót megküldi az
Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztériumnak.
V. cím
A személyes gondoskodást nyújtó
szociális intézmény fenntartójának feladat- és jogköre
92/A. §
(1) A szociális intézmény működéséhez
szükséges tárgyi és személyi feltételeket külön jogszabály határozza
meg.
(2) A szociális intézmény a külön
jogszabályban meghatározott működési engedély alapján végzi
tevékenységét.
(3) A fenntartó köteles biztosítani a
szociális intézmény folyamatos működésének feltételeit, amelyhez az
állam szociális szakmai programok meghirdetésével nyújt segítséget a
131. § szerint.
(4) A működést engedélyező szerv - a
külön jogszabályban foglaltak szerint - a szociális intézmény működési
engedélyét visszavonja és az intézményt bezáratja, ha működése nem felel
meg a jogszabályi előírásoknak.
92/B. §
(1) A személyes gondoskodást nyújtó
szociális intézmény állami fenntartója
a)
meghatározza az intézményi térítési
díjat;
b)
ellenőrzi az intézmény működésének
törvényességét;
c)
jóváhagyja az intézmény szervezeti és
működési szabályzatát, szakmai programját, valamint a szakosított
ellátást nyújtó intézmény esetében a házirendet;
d)
ellenőrzi és évente egy alkalommal
értékeli a szakmai munka eredményességét;
e)
gondoskodik a szakemberek képzéséről,
továbbképzéséről;
f)
az intézmény vezetője tekintetében
gyakorolja a munkáltatói jogokat;
g)
gondoskodik az érdekképviseleti fórum
megalakításáról;
h)
kikéri az ellátottak országos
érdek-képviseleti szervezete területileg illetékes szervének véleményét
az intézmény működését érintő lényeges döntés meghozatala előtt.
Lényeges döntéshozatalnak minősül különösen az intézmény megszüntetése,
az intézményi típus, forma megváltoztatása;
i)
szolgáltatástervezési koncepciót készít
az általa működtetett szociális szolgáltatások és intézmények
vonatkozásában.
(2) Az állami fenntartó a szervezeti és
működési szabályzat, a házirend, valamint a szakmai program jóváhagyását
megtagadja, ha az nem felel meg az e törvényben, valamint a külön
jogszabályban előírt feltételeknek.
(3) Az állami fenntartó ha az intézmény
működésének ellenőrzése során jogszabálysértést állapít meg, intézkedik
annak megszüntetéséről.
92/C. §
(1) A személyes gondoskodást nyújtó
szociális intézmény egyházi, illetve nem állami fenntartója a 92/B. §
(1) bekezdésének a), e), f) és h) pontjaiban meghatározott feladatokon
túl
a)
gondoskodik az intézmény szervezeti és
működési szabályzatának, szakmai programjának, szakosított ellátást
nyújtó intézmény esetében házirendjének elkészítéséről,
b)
biztosítja az intézmény gazdálkodásának
és működésének törvényességét.
(2) A tartós bentlakásos szociális
intézmény egyházi és nem állami fenntartója az intézmény
működőképességének biztosítására - a (3) bekezdésben meghatározott
fenntartó kivételével - a (4) bekezdésben meghatározott mértékű összeget
köteles elkülönített bankszámlán elhelyezni.
(3) Nem kell pénzeszközt elkülöníteni
annak az egyházi és nem állami fenntartónak, illetve ezek jogi
személyiséggel rendelkező szervezeti egységeinek, amelyek a tárgyévet
megelőző évben - ide nem értve a normatív állami hozzájárulást, valamint
a fejlesztési, beruházási célra kapott támogatást - az éves
költségvetési törvényben meghatározott mértékű támogatásban részesültek.
Az elkülönítés alól mentesülő fenntartó írásban garanciát vállal az
intézmény működőképességének biztosítására. E rendelkezés tekintetében
az egyes egyházak jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egységeit
egyházanként egy fenntartónak kell tekinteni.
