I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet hatálya, az ellátást
igénybe vevők jogainak védelme
1. §
A rendelet hatálya kiterjed
valamennyi személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásra. Az
e rendeletben foglaltakat kell alkalmazni a nem állami és
egyházi szerv által nyújtott szociális ellátásokra is.
2. §
E rendelet alkalmazásában
személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátáson az Szt. 57. §-a
szerinti személyes gondoskodást (a továbbiakban: személyes
gondoskodás) kell érteni.
3. §
(1) A személyes gondoskodás
biztosítása során fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy
az ellátásban részesülő személyek emberi és állampolgári jogai
ne sérüljenek. Az intézmény vezetője gondoskodik az intézményen
belül az emberi és állampolgári jogok érvényesüléséről, az egyén
autonómiáját elfogadó, integrációját minden eszközzel segítő,
humanizált környezet kialakításáról és működtetéséről.
(2) Ha az ellátásban részesülő
személy jogainak, érdekeinek érvényesítésére nem képes, a
házigondozó, a személyi segítő illetőleg az intézményvezető
intézkedés megtételét kezdeményezi a lakóhely szerint illetékes
gyámhivatalnál, illetve a szükséges segítségnyújtás érdekében
felveszi a kapcsolatot az oktatási, az egészségügyi vagy más
szociális intézménnyel.
Általános tárgyi feltételek
4. §
A személyes gondoskodást nyújtó
intézményt úgy kell kialakítani, hogy
a)
az tömegközlekedési eszközzel
könnyen megközelíthető legyen,
b)
épületeinek építészeti
megoldásai tegyék lehetővé az akadálymentes közlekedést,
c)
bútorzata és berendezési,
felszerelési tárgyai, az életvitelhez szükséges körülmények
feleljenek meg az ellátottak életkori sajátosságainak, egészségi
és mozgásállapotának.
Általános működési feltételek
5. §
(1) A személyes gondoskodást
nyújtó szociális intézménynek rendelkeznie kell
a)
ha költségvetési intézmény,
alapító okirattal,
b)
működési engedéllyel,
c)
szervezeti és működési
szabályzattal,
d)
házirenddel,
e)
szakmai programmal,
f)
a foglalkoztatottak
munkavégzésére vonatkozó munkaköri leírásokkal.
(2) Az (1) bekezdésben
foglaltakon túl
a)
az alapellátást nyújtó
intézménynek az 1. számú melléklet I.1., II.3., valamint
a III. pontjában meghatározott,
b)
a szakosított ellátást nyújtó
intézménynek az 1. számú mellékletben meghatározott valamennyi
szabályzattal rendelkeznie kell.
(3) A bentlakásos szociális
intézmény belső életének rendjét a házirend tartalmazza. A
házirendben kell szabályozni különösen
a)
az együttélés szabályait,
b)
az intézményből való eltávozás
és visszatérés rendjét,
c)
az ellátásban részesülő
személyek egymás közötti, valamint a hozzátartozóikkal való
kapcsolattartásának szabályait,
d)
az intézménybe bevihető
személyes használati tárgyak körét,
e)
az érték- és vagyonmegőrzésre
átvett tárgyak átvételének és kiadásának szabályait,
f)
a ruházattal, textíliával,
tisztálkodó szerekkel való ellátás, valamint a ruházat és
textília tisztításának és javításának rendjét,
g)
az intézményi jogviszony
megszűnésének szabályait,
h)
az egyéni és a közösségi
vallásgyakorlásra vonatkozó szabályokat,
i)
az intézmény alapfeladatát
meghaladó programok, szolgáltatások körét és térítési díját.
5/A. §
(1) A szociális intézmény
szakmai programjának - az időszakos férőhely engedélyezése
iránti kérelemhez csatolt szakmai program kivételével -
tartalmaznia kell
a)
a szolgáltatás célját,
feladatát,
b)
az ellátottak körét,
c)
a feladatellátás szakmai
tartalmát, módját, a biztosított szolgáltatások formáit, körét,
rendszerességét,
d)
az ellátás igénybevételének
módját,
e)
alap- és nappali ellátás esetén
a szolgáltató és az igénybe vevő közötti kapcsolattartás módját,
f)
bentlakásos intézmény esetén az
ápolási, gondozási, rehabilitációs és fejlesztési feladatok
jellegét, tartalmát,
g)
az ellátottak és a szociális
szolgáltatást végzők jogainak védelmével kapcsolatos
szabályokat,
h)
az intézmény szervezetére
vonatkozó szakmai-szervezeti információkat, így a szervezeti
egységek feladatköreinek megjelölését, létszámát és
szakképzettség szerinti megoszlását,
i)
integrált szervezeti formában
működő intézmény esetén az integráció formáját, az ellátási
típusok együttműködésének rendjét, a helyettesítések rendszerét
és a szervezeti ábrát.
