II. fejezet
Az Országgyűlés
19. §
(1) A Magyar Köztársaság legfelsőbb
államhatalmi és népképviseleti szerve az Országgyűlés.
(2) Az Országgyűlés a népszuverenitásból
eredő jogait gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
(3) E jogkörében az Országgyűlés
a)
megalkotja a Magyar Köztársaság
Alkotmányát;
b)
törvényeket alkot;
c)
meghatározza az ország
társadalmi-gazdasági tervét;
d)
megállapítja az államháztartás mérlegét,
jóváhagyja az állami költségvetést és annak végrehajtását;
e)
dönt a Kormány programjáról;
f)
megköti a Magyar Köztársaság
külkapcsolatai szempontjából kiemelkedő fontosságú nemzetközi
szerződéseket;
g)
dönt a hadiállapot kinyilvánításáról és
a békekötés kérdéséről;
h)
hadiállapot vagy idegen hatalom
fegyveres támadásának közvetlen veszélye (háborús veszély) esetén
kihirdeti a rendkívüli állapotot, és Honvédelmi Tanácsot hoz létre;
i)
az alkotmányos rend megdöntésére vagy a
hatalom kizárólagos megszerzésére irányuló fegyveres cselekmények,
továbbá az élet- és vagyonbiztonságot tömeges méretekben veszélyeztető,
fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett súlyos erőszakos
cselekmények, elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség esetén (a
továbbiakban együtt: szükséghelyzet) szükségállapotot hirdet ki;
j)
az Alkotmányban meghatározott esetek
kivételével dönt a fegyveres erők országon belüli vagy külföldi
alkalmazásáról, külföldi fegyveres erők magyarországi, vagy az ország
területéről kiinduló alkalmazásáról, a fegyveres erők békefenntartásban
való részvételéről, külföldi hadműveleti területen végzett humanitárius
tevékenységéről, valamint a fegyveres erők külföldi, illetve a külföldi
fegyveres erők magyarországi állomásozásáról;
k)
megválasztja a Köztársaság elnökét, a
miniszterelnököt, az Alkotmánybíróság tagjait, az országgyűlési
biztosokat, az Állami Számvevőszék elnökét és alelnökeit, a Legfelsőbb
Bíróság elnökét és a legfőbb ügyészt;
l)
a Kormánynak - az Alkotmánybíróság
véleményének kikérése után előterjesztett - javaslatára feloszlatja azt
a helyi képviselőtestületet, amelynek működése az Alkotmánnyal
ellentétes; dönt a megyék területéről, nevéről, székhelyéről, a megyei
jogú várossá nyilvánításról és a fővárosi kerületek kialakításáról;
m)
közkegyelmet gyakorol.
(4) A (3) bekezdés g), h) és i)
pontjában meghatározott döntéshez az országgyűlési képviselők
kétharmadának a szavazata szükséges.
(5)
(6) A (3) bekezdés j) pontja
szerinti döntéshez a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának a
szavazata szükséges.
BH2004. 52.
II. Annak eldöntésekor, hogy valamely
szervezet központi költségvetési szervként, jogképességgel rendelkező
jogi személy-e, annak van ügydöntő jelentősége, hogy az adott időszakban
hatályos költségvetési törvény milyen rendelkezéseket tartalmaz
[Alkotmány 19. § (1) bek., Ptk. 28. § (2)-(3) bek., 29. § (1) bek., 36.
§ (1) bek., Pp. 48. §, 130. § (1) bek. e) pont, 157. § a) pont, 1987.
évi XI. tv. 1. § (2) bek. a) pont, 1992. évi XXXVIII. tv. 20. § (2)
bek., 87. § (1)-(2) bek., 124. § (2) bek. i) pont, 1996. évi CXXIV. tv.,
1999. évi CXXV. tv. 1. melléklet, 46/1994. (IX. 30.) OGY. hat. 145. §
(2) bek. b) pont, 217/1998. (XII. 30.) Korm. r. 12. § (2) bek.].
19/A. §
(1) Ha az Országgyűlés e döntések
meghozatalában akadályoztatva van, a köztársasági elnök jogosult a
hadiállapot kinyilvánítására, a rendkívüli állapot kihirdetésére és a
Honvédelmi Tanács létrehozására, továbbá a szükségállapot kihirdetésére.
