A hajléktalan emberekről készült
szükségletfelmérés célja:
-
Be kívánjuk mutatni e célcsoport méretét, hátrányos helyzetének
okait, munkaerőpiaci kirekesztettségének mértékét és okait
-
Próbálunk utalni arra, hogy milyen kísérletek történtek korábban
a hajléktalan emberek reintegrációjára.
-
Mit tett a SAVARIA-REHAB TEAM KKhT. a célcsoport reintegrációja
érdekében és milyen tapasztalatai vannak a társaságnak
A hajléktalanság
kialakulásának okai Magyarországon
Napjainkban
a hajléktalanságot újratermelő társadalmi jelenségek (az elszegényedés,
a munkanélküliség, a lakhatási nehézségek, a lakásvesztés, az alkohol-
és a drogfogyasztás miatt megjelenő viselkedészavarok) felerősödtek.
Ezek a családi konfliktusok közvetlen kiváltó okaiként jelentkezve
gyakran hajléktalansághoz vezetnek.
A hajléktalan
emberek között igen nagy számban vannak állami gondozásból kikerült,
hosszabb-rövidebb börtönbüntetésből szabadult, elvált, alkoholbeteggé
lett emberek. Ők nem egy esetben a megfelelő segítség hiánya, a
szociális intézményrendszer diszfunkcionális működése miatt váltak
hajléktalanná.
Több szerző utal arra, hogy a
hajléktalanság soktényezős folyamatok eredőjeként beálló állapot. Bár a
makro-társadalmi, gazdasági folyamatok jelentős szerepet töltenek be
egyes marginális helyzetű csoportok hajléktalanná válásában, nem
egyedüli okozói a hajléktalanságnak, a jelenség magyarázata érdekében
meg kell különböztetni:
·
a társadalom strukturális
viszonyaival összefüggő okokat,
·
a
közvetett okokat, amelyek elsősorban azt mutatják, hogy mely társadalmi
csoportok vannak leginkább kitéve a hajléktalanság veszélyének,
·
a közvetlen személyes
okok szintjét, amelyek azt mutatják, hogy az egyes kockázati csoportokon
belül kik a legveszélyeztetettebbek.
A hajléktalansággal az emberi
kapcsolatok szempontjából foglalkozó elméletek és kutatások – elsősorban
az angolszász irodalmakra támaszkodva – megfogalmazták, hogy a
hajléktalanság nemcsak a fedél, a hajlék hiányát jelenti, hanem a
kapcsolati háló eltűnését is, annak a kapcsolati hálónak az eltűnését,
amely biztonságot nyújt, hozzájárul az egészség, a jólét megőrzéséhez,
erőforrást jelent, átsegít a válsághelyzeten.
A hajléktalan emberek szociológiai
jellemzői
A ’90-es években végzett felmérések,
vizsgálatok alapján összegezhető adatok, amelyek ma is a
legérvényesebbnek tűnnek.
·
A hajléktalan emberek
átlagos életkora 38 és 44 év között változik. Az eltérések oka
az, hogy az intézményeket használó emberek fiatalabbak, mint az utcán
élők.
·
A hajléktalan emberek
mintegy háromnegyed része 30 és 60 év közötti, az átlagnépességben e
korcsoport aránya mintegy 50%, a 30 és 50 év közötti korcsoportban
felülreprezentáltságuk még magasabb.
·
Az 50 és 60 év közöttiek
az intézményekben kisebb, az utcán nagyobb arányban vannak jelen.
·
A 60 év feletti emberek
aránya az átlagnépességben meghaladja a 25%-ot, míg a hajléktalan
emberek körében nem éri el a 10%-ot. Ennek oka nyilvánvalóan a
hajléktalan emberek rövidebb élettartamában keresendő.
·
Az elmúlt tíz évben közel
megduplázódott, mintegy 25%-ra növekedett a nők aránya.
·
A
hajléktalan emberek kevésbé iskolázatlanok, mint az átlagnépesség. Az
általános iskola nyolcadik osztályát az átlagnépesség mintegy 20%-a nem
végzi el, ez az arány a hajléktalan emberek körében – felmérésenként
változóan – 5 és 14% . A vizsgálat szerint a nyolc osztályt elvégzettek
és különösen a szakmunkások aránya jelentősen magasabb a hajléktalan
népességben, míg az érettségizettek inkább kevesebben vannak, a
felsőfokú végzettséggel rendelkezők jelentősen kisebb arányban vannak
jelen. A szakmunkás végzettségűek azonban zömükben olyan
szakképzettséget szereztek, amelyre ma már nincs kereslet.
·
A hajléktalanná válás
óta eltelt évek száma: az egy évnél rövidebb ideje hajléktalanok
aránya 17 és 27% közötti; több mint két éve hajléktalan 81, illetve 56%;
több mint öt éve 40, illetve 29%. Tíz évnél is régebben hajléktalanként
él 12, illetve 6%-uk.
