II. Fejezet
AZ ÖREGSÉGI NYUGDÍJ
1. Cím
A nyugdíjjogosultság
Az 1997. december 31-ét követő és
2009. január 1-jét megelőző időpont között
megállapításra kerülő öregségi nyugdíj
Tny. 7. § (1) Öregségi teljes
nyugdíjra az 1997. december 31-ét követő és 2009. január 1-jét megelőző
időponttól az jogosult, aki a hatvankettedik életévét (a továbbiakban:
öregségi nyugdíjkorhatár) betölti, és legalább húsz év szolgálati időt
szerez.
(2) Öregségi teljes nyugdíjra
jogosult az a nő és az a férfi is, aki 1991. január 1-je előtt az
ötvenötödik, illetve a hatvanadik életévét betöltötte, és eddig az
időpontig tíz év szolgálati időt szerzett.
(3) Öregségi résznyugdíjra jogosult
az a nő, illetve az a férfi, aki húsz évnél kevesebb szolgálati időt
szerzett, azonban
a)
az ötvenötödik, illetve a hatvanadik
életévét 1990. december 31-ét követően és 1993. július 1-jét megelőzően
töltötte be, és eddig az időpontig legalább tízévi szolgálati időt
szerzett, valamint az, aki
b)
a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt
1993. június 30-át követően és 2009. január 1-jét megelőzően eléri
(elérte) és eddig az időpontig legalább tizenöt év szolgálati időt
szerez (szerzett).
(4) Az (1) bekezdésben foglaltaktól
eltérően a nő öregségi nyugdíjkorhatára, amennyiben
a)
1940. január 1-je előtt született, az
55.,
b)
1940-ben született, az 56.,
c)
1941-ben született, az 57.,
d)
1942-ben született, az 57.,
e)
1943-ban született, az 58.,
f)
1944-ben született, az 59.,
g)
1945-ben született, a 60.,
h)
1946-ban született, a 61.
betöltött életév.
(5) A (1) bekezdésben foglaltaktól
eltérően a férfi öregségi nyugdíj korhatára, amennyiben
a)
1938. január 1-je előtt született, a
60.,
b)
1938-ban született, a 61.
betöltött életév.
A korkedvezmény
Tny. 8. § Aki 2005. január 1-je előtt
a szervezet fokozott igénybevételével járó, továbbá az egészségre
különösen ártalmas munkát végzett, a 2000. december 31-én hatályos
rendelkezések szerint korkedvezményben részesül.
Korkedvezményre jogosultság 2005.
január 1-je előtt
R. 1. § (1) Az igénylőre irányadó
öregségi nyugdíjkorhatárhoz képest (Tny. 7. §) kétévi korkedvezményben
részesül
a)
az a férfi, aki legalább tíz és az a nő,
aki legalább nyolc éven át korkedvezményre jogosító munkakörben, továbbá
b)
az, aki legalább hat éven át egy légköri
nyomásnál nagyobb nyomású légtérben dolgozott.
(2) A korkedvezmény további egy-egy év
a)
a korkedvezményre jogosító munkakörben
végzett minden újabb öt-, nőnél négyévi, illetőleg
b)
az egy légköri nyomásnál nagyobb nyomású
légtérben végzett minden újabb háromévi
munka után.
(3) Az (1)-(2) bekezdés rendelkezéseit a
2005. január 1-je előtt megszerzett korkedvezményes időre kell
alkalmazni.
(4) Az, aki 1997. január 1-je előtt az
akkor hatályos rendelkezések szerint korkedvezményes öregségi nyugdíjra
jogosultságot szerzett, erre az ellátásra - függetlenül az
igényérvényesítés időpontjától - nő az 55., férfi a 60. életévének
betöltését alapul véve jogosult.
R. 2. § (1) A korkedvezményre jogosító
munkakörök (munkahelyek) jegyzékét az 1. számú melléklet
tartalmazza.
(2) Az 1. számú mellékletben felsorolt
munkakörben eltöltött időt korkedvezményre jogosultság szempontjából
akkor is számításba kell venni, ha ezt az időt szolgálati időként
figyelembe venni nem lehet. A korkedvezményre jogosultság szempontjából
a külföldön eltöltött időnek csak azt a tartamát lehet figyelembe venni,
amelynek során az igénylő bányában föld alatt dolgozott a jegyzékben
felsorolt munkakörben, továbbá ha a munkáltató a munkavállalóját
külföldi kiküldetés keretében - az 1. számú melléklet szerinti
jegyzékben felsorolt munkakörben (munkahelyen) - foglalkoztatta.
(3) A korkedvezményre jogosító különböző
munkakörökben eltöltött időket egybe kell számítani. Az egy légköri
nyomásnál nagyobb nyomású légtérben végzett munka alapján figyelembe
vehető idő minden harminc napját ötven nappal kell a korkedvezményre
jogosító egyéb munkakörben eltöltött időhöz hozzászámítani.
(4) A táppénzes állományban
(betegszabadságon) eltöltött időt abban az esetben lehet korkedvezményre
jogosító időként figyelembe venni, ha az igénylő keresőképtelenségének
bekövetkezésekor korkedvezményre jogosító munkakörben (munkahelyen)
dolgozott.
(5) A korkedvezményre jogosító
munkakörök (munkahelyek) jegyzékében felsorolt munkaköri
meghatározásokat kiterjesztően értelmezni nem lehet. Az abban használt
meghatározástól eltérő megjelölésű munkakört csak akkor lehet
korkedvezményre jogosító munkakörnek tekinteni, ha
a)
az eltérő megjelölés a jegyzékben
felsorolt munkakörnek szűkített meghatározása, vagy
b)
az eltérés csak az elnevezésben
mutatkozik, maga a munkakör - a munkaköri leírásból megállapíthatóan - a
jegyzékben felsorolt munkakörrel azonos.
R. 3. § (1) Korkedvezményre jogosító
munkakörök (munkahelyek) jegyzékében szereplő és a menetrendszerű
tömegközlekedésben (személyszállításban) járművezetői munkakörben
eltöltött időt akkor kell korkedvezményre jogosító időként figyelembe
venni, ha a járművezető bármely munkáltatónál vagy vállalkozóként 1992.
március 1-je előtt forgalomba állított járműtípust vezetett, illetőleg
ezen oktatott.
(2) Azokat, akik 1992. március 1-je
előtt egyéb utazó és forgalmi munkakörben tengelyen eltöltött idővel
korkedvezményre jogot szereztek, az továbbra is megilleti, de az
említett időpont után ezen munkakörökben további korkedvezményt nem
szerezhetnek.
(3) Az 1992. február 29-ét követően
forgalomba állított járműtípus esetében az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM
rendelet alapján a Közlekedési Főfelügyelet, illetőleg az általa
kijelölt szerv - a Fodor József Országos Közegészségügyi Központtal
egyeztetett - szakvéleményt ad arra vonatkozóan, hogy az adott
járműtípus vezetése korkedvezményre jogosító járművezetői munkakörben
végzett munkának minősül-e.
(4) A Közlekedési Főfelügyelet a
korkedvezményre jogosultságra vonatkozó szakvéleményét köteles a jármű
forgalomba állításával megegyező időpontban az Országos
Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságnak megküldeni.