(2) Az Országgyűlés e döntések
meghozatalában akkor van akadályoztatva, ha nem ülésezik, és összehívása
az idő rövidsége, továbbá a hadiállapotot, a rendkívüli állapotot vagy a
szükségállapotot kiváltó események miatt elháríthatatlan akadályba
ütközik.
(3) Az akadályoztatás tényét, továbbá a
hadiállapot kinyilvánításának, a rendkívüli állapot vagy a
szükségállapot kihirdetésének indokoltságát az Országgyűlés elnöke, az
Alkotmánybíróság elnöke és a miniszterelnök együttesen állapítja meg.
(4) Az Országgyűlés a hadiállapot, a
rendkívüli állapot vagy a szükségállapot kihirdetésének az indokoltságát
az akadályoztatásának megszűnése utáni első ülésén felülvizsgálja, és
dönt az alkalmazott intézkedések jogszerűségéről. E döntéshez az
országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata szükséges.
19/B. §
(1) Rendkívüli állapot idején a
Honvédelmi Tanács dönt
a)
a fegyveres erők országon belüli vagy
külföldi alkalmazásáról, a fegyveres erők békefenntartásban való
részvételéről, külföldi hadműveleti területen végzett humanitárius
tevékenységéről, valamint külföldi állomásozásáról,
b)
a külföldi fegyveres erők magyarországi
vagy az ország területéről kiinduló alkalmazásáról, illetve
magyarországi állomásozásáról,
c)
a külön törvényben meghatározott
rendkívüli intézkedések bevezetéséről.
(2) A Honvédelmi Tanács elnöke a
köztársasági elnök, tagjai: az Országgyűlés elnöke, az Országgyűlésben
képviselettel rendelkező pártok képviselőcsoportjainak vezetői, a
miniszterelnök, a miniszterek és tanácskozási joggal a Honvéd Vezérkar
főnöke.
(3) A Honvédelmi Tanács gyakorolja:
a)
az Országgyűlés által rá átruházott
jogokat,
b)
a köztársasági elnök jogait,
c)
a Kormány jogait.
(4) A Honvédelmi Tanács rendeletet
alkothat, ebben egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, illetőleg
törvényi rendelkezésektől eltérhet, továbbá egyéb különleges
intézkedéseket hozhat, az Alkotmány alkalmazását azonban nem
függesztheti fel.
(5) A Honvédelmi Tanács rendelete a
rendkívüli állapot megszűnésével hatályát veszti, kivéve ha az
Országgyűlés a rendelet hatályát meghosszabbítja.
(6) Az Alkotmánybíróság működése
rendkívüli állapot idején sem korlátozható.
19/C. §
(1) A szükségállapot kihirdetésekor az
Országgyűlés akadályoztatása esetén a köztársasági elnök dönt a
fegyveres erők 40/B. § (2) bekezdése szerinti felhasználásáról.
(2) A szükségállapot idején a külön
törvényben megállapított rendkívüli intézkedéseket rendeleti úton a
köztársasági elnök vezeti be.
(3) A köztársasági elnök a bevezetett
rendkívüli intézkedésekről haladéktalanul tájékoztatja az Országgyűlés
elnökét. A szükségállapot idején az Országgyűlés - akadályoztatása estén
az Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága - folyamatosan ülésezik. Az
Országgyűlés, illetőleg az Országgyűlés Honvédelmi Bizottsága a
köztársasági elnök által bevezetett rendkívüli intézkedések alkalmazását
felfüggesztheti.
(4) A rendeleti úton bevezetett
rendkívüli intézkedések harminc napig maradnak hatályban, kivéve ha
hatályukat az Országgyűlés - akadályoztatása esetén az Országgyűlés
Honvédelmi Bizottsága - meghosszabbítja.
(5) A szükségállapotra egyébként a
rendkívüli állapotra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
19/D. §
A rendkívüli állapot és a szükségállapot
idején alkalmazandó részletes szabályokról szóló törvény elfogadásához a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
19/E. §
(1) Külső fegyveres csoportoknak
Magyarország területére történő váratlan betörése esetén a támadás
elhárítására, illetőleg az ország területének a honi és szövetséges
légvédelmi és repülő készültségi erőkkel való oltalmazására, az
alkotmányos rend, az élet- és vagyonbiztonság, a közrend és a
közbiztonság védelme érdekében a Kormány a köztársasági elnök által
jóváhagyott védelmi terv szerint - a támadással arányos és erre
felkészített erőkkel - a szükségállapot vagy a rendkívüli állapot
kihirdetésére vonatkozó döntésig azonnal intézkedni köteles.