A hajléktalanok legnépesebb
csoportjai:
-
Állami nevelés megszűnése
(nagykorúság miatt) vagy családi konfliktus, ritkábban börtönből
szabadulás miatt utcára kerültek
-
A lassan lecsúszók
csoportja, amely korábban hagyományosan iskolázatlan, szegény, főleg
mezőgazdaságból, illetve vidéken élő családok jellemzően ipari
szakképzettséget szerző leszármazottaiból áll. E csoportba tartozók
zömmel középkorúak, illetve idősebbek, szakképzettek, illetve elváltak.
-
A rossz mentális
állapotúak csoportja, akik pszichiátriai, szociális otthonból, kórházból
kerültek ki vagy értelmi fogyatékosok.
-
A hosszú ideje
hajléktalanok csoportja, akik közel tíz éve vagy annál is régebben élnek
hajlék nélkül, akik jellemzően legalább középkorúak és alacsony iskolai
végzettségűek.
A hajléktalan emberek egészségi
jellemzői
A hajléktalanság tömeges megjelenése nemcsak a szociálpolitikát, de az
egészségügyi hálózatot is felkészületlenül érte. Arra a közegészségügyi
kihívásra, amit a hajléktalanság jelent, a mai napig nem készült
összehangolt koncepció.
Az első (és azóta egyetlen) hajléktalan
intervenciós eset-kontroll vizsgálat 1994-ben történt, amely 350
fővárosi hajléktalan ember és 1000 budapesti 18 évnél idősebb,
bejelentett állandó lakással rendelkező kontrollszemély reprezentatív
mintáját foglalta magába.
A
vizsgálat
adatai alapján:
·
A hajléktalan emberek között 19-szeres volt az alkoholelvonás,
·
6-7 szeres az öngyilkossági kísérletek, négyszeres a depresszió
aránya
·
Kétszer annyi hajléktalan ember panaszkodott álmatlanságról és
állandó idegességről, mint a kontrollcsoportban megkérdezett
budapestiek.
·
A hajléktalanok között 8,8 %, a kontrollcsoportban 5,6 % a
szívinfarktus aránya.
·
A TBC gyakorisága a hajléktalanok között nagyjából tízszer, a
köhögéses panaszoké kétszer, a fulladásos panaszoké háromszor
nagyobb, mint a fővárosi kontroll férfi lakosság körében. Míg a
fővárosi lakosság 41,7 %-a, addig a hajléktalan emberek 89,9 %-a
dohányzott.
·
Nyolcszor annyi fejsérülés, ötször annyi végtagtörés fordul elő
körükben.
·
Kétszer annyi hajléktalan ember lát illetve hall rosszul, mint nem
hajléktalan, és ötször annyian küzdenek beszédzavarral.
·
Míg a nem hajléktalanok fél %-át, addig a hajléktalanok 7,4 %-át
zaklatják élősködők.
·
Ha a hajléktalanok magasságát és testsúlyát összehasonlítjuk a
kontrollcsoportba tartozókéval, kiderül, hogy a hajléktalanok
alacsonyabb, és kisebb súlyú emberek, mint a nem hajléktalanok.
A hajléktalan emberek ellátására
létrejött intézményrendszer
2002.
évi adatok alapján országosan 36 népkonyha /4185 adag/, 67 nappali
melegedő /3 336 férőhely/, 59 éjjeli menedékhely /2 298 férőhely/, 92
átmeneti szállás /3967 férőhely/ 13 rehabilitációs intézmény /313
férőhely/ és 11 hajléktalanok otthona /350 férőhely/ működik.
1993 elején a szociális törvény
születésének évében az ország 45 településén, 137 intézményben közel
4000 ágy működött. A jelenlegi szállásrendszernek gyakorlatilag a fele
már létezett az 1/1994. /I.30./ NM rendelet megjelenése előtt.
A hajléktalan-szállásrendszerben ma az
átmeneti szállások aránya a legmagasabb. 1996-ban az átmeneti szállások
aránya közel 70% volt, napjainkban 50% körüli. Az éjjeli menedékhelyek
aránya 1996-ban 26% volt, ez mára eléri a 40%-ot. A specializált
szállást nyújtó helyek aránya ma sem több mint 10%.
1994-től kezdődően a
hajléktalan-szálláshelyeknek több mint a fele a fővárosban volt.
1997-től megfordult az arány, mostanra a férőhelyek aránya valamivel
magasabb vidéken (53%).
A szálláshelyek jellemzően férfiakat
fogadnak. A hajléktalan nők szálláslehetőségei minimálisak, a
települések többsége nem tart fent női férőhelyeket. (Jelenleg
országosan mintegy 1000–1100 női férőhely van, a női éjjeli
menedékhelyek száma alig több mint 200.)
A nappali melegedők férőhely száma az
elmúlt években, 1999. évhez viszonyítva alig, 2900 férőhelyről 3336
férőhelyre növekedett. Utcai szociális munkást pedig csupán az
intézmények fele foglalkoztat.