(2) A szakmai programhoz
mellékletként csatolni szükséges
a)
az Szt. 94/B., illetve 94/D. §-ai
szerinti megállapodások tervezetét,
b)
a szolgáltatás bevételeinek,
kiadásainak - már működő intézmény esetén a tárgyévi - tervezett
alakulását,
c)
szakosított ellátást nyújtó
szociális intézmény esetében a házirend tervezetét, már működő
intézmény esetén a házirendet.
(3) A szakmai programot az (1)
bekezdés szerinti elemeinek változása esetén módosítani kell.
Általános személyi feltételek
6. §
(1) Az alapellátást biztosító
intézményben az ellátásban részesülő személyekkel közvetlenül
foglalkozó dolgozók legalább ötven százalékának, a szakosított
ellátást biztosító intézményben legalább nyolcvan százalékának
szakképzettnek kell lennie.
(2) A személyes gondoskodás
egyes formáinak szakmai létszámnormáit a 2. számú melléklet
tartalmazza.
(3) A (2) bekezdés szerinti
szakmai létszámnorma - a szolgáltatások biztosítása érdekében -
a szociális intézményben kötelezően alkalmazandó létszámot
jelenti.
(4) A gazdasági, pénzügyi
feladatok ellátására a 2. számú mellékletben megállapított
létszám ajánló jellegű.
(5) A személyes gondoskodást
nyújtó szociális intézményben foglalkoztatottak képesítési
előírásait a 3. számú melléklet tartalmazza. A munkakör
betöltéséhez szükséges képesítési előírások alól a munkáltatói
jogkör gyakorlója határozott időre, de legfeljebb öt évre
felmentést adhat, ha
a)
a munkakört betölteni kívánó
személy a képesítés megszerzése érdekében már oktatásban vesz
részt, vagy
b)
az adott munkakör betöltésére
nem áll rendelkezésre a képesítési előírásoknak megfelelő
személy, és a munkakört betölteni kívánó személy vállalja a
szükséges képesítés megszerzését.
(6) Vezető családgondozói,
intézményvezetői, alapszolgáltatási központvezetői, módszertani
osztályvezetői beosztást (a továbbiakban együtt: vezetői
beosztás)
a)
az öt vagy annál több szakmai
munkát végző személyt foglalkoztató családsegítő szolgálatnál,
b)
a tíz vagy ennél több szakmai
munkát végző személyt foglalkoztató alapszolgáltatási
központnál,
c)
az ötven férőhely feletti
bentlakásos szociális intézménynél,
d)
a módszertani feladatok
ellátására kijelölt szociális intézménynél
betöltő személyek - a (7)
bekezdésben foglaltak figyelembevételével - szociális szakvizsga
letételére kötelezettek.
(7) A (6) bekezdésben felsorolt
személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményekben magasabb
vezetői, vezetői beosztást betöltő személy,
a)
amennyiben a magasabb vezetői,
vezetői megbízást 2004. január 1-jét megelőzően kapta 2005.
december 31-ig,
b)
amennyiben 2004. január 1-jével
vagy azt követően kap, illetve kapott magasabb vezetői, vezetői
megbízást, a megbízást követő két éven belül
köteles a szociális szakvizsgát
letenni. E határidőt követően szociális szakvizsgával nem
rendelkező személy magasabb vezetői, vezetői beosztásban nem
foglalkoztatható.
(8) Mentesül a szakvizsga
letételének kötelezettsége alól az, aki a szociális
szakképesítéshez kapcsolódó szakterületen tudományos fokozatot
vagy doktori cselekmény alapján doktori címet szerzett, továbbá
az, akinek 2001. január 1-jét követően öt vagy öt évnél kevesebb
időtartam van hátra a reá irányadó nyugdíjkorhatár betöltéséig.