(2) A Kormány az (1) bekezdés alapján
megtett intézkedéséről haladéktalanul tájékoztatja az Országgyűlést, a
köztársasági elnököt a további intézkedések megtétele érdekében.
(3) A Kormány azonnali intézkedésére
alkalmazandó szabályokról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
20. §
(1) Az országgyűlési képviselők
általános választását - az Országgyűlés feloszlása vagy feloszlatása
miatti választás kivételével - az előző Országgyűlés megválasztását
követő negyedik év április vagy május hónapjában kell megtartani.
(2) Az országgyűlési képviselők
tevékenységüket a köz érdekében végzik.
(3) Az országgyűlési képviselőt - az
országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvényben szabályozottak
szerint - mentelmi jog illeti meg.
(4) Az országgyűlési képviselőt a
függetlenségét biztosító tiszteletdíj, továbbá meghatározott
kedvezmények és költségeinek fedezésére költségtérítés illetik meg. A
tiszteletdíj és a költségtérítés összegéről, valamint a kedvezmények
köréről szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.
(5) A képviselő nem lehet köztársasági
elnök, az Alkotmánybíróság tagja, az állampolgári jogok országgyűlési
biztosa, az Állami Számvevőszék elnöke, elnökhelyettese és számvevője,
bíró, ügyész, államigazgatási szerv dolgozója - a Kormány tagja és a
politikai államtitkár kivételével -, továbbá a fegyveres erők, a
rendőrség és a rendészeti szervek hivatásos állományú tagja. Törvény az
összeférhetetlenség egyéb eseteit is megállapíthatja.
(6) Az országgyűlési képviselők
jogállásáról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
BH1999. 51.
Ha az országgyűlési képviselő ellen a
képviselői megbízatásának tartama alatt - de nem a képviselői
minőségével összefüggésben - elkövetett közlekedési bűncselekmény miatt
indul büntetőeljárás, amelynek lefolytatása közben a képviselői
megbízatása - az Országgyűlés működésének befejezésével - megszűnt: a
büntetőeljárás lefolytatásának nincs akadálya [Alkotmány 20. § (3) bek.,
20/A. § (1) bek., Btk. 22. § i) pont, 187. § (2) bek. b) pont, Be. 213.
§ (3) bek. c) pont, 1990. évi LV. tv. 2-5. §, Alkotmánybíróság
1092/E/1996/3. sz. hat.].
20/A. §
(1) Az országgyűlési képviselő
megbízatása megszűnik:
a)
az Országgyűlés működésének
befejezésével,
b)
a képviselő halálával,
c)
az összeférhetetlenség kimondásával,
d)
lemondással,
e)
a választójog elvesztésével.
(2) Az összeférhetetlenség kimondásáról
az Országgyűlés a jelenlévő képviselők kétharmadának szavazatával
határoz.
(3) A képviselő az Országgyűléshez
intézett nyilatkozatával lemondhat megbízatásáról. A lemondás
érvényességéhez az Országgyűlés elfogadó nyilatkozata nem szükséges.
21. §
(1) Az Országgyűlés elnököt, alelnököket
és jegyzőket választ tagjai sorából.
(2) Az Országgyűlés állandó
bizottságokat alakít tagjaiból, és bármely kérdés megvizsgálására
bizottságot küldhet ki.
(3) Az országgyűlési bizottságok által
kért adatokat mindenki köteles a rendelkezésükre bocsátani, illetőleg
köteles előttük vallomást tenni.
22. §
(1) Az Országgyűlés évenként két rendes
ülésszakot tart: minden év február elsejétől június tizenötödikéig,
illetve szeptember elsejétől december tizenötödikéig.
(2) Az Országgyűlés alakuló ülését - a
választást követő egy hónapon belüli időpontra - a köztársasági elnök
hívja össze; egyébként az Országgyűlés ülésszakának és ezen belül az
egyes üléseknek az összehívásáról az Országgyűlés elnöke gondoskodik.