A
hajléktalan embereket ellátó intézményrendszer jellemzői
A Nemzeti Család és Szociálpolitikai
Intézet 2002. évi kutatási beszámolója a vizsgálatba bevont 122
intézmény adatszolgáltatása alapján az alábbi megállapításokat tette:
·
A vizsgálatba bevont
éjjeli menedékhelyek (1809 fh.) és átmeneti szállók ( 3202 fh.) 94 %-a
integrált szervezeti formában működik, s csupán 20 %-uk rendelkezik
önálló gazdálkodási jogkörrel.
·
A szálláshelyek 73 %-a
belterületen, 23 %-uk külterületen, 4 %-uk pedig a település határán
kívül létesült. Az intézmények 15 %-ának megközelítése balesetveszélyes.
(23 halálos balesetet regisztráltak az intézmények).
·
Az épületek 65%-a teljes,
vagy részleges felújítást igényel, 6 %-át öt éven belül le kell bontani.
·
A vizsgált intézmények 8
%-a (10 intézmény) felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A
szolgáltatások minőségét jól reprezentálják az alábbi megállapítások:
·
Az intézmények 55-%-ban
van betegek elkülönítésére alkalmas helyiség,
·
85 %-ban van lehetőség
főzésre,
·
93 %-ban étel
melegítésére,
·
81 %-ban biztosítanak
ágyneműt,
·
89 %-ban van lehetőség a
személyes tárgyak elhelyezésére…
·
A tárgyi- épületbeli és
személyi feltételek tartós hiánya miatt ma az átmeneti szállók 16 %-át,
az éjjeli menedékhelyeknek pedig 34 %-át fenyegeti a megszüntetés
veszélye.
·
A nagyvárosokban 13-33
között változik az éjjeli menedékhelyen az egy férőhelyére jutó
hajléktalan emberek száma. A forgási sebesség mérése alapján minden
második ember egész évben ugyanazt a férőhelyet foglalja el.
·
A nappali melegedők 82
%-a működik belterületen, 16 % külterületen, 2 % pedig a település
határain kívül. A nappali melegedők épületbeli adottságai megegyeznek a
szállásnyújtó intézményeknél leírtakkal.
·
A nappali melegedők 73
%-a bemondás alapján végleges működési engedéllyel rendelkezik,
ugyanakkor az adatok alapján megállapították, hogy csupán 55 %-ban van
mosásra alkalmas helyiség, 31 %-nál biztosított az egészségügyi ellátás,
míg orvosi rendelő csak 22%-ban található.
·
A hajléktalanok nappali
melegedői törvényi elvárástól eltérően működnek. A nappali melegedők 43
%-a az adott településen élő bejelentett lakcímmel rendelkezőknek nyújt
ellátást, 82 % a szállón élő hajléktalanokat fogadja, a válaszolók 77
%-a a jövedelemmel nem rendelkezőket preferálta, 43 % a
kisnyugdíjasokat. Összességében elmondható, hogy a nappali melegedők
több településen a szegénygondozás intézményeivé váltak,
alacsony színvonalú szolgáltatásokkal.
2000-ben a Szociális és Családügyi
Minisztérium és a Munkaerőpiaci Alap elindított egy olyan
modellkísérleti programot, amely 4 régió 14 hajléktalanellátó
szervezetének bevonásával próbálta meghatározni, kidolgozni és
működtetni azokat a munkaerőpiaci aktív és passzív eszközöket, amelyek
lehetővé tették a programba vont hajléktalan emberek munkaerőpiaci
esélyeinek megteremtését, foglalkoztatását, ezáltal a társadalmi
integrációjuk esélyét. A programban a hajléktalan ellátó szervezetek, a
munkaügyi szervezetek, valamint a gazdasági szervezetek és képző
intézmények közötti szoros együttműködés megteremtése volt a cél. A
modellkísérleti program időtartama alatt – amely sajnos rövid időszakot
foglalt magába 2000. decemberétől 2001. májusáig – ki kellett dolgozni:
Ø
- A hajléktalan emberek
munkaalkalmasságát felmérő motivációs szintjét bemérhető mérési
módszereket,
Ø
- A munkavégzésre
felkészítő életmódformáló személyes és szakmai hatékonyságot növelő
módszereket.
Meg kellett teremteni azokat a
feltételeket, amelyek segítik, támogatják a munkaerőpiacra történő
kilépést, a munkaerőpiacon történő bennmaradást, a tartós munkavégzést.
A hagyományos munkaerőpiaci technikákon
és módszereken túl szükségessé vált továbbá – a szociális munka eszközei
mellett – a rehabilitációt és reintegrációt célzó eszközök, módszerek
végiggondolása, majd működtetése.
A program eredményeként 2000.
decemberétől 2001. április végéig 32 foglalkoztatást segítő szakember
(mentor) képzésére került sor, akik részt vettek a munkaerőpiaci
információk megszerzésében, kapcsolatot tartottak a munkaügyi
központokkal, s egyéb, a foglalkoztatásban érintett szervezetekkel,
koordinálták a programot, közreműködtek a hajléktalan emberek
szűrésében, kiválasztásában, szervezték a támogatott programokat,
dokumentálták a munkával kapcsolatos tevékenységeket.
