Az intézményrendszer
A hajléktalanná válás elsődleges oka
tehát a családi konfliktus. A válás azonban önmagában nem vezetne
hajléktalansághoz, ha a társadalmi struktúra más lenne, és a szociális
intézményrendszer megfelelően működne. Amikor valaki az utcára kerül,
azonnal szembetalálkozik a jövedelem és lakásár ollójából fakadó
szociális lakáshiánnyal. Ennek történelmi gyökere abban a redisztributív,
újraelosztó, centralizált gazdaságpolitikában jelölhető meg, amely
állampolgári jogon garantálta - szavakban - a lakást, az "ingyenes"
egészségügyi ellátást és oktatást. Ennek a terheit az állam mintegy
magára vállalta, és a költségeit a ki nem fizetett bérből fedezte. Az
állampolgári jogon járó lakás azonban mára a mítoszok ködébe veszett: a
lakásárak az égig emelkedtek, a bérek pedig ugyancsak "a földön járnak".
A hajléktalan tehát a szociális intézményrendszerhez fordul segítségért.
Azonban ennek is megvan a maga sajátos működési természete.
Az intézmények önmagukban egy sor
problémát képtelenek megoldani. A gyermekvédelmi intézményrendszerből
évente 2000 gyermek egyenesen az utcára kerül, amikor nagykorúvá válik,
családi kapcsolat és intézményes segítség nélkül. Milyen perspektíva áll
előttük, hová vezet az útjuk?
A büntetésvégrehajtási intézmények nem
képesek deklarált céljaik megvalósítására, nem tudják az elítéltet
visszavezetni az "egészséges" társadalomba, és a szabadulás után sem
kapnak az emberek megfelelő támogatást a beilleszkedésre.
Az utcán tengődő alkoholbetegek látványa
az egészségügyi és szociális ellátás megoldatlan problémáiról beszél. A
családsegítő intézmények a súlyos szociális problémák miatt eredeti
célkitűzéseiktől (szakértő segítség a családi költségvetés
megtervezéséhez, családpszichológia, tanácsadás stb.) távoli feladatok
ellátására kényszerülnek, melyeket hivatalosan más intézmények vállaltak
fel (a munkanélküliség orvoslása, szociális segélyezés stb).
A hajléktalan intézmények néhány
díszfunkciójáról szó volt a mintavétel torzításainak a leírásakor.
A szociális és társadalombiztosítási
ellátó rendszer a segítségnyújtást általban feltételekhez köti anélkül,
hogy létezne "csupán" az életbenmaradást biztosító, világosan
megfogalmazott, a lét jogán járó garantált minimális ellátás. Ennek
súlyos következménye különösen szembetűnő a hajléktalanok sorsát
tekintve. A szociális intézményrendszer hiányos felépítése és
diszfunkcionális működése maga is "hajléktalan termelő" tényező, mert a
hajléktalanná válás során elmarad a kellő időben és megfelelő formában
érkező segítség. Ráadásul az elesett, kiszolgáltatott, segítségre
szoruló embert megbélyegző, kirekesztő, a felelősséget áthárító
magatartás a szociálpolitikusoktól sem idegen. Ha valóban segítségre van
szükség, a szakszerű eljárás is nemegyszer túl bürokratikusnak tűnik. "A
szociális hivatalnok szakszerű eljárásai... a segélyre rászoruló ember
szemében... azt a jellegzetes hideg, bürokratikus magatartást fejezik
ki, amelynek lényege, hogy részletesen megvizsgálta, mennyire jogos az
’ügyfél’ igénye a segítségre." (Merton 1980, 242. o.). (Ezzel szemben a
szavazatokért harcoló választókerületi képviselő nem tesz fel
kérdéseket, nem ragaszkodik a jogosultság törvényes előírásaihoz, s nem
’szimatol’ magánügyek után... A politika személyes kötelékké alakul. A
választókerületi főnöknek mindenki barátjának kell lennie,... aki
mindörökre barát a bajban. Merton 1980, 242-243. o.).
A szociális lakásépítés és a
lakáspolitikai koncepció kidolgozása mellett alapvető fontosságú volna a
szociális ellátás garanciális és normatív alapú jogi szabályozása,
amelynek meg kellene határoznia egyfajta feltételek nélkül járó ellátási
minimumot. Újra meg kell tehát határozni, hogy mi minősül állami
feladatnak, amely így nemcsak a segítségre szoruló polgárnak adhat
biztosítékot, hanem garanciát jelenthet az állami feladatot átvállaló,
rugalmas, de létbizonytalanságban élő nem-kormányzati, független,
non-profit szervezetek működésének a finanszírozásához is. Szükség van
tehát megfelelő érdekképviseleti rendszerre, amely a rászorultaknak és a
segítő intézményeknek az érdekeit is megjeleníti5.
Csak remélni lehet, hogy a polgári
társadalom fokozatosan leküzdi a gazdasági elmaradottságot, és ezzel
párhuzamosan a hajléktalanság mértéke is csökken. A kérdés csak az, hogy
sikerül-e megoldani a türelem problémáját: lesz-e elegendő idő és
erkölcsi erő ahhoz, hogy elviseljük az átalakulás kínjait, vagy még
nagyobb gondok elé nézünk?
|