R. 4. § (1) A korkedvezményre
jogosultság szempontjából figyelembe kell venni a Tny. 1. § (3)
bekezdésben említett szerveknél - korábban a fegyveres erőknél és
fegyveres testületeknél (a továbbiakban: fegyveres szerv) -
a)
hivatásos szolgálatban ténylegesen
eltöltött szolgálati időt,
b)
nem hivatásos szolgálatban vagy más
állam hadseregében eltöltött és az a) pont szerinti hivatásos
szolgálatba beszámított időt.
(2) A korkedvezményre jogosultság
szempontjából figyelembe kell venni a fegyveres szerveknél
továbbszolgáló állományban 1960. december 17-e után eltöltött időt is.
(3) Továbbszolgáló állományban 1960.
december 18-a előtt eltöltött időt, valamint a katonai szolgálatban
eltöltött időt abban az esetben lehet a korkedvezményre jogosultság
szempontjából számításba venni, ha az igénylő e szolgálatát megelőző és
követő harminc napon belül az 1. számú mellékletben felsorolt
munkakörben dolgozott.
R. 5. § (1) A korkedvezményre jogosító
munkakörök (munkahelyek) jegyzékében a polgári repülésnél felsorolt
munkakörben azt a naptári évet lehet korkedvezményre jogosító időként
figyelembe venni, amelyben az igénylő repülési óraszáma legalább 200
óra. A repülési óraszám megállapításánál a légügyi hatóság külön
megbízása alapján végzett repülési órák számát is figyelembe kell venni.
Nem vonatkoznak ezek a rendelkezések a légiforgalmi irányító munkakörben
töltött időre.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásánál a
ténylegesen repüléssel töltött órák számát
a)
a berepüléseket, hatósági műszaki
ellenőrző repüléseket, repüléstechnikai vizsgáztatásokat végző
dolgozónál, a helikopter személyzeténél, valamint a vitorlázórepülőnél
négyszeresen,
b)
az a) pontban nem említett
különleges (mezőgazdasági, erdővédelmi, egészségügyi, vízügyi stb.)
repülési feladatokat ellátó dolgozónál, valamint a légitaxi
személyzeténél kétszeresen
kell figyelembe venni.
(3) Ejtőernyősnél - az (1)-(2) bekezdés
rendelkezéseitől eltérően - korkedvezményre jogosító időnek azt a
naptári évet kell tekinteni, amelyben légi járműből legalább ötven
ugrást hajtott végre, vagy ejtőernyős ugrással, illetve ejtőernyősök
ugrásának az előkészítésével kapcsolatos repülési óraszáma legalább
huszonöt.
(4) A táppénzes állományban
(betegszabadságon) töltött idő minden naptári napjára annyi repülési
órát (ejtőernyős ugrást) kell számítani, mint amennyi a naptári év többi
napjára átlagosan esik.
(5) A repülési (ejtőernyős) szakképzés
idejét - tényleges tartamára tekintet nélkül - ötévi korkedvezményre
jogosító időként kell figyelembe venni.
R. 6. § A fegyveres szerveknél, valamint
a polgári nemzetbiztonsági szolgálatoknál a korkedvezményre jogosító
munkakörök jegyzékében felsorolt polgári repülési munkakörnek megfelelő
beosztásban hivatásos állományban eltöltött időt korkedvezményre
jogosító időként a hivatásos állományúak szolgálati idejének számítására
vonatkozó szabályok szerint kell figyelembe venni.
R. 7. § (1) Az Országos
Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság - a Foglalkoztatáspolitikai és
Munkaügyi Minisztérium véleményére is figyelemmel - engedélyezheti a
korkedvezményre jogosító munkakörök (munkahelyek) jegyzékében felsorolt
munkakörben eltöltött idő korkedvezményre jogosító időként történő
figyelembevételét akkor is, ha a jegyzék szerint a korkedvezmény ágazati
hatálya az üzemre nem terjed ki.
(2) Ha a munkakör azonosítása
tekintetében vita merül fel, az azonosítás kérdésében az illetékes
minisztérium és az adott munkakör szerint illetékes szakmai (ágazati)
érdekképviselet(ek), szakszervezet(ek) központi szerve(i) véleményének a
meghallgatásával az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság dönt.
R. 7/A. §
Az előrehozott öregségi nyugdíj
Tny. 9. § (1) Az öregségi nyugdíjra
jogosító korhatárnál legkorábban öt évvel alacsonyabb életkorban, de
legfeljebb az ötvenötödik életév betöltésétől, előrehozott öregségi
nyugdíj jár annak a nőnek, aki
a)
1945. december 31-e után született és
legalább 38 év,
b)
1945-ben született és legalább 37 év,
c)
1944-ben született és legalább 36 év,
d)
1943-ban született és legalább 35 év,
e)
1943. január 1-je előtt született és
legalább 34 év
szolgálati időt szerzett.
(2) Az öregségi nyugdíjra jogosító
korhatárnál alacsonyabb életkorban, de legfeljebb a hatvanadik életév
betöltésétől, előrehozott öregségi nyugdíj jár annak a férfinek, aki
a)
1939. január 1-je előtt született és
legalább 37 év,
b)
1938. december 31-e után született és
legalább 38 év
szolgálati időt szerzett.
(3)-(5)
R. 8. §
A csökkentett összegű előrehozott
öregségi nyugdíj
Tny. 10. § (1) Csökkentett összegű
előrehozott öregségi nyugdíj jár - ideértve az öregségi nyugdíj
legkisebb összege szerinti ellátást is - annak, akinek a 9. § (1)-(2)
bekezdésében a születési éve szerint meghatározott szolgálati idejéből
legfeljebb öt év hiányzik.
(2) Az öregségi nyugdíj összegét
annak, aki
a)
1-365 nappal rövidebb szolgálati idővel
rendelkezik, annyiszor 0,1 százalékkal,
b)
366-730 nappal rövidebb szolgálati
idővel rendelkezik, annyiszor 0,2 százalékkal,
c)
731-1095 nappal rövidebb szolgálati
idővel rendelkezik, annyiszor 0,3 százalékkal,
d)
1096-1460 nappal rövidebb szolgálati
idővel rendelkezik, annyiszor 0,4 százalékkal,
e)
1461-1825 nappal rövidebb szolgálati
idővel rendelkezik, annyiszor 0,5 százalékkal,
kell csökkenteni, ahányszor 30
naptári nap hiányzik az öregségi nyugdíjra jogosító korhatár
betöltéséhez.
(3) Az öregségi nyugdíjkorhatár
betöltése a csökkentést nem érinti.
Tny. 11. § (1) A korkedvezményt
szerzett személynek a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárhoz képest az
előrehozott öregségi nyugdíj annyi évvel alacsonyabb életkorban jár,
ahány évvel korábban őt a korkedvezményre jogosultság nélkül az
előrehozott öregségi nyugdíj megilletné.
(2) Az előrehozott öregségi nyugdíjra
jogosultság és a nyugdíjcsökkenés mértékének meghatározásánál a
megszerzett szolgálati időt a korkedvezmény időtartamával növelve kell
figyelembe venni.
(3) A korkedvezményre jogot szerzett
személy részére az előrehozott és a csökkentett összegű előrehozott
öregségi nyugdíj a 9. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott életkort
megelőző időponttól is jár.