(9) A személyes gondoskodást
nyújtó intézményben foglalkoztatott személy feladatait az
intézmény szervezeti és működési szabályzatában és a munkaköri
leírásban foglaltak szerint végzi.
(10) A személyes gondoskodást
nyújtó intézményben foglalkoztatott személy, valamint közeli
hozzátartozója [a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV.
törvény (a továbbiakban: Ptk.) 685. § b) pontja] az
ellátásban részesülő személlyel tartási, életjáradéki és
öröklési szerződést az ellátás időtartama alatt - illetve annak
megszűnésétől számított egy évig - nem köthet.
(11) A személyes gondoskodás
körébe tartozó feladatokat ellátó személyek részére munkaruhát
kell biztosítani. A munkaruha-juttatás feltételeit a munkáltató
állapítja meg. Az alap- és a szakellátást biztosító
intézményekben az ellátást igénybe vevőkkel közvetlenül
foglalkozó személyek részére szükség esetén védőruhát is kell
biztosítani. Az ellátást igénybe vevőkkel közvetlenül foglalkozó
személyek alatt a 113/1992. (VII. 14.) Korm. rendelet 1. számú
mellékletének I. „Ágazatspecifikus munkakörök a szociális
területen” cím alatt megjelölt munkakörökben foglalkoztatottakat
kell érteni.
(12) Azt a személyt, aki a
munkakör betöltéséhez szükséges képesítési előírások alól
felmentést kapott, a felmentés ideje alatt a 2. számú
mellékletben meghatározott létszámnormák teljesítése
szempontjából szakképzettnek kell tekinteni.
Általános szakmai feltételek
7. §
(1) Gondozási tervet kell
készíteni
a)
a szakosított intézményi
ellátásban részesülő személyre vonatkozóan,
b)
az átmeneti elhelyezést
biztosító intézményi ellátásban részesülő személyre vonatkozóan
abban az esetben, ha az ellátást legalább hat hónap időtartamra
veszi igénybe,
c)
az alapellátásban részesülő
személyre vonatkozóan akkor, ha azt e rendelet kötelezővé teszi.
(2) A gondozási terv egyénre
szabottan határozza meg az ellátásban részesülő állapotának
megfelelő gondozási, ápolási, fejlesztési feladatokat és azok
megvalósításának módszereit. A gondozási tervet az ellátás
igénybevételét követően egy hónapon belül kell elkészíteni.
(3) A gondozási terv típusai
a)
az egyéni gondozási terv,
b)
az egyéni rehabilitációs
program,
c)
az egyéni fejlesztési terv.
(4) Az egyéni gondozási terv - a
fogyatékos személyek otthona kivételével - az ápolást, gondozást
nyújtó intézményben elhelyezett, a nappali intézményi ellátásban
részesülő, valamint az (1) bekezdés c) pontjában
meghatározott alapellátásban részesülő személy ellátásához
kapcsolódó, az e rendeletben meghatározott feladatokat rögzíti.
(5) Az egyéni rehabilitációs
program - a fogyatékos személyek rehabilitációs intézménye
kivételével - a rehabilitációs intézményben elhelyezett személy
számára nyújtott életvezetési, pszichés, mentális, szociális, a
foglalkoztatáshoz való segítségnyújtást tartalmazó dokumentáció.
(6) Az egyéni fejlesztési terv a
fogyatékos személyek rehabilitációs intézményében, valamint a
fogyatékos személyek otthonában, illetve a lakóotthonban
elhelyezett személy részére az egyénre szabott bánásmód
leírását, az önellátási képesség fejlesztését tartalmazó
dokumentáció. Az egyéni fejlesztési terv az ellátott személyről
készített (gyógy)pedagógiai, egészségi és mentális állapotra
vonatkozó jellemzés alapján készül.
(7) Ha a rehabilitációs
intézményben, a pszichiátriai betegek otthonában, valamint a
fogyatékos személyek otthonában ellátott személynek az Szt. 112.
§ (3) bekezdésében meghatározott szakértői bizottság más
szociális intézménybe történő áthelyezését javasolja, az
ellátott részére ezen intézménytípusra előírt gondozási
tervtípust kell elkészíteni.
8. §
(1) A gondozási terv
elkészítéséről és az abban meghatározott feladatok
teljesítéséről tartós bentlakásos, illetve átmeneti intézményi
ellátásban részesülő személy esetén az intézmény vezetője
gondoskodik.