A modellkísérleti programban résztvevők
jellemző adatai
A
programban 1200 hajléktalan ember
szűrésére került sor, közülük 74% férfi és 26 % nő volt. Átlag életkoruk
43–44 év volt.
Nemek aránya
Legmagasabb arányban, 35%-ban a 40–49
évesek szerepeltek a mintában. Őket 24%-ban a 30–39 évesek, majd 19%-ban
az 50–59 évesek követték. A 18–29 éves korosztály aránya 20% volt.
Életkori
megoszlás
A szűrés során kiderült, hogy a
fiatalok 2/3-ának nem volt szakmája, 1/4-ének pedig soha nem volt
egyetlen munkahelye sem. A 18–24 évesek 60%-a semmilyen jövedelemmel nem
rendelkezett.
A felmérésben részt vevők lakhatási
helyzete a következőket mutatta. A szűrés idején a célcsoport 48%-a
átmeneti/rehabilitációs szállón élt, 28%-a éjjeli menedékhelyen, 7%
anyagyermekotthonban, 4% albérletben, 3% szívességi lakáshasználó volt,
míg 10% utcán, közterületen tartózkodott.
A programba bevontak 25%-ának volt
valamilyen fokú munkaképesség-csökkenése.
Iskolai végzettség szerinti megoszlás:
a kevesebb, mint 8 osztályt végzettek aránya 2,5% volt, az általános
iskola 8 osztályát 50% végezte el, szakmunkás bizonyítvánnyal 32%,
gimnáziumi vagy szakközépiskolai végzettséggel 13%, felsőfokú
végzettséggel 2,5% rendelkezett.
Iskolai végzettség
A szakképzettséggel rendelkezők közül
vas- és fémipari szakmával 25%, míg építőipari, építőanyag-ipari
szakmával 14% bírt. A szakképzettek elsősorban a 40–59 évesek voltak.
Ezek az adatok megegyeznek más
hajléktalan kutatások adataival, amelyek szerint a hajléktalan populáció
kevésbé iskolázatlan, mint az átlagnépesség, a szakmunkásképzőt
végzettek felülreprezentáltak, a 8 általános iskolai osztályt el nem
végzettek aránya pedig alacsonyabb, mint az átlagnépességben.
Az adatok alapján a hajléktalan emberek
jó prognózissal indulhatnának a munkaerőpiaci versenyben, de
szakképzettségük, ahogy a minta adatai is jelzik, piacképtelen, illetve
energiájukat a túlélésre kénytelenek fordítani (lásd: lakhatási helyzet,
jövedelemhiány).
A hajléktalan emberek 34%-a volt csak
regisztrált munkanélküli, 66%-a pedig nem ált kapcsolatban a Munkaügyi
Központtal. A regisztrált és a regisztrálatlan munkanélküliek között
ugyanolyan arányban volt jelen mind az idősebb, mind pedig a fiatal
korosztály.
A megkérdezettek mintegy fele részesült
már munkanélküli járadékban, azonban folyamatosan eltűntek a munkaügyi
ellátásból. Az eltűnés okai között 1/3-nál a kapcsolattartás hiánya
jelent meg okként.
A szűrést követően a foglalkoztatásra,
képzésre 317 hajléktalan embert választottunk ki. A kiválasztottak közül
a foglalkoztatás szempontjából lényeges szempont volt a lakóhely
szerinti mobilitás elemzése. A programba bevontaknak 53%-a immobil
lakóhelytípusát tekintve, közülük 68% maradt a megyehatáron belül. A
mobil (47%) válaszadók mintegy 39%-a lakóhelyének típusát tekintve
felfelé volt mobil, ők a városból a megyeszékhely, községből a
megyeszékhely, városból a főváros irányában mozdultak.
Mobilitás
A foglalkoztatottak és a képzésben
résztvevők hajléktalanná válás előtti lakhatási vizsgálata az alábbi
képet mutatta.
Legrosszabb körülmények között
gyermekkori lakásaikban éltek, hajléktalanná válást megelőző
lakáshelyzetük már jobb volt, mint gyermekkori lakáskörülményeik. A
legjobbnak mondott lakásaikból 2/3-uk tovább költözött.
Integrációs mobilitás vizsgálatukból
kiderült, hogy iskolai végzettségük tekintetében 36%-uk felfelé mobil
(magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik, mint édesapja), 25%-uk
pedig lefele. A felfelé mobilak szakmunkás bizonyítvánnyal rendelkeznek,
míg a lefelé mobilak nagy többségénél az apa szakmunkás bizonyítvánnyal,
a megkérdezett pedig csak általános iskolai végzettséggel rendelkezett.
A programban, azaz a foglalkoztatásban
és a képzésben résztvevők közül 93% szállást nyújtó intézményekben élt,
s csupán 3% volt az utcán élők aránya.