(3) A köztársasági elnök, a Kormány,
vagy a képviselők egyötödének írásbeli kérelmére az Országgyűlést
rendkívüli ülésszakra vagy rendkívüli ülésre össze kell hívni. A
kérelemben az összehívás indokát, továbbá a javasolt időpontot és
napirendet meg kell jelölni.
(4) A köztársasági elnök az Országgyűlés
ülését egy ülésszak alatt egy alkalommal - legfeljebb harminc napra -
elnapolhatja.
(5) Az elnapolás tartama alatt az
Országgyűlés elnöke a képviselők egyötödének írásbeli kérelmére - a
kérelem kézhezvételétől számított nyolc napnál nem távolabbi időpontra -
köteles az Országgyűlést összehívni.
23. §
Az Országgyűlés ülései nyilvánosak. A
köztársasági elnök, a Kormány, továbbá bármely képviselő kérelmére az
Országgyűlés a képviselők kétharmadának a szavazatával zárt ülés
tartását is elhatározhatja.
24. §
(1) Az Országgyűlés akkor
határozatképes, ha a képviselőknek több mint a fele jelen van.
(2) Az Országgyűlés a határozatait a
jelenlévő képviselők több mint a felének szavazatával hozza.
(3) Az Alkotmány megváltoztatásához,
valamint az Alkotmányban meghatározott egyes döntések meghozatalához az
országgyűlési képviselők kétharmadának a szavazata szükséges.
(4) Az Országgyűlés a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott
Házszabályban állapítja meg működésének szabályait és tárgyalási
rendjét.
(5)
25. §
(1) Törvényt a köztársasági elnök, a
Kormány, minden országgyűlési bizottság és bármely országgyűlési
képviselő kezdeményezhet.
(2) A törvényhozás joga az Országgyűlést
illeti meg.
(3) Az Országgyűlés által elfogadott
törvényt az Országgyűlés elnöke aláírja, majd megküldi a köztársasági
elnöknek.
26. §
(1) A törvény kihirdetéséről, annak
kézhezvételétől számított tizenöt napon - az Országgyűlés elnökének
sürgősségi kérelmére öt napon - belül a köztársasági elnök gondoskodik.
A kihirdetésre megküldött törvényt aláírja. A törvényt a hivatalos
lapban ki kell hirdetni.
(2) Ha a köztársasági elnök a törvénnyel
vagy annak valamelyik rendelkezésével nem ért egyet, azt aláírás előtt
az (1) bekezdésben említett határidőn belül megfontolás végett,
észrevételeinek közlésével visszaküldheti az Országgyűlésnek.
(3) Az Országgyűlés a törvényt újra
megtárgyalja, és elfogadásáról ismét határoz. Az Országgyűlés elnöke
által ezt követően megküldött törvényt a köztársasági elnök köteles
aláírni és öt napon belül kihirdetni.
(4) A köztársasági elnök a törvényt
aláírás előtt az (1) bekezdésben említett határidőn belül véleményezésre
megküldi az Alkotmánybíróságnak, ha annak valamelyik rendelkezését
alkotmányellenesnek tartja.
(5) Ha az Alkotmánybíróság - soron
kívüli eljárásban - az alkotmányellenességet megállapítja, a
köztársasági elnök a törvényt az Országgyűlésnek visszaküldi, egyébként
köteles a törvényt aláírni és öt napon belül kihirdetni.
(6) A népszavazásra bocsátott törvényt a
köztársasági elnök csak akkor írja alá, ha azt a népszavazás
megerősítette.
27. §
Az Országgyűlés tagjai az állampolgári,
valamint a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési
biztosaihoz, az Állami Számvevőszék elnökéhez és a Magyar Nemzeti Bank
elnökéhez kérdést, a Kormányhoz, a Kormány bármely tagjához és a legfőbb
ügyészhez interpellációt és kérdést intézhetnek a feladatkörükbe tartozó
minden ügyben.
28. §
(1) Az Országgyűlés megbízatása az
alakuló ülésével kezdődik.
(2) Az Országgyűlés kimondhatja
feloszlását megbízatásának lejárta előtt is.