(4) Az elkülönítésre kötelezett
fenntartó az éves normatív állami hozzájárulás tíz százalékát kitevő
összeget köteles elkülönített bankszámlán elhelyezni.
(5) Ha a tartós bentlakást nyújtó
egyházi és nem állami fenntartású intézmény ellenőrzése során
megállapításra kerül, hogy az intézmény fenntartója nem tesz eleget az
intézmény működésére vonatkozó jogszabályi követelményeknek, az
intézmény működési engedélyét kiadó megyei (fővárosi) közigazgatási
hivatal intézkedik a normatív állami hozzájárulás visszatartása iránt. A
visszatartás mértéke, ha a nem állami és egyházi fenntartó
a)
az elkülönített pénzösszeg külön
bankszámlára elhelyezését elmulasztja az éves normatív támogatás tíz
százaléka,
b)
az egyszeri hozzájárulásnak az Szt.
117/B. §-ában meghatározott mértékű elkülönítésére, felhasználására
vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, az éves normatív állami
hozzájárulás tíz százaléka,
c)
az intézmény alapfeladataiban történő
változást - mely új működési engedélyeztetési eljárást tesz szükségessé
- nem jelzi a működést engedélyező hatóság felé, az éves normatív állami
hozzájárulás nyolc százaléka,
d)
nem biztosítja a kötelező
gyógyszerkészletet vagy gyógyászati segédeszközt, az éves normatív
állami hozzájárulás nyolc százaléka.
(6) Amennyiben a működést engedélyező
hatóság több - az (5) bekezdésben megjelölt - jogszabálysértő körülményt
észlel, a normatív állami hozzájárulás visszatartásának mértéke
legfeljebb az éves normatív állami hozzájárulás 15 százaléka.
(7) A visszatartott normatív állami
hozzájárulás akkor illeti meg az egyházi és a nem állami fenntartót, ha
a visszatartásra okot adó körülményt megszünteti.
VI. cím
A működési nyilvántartás
92/D. §
(1) A személyes gondoskodást nyújtó
szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi tevékenységet végző, valamint
a javítóintézetben szakmai munkakörben dolgozó és a képesítési
előírásoknak megfelelő szakképesítéssel rendelkező személy (a
továbbiakban: személyes gondoskodást végző személy) a külön
jogszabályban meghatározottak szerint szakmai továbbképzésben vesz
részt.
(2) A továbbképzést sikeresen befejező,
személyes gondoskodást végző személyt anyagi elismerésben kell
részesíteni. Az anyagi elismerés legkisebb összege a továbbképzésen
részt vett személy egyhavi illetményével megegyező összeg. Az anyagi
elismerést a továbbképzési kötelezettség teljesítését igazoló
dokumentumok bemutatását követő év első negyedévében kell kifizetni.
(3) Azt a személyes gondoskodást végző
személyt, aki szociális szakvizsgát tett, az ezt igazoló oklevél
bemutatását követő harmadik hónap első napjától kezdődően a szakvizsga
figyelembevételével kell besorolni.
(4) Megszüntethető - az Mt. 89. § (3)
bekezdése, illetve a Kjt. 30. §-a (1) bekezdésének d) pontjára
hivatkozással - annak a személyes gondoskodást végző személynek a
munkaviszonya, illetve közalkalmazotti jogviszonya, aki a továbbképzési
kötelezettséget a külön jogszabályban meghatározott időtartam alatt nem
teljesíti.
92/E. §
(1) A személyes gondoskodást végző
személy e törvényben meghatározott adatait működési nyilvántartásba kell
venni.
(2) A működési nyilvántartás célja a
személyes gondoskodást végző személy szakvizsgáztatásának,
továbbképzésének megszervezése, valamint a képzési követelmények
teljesítésének ellenőrzése.