Tny. 11/A. § (1) A 9. § (1)-(2)
bekezdésben, illetőleg a 10. § (1) bekezdésében meghatározott
jogosultsághoz előírt szolgálati idő számításánál
a)
gyermekenként egy évet,
b)
tartósan beteg, illetve fogyatékosnak
minősülő gyermekenként másfél évet
szolgálati időként kell elismerni
annál a személynél, aki gyermeket szült, vagy saját háztartásában
legalább tíz éven át nevelt.
(2) Az (1) bekezdés a) pontja
szerinti kedvezmény legfeljebb három gyermek után vehető igénybe.
(3) Az előrehozott öregségi nyugdíjra
és a csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjra jogosultság
szempontjából szolgálati időként kell figyelembe venni a rokkantsági,
illetőleg a baleseti rokkantsági nyugdíj folyósításának időtartamát.
R. 9. § (1) A Tny. 10. §-a szerinti
csökkentést a Tny. 12. §-a alapján megállapított öregségi nyugdíj
összegére kell végrehajtani.
(2) Az előrehozott öregségi nyugdíj
esetén a Tny. 10. § és a Tny. 18. § (4) bekezdés szerint alkalmazott
nyugdíjcsökkentésnél a 30 napot el nem érő, hiányzó szolgálati időt
(töredékidőt) számításon kívül kell hagyni.
Kedvezmények az előrehozott és a
csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjnál
R. 9/A. § (1) A Tny. 11/A. §-ának (1)
bekezdése szerinti kedvezmény azt a nőt illeti meg, aki gyermeket szült,
továbbá azt a nyugdíjigénylőt, aki kiskorú gyermeket legalább tíz éven
át - folyamatosan vagy megszakításokkal - saját háztartásában nevelt. A
nyugdíjigénylő háztartásában nevelt gyermekeként kell figyelembe venni
azt a gyermekét is, aki - iskolai tanulmányai folytatása avagy
gyógykezelése stb. miatt - átmenetileg tartózkodik háztartáson kívül. A
kedvezmény az örökbefogadott és a nevelt gyermek után is jár, ide nem
értve a hivatásos nevelőszülő gondozásában lévő gyermeket.
(2) A kedvezmény külön-külön megilleti a
gyermeket szülő nőt és a gyermeket felnevelő személyt is. A kedvezményt
azonban ugyanazon gyermek után ugyanazon személy csak egy jogcímen
veheti igénybe.
(3) A gyermek születésének tényét
anyakönyvi kivonattal, a tartós betegségét, illetőleg fogyatékosságát
pedig a családi pótlék igénylésére vonatkozó rendelkezések szerinti
módon, orvosi igazolással, a gyermek tíz éven át saját háztartásban
történő nevelésének tényét a nyugdíjigénylő nyilatkozatával kell
bizonyítani.
(4) A Tny. 11/A. §-a (1) bekezdésének
b) pontja szerinti tartósan beteg, illetőleg fogyatékosnak minősülő
gyermek utáni kedvezmény számításánál a gyermekenkénti másfél évet 1 év
183 napként kell számításba venni.
(5) A tartósan beteg, illetőleg
fogyatékosnak minősülő gyermek utáni kedvezményre a Tny. 11/A. §-ának
(2) bekezdésében foglalt korlátozás nem vonatkozik.
(6) A Tny. 10. §-a (2) bekezdésének
alkalmazásánál a Tny. 11/A. §-a szerinti kedvezmények időtartamát is
szolgálati időként kell figyelembe venni.
A nyugdíj összege
Az 1997. december 31-ét követő és
2013. január 1-jét megelőző időpont között
megállapításra kerülő öregségi nyugdíj
Tny. 12. § (1) Az öregségi nyugdíj
összege az elismert szolgálati időtől és a figyelembe vehető havi
átlagkereset összegétől függ. Ezek alapján az öregségi nyugdíj összege
|
|
|
|
szolgálati idő |
havi átlagkereset |
|
év |
százaléka |
|
10 |
33,0 |
|
11 |
35,0 |
|
12 |
37,0 |
|
13 |
39,0 |
|
14 |
41,0 |
|
15 |
43,0 |
|
16 |
45,0 |
|
17 |
47,0 |
|
18 |
49,0 |
|
19 |
51,0 |
|
20 |
53,0 |
|
21 |
55,0 |
|
22 |
57,0 |
|
23 |
59,0 |
|
24 |
61,0 |
|
25 |
63,0 |
|
26 |
64,0 |
|
27 |
65,0 |
|
28 |
66,0 |
|
29 |
67,0 |
|
30 |
68,0 |
|
31 |
69,0 |
|
32 |
70,0 |
|
33 |
71,0 |
|
34 |
72,0 |
|
35 |
73,0 |
|
36 |
74,0 |
|
37 |
75,5 |
|
38 |
77,0 |
|
39 |
78,5 |
|
40 |
80,0 |
és minden további évre 1,5-1,5
százalék.
(2) Az (1) bekezdés szerint
megállapított öregségi teljes nyugdíj nem lehet kevesebb a (3)
bekezdésben meghatározott legkisebb összegnél. Ha az öregségi teljes
nyugdíj alapját képező havi átlagkereset a (3) bekezdés szerinti
összeget nem éri el, az öregségi teljes nyugdíj összege azonos a nyugdíj
alapját képező havi átlagkereset összegével.
(3) Az 1997. december 31-ét követő és
a 2009. január 1-je előtti időponttól megállapításra kerülő öregségi
teljes nyugdíj legkisebb összege évenként egyszer a nyugdíjemelés
januári mértékének megfelelően emelkedik. Első bázisévként 1998-ban az
öregségi nyugdíj legkisebb összegét úgy kell megállapítani, hogy az
1997. december 31-én hatályban lévő összeget növelni kell az öregségi
nyugdíjak emelésének 1998. januári mértékével.
(4) A 21. § rendelkezéseit a 2013.
január 1-je előtti időponttól megállapított (megállapításra kerülő)
öregségi nyugdíjra is alkalmazni kell.
(5) A 2009. január 1-je előtt a 10-19
évi szolgálati idő alapján megállapított öregségi résznyugdíjat akkor is
a nyugdíj alapját képező havi átlagkeresetnek a szolgálati időtől függő
százalékában kell megállapítani, ha ez nem éri el az öregségi nyugdíj
legkisebb összegét.
(6) Az öregségi nyugdíj összegét - ha
a biztosított kizárólag a társadalombiztosítási nyugdíjrendszer
keretében fizetett nyugdíjjárulékot, vagy a magánnyugdíjpénztárban az
egyéni számláján lévő összeget a Nyugdíjbiztosítási Alaphoz átutalták -
az (1) bekezdés szerint kell meghatározni.
(7) Ha a biztosítottnak a
magánnyugdíjpénztárban az egyéni számláján lévő összeget saját döntése
alapján nem utalták át a Nyugdíjbiztosítási Alap részére, az öregségi
nyugdíj összege a (6) bekezdés szerint kiszámított összeg hetvenöt
százaléka.
(8) Ha a 39. §-ban előírt arányos
beszámítás miatt a biztosított szolgálati ideje nem éri el a tíz évet,
az öregségi nyugdíj összegét - a (2)-(3) bekezdés alkalmazása nélkül -
úgy kell meghatározni, hogy a havi átlagkeresetnek a tíz évhez tartozó
(1) bekezdés szerinti százalékos mértékét annyiszor 2 százalékponttal
kell csökkenteni, ahány év a tíz év szolgálati időből hiányzik.