(2) A gondozási tervet, annak
módosítását az ellátást igénybe vevő személlyel, illetve
törvényes képviselőjével közösen kell elkészíteni. A gondozási
terv eredményességének feltétele az ellátást igénybe vevő aktív
közreműködése.
(3) A gondozási terv
kidolgozását munkacsoport végzi, amelyben az ellátásban
részesülő személlyel közvetlenül foglalkozó szakember, valamint
az intézményvezető által kijelölt szakemberek vesznek részt (pl.
orvos, gyógypedagógus, foglalkoztatás vezető, mentálhigiénés
szakember).
(4) A gondozási terv
orvosszakmai kérdéseiről az intézmény orvosa pontos és részletes
tájékoztatást nyújt az ellátást igénybe vevő részére.
8/A. §
A nappali ellátásban, valamint
az alapellátásban részesülő személy esetében a gondozási terv
elkészítéséről a gondozást végző személy, az abban meghatározott
feladatok teljesítésének biztosításáról a szolgáltatás szakmai
vezetője gondoskodik. A gondozási terv elkészítésére a 8. § (2)
bekezdésében foglaltakat alkalmazni kell.
Az egyéni gondozási terv
9. §
(1) Az egyéni gondozási terv
tartalmazza
a)
az ellátott személy fizikai,
mentális állapotának helyzetét,
b)
az állapotjavulás, illetve
megőrzés érdekében szükséges, illetve javasolt feladatokat, azok
időbeli ütemezését,
c)
az ellátott részére történő
segítségnyújtás egyéb elemeit.
(2) Az ellátásban részesülő
személlyel közvetlenül foglalkozó szakember folyamatosan
figyelemmel kíséri és elősegíti az egyéni gondozási tervben
meghatározottak érvényesülését. Az egyéni gondozási tervet
kidolgozó munkacsoport, illetve a nappali ellátások és az
alapellátások esetében a gondozási tervet készítő személy évente
- jelentős állapotváltozás esetén annak bekövetkeztekor -
átfogóan értékeli az elért eredményeket, és ennek
figyelembevételével módosítja az egyéni gondozási tervet.
10. §
(1) Ha az ellátásban részesülő
személy állapota miatt ápolásra is szorul, az egyéni gondozási
terv részeként ápolási tervet kell készíteni. Az ápolási terv az
ápoló-gondozó otthonban elhelyezett személy részére nyújtott, e
rendeletben meghatározott ápolási feladatok dokumentációja,
amely az ápolásra szoruló személy állapotának javítására
vonatkozó feladatokat, illetve az alkalmazható technikákat
tartalmazza.
(2) Az ápolási terv tartalmazza
a)
az ellátást igénybe vevő
egészségi állapotának leírását,
b)
az ápolási tevékenység részletes
tartalmát,
c)
az ellátást igénybe vevő
önellátó képességének visszanyeréséhez szükséges segítő
tevékenységet,
d)
az ápolás várható időtartamát,
e)
szükség szerint más formában
biztosítandó ellátás kezdeményezését (ápolóotthoni elhelyezését,
fekvőbeteg-gyógyintézeti elhelyezést stb.).
(3) Az ápolási feladatok
szakszerű ellátását az intézmény orvosa folyamatosan figyelemmel
kíséri.
Az egyéni rehabilitációs
program
11. §
(1) Az egyéni rehabilitációs
program tartalmazza
a)
a segítségnyújtás formáit, a
rehabilitáció egyes elemeinek meghatározását a segítő
folyamatban,
b)
a rehabilitációval elérendő
rövid és hosszú távú célok meghatározását, a várható eredmények
elérésének módját, időtartamát, ütemezését,
c)
a hiányzó, vagy korlátozottan
meglévő személyes funkciók helyreállítása, pótlása érdekében
teendő intézkedéseket,
d)
a konfliktushelyzetek
kezelésének, megoldásának módjait,
e)
szükség esetén az intézményen
kívüli élet, vagy a védett környezetben történő életkörülmények
kialakításának módjait,
f)
az ellátást igénybe vevőnek a
társadalomba, a korábbi közösségébe történő visszailleszkedése
érdekében szükséges, koordinált intézkedéseket.
(2) A rehabilitációs program
eredményeit a programot kidolgozó munkacsoport félévente
értékeli, szükség esetén módosítja a programot, meghatározza a
további feladatokat.