(3) A szociális személyes gondoskodást
végző személy esetében a működési nyilvántartást (a továbbiakban:
szociális nyilvántartás) a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet,
a gyermekjóléti, gyermekvédelmi személyes gondoskodást végző személy
esetében a működési nyilvántartást (a továbbiakban: gyermekjóléti
nyilvántartás) a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet vezeti.
92/F. §
(1) A működési nyilvántartás az alábbi
adatokat tartalmazza:
a)
a személyes gondoskodást végző személy
neve (leánykori neve), születési helye és ideje, anyja neve;
b)
a munkahely megnevezése és címe;
c)
a személyes gondoskodást végző személy
által betöltött munkakör megnevezése, a foglalkoztatás kezdő időpontja;
d)
a megszerzett szakképesítés megnevezése,
az erről kiállított oklevél, bizonyítvány száma, a kiállítás helye és
időpontja, továbbá a kiállító intézmény megnevezése;
e)
a jogszabály által előírt továbbképzés
elvégzésének, illetve szakvizsga letételének adatai.
(2) A szociális, gyermekjóléti, továbbá
gyermekvédelmi intézmény (a továbbiakban együtt: munkáltató) bejelenti a
működési nyilvántartást vezető szervnek
a)
a személyes gondoskodást végző személy
foglalkoztatását az (1) bekezdésben megjelölt adatok közlésével, továbbá
b)
a nyilvántartásba vett adatokban
bekövetkezett változást.
(3) A munkáltató az adatbejelentést a
foglalkoztatás megkezdésétől, illetőleg az adatváltozás időpontjától
számított 30 napon belül teszi meg.
(4) A személyes gondoskodást nem
intézményi keretek között végző személy adatainak az (1) bekezdés
szerinti nyilvántartására a (2) bekezdés rendelkezései irányadók azzal
az eltéréssel, hogy a munkáltató bejelentési kötelezettségének a
személyes gondoskodást végző személy tesz eleget.
92/G. §
(1) Törölni kell a nyilvántartásból
annak a személynek az adatait, aki
a)
elhunyt,
b)
foglalkozása gyakorlásától eltiltó
jogerős bírósági határozat hatálya alatt áll.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl
törölni kell
a)
a szociális nyilvántartásból annak a
személynek az adatait, akinek már nem áll fenn munkaviszonya,
közalkalmazotti jogviszonya szociális intézménnyel;
b)
a gyermekjóléti nyilvántartásból annak a
személynek az adatait, akinek már nem áll fenn munkaviszonya,
közalkalmazotti jogviszonya gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézménnyel.
92/H. §
A működési nyilvántartásból adatok a
nyilvántartásba vett személy, a munkáltató, valamint a továbbképzést,
szakvizsgáztatást szervező, továbbá - az adatvédelmi jogszabályok
megtartásával - tudományos, statisztikai feldolgozást végzők részére
továbbíthatók.
92/I. §
(1) Szociális szakvizsgát az a legalább
ötéves szakmai gyakorlattal rendelkező személy tehet, aki
a)
felsőfokú szociális alapvégzettséggel
(szociálpolitikus, szociális munkás, szociálpedagógus, szociális
szervező) rendelkezik, vagy
b)
személyes gondoskodást végez és egyéb
felsőfokú végzettséggel rendelkezik, valamint elvégezte a szociális
alapismereteket nyújtó tanfolyamot. A tanfolyam elvégzése nem kötelező,
ha a jelölt a személyes gondoskodás szakterületén legalább tíz éve
folyamatosan képesítéshez kötött tevékenységet végez.
(2) A szociális szakvizsgára
kötelezettek körét külön jogszabály határozza meg.
Az Országos Szociálpolitikai
Szakértői Névjegyzék
92/J. §
Az Országos Szociálpolitikai Szakértői
Névjegyzék tartalmazza azon személyek nevét, szakterületét, lakcímét és
munkahelyét, akik részt vehetnek a szociális szakmai programok
értékelésében. A névjegyzékbe történő felvétellel és a szakértők
tevékenységével kapcsolatos részletes szabályokat külön jogszabály
határozza meg.
|