(3) A köztársasági elnök a választások
kitűzésével egyidejűleg feloszlathatja az Országgyűlést, ha
a)
az Országgyűlés - ugyanazon Országgyűlés
megbízatásának idején - tizenkét hónapon belül legalább négy esetben
megvonja a bizalmat a Kormánytól, vagy
b)
a Kormány megbízatásának megszűnése
esetén a köztársasági elnök által miniszterelnöknek javasolt személyt az
első személyi javaslat megtételének napjától számított negyven napon
belül nem választja meg.
(4)
(5) Az Országgyűlés feloszlatása előtt a
köztársasági elnök köteles kikérni a miniszterelnöknek, az Országgyűlés
elnökének és az Országgyűlésben képviselettel rendelkező pártok
képviselőcsoportjai vezetőinek véleményét.
(6) Az Országgyűlés feloszlásától vagy
feloszlatásától számított három hónapon belül új Országgyűlést kell
választani.
(7) Az Országgyűlés működése az új
Országgyűlés alakuló üléséig tart.
28/A. §
(1) Rendkívüli állapot vagy
szükségállapot idején az Országgyűlés nem mondhatja ki a feloszlását és
nem oszlatható fel.
(2) Ha az Országgyűlés megbízatása
rendkívüli állapot vagy szükségállapot idején jár le, a megbízatás a
rendkívüli állapot, illetőleg a szükségállapot megszűnéséig
meghosszabbodik.
(3) A feloszlott vagy feloszlatott
Országgyűlést a köztársasági elnök hadiállapot, háborús veszély állapota
vagy szükséghelyzet esetén ismét összehívhatja. Megbízatásának
meghosszabbításáról az Országgyűlés maga határoz.
28/B. §
(1) Országos népszavazás és népi
kezdeményezés tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.
(2) Az országos népszavazásról és népi
kezdeményezésről szóló törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
28/C. §
(1) Országos népszavazást döntéshozatal
vagy véleménynyilvánítás céljából lehet tartani, a népszavazás
elrendelésére kötelezően vagy mérlegelés alapján kerül sor.
(2) Országos népszavazást kell tartani
legalább 200 000 választópolgár kezdeményezésére.
(3) Ha az országos népszavazást el kell
rendelni, az eredményes népszavazás alapján hozott döntés az
Országgyűlésre kötelező.
(4) Mérlegelés alapján országos
népszavazást a köztársasági elnök, a Kormány, az országgyűlési
képviselők egyharmada vagy 100 000 választópolgár kezdeményezésére az
Országgyűlés rendelhet el.
(5) Nem lehet országos népszavazást
tartani:
a)
a költségvetésről, a költségvetés
végrehajtásáról, a központi adónemekről és illetékekről, a vámokról,
valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló törvények
tartalmáról,
b)
hatályos nemzetközi szerződésből eredő
kötelezettségekről, illetve az e kötelezettségeket tartalmazó törvények
tartalmáról,
c)
az Alkotmány népszavazásról, népi
kezdeményezésről szóló rendelkezéseiről,
d)
az Országgyűlés hatáskörébe tartozó
személyi és szervezetalakítási (-átalakítási, -megszüntetési)
kérdésekről,
e)
az Országgyűlés feloszlásáról,
f)
a Kormány programjáról,
g)
hadiállapot kinyilvánításáról,
rendkívüli állapot és szükségállapot kihirdetéséről,
h)
a fegyveres erők külföldi vagy országon
belüli alkalmazásáról,
i)
a helyi önkormányzat
képviselő-testületének feloszlatásáról,
j)
a közkegyelem gyakorlásáról.
(6) Az ügydöntő országos népszavazás
eredményes, ha az érvényesen szavazó választópolgárok több mint fele, de
legalább az összes választópolgár több mint egynegyede a megfogalmazott
kérdésre azonos választ adott.
28/D. §
Országos népi kezdeményezést legalább 50
000 választópolgár nyújthat be. Az országos népi kezdeményezés arra
irányulhat, hogy az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést az
Országgyűlés tűzze a napirendjére. Az országos népi kezdeményezésben
megfogalmazott kérdést az Országgyűlés köteles megtárgyalni.
28/E. §
Országos népszavazás elrendelésére
irányuló állampolgári kezdeményezés esetén négy hónapig, országos népi
kezdeményezés esetén két hónapig lehet aláírást gyűjteni.
|