A vizsgálat rákérdezett arra is, hogy a
résztvevők mióta hajléktalanok. Közel 1/3-uk 1 éve, illetve 1 évnél
rövidebb ideje vált hajléktalanná, 18%-uk 2 éve, 54% pedig 3 vagy több
éve (közülük 11% már 10, vagy annál több éve hajléktalan).
Hajléktalanság
ideje
A hajléktalanság okaként a résztvevők
1/3-a első helyre tette az anyagi okokat, míg 3/4 részük az első három
hely valamelyikére, 27% második helyen a személyes okokat nevesítette. A
megkérdezettek az utolsó bejelentett munkahely megszűnésének okaként a
munkáltató felmondását (29,2%), a munkavállaló részéről való felmondást
(27,6%), a munkahely megszűnését (16,2%), a közös megegyezést (22,5%)
jelölte meg.
Az elsődleges, illetve a másodlagos
munkaerőpiacon 64%-uk 3 vagy több éve már nem dolgozott, 36%-uk 2 vagy
kevesebb, mint 1 év időintervallumon belül esett ki a munkaerőpiacról.
Munkaerő-piaci
aktivitás
A megkérdezettek 21%-a a hajléktalanná
válással egy időben veszítette el munkahelyét, 41%-uk pedig előbb vált
munkanélkülivé, mint hajléktalanná.
A munkahely megszűnést, a
hajléktalanság okait és a lakhatást reprezentáló adatok megerősíteni
látszanak azt a feltevést, hogy sem a lakásvesztés, sem munkavesztés nem
jár azonnal hajléktalansággal, ugyanakkor több tényező együttes hatása a
szakszerű segítség nélkül elvezet a kirekesztettség állapotába.
A hajléktalanokat ellátó szervezetek és
a modellkísérleti program tapasztalatai, vizsgálatai alapján a
hajléktalan emberek a munkaerő piaci esélyüket illetően az alábbiak
szerint csoportosíthatók:
Ø
Munkaképességükben
csökkentek, a valóságos munkaerőpiacon boldogulni nem képesek, akik
elsődlegesen terápiás jellegű védett körülmények között
foglalkoztathatók csak. Ez a csoport nagy valószínűséggel nem vezethető
ki az elsődleges munkaerőpiacra.
Ø
Azok az idősebb
korosztályhoz tartozó, 45–50 év feletti hajléktalan emberek, akik
munkatapasztalatokkal rendelkeznek, de tudásuk, szakmájuk az elsődleges
munkaerőpiacon nem konvertálható. Többségük erősen motivált a
munkavégzésre, de eddig sorozatos kudarc érte őket. Ők képességük,
motiváltságuk alapján kivezethetőek lennének az elsődleges
munkaerőpiacra, de a munkaerőpiac „támogatás” nélkül nem fogadja be
őket.
Ø
Az a szakmával rendelkező
fiatalabb korosztály, amely hajléktalan életmódja miatt, ha el is jut az
elsődleges munkaerőpiacra, nem tud ott megtapadni, nem tud ott gyökeret
verni. Ők speciális támogatásokat igényelnének.
Ø
A fiatal korosztályhoz
tartozó hajléktalan emberek, közöttük sok egykori állami gondozott, akik
szakmával nem rendelkeznek, motiváltságuk munkavégzésre gyenge. Ők
legtöbb esetben meg sem jelennek a munkaügyi szervezeteknél,
munkáltatóknál.
Hajléktalanság a
nyugat-dunántúli régióban
A hajléktalanság kialakulásának okai
nem régió-specifikusak. Az országos átlag alatti
munkanélküliségi ráta ellenére az
okok között vezető szerepet játszanak az elszegényedés, a
munkanélküliség, a jövedelemhiány okozta lakhatási nehézségek, a
lakásvesztés.
A régióban
2003. év decemberében 531fő
hajléktalan ember vett rész kérdőíves lekérdezésben. A megkérdezettek
hajléktalanságuk okát az alábbiakkal magyarázták.
-
Leggyakrabban a család
széthullásával, a megszűnő életkeretek elvesztése miatt kerültek a
hajléktalan létbe (a válás 103 fő, egyéb családi konfliktus 107 fő).
-
További hangsúlyos ok a
különböző lakhatási formák megszűnése, ami a megkérdezettek 36%-nál
szerepelt. (Albérlete megszűnt: 49 fő, saját tulajdonából, bérleményéből
elűzték: 32 fő,
lakbérfizetés elmaradása miatt jogviszonya megszűnt, kilakoltatták: 35
fő, eladta lakását: 29 fő,
munkavégzés fejében lakott és ez a
lehetőség megszűnt: 24 fő, munkaszállóról elbocsátották: 6 fő,
jogcím nélküliként kilakoltatták: 10 fő,
szolgálati lakása megszűnt 10 fő.)