Az egyéni fejlesztési terv
12. §
(1) Az egyéni fejlesztési terv
tartalmazza
a)
az ellátást igénybe vevő
állapotának leírását és az abban bekövetkezett változást, az
egyéni fejlődést,
b)
az egyénileg szükséges külön
szolgáltatásokat, pedagógiai, mentális, egyéb segítségnyújtási
feladatokat, azok időbeli ütemezését, a foglalkoztatásban való
részvételt,
c)
szükség szerint az új
szolgáltatás vagy az új ellátási forma igénybevételére való
felkészítést,
d)
a hiányzó, vagy korlátozottan
meglévő személyes funkciók helyreállítása, pótlása érdekében
teendő intézkedéseket,
e)
a konfliktushelyzetek
kezelésének, megoldásának módjait.
(2) Az egyéni fejlesztési tervet
kidolgozó munkacsoport félévente értékeli az elért eredményeket,
és szükség esetén módosítja az egyéni fejlesztési tervet.
Az intézmény szakmai munkájának
értékelése
13. §
Az állami fenntartó az Szt.
92/B. §-ában meghatározott feladataira figyelemmel, legalább
évente egyszer ellenőrzi és ennek alapján átfogóan értékeli a
személyes gondoskodást nyújtó intézmény működését. Az értékelés
magában foglalja különösen
a)
az intézménybe történő felvétel
gyakorlatát, a megkötött megállapodások tartalmi vizsgálatát,
szakmai szempontú elemzését,
b)
az intézmény feladatainak
ellátására vonatkozó szakmai program megvalósulását,
c)
az intézmény működésének
általános feltételeit, a tárgyi, a személyi, a működési, illetve
a szakmai feltételeket,
d)
bentlakásos intézmény esetén a
gondozási tervek hatékonyságát, eredményességét, összhangban az
intézményben folyó ápolási-gondozási munkával,
e)
az intézmény szerepét a helyi
szociális ellátórendszerben, valamint az ellátotti szükségletek
alakulásának ismert tendenciáit.
Az intézmények munkájának
segítése, az intézmények közötti szakmai koordináció szabályai
A megyei módszertani
intézmény kijelölése
14. §
(1) Az Szt. 88. § (3)
bekezdésében meghatározott megyei, fővárosi módszertani
intézmény (a továbbiakban: megyei módszertani intézmény) segíti
illetékességi területén általános jelleggel, vagy a kijelölés
során meghatározott speciális szakterület vonatkozásában a
személyes gondoskodást nyújtó alap- és szakosított ellátásokat
biztosító intézmények szakmai munkáját.
(2) A megyei módszertani
intézmény feladatait az az intézmény láthatja el, amely
a)
megfelelő módon reprezentálja
területének a szociális ellátórendszerét,
b)
a külön jogszabály szerinti
működési engedéllyel rendelkezik,
c)
legalább öt éve működik,
d)
e)
az intézmény vezetője legalább
ötéves szakmai gyakorlattal és legalább hároméves vezetői
gyakorlattal rendelkezik,
f)
kapcsolatai a megye területén
lévő egészségügyi, szociális alap- és szakosított ellátást
nyújtó intézményekkel kiépültek,
g)
rendelkezik a módszertani
munkára vonatkozó szakmai programmal.
(3) A módszertani feladatokat az
intézmény módszertani osztálya látja el. E feladatok ellátásában
az intézmény más munkakörben dolgozó alkalmazottjai is
közreműködnek.
(4) A megyei módszertani
intézmény speciális módszertani feladatok ellátásába, egyes új
módszerek modellkísérletének elvégzésébe állandó vagy eseti
jelleggel a szociális tevékenységet alapfeladatként ellátó jogi
személyt, illetve a megye ellátási területéhez tartozó más
szociális intézményt (családsegítő szolgálat, gondozási központ)
is bevonhat. Az állandó jellegű munkakapcsolathoz a megyei
módszertani intézmény fenntartójának hozzájárulása szükséges.