Az öregségi nyugdíj mértéke és
legkisebb összege
R. 10. §
R. 10/A. § Ha az átmeneti járadékban
vagy rendszeres szociális járadékban részesülő személy öregségi
nyugdíjra válik jogosulttá, az öregségi teljes vagy résznyugdíjának havi
összege nem lehet kevesebb annál az összegnél, mint amely az öregségi
teljes vagy résznyugdíj megállapítása kezdő időpontjának hónapjában
átmeneti járadék, illetve rendszeres szociális járadék címén megillette,
vagy megillette volna.
R. 11. § A 2003. december 31-ét követő,
de 2005. január 1-jét megelőző időponttól megállapításra kerülő öregségi
teljes nyugdíj legkisebb összege [Tny. 12. § (3) bekezdése] havi 23 200
forint.
R. 11/A. § (1) Ha az öregségi nyugdíjas
baleseti rokkantsági nyugdíjra is jogosult
a)
baleseti rokkantsági nyugdíjának
megállapítása napjától az öregségi nyugdíját szüneteltetni kell, vagy
b)
az öregségi nyugdíj mellett a baleseti
eredetű munkaképesség-csökkenés mértékének megfelelő baleseti járadékot
kell megállapítani.
(2)
Tny. 13. § (1) A 2013. január 1-je
előtti időponttól megállapított (megállapításra kerülő) öregségi nyugdíj
összegét a 22. § alapján meghatározott havi átlagkeresetből kell
kiszámítani azzal, hogy az 1987. december 31-ét követően és 2013. január
1-jét megelőzően elért kereseteket, jövedelmeket - ideértve a minimálbér
összegét is - naptári évenként a személyi jövedelemadónak erre az
összegre képzett összegével csökkenteni kell.
(2) A havi átlagkereset megállapítása
előtt a nyugdíjazást megelőző harmadik év előtti naptári években elért
keresetet, jövedelmet a nyugdíjazást megelőző második naptári év
kereseti szintjéhez igazításánál az országos nettó átlagkereset egyes
években történő növekedését kell alapul venni.
Tny. 14. § Az öregségi nyugdíjra
jogosultság azon a napon nyílik meg, amelyen a 7. §-ban, illetőleg a 18.
§ (1)-(3) bekezdésében meghatározott feltételek mindegyike teljesült.
Tny. 15. § (1) A rokkantsági
nyugdíjas és a (2) bekezdésben foglaltak esetén a baleseti rokkantsági
nyugdíjas öregségi nyugdíjra nem jogosult.
(2) Az öregségi nyugdíjra
jogosultságot a baleseti rokkantsági nyugdíj abban az esetben zárja ki,
ha ennek összegét szolgálati időként figyelembe vehető jogviszonyban
elért kereset alapján állapították meg.
Tny. 16. § Ha az 1997. december 31-ét
követő és 1999. január 1-je előtti időponttól megállapításra kerülő
öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset 35 000 forintnál több
a 35 001-40 000 forint közötti
átlagkeresetrész kilencven százalékát,
a 40 001-45 000 forint közötti
átlagkeresetrész nyolcvan százalékát,
a 45 001-50 000 forint közötti
átlagkeresetrész hetven százalékát,
a 50 001-55 000 forint közötti
átlagkeresetrész hatvan százalékát,
az 55 001-60 000 forint közötti átlagkeresetrész
ötven százalékát,
a 60 001-70 000 forint közötti
átlagkeresetrész negyven százalékát,
a 70 001-80 000 forint közötti
átlagkeresetrész harminc százalékát,
a 80 001-90 000 forint közötti
átlagkeresetrész húsz százalékát,
a 90 000 forint feletti
átlagkeresetrész tíz százalékát kell az
öregségi nyugdíj megállapításánál
figyelembe venni.
R. 11/B. § (1) A Tny. 17. §-ának
alkalmazásánál a járulékfizetési felső határ személyi jövedelemadóval
csökkentett összegét a 14. § (6) bekezdésének megfelelő alkalmazásával
kell meghatározni.
(2) Ha a 2003. december 31-ét követő és
2005. január 1-jét megelőző időponttól megállapításra kerülő saját jogú
nyugellátás alapját képező havi átlagkereset 128 000 forintnál több,
a 128 001-146 000 forint közötti
átlagkereset kilencven százalékát,
a 146 001-165 000 forint közötti
átlagkereset nyolcvan százalékát,
a 165 001-183 000 forint közötti
átlagkereset hetven százalékát,
a 183 001-202 000 forint közötti
átlagkereset hatvan százalékát,
a 202 001-220 000 forint közötti
átlagkereset ötven százalékát,
a 220 001-257 000 forint közötti
átlagkereset negyven százalékát
a 257 000 forint feletti átlagkereset
harminc százalékát
kell a saját jogú nyugellátás
megállapításánál figyelembe venni.
R. 11/C-E. §
Tny. 17. § (1) 1999. január 1-jétől
kezdődően a 16. § szerinti összeghatárok, a tárgyévet megelőző naptári
év I-III. naptári negyedévi és az azt megelőző naptári év IV. negyedévi
országos nettó átlagkereset-növekedés, továbbá az ehhez hozzászámított
évenkénti nyolcszázalékos növelés együttes mértékének megfelelő - ezres
számra kerekített - összeggel emelkednek. A járulékfizetési felső határt
meghaladó átlagkeresetrészre a járulékfizetési felső határnak megfelelő
összegre vonatkozó százalékos mértéket kell alkalmazni.
(2) 2003. január 1-jétől kezdődően az
előző évi összeghatárok évente, a tárgyévet megelőző naptári év I.
naptári félévi és az azt megelőző naptári év II. félévi országos nettó
átlagkereset-növekedés, továbbá az ehhez hozzászámított évenkénti
nyolcszázalékos növelés együttes mértékének megfelelő - ezres számra
kerekített - összeggel emelkednek. A járulékfizetési felső határ
személyi jövedelemadóval csökkentett összegét meghaladó
átlagkeresetrészre a járulékfizetési felső határ személyi
jövedelemadóval csökkentett összegére vonatkozó százalékos mértéket kell
alkalmazni. 2003. évben az összeghatárokat az (1) bekezdés szerint 2002.
évre meghatározott összeghatárok alapján kell megállapítani.
R. 11/F. §
2. Cím
A nyugdíjjogosultság
A 2008. december 31-ét követő
időponttól megállapításra kerülő
öregségi nyugdíj esetében
Tny. 18. § (1) Társadalombiztosítási
öregségi nyugdíjra a hatvankettedik életéve betöltésétől az jogosult,
aki legalább húsz év szolgálati idővel rendelkezik.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott
korhatárnál legfeljebb 3 évvel alacsonyabb életkorban előrehozott
öregségi nyugdíjra jogosult az a biztosított, aki legalább 40 év
szolgálati időt szerzett.
(3) Csökkentett összegű előrehozott
öregségi nyugdíjra jogosult az a biztosított, akinek a (2) bekezdésben
előírt szolgálati időből legfeljebb 3 év hiányzik és az 59. életévét
betöltötte.