-
Az egyéni felelősséget felvető, devianciákra kérdező válaszlehetőségek
aránya alatta marad az egész társadalomra vetített adatoknak. (Alkohol:
14 fő > 2%!, játékszenvedély: 4 fő > 0,07%!).
-
A vártnál kisebb mértékben jelölték meg okként az egyéb szociális
intézményeket, vagyis az adatfelvétel szerint nem jellemző az, hogy ezen
intézmények embereket küldenének el.
A
régióban élő hajléktalan emberek szociológiai életmódbeli jellemzői
A
régiós vizsgálat alapján a férfiak
aránya: 80.5%, míg a nőké: 19.5%, ami alacsonyabb, mint az országos
átlag.
A régiós populáció korösszetételét vizsgálva szembetűnő, hogy a fiatalok
aránya alacsonyabb, mint az országos átlag. (20–29
év között 10.5%). A válaszolók többsége a közép-korosztályhoz tartozik
(40–49 év között van 22,6%, míg 50–59 év között 32,6%-uk). A hatvan év
felettiek aránya 16,3%.
A régióban élő
hajléktalan emberek 70%-a született a régiót alkotó három megye
valamelyikében.
A téli időszakban a
szállásokon megjelenő hajléktalan emberek közel 40%-a tudja éjszakáit
átmeneti szállón, 20%-a éjjeli menedékhelyen, további csaknem 12% idős
hajléktalanok otthonában tölteni.
A fennmaradt 28% a
következők szerint oszlik meg: az intézményeken kívül maradottak 5.5%-a
albérletben, illetve bejelentett lakásban (5.3%), 2.63% pedig
hosszabb-rövidebb ideig utcán tölti a telet.
A
lekérdezés adatai alapján a régióban a lakhatást tekintve a nyári adatok
a téliekhez viszonyítva nagy eltérést nem mutatnak. Az azonban
megfigyelhető, hogy az ellátó rendszerre nehezedő nyomás nyaranta
csökken, ez leginkább az éjjeli menedékhelyekre igaz, ahol a téli
számokhoz képest 10%-os a csökkenés. Ez a 10% a közterületen lakók
számát gyarapította.
A régió
hajléktalanjainak iskolai végzettségére az alábbiak jellemzők:
-
a többséget (47%) azok alkotják,
akiknek iskolai végzettsége nem több nyolc általánosnál
-
szakmunkás végzettséggel bír 34%
-
érettségivel vagy annál magasabb
végzettséggel 16%
A régióban élő
hajléktalanok közül kevesebb, mint felének van munkahelye (47%).
Ez nem tűnik soknak, ha azonban az egész populáció számából levonjuk a
valamilyen rokkantsági fokban érintettek számát (190), láthatjuk, hogy
nem „dologtalanokkal” van dolgunk.
A munkát
vállalók kicsivel több, mint fele
dolgozik betanított munkásként, 11,5%-uk segédmunkásként, szakmunkát
alig 4% végez.
A régióban élő
hajléktalan emberek egészségi jellemzői
A felvételkor kitöltött,
betegségekre vonatkozó kérdéscsoport válaszai szerint a megkérdezettek
legnagyobb arányban pszichiátriai és szenvedélybetegségekben szenvedtek
(arányuk 25,4%).
A szív- és
érrendszeri betegségek aránya 19,2%, vagyis csaknem minden ötödik
megkérdezett szenved ilyen jellegű betegségben.
Egy csoportba vontuk
a mozgáskészséggel kapcsolatos betegségben szenvedőket és a
segédeszközökre szorulókat. A reumatológiai kezelést igénylők (12,05%)
és a mozgásszervi sérültek (17,7%) közül mozgást segítő eszközökre –
hónaljmankóra 3,7%-nak, járókeretre 1,7%-nak, kerekes székre további
1,7%-nak – összesen 7,1%-nak volt szüksége. Talán ide tartozik a látást
javító – és így a mozgást is segítő –szemüvegek igénye is, amely
16,2%-val önmagában is jelentős adat.
A
légzőszervi betegséggel küzdők aránya 14,3%. Idegrendszeri
problémákkal 11,1% küzd.
Az emésztőszervi
betegséggel küzdők aránya 8,8%.
Az emésztőszervi panaszokkal összefügghet, hogy a hajléktalan emberek
4,9%-a igényelne fogpótlást.
Az egészségügyi ellátórendszeren belül
a tüdőgondozóba történő beutalás a leggyakoribb (38,4%). Furcsa
ellentmondás, hogy a
betegségfelmérésnél mindössze 14,4% jelzett légzőszervi problémát. Több
mint negyedük számára (26,4%) alkoholelvonó kezelés szervezését kellett
megkezdeni.
A hajléktalan emberek ellátására
létrejött intézményrendszer a régióban
A régióban a hajléktalan ellátó
szervezetek nyilvántartása és tapasztalatai alapján 1110 hajléktalan
ember fordul meg. Ez az adat
valószínűleg nem a teljes hajléktalan populációt jelzi, hisz a
kistelepülésekről és az ellátó rendszerek látószögéből kieső
településekről nincsenek a szervezeteknek adatai.