A megyei módszertani
intézmény feladatai
15. §
(1) A megyei módszertani
intézmény alapfeladatai
a)
segítséget nyújt új ellátások
megszervezésében, új módszerek bevezetésében,
b)
információt gyűjt az adott megye
szociális ellátórendszerének sajátosságairól, problémáiról, a
megye területén alkalmazott módszerek, gondozási tevékenységek
ellátásáról,
c)
szakértőként közreműködik a
szociális intézmények szakmai ellenőrzésében,
d)
segítséget nyújt a fenntartó
részére új szervezeti formák kialakításában,
e)
segíti a kijelölt feladatok
tekintetében a megye területén levő szociális intézmények
szakmai munkáját, tanácsot ad szakmai kérdésekben, gondozási
módszerekben,
f)
javaslatot dolgoz ki a hiányzó
ellátások megszervezésére, a szociális ellátórendszer
fejlesztésére,
g)
elvégzi az előgondozást az
országos ellátási területtel működő állami, egyházi fenntartású
intézmény megkeresésére,
h)
évente tájékoztatja a Szociális
és Családügyi Minisztériumot a szociális intézmények működése
szakmai ellenőrzésének tapasztalatairól,
i)
módszertani segítséget nyújt az
alapellátási szakreferensen keresztül a települési önkormányzat
alapellátási feladatainak megszervezéséhez,
j)
együttműködik a szociális
területen működő többi módszertani intézménnyel,
k)
együttműködik a megyei
szolgáltatástervezési koncepció kidolgozásában,
l)
véleményezi a szociális
szolgáltatások szakmai programját,
m)
részt vesz a rehabilitációs
alkalmassági vizsgálat elvégzésében.
(2) Az egyházi módszertani
intézményre az (1) bekezdés rendelkezéseit - kivéve a g)
pontban meghatározott feladatot - megfelelően alkalmazni kell.
Az országos, illetve
regionális hatáskörű módszertani intézmény kijelölése és
feladatai
16. §
Az országos vagy regionális
hatáskörű módszertani intézményi feladatok ellátására -
pályáztatás útján - az a szociális intézmény jelölhető ki,
a)
amely a külön jogszabályban
meghatározott működési engedéllyel rendelkezik,
b)
amely legalább öt éve működik,
c)
amelynek vezetője legalább
ötéves szakmai és vezetői gyakorlattal rendelkezik,
d)
amely rendelkezik a módszertani
munkára vonatkozó szakmai programmal.
17. §
(1) Országos, illetve regionális
hatáskörrel különösen az alábbi feladatok ellátásával
összefüggésben jelölhető ki módszertani intézmény
a)
a családsegítés,
b)
a falugondnoki feladatok
ellátása,
c)
a fogyatékos személyek ellátása,
d)
a pszichiátriai betegek
ellátása,
e)
szenvedélybetegek ellátása,
f)
a hajléktalan személyek
ellátása,
g)
az új innovatív szolgáltatások
(pl. szociális földprogram koordinációja), fejlesztések
modellezése, lebonyolítása.
(2) Az országos, illetve
regionális hatáskörrel rendelkező módszertani intézmény
alapfeladatai körében
a)
ellátja a 15. § (1) bekezdés
c) és d) pontjában meghatározott feladatokat,
b)
információt gyűjt a kijelölt
feladatok tekintetében a szociális ellátórendszer
sajátosságairól, problémáiról, az alkalmazott módszerek, a
gondozási tevékenység ellátásáról,
c)
segíti a kijelölt feladatok
tekintetében a szociális intézmények szakmai munkáját, tanácsot
ad szakmai kérdésekben, gondozási módszerekben.
Közös szabályok
18. §
(1) A módszertani intézmények
valamennyi típusa az ágazat irányításához kapcsolódóan
a)
részt vesz a minőségfejlesztési
stratégia és standardok kidolgozásában,
b)
a kijelölt feladatok
tekintetében ajánlásokat készít a személyes gondoskodás
feltételeinek fejlesztésére, a hatékonyabb gondozási módszerek
alkalmazására,
c)
figyelemmel kíséri a szociális
ellátásokat érintő tudományos kutatómunka eredményeit, elősegíti
azok elterjesztését és gyakorlati alkalmazását,
d)
kezdeményezi a szociálpolitikai
szakterületen dolgozók tapasztalatcseréjét és továbbképzését,
e)
részt vesz a Szociális és
Családügyi Minisztérium által szervezett szakmai programok
lebonyolításában, megszervezésében, szükség esetén szakértői
feladatokat lát el szakmai programok értékelése során.
(2) A módszertani intézmény
évente egy alkalommal munkatervet és módszertani feladatai
ellátásáról szakmai beszámolót készít a fenntartó és a Szociális
és Családügyi Minisztérium részére.
|