(4) A csökkentés mértéke a
társadalombiztosítási nyugdíj megállapításának időpontjától a
hatvankettedik életév betöltéséig terjedő időszak minden 30 napjára
a)
1-365 nappal rövidebb szolgálati idővel
rendelkező esetében havi 0,1 százalék,
b)
366-730 nappal rövidebb szolgálati
idővel rendelkező esetében havi 0,2 százalék,
c)
731-1095 nappal rövidebb szolgálati
idővel rendelkező esetében havi 0,3 százalék.
(5) Az öregségi nyugdíjra jogosultság
megnyílására a 14. § rendelkezéseit kell alkalmazni.
(6) Ha a biztosított az előrehozott
öregségi nyugdíjra 2009. január 1-je előtt jogot szerzett, arra a 9-11.
§-ok rendelkezései szerint az igényérvényesítés időpontjától függetlenül
jogosult.
Tny. 19. § Aki a szervezet fokozott
igénybevételével járó, továbbá egészségre különösen ártalmas munkát
végzett, korkedvezményre a 8. §-ban foglaltak megfelelő alkalmazásával
jogosult. Az előrehozott öregségi nyugdíjra jogosultság meghatározásánál
a 11. §-ban foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.
Az öregségi nyugdíj összege
A 2012. december 31-ét követően
megállapításra kerülő nyugdíjak esetében
Tny. 20. § (1) Az öregségi nyugdíj
összege az elismert szolgálati időtől és a figyelembe vehető havi bruttó
átlagkereset összegétől függ. Ezek alapján, ha a biztosított kizárólag a
társadalombiztosítási nyugdíjrendszer keretében fizetett
nyugdíjjárulékot, vagy a magánnyugdíjpénztárban az egyéni számláján lévő
összeget a Nyugdíjbiztosítási Alaphoz átutalták, az öregségi nyugdíj
összege
|
|
|
|
szolgálati idő |
a havi bruttó átlagkereset |
|
év |
százaléka |
|
20 |
33,00 |
|
21 |
34,65 |
|
22 |
36,30 |
|
23 |
37,95 |
|
24 |
39,60 |
|
25 |
41,25 |
|
26 |
42,90 |
|
27 |
44,55 |
|
28 |
46,20 |
|
29 |
47,85 |
|
30 |
49,50 |
|
31 |
51,15 |
|
32 |
52,80 |
|
33 |
54,45 |
|
34 |
56,10 |
|
35 |
57,75 |
|
36 |
59,40 |
|
37 |
61,05 |
|
38 |
62,70 |
|
39 |
64,35 |
|
40 |
66,00 |
és minden további évre 1,65-1,65
százalék.
(2) Ha a biztosítottnak a
magánnyugdíjpénztárban az egyéni számláján lévő összeget saját döntése
alapján nem utalták át a Nyugdíjbiztosítási Alap részére, az öregségi
nyugdíj összege a következő:
|
|
|
|
szolgálati idő |
a havi bruttó átlagkereset |
|
év |
százaléka |
|
20 |
24,40 |
|
21 |
25,62 |
|
22 |
26,84 |
|
23 |
28,06 |
|
24 |
29,28 |
|
25 |
30,50 |
|
26 |
31,72 |
|
27 |
32,94 |
|
28 |
34,16 |
|
29 |
35,38 |
|
30 |
36,60 |
|
31 |
37,82 |
|
32 |
39,04 |
|
33 |
40,26 |
|
34 |
41,48 |
|
35 |
42,70 |
|
36 |
43,92 |
|
37 |
45,14 |
|
38 |
46,36 |
|
39 |
47,58 |
|
40 |
48,80 |
és minden további évre 1,22-1,22
százalék.
(3) Aki 2013. január 1-je előtt
öregségi nyugdíjra jogot szerzett és kizárólag a társadalombiztosítási
nyugdíjrendszer keretében fizetett nyugdíjjárulékot, az
igényérvényesítés időpontjától függetlenül a 12. § szerinti mértékű
öregségi nyugdíjra jogosult.
Tny. 21. § (1) Az öregségi nyugdíj
összege - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel - az annak alapját képező
havi átlagkeresetnél több nem lehet.
(2) Aki az öregségi teljes nyugdíjra
jogosultsághoz előírt szolgálati idővel rendelkezik és a - 7. § (1) és
(4)-(5) bekezdése szerinti - reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatár
betöltése után a nyugdíj megállapítása nélkül legalább 30 naptári napra
szolgálati időt szerez, nyugdíjnövelésben részesül. A nyugdíjnövelés
mértéke minden 30 nap után az öregségi nyugdíj, baleseti rokkantsági
nyugdíj 0,5 százaléka.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott
nyugdíjnöveléssel az öregségi nyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj a
megállapítása alapjául szolgáló havi átlagkeresetet meghaladhatja.
A nyugdíjnövelés
R. 12. § A nyugdíjnövelés Tny. 12. § (4)
és Tny. 21. § (2) bekezdése szerinti összegének meghatározásánál a 30
napot el nem érő töredékidőt számításon kívül kell hagyni.
R. 13. § (1) A nyugdíj összegének
meghatározásánál annál, aki 1981. január 1-je előtt bármilyen, 1981.
január 1-je és 1990. december 31-e között kizárólag fizikai (illetve az
akkor hatályos jogszabályok szerint annak minősített) munkakörben a
nyugdíjjogosultság megszerzése után a nyugdíj igénybevétele nélkül az
öregségi nyugdíjkorhatár betöltésétől legalább egy évet tovább
dolgozott, az öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követő szolgálati
idejének minden 30 napjára pótlékként nyugdíjának 0,3-0,3 százaléka
illeti meg.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásánál az
öregségi nyugdíjkorhatár nőknél az 55., férfiaknál a 60. életév
betöltése.
Tny. 22. § (1) Az öregségi nyugdíj
összegét az 1988. január 1-jétől a nyugdíj megállapításának kezdő
napjáig elért (kifizetett) - a kifizetés idején érvényes szabályok
szerint nyugdíjjárulék alapjául szolgáló -, a személyi jövedelemadót is
tartalmazó, csökkentés nélküli bruttó kereset, jövedelem havi átlaga
alapján kell meghatározni. Keresetként, jövedelemként kell figyelembe
venni:
a)
az 1988. január 1-je és 1996. december
31-e közötti, illetőleg az 1988. január 1-je előtti keresetek,
jövedelmek esetén az 1996. december 31. napján érvényes
társadalombiztosítási szabályok szerint a főfoglalkozásban elért
jövedelmet, az ezen időszak alatt kifizetett év végi részesedést,
prémiumot, jutalmat és a keresettel, jövedelemmel azonos időre járó
baleseti járadékot,
b)
1997. január 1-jétől az 1998. január
1-je előtti rendelkezések szerinti, illetőleg 1998. január 1-jétől a
Tbj.-ben meghatározott biztosítással járó jogviszonyból származó -
nyugdíjjárulék-alapot képező - keresetet, jövedelmet, több biztosítással
járó jogviszony esetén a nyugdíjjárulék-fizetési kötelezettségre
meghatározott összeghatárig összeszámított keresetet, jövedelmet és
1997. évben a keresettel, jövedelemmel azonos időre járó baleseti
járadékot,
c)
amennyiben a nyugdíjjárulékot a
biztosítási jogviszony keretében meghatározott összeg után kellett
fizetni, ezt az összeget.