A régióban hét
településen működik hajléktalan
ellátó intézmény. A hajléktalan emberek ellátására 731 ágy áll
rendelkezésre, ebből a családok átmeneti otthona 80 ággyal működik. A
nappali melegedők 170 férőhelyen képesek fogadni a hajléktalanokat.
Ellátási kötelezettség teljesítése a
Nyugat-Dunántúli régióban
Település |
Lakosság száma |
Ellátási
kötelezettség |
Működő ellátások |
Szombathely |
82.298 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló |
Utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló,
hajléktalanok otthona |
Celldömölk |
11.685 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely |
|
Körmend |
12.626 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely |
|
Kőszeg |
11.714 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely |
Éjjeli
menedékhely |
Sárvár |
15.719 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely |
|
Zalaegerszeg |
62.255 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló |
Nappali melegedő,
éjjeli menedékhely, átmeneti szállás, népkonyha |
Nagykanizsa |
52.773 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló |
nappali melegedő,
éjjeli menedékhely, átmeneti szállás, |
Keszthely |
22.377 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely |
|
Győr |
129.879 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló,
hajléktalanok otthona, hajléktalanok rehabilitációs intézete,
népkonyha |
Sopron |
55.081 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló |
éjjeli
menedékhely, átmeneti szálló, |
Csorna |
10.834 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, |
|
Kapuvár |
10.667 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely |
|
Mosonmagyaróvár |
30.443 fő |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló |
utcai szociális
munka, nappali melegedő, átmeneti szálló |
A
táblázatban jelzett adatok alapján a régióban 13 település kötelezett az
Szt. szerint ellátásra. Közülük 6
településen semmilyen, hajléktalan embereket ellátó intézmény nem
működik. A régióban a megyeközpontok az elmúlt években kiépítették a
teljes ellátórendszert, így ezekre a településekre jelentős ellátási
teher nehezedik.
Az intézmények állaga, állapota a
régióban az elmúlt években jelentős minőségi változáson nem ment át.
Hiányoztak a
felújítási-beruházási programokhoz szükséges források. Különösen rossz
tárgyi feltételek között dolgoznak és fogadják a hajléktalan embereket
Sopronban és Nagykanizsán.
Innováció, válaszok a problémákra
Az elmúlt években
a régióban a hajléktalan
embereket ellátó intézmények közül Győrben és Szombathelyen
foglalkoztatási programok indítására került sor. Több intézmény
próbálkozott reintegrációt célzó lakhatási programok indításával,
továbbá rehabilitációs programokkal.
E programok
fenntarthatóságát komolyan
veszélyeztetik a jelenlegi finanszírozási formák, így csak ott képesek
fenntartani a programokat, ahol pályázati forrásokkal, vállalkozással a
bevétel kiegészíthető /Győr, Szombathely/.
2003. évben a régióban megkezdte
működését a Diszpécser Szolgálat, amelynek tevékenysége hozzájárul a
hajléktalan emberekről szerzett
információk bővüléséhez.
A hajléktalan
embereket ellátó szervezetek
módszertani támogatására Régiós Módszertani Intézményi kinevezést kapott
a SAVARIA REHAB-TEAM Kiemelkedően Közhasznú Társaság /Szombathely/.
A SAVARIA-REHAB TEAM KHT. által
ellátott hajléktalan emberek szociológiai, demográfiai jellemzői,
foglalkoztatási adatai
A
nyugat–dunántúli régióban 4 nappali melegedő működik, Szombathely,
Zalaegerszeg, Győr, Mosonmagyaróvár
városokban. Vas megyében nappali melegedő csak a megyeközpontban
létesült, így jelenleg ez az egy 20 férőhelyes intézmény próbálja
ellátni a megyéből, a régióból és az ország különböző pontjairól a
városban megforduló hajléktalan embereket. A régióban a hajléktalan
embereket ellátó szervezetek 2003 évben 1110 hajléktalan emberrel
kerültek kapcsolatba. (Ez az adat nem tartalmazza az ellátók látószögébe
nem kerülő kistelepüléseken meghúzódókat.) A Vas megyében megforduló
hajléktalan emberek száma egy évben megközelíti a 300 főt. Téli
időszakokban 180–200
főt regisztrált társaságunk. Őket a szállásnyújtó rendszerekben (éjjeli
menedékhely, átmeneti szállás, otthonház, hajléktalanok otthona,
lakások, nappali melegedő) folyamatos nyitva tartás és 100 % feletti
kihasználtság mellett képes csak a szervezet ellátni. A projekt
elsődlegesen a nappali melegedő, az éjjeli menedékhely szolgáltatásait
igénybevevő klienseket, továbbá az utcán élőket szólítja meg, de a
rehabilitációs programokba be kívánja vonni azokat az átmeneti szálláson
élő embereket is, akik egészségi állapotuk és szociális kompetencia
hiányuk miatt önálló életvitelre még nem képesek, továbbá munkaerőpiacra
történő kivezetésük csakis foglalkoztatási programok segítségével
lehetséges.