(2) Az öregségi nyugdíj alapját
képező havi átlagkereset meghatározásánál a munkanélküli-járadék, a
nyugdíj előtti munkanélküli-segély, az álláskeresést ösztönző juttatás,
a keresetpótló juttatás, a gyermekgondozási segély,
nyugdíjjárulék-köteles szociális ellátások (gyermeknevelési támogatás,
ápolás díj) összegét, valamint a felsorolt ellátások folyósításának
időtartam alatti biztosítással járó jogviszonyból származó jövedelmet
(keresetet) - a kifizetésük (folyósításuk) időpontjától függetlenül -
figyelmen kívül kell hagyni. Ha az igénylőre kedvezőbb,
a)
a gyermekgondozási segély, a
gyermeknevelési támogatás, az ápolási díj, a munkanélküli-járadék, a
nyugdíj előtti munkanélküli-segély, az álláskeresést ösztönző juttatás,
a keresetpótló juttatás összegét,
b)
amennyiben az a) pontban
meghatározott ellátás folyósításával egyidejűleg biztosítási
jogviszonnyal is rendelkezik, az abból származó jövedelem (kereset) és
az ellátás együttes összegét
kell keresetként figyelembe venni.
(3) A havi átlagkereset megállapítása
előtt a nyugdíjazást megelőző harmadik év előtti naptári években elért
keresetet, jövedelmet a bruttó átlagkereset egyes években történő
növekedését alapul véve a nyugdíjazást megelőző második naptári év
kereseti szintjéhez kell igazítani.
(4) Amennyiben a biztosított az (1)
bekezdésben meghatározott időszaknak legalább a felében rendelkezik a
nyugdíjszámítás alapjául szolgáló keresettel, jövedelemmel, a havi
átlagkeresetet a tényleges - a kifizetés időpontjában érvényes
jogszabályok szerint nyugdíjjárulék-alapot képező - kereset, jövedelem
alapján kell meghatározni.
(5) Ha a (4) bekezdés szerinti
időszakban, az átlagszámítási időnek legalább a fele részére a nyugdíjat
igénylőnek nincs keresete, jövedelme, a hiányzó időre eső napokra a
keresetet, jövedelmet az 1988. január 1-je előtti legközelebbi időszak
keresete, jövedelme alapján kell a (3) bekezdés alkalmazásával növelten
figyelembe venni. Ha ez sem áll rendelkezésre, keresetként - a
nyugellátás megállapításának kezdő napjától folyamatosan visszaszámítva
- a hiányzó időre érvényes, külön jogszabályban általánosan
meghatározott minimálbér harmincad részét kell figyelembe venni azokra a
naptári napokra, amelyekre nyugdíjalapot képező kereset, jövedelem nem
volt és a (7)-(8) bekezdés alkalmazásánál e naptári napok is osztószámot
képeznek.
(6) A kereseteket naptári évenként
kell meghatározni, és ezt követően kell a (3) bekezdés alapján a
nyugdíjazást megelőző harmadik naptári év előtti kereseteket a (3) és az
(5) bekezdések szerint kiigazítani.
(7) Az öregségi nyugdíj alapját
képező havi átlagkeresetet úgy kell meghatározni, hogy az (1) bekezdés,
illetőleg az (5) bekezdés szerinti időszak alatt elért és a (6) bekezdés
szerint növelt kereset, jövedelem együttes összegét el kell osztani az
átlagszámítási időszaknak a biztosításban töltött azon napjainak
számával, amelyekre a nyugdíjat igénylőnek az (1) és (5) bekezdésekben
említett keresete, jövedelme volt. Az így kapott napi átlagot meg kell
szorozni 365-tel, és el kell osztani 12-vel.
(8) Az osztószám megállapításánál a
heti pihenőnapokat, a munkaszüneti napokat és a szabadnapokat is
figyelembe kell venni.
A havi átlagkereset meghatározása
R. 14. § (1) A Tny. 13. § alapján a Tny.
22. § (1) bekezdés a)-b) pontjaiban meghatározott kereset
(jövedelem) megállapításánál a baleseti járadékot a nyugdíjjárulék
köteles kereset, jövedelem összegén felül akkor is figyelembe kell
venni, ha a naptári évre számított kereset, jövedelem ezzel a
járulékfizetési felső határösszeget meghaladja.
(2) Ha a havi átlagkereset
megállapításánál figyelembe vehető keresettel, jövedelemmel azonos időre
baleseti rokkantsági nyugdíj járt, erre az időtartamra a 4. fokozatú
baleseti járadéknak megfelelő összeget kell figyelembe venni.
(3) Ha a nyugdíjigénylőt 1997. január
1-je előtti időben főfoglalkozásában a teljes (törvényes) munkaidőnél
rövidebb időben foglalkoztatták, a mellékfoglalkozásból származó
keresetet is figyelembe kell venni a havi átlagkereset meghatározásánál.
(4) Az 1992. március 1-je előtti
időszakra keresetként azt az összeget kell figyelembe venni, amelyet az
ezen időpontot megelőzően hatályos rendelkezések adott személyi körre
nézve - így különösen a háztartási alkalmazottakra, egyéni gazdálkodókra
- az ott meghatározott összegben jövedelemként határoztak meg azzal,
hogy e kereseti összegeket a magánszemélyek jövedelemadójával
csökkenteni nem kell. Az 1992. február 29-ét követő ilyen időszakra
keresetként - ha tényleges jövedelemmel a nyugdíjigénylő nem rendelkezik
- a külön jogszabályban meghatározott, az adott jogviszony fennállása
alatt érvényes minimálbért kell figyelembe venni, amelyet a
magánszemélyek jövedelemadójának levonására vonatkozó rendelkezések
szerint csökkenteni kell. Az így meghatározott kereseteket évenként a
Tny. 13. §-ának (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően kell a
nyugdíjazást megelőző második naptári év kereseti szintjéhez igazítani.
(5) A (4) bekezdésben foglaltak szerint
kell eljárni az átlagszámítási időszaknak arra a tartamára nézve is,
amelyet az igénylő szigorított javító-nevelő munkában töltött, vagy
amely alatt a szakszövetkezeti tag 1992. március 1-je előtt
társadalombiztosítási járulékot fizetett.
(6) A havi átlagkereset meghatározásánál
az 1987. december 31-e utáni időponttól megállapított baleseti
járadékot, valamint a megváltozott munkaképességű dolgozók
foglalkoztatásáról és szociális ellátásról szóló rendelkezések alapján
járó és 1987. december 31-e utáni és 1998. január 1-je előtti időre eső
keresetkiegészítést csökkenteni kell a magánszemélyek jövedelemadójának
kizárólag ezen keresetekre eső képzett összegével. A személyi
jövedelemadó képzett összegét a munkáltató, a bér kifizetője által
történő adóelőleg megállapítására vonatkozó rendelkezések szerint kell
meghatározni. Az 1987. december 31-ét követő időre eső keresetekből az
adó kiszámításánál naptári évenként
a)
az 1988. január 1-je és 1990. december
31-e közötti keresetből 12 000 forintot;
b)
az 1991-ben elért kereset alapján
kiszámított adó összegéből 3000 forintot;
c)
az 1993-ban elért kereset alapján
kiszámított adó összegéből 2400 forintot;
d)
az 1994-ben elért keresetből
egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék címén tíz százalékot;
e)
az 1995-ben elért kereset alapján
megállapított adó összegéből az egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék
címén levont összeg 25 százalékát;
f)
az 1997-ben elért kereset alapján
megállapított, képzett adó összegéből a kereset, jövedelem 20
százalékát, de legfeljebb jogosultsági hónaponként havi 3600 forintot;
g)
az 1998-ban elért kereset alapján
megállapított, képzett adó összegéből a kereset, jövedelem 20%-át, de
legfeljebb jogosultsági hónaponként 4200 forintot, továbbá a
nyugdíjjárulék és a magánnyugdíjrendszer keretében - nem kiegészítésként
- fizetett tagdíj együttes összegének 25%-át;
h)
az 1999-2002. években elért kereset
alapján megállapított, képzett adó összegéből a kereset, jövedelem 10
százalékát, de legfeljebb jogosultsági hónaponként 3000 forintot,
továbbá a nyugdíjjárulék és a magánnyugdíjrendszer keretében - nem
kiegészítésként - fizetett tagdíj együttes összegének 25 százalékát;
i)
a 2003. évben elért kereset alapján
megállapított, képzett adó összegéből a kereset, jövedelem 18
százalékát, de legfeljebb jogosultsági hónaponként 9000 forintot,
továbbá a nyugdíjjárulék és a magánnyugdíjrendszer keretében - nem
kiegészítésként - fizetett tagdíj együttes összegének 25 százalékát;
j)
a 2004. évben elért kereset alapján
megállapított, képzett adó összegéből a kereset, jövedelem 18
százalékát, de legfeljebb jogosultsági hónaponként 9000 forintot
kell levonni, de a magánszemélyek
jövedelemadójáról szóló törvény szerinti, összjövedelmet csökkentő
kiadásokat és adókedvezményeket figyelmen kívül kell hagyni.
(7) Az 1996. december 31-ét követően az
adott naptári éven belül egyidejűleg fennállt, több biztosítási
jogviszony esetén, ha távollét vagy egyéb ok miatt a jogviszonyokban
eltérő azoknak a napoknak a száma (osztószám), amelyre az igénylőnek
keresete volt, a biztosításban töltött napok számát csökkenteni kell az
osztószámként figyelembe nem vehető napok számával. Az egyidejűleg
fennállt több biztosítási jogviszonyban elért nyugdíjalapot képező
kereset megállapításánál az említettek szerint csökkentett napokat kell
figyelembe venni.
(8) A Tny. 39. §-a szerint számított
arányosan elismert szolgálati idő alkalmazása esetén a naptári évenkénti
keresethez tartozó osztószámként - a Tny. 22. § (7)-(8) bekezdéseinek
alkalmazásával - a biztosításban töltött napok számát kell figyelembe
venni.
(9) A (6) bekezdés h) pontjának,
továbbá a 16. § (2) bekezdés d) pontjának az alkalmazásánál a
2002. évben elért keresetekre képzett adó összegéből további
a)
6000 forintot kell levonni, ha a
nyugellátás megállapítására 2002. szeptember 1-jét követő, de október
2-át megelőző,
b)
12 000 forintot kell levonni, ha a
nyugellátás megállapítására 2002. október 1-jét követő, de november 2-át
megelőző,
c)
18 000 forintot kell levonni, ha a
nyugellátás megállapítására 2002. november 1-jét követő, de december
2-át megelőző,
d)
24 000 forintot kell levonni, ha a
nyugellátás megállapítására 2002. december 1-jét követő
időponttól kezdődően kerül (került) sor.
R. 15. § (1) A társadalombiztosítás
ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások
fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 34. §-a
(1) bekezdése szerint megállapodást kötő személy e minőségben eltöltött
idejére öregségi nyugdíjának megállapításánál keresetnek az az összeg
számít, amely után járulékot fizet.
(2) Ha a szociálpolitikai (szociális
biztonsági) egyezmény szakmai átlagkereset figyelembevételét írja elő,
akkor ennek összegét a nyugdíjigénylő nyugdíjazását megelőzően betöltött
munkakörében, illetőleg ahhoz hasonló munkakörben a nyugellátás
megállapításának időpontja szerinti - a Foglalkoztatási Hivatal által
közölt - kereset országos átlaga alapján kell meghatározni.
(3) A 2005. január 1-je előtti
időponttól megállapításra kerülő nyugdíjak esetében a bányászati
tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetnél föld alatt legalább
tizenöt éven át korkedvezményre jogosító munkakörben dolgozó öregségi
nyugdíját, kérelemre, annak a keresetnek az alapulvételével kell
megállapítani, amit a vele azonos munkakörben foglalkoztatottak a
nyugdíj megállapítását megelőző naptári évben átlagosan elértek annál a
munkáltatónál, ahol az igénylő ebben a munkakörben utoljára dolgozott. A
munkakör változása esetén a korábbi korkedvezményes munkakörben elért
átlagkeresetet kell alapul venni, ha az igénylő a változásig is legalább
tizenöt évet dolgozott föld alatt korkedvezményre jogosító munkakörben
és a korábbi munkakör szerinti átlagkereset számára kedvezőbb. A
gazdálkodó szervezet, illetőleg a korkedvezményre jogosító tevékenység
megszűnése esetén az azonos tevékenységet folytató bányaüzemnél, ennek
hiányában a bányászat ágazati irányítását ellátó miniszter által - az
illetékes érdek-képviseleti szerv véleményének meghallgatásával -
meghatározott bányaüzemnél azonos munkakörben foglalkoztatottak
átlagkeresetét kell figyelembe venni. E rendelkezés akkor alkalmazható,
ha az igénylő a nyugdíj megállapításáig korkedvezményre jogosító munkát
végzett, vagy egészségi okból került föld feletti munkakörbe. A kereseti
átlag megállapításánál az azonos munkakörben foglalkoztatottak
nyugdíjjárulék-köteles keresetét, jövedelmét kell figyelembe venni.
(4) A keresetre vonatkozó adatokat a
munkáltató nyilvántartása alapján kiállított igazolással vagy a
munkavállaló birtokában lévő egykorú okirattal kell igazolni.
R. 16. § (1) A havi átlagkereset
kiszámításánál az 1987. december 31-ét követő időre a Tny. 22. §-ban
foglaltak alkalmazásával kell a keresetet naptári évenként meghatározni.
Az így kiszámított összeghez kell naptári évenként hozzáadni az
adóalapot nem képező, de nyugdíjjárulék-köteles egyéb keresetet és az
1988. január 1-je előtti időponttól megállapított baleseti járadékot.