A Segítőház és az
utód SAVARIA REHAB-TEAM KHT. adatai 1998-2003.
Év |
Utcán
megforduló hajléktalanok száma |
Nappali
melegedőben megforduló hajléktalanok száma |
Éjjeli
menedékhelyen megforduló hajléktalanok száma |
Átmeneti
szálláson megforduló hajléktalanok szám |
1998. |
20 |
127 |
139 |
119 |
1999. |
58 |
145 |
215 |
137 |
2000. |
68 |
162 |
205 |
116 |
2001. |
71 |
178 |
308 |
143 |
2002. |
78 |
198 |
139 |
106 |
2003. |
71 |
245 |
159 |
102 |
Hajléktalan emberek
foglalkoztatási adatai 2003.év
Munkaerő piaci
helyzetük |
Éjjeli
menedékhelyen |
Átmeneti
szálláson |
Munkaviszonnyal rendelkezik %-ban |
31,0 |
47,8 |
Munkanélküli
ellátásban, vagy segélyben részesül %-ban |
16,3 |
0,2, |
Nyugdíjszerű ellátásban részesül %-ban |
20,0 |
38,0 |
Ellátatlan %-ban |
18,1 |
10,9 |
Alkalmi munkából él %-ban |
14,6 |
1,1 |
Anyasági ellátásban részesül %-ban |
0,00 |
0,2, |
A hajléktalan emberek száma, a
városközpontra nehezedő szolgáltatási kényszer, továbbá az igénybevevők
megnövekedett igényei, a hajléktalan emberek munkaerőpiaci helyzete
szükségessé teszi nappali központ létesítését, s új típusú
szolgáltatásokkal való bővítését. A tervezett szolgáltatások csökkenteni
kívánják az egyén másoktól való függőségét, s képzési és foglalkoztatási
projekteken keresztül segítséget nyújtanak ahhoz,
hogy az egyén élete a munka világában
normalizálódjon. E cél elérése érdekében a szervezet mozgósítani
tudja a rehabilitáció és re-integráció területén gyakorlatot szerzett
munkatársakat, partnereket, valamint azokat a programokat, amelyek ez
ideig is a munkaerőpiaci, társadalmi integrációt szolgálták. A projektet
eddig a szervezet azért nem tudta kiteljesíteni, mert a nappali melegedő
infrastruktúrája a programok lebonyolítására alkalmatlan, szűk
kapacitású.
A
hajléktalan emberekre vonatkozó országos, és nyugat-dunántúli adatok,
továbbá a SAVARIA-REHAB TEAM Kht. eddigi
tapasztalatai és adatai tükrében igazolható, hogy a hajléktalan emberek
munkaerőpiaci és társadalmi integrációja egészségi, mentális, pszichés
állapotuk miatt csakis a fizikai, szociális és foglalkoztatási
rehabilitáción keresztül valósulhat meg. Erre a jelenleg működő
hajléktalan embereket ellátó intézményrendszer nem képes. Olyan új
típusú szolgáltatásokat nyújtó nappali ellátásokra is szükség van, ahol
megvalósul e célcsoport képessé tétele az önálló életvitelre, lehetőség
nyílik a foglalkoztatáshoz szükséges képességek és készségek
visszaállítására, fejlesztésére, továbbá partneri együttműködésben
elindul a határterületekkel való közös gondolkodás és cselekvés.
A társaság tapasztalatai
A társaság 1995 óta foglalkoztat
hajléktalan embereket, kezdetben intézményen belüli foglalkoztatással
próbálkozott, amiről rövid időn belül kiderült, hogy nem segíti a
munkaerőpiaci re-integrációt. 1997-től az elsődleges munkaerőpiaci
szereplőkkel együttműködve próbáltunk munkahelyeket teremteni. E
próbálkozások következtében néhány hajléktalan ember kilépett a
munkaerőpiacra, de a többség pszicho-szociális támogatás nélkül erre
képtelen volt, vagy súlyos kudarcokat szenvedett, ami tovább növelte
hátrányaikat. A társaság a hajléktalan emberek szociális és
foglalkoztatási rehabilitációjában
elszenvedett kudarcok kezelésére rehabilitációs programokat indított,
amelynek célja a szociális kompetenciák hiányának megszüntetése, a
munkaképesség javítása volt. A komplex képzési és foglalkoztatási
projektek igazolták, hogy rehabilitáció nélkül nem valósulhat meg a
re-integráció, a re-integrációhoz viszont szükség van olyan források
koncentrációjára, amelyeket nem csak a szociális szféra birtokol.
Összeállította:
Horváth Olga, SAVARIA REHAB-TEAM
Kht. ügyvezető igazgató
Gyuris Tamás – Oross Jolán (1995): A
hajléktalan-ellátás intézményrendszerének kialakulása, jelenlegi
állapota és fejlesztésének lehetőségei. Kézirat, 1995.
|