(2) Ha a biztosítottnak nem volt naptári
évenként 365 (szökőévben 366) napi keresete, a naptári évre eső
keresetet a következők szerint kell megállapítani:
a)
a naptári évben elért (az ebben az évben
kifizetett adóköteles jutalom és adóköteles év végi részesedés nélküli)
kereset, továbbá az átlagszámítási, illetőleg a keresettel, jövedelemmel
azonos időre járó és 1987. december 31-e utáni időponttól megállapított
baleseti járadék, valamint a megváltozott munkaképességű dolgozók
foglalkoztatásról és szociális ellátásáról szóló rendelkezések alapján
járó az 1998. január 1-je előtti időre kifizetett keresetkiegészítés
összegét el kell osztani a biztosításban töltött azoknak a napoknak a
számával, amelyekre a biztosítottnak keresete volt, majd
b)
az egy napra eső keresetet meg kell
szorozni 365-tel (szökőévben 366-tal) és a szorzathoz hozzá kell adni a
naptári évben kifizetett adóköteles jutalom (jutalomrész) és év végi
részesedés összegét;
c)
az így képzett évi keresetből 1988.
január 1. és 1990. december 31. között naptári évenként 12 000 forintot,
1994-ben pedig egészségbiztosítási és nyugdíjjárulék címén tíz
százalékot le kell vonni;
d)
majd meg kell határozni az így
kiszámított összegre eső képzett adóösszeget (az 1991. évben elért
keresetre képzett adót 3000 forinttal, az 1993. évre képzett adót 2400
forinttal, az 1995. évre képzett adót az ez évi egészségbiztosítási és
nyugdíjjárulék címén levont összeg 25 százalékával, az 1997. évre
képzett adó összegét a kereset, jövedelem 20 százalékával, de legfeljebb
jogosultsági hónaponként havi 3600 forinttal csökkenteni kell, az 1998.
évre képzett adó összegéből a kereset, jövedelem 20 százalékát, de
jogosultsági hónaponként legfeljebb havi 4200 forintot, az 1999. és a
2001. közötti években, valamint a 2002. január 1.-augusztus 31. közötti
időszakban elért keresetekre képzett adó összegéből a kereset, jövedelem
10 százalékát, de legfeljebb havi 3000 forintot, továbbá a
nyugdíjjárulék és a magánnyugdíjrendszer keretében - nem kiegészítésként
- - fizetett tagdíj együttes összegének 25 százalékát, a 2002.
szeptember 1.-december 31. közötti időszakban és a 2003. évben elért
keresetre képzett adó összegéből a kereset, jövedelem 18 százalékát, de
legfeljebb havi 9000 forintot, továbbá a nyugdíjjárulék és a
magánnyugdíjrendszer keretében - nem kiegészítésként - fizetett tagdíj
együttes összegének 25 százalékát, a 2004. évben elért keresetre képzett
adó összegéből a kereset, jövedelem 18 százalékát, de legfeljebb havi
9000 forintot kell levonni), amelyet el kell osztani 365-tel (szökőévben
366-tal);
e)
az egy napra eső adóösszeg
figyelembevételével ki kell számítani a ténylegesen elért keresetre eső
adóösszeget (ezt úgy kell kiszámítani, hogy az egy napra eső adóösszeget
meg kell szorozni a biztosításban töltött azoknak a napoknak a számával,
amelyekre a biztosítottnak keresete volt), és
f)
ezzel az összeggel kell a naptári évi
keresetet csökkenteni, majd
g)
az így kiszámított összeghez hozzá kell
adni az adott naptári évben elért, adóalapot nem képező, de
nyugdíjjárulék-köteles egyéb keresetet;
h)
az a)-g) pontok szerint
megállapított naptári évi keresetekhez hozzá kell adni az átlagszámítási
időszak alatt folyósított és 1988. január 1-je előtti időponttól
megállapított baleseti járadék naptári évre szóló összegét, majd
i)
az a)-h) pontok alapján
meghatározott naptári évi kereseteket a Tny. 13. § (2) bekezdés szerint
kell növelni a 2. számú mellékletben foglalt szorzószámok
figyelembevételével;
j)
ha az igénylőnek az 1988. január 1-je és
a nyugdíj megállapítása közötti időszak fele részében nem volt keresete,
az 1988. január 1-je előtti időből kell a hiányzó napokra eső keresetet
figyelembe venni. Az 1988. január 1-je előtti időben elért keresetet a
magánszemélyek jövedelemadójával csökkenteni nem kell, azonban ezeket a
kereseteket is növelni kell a 2. számú mellékletben foglalt szorzószámok
figyelembevételével.
(3) Ha a nyugdíjazás évében (a
továbbiakban: töredékév) elért keresetet is figyelembe kell venni, az
erre az időre eső és nyugdíjalapot képező keresetet a (2) bekezdés
a)-i) pontjában foglaltak megfelelő alkalmazásával kell kiszámítani.
(4) Az öregségi nyugdíj alapját képező
átlagkeresetet úgy kell kiszámítani, hogy a Tny. 13. § (1) bekezdés
szerinti átlagszámítási időszak alatt elért keresetet és ez alatt az
időszak alatt kifizetett év végi részesedés, jutalom, jutalék prémium
együttes összegét el kell osztani ez idő alatt biztosításban töltött
azoknak a napoknak a számával, amelyekre a nyugdíjat igénylőnek keresete
volt. Az így kapott napi átlagkeresetet meg kell szorozni 365-tel és el
kell osztani 12-vel.
(5) Az öregségi nyugdíj összegének
meghatározásánál a Tny. 22. § (2) bekezdése alapján a gyermekgondozási
segélyt, a gyermeknevelési támogatást, az ápolási díjat, a munkanélküli
járadékot, a nyugdíj előtti munkanélküli segélyt keresetként - az
(1)-(4) bekezdés, valamint a 14. § (6) bekezdés megfelelő alkalmazásával
- kell a keresettel azonos időre számításba venni.
(6) A Tny. 22. § (7) bekezdésének
alkalmazásánál a gyermekgondozási díjat, valamint a sorkatonai (polgári)
szolgálatot teljesítők esetében a nyugdíjjárulék alapját képező
összeget, továbbá a gyermekgondozási díj folyósítása, illetőleg a
sorkatonai (polgári) szolgálat időtartamát figyelmen kívül kell hagyni.
R. 17. § (1) A 14-16. §-ok
rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni a volt mezőgazdasági
szövetkezeti tag átlagkeresetének kiszámításánál is az 1993. január 1-je
előtti naptári évekre vonatkozóan azzal az eltéréssel, hogy az osztószám
megállapításánál a 40. § (6) bekezdésben felsorolt, továbbá - ha
munkanap jóváírás nem történt - azok a napok nem vehetők figyelembe,
amelyeken a tag
a)
gyermekgondozási díjban,
gyermekgondozási segélyben részesült,
b)
keresőképtelen volt, de betegségi
segélyt, táppénzt nem kapott,
c)
jogszabály alapján kötelezően
engedélyezett fizetés nélküli szabadságon volt,
d)
hatósági idézés alapján állampolgári
kötelezettségét teljesítette,
e)
házastársa, szülője, gyermeke temetése
miatt volt távol.
(2) A mezőgazdasági szövetkezeti tag
1993. január 1-je előtti szolgálati idejének minden 30 napjára eső
keresetet egy havi keresetnek kell tekinteni, és - az 1988. január 1-je
előtti időszakban elért kereset kivételével - ugyanarra az időtartamra
ezt a keresetet kell figyelembe venni a személyi jövedelemadó összegének
meghatározásánál is. A naptári évenként figyelembe vehető szolgálati idő
naptári napjainak száma, az osztószám, továbbá a Tny. 22. §-ának (5)
bekezdése szerint szükséges napok száma nem haladhatja meg a
szövetkezeti tagsági jogviszony időtartamát.
(3) Az átlagszámítási időszaknak arra a
tartamára, amely alatt a mezőgazdasági szövetkezeti tag nem a
szövetkezetben, hanem egyéb - biztosítással járó - jogviszony keretében
dolgozott, azt a keresetet kell számításba venni, amely után egyéb
biztosítással járó jogviszonya alapján nyugdíjjárulékot fizetett.
|