Gönczöl Katalin ombudsman számára figyelemfelkeltőek voltak azok a
sajtóbeli híradások, amelyek 1999, illetve 2000 folyamán a hajléktalanok
egészségügyi ellátásának anomáliáiról tudósítottak. Az ombudsman
vizsgálatba kezdett. Kiindulópontot jelentett számára az a felmérés,
melyet Molnár D. László készített, még 1999 végén, s amelyben 350
hajléktalan férfi és 1000 budapesti felnőtt egészségügyi helyzetét
hasonlította össze. Ugyanilyen kiindulópont volt az a statisztika is,
amelyet az Oltalom Karitatív Egyesület állított össze 16 000 regisztrált
ügyfele alapján. Mindezeket figyelembe véve az ombudsman az alábbi
kérdésfelvetések mentén kezdte meg – több intézményt is érintő –
vizsgálatát.
Vajon az utcán élő emberek egészségi állapotát az életmódjukon kívül
befolyásolja–e az egészségügyi ellátásuk abból fakadó hiánya, hogy az
egészségügyi szolgáltató rendszer elutasító velük szemben? Megkapják–e a
sürgősségi ellátást? Felveszik–e őket egyáltalán a kórházi osztályokra?
Ha elutasítja őket az egészségügy, akkor ennek oka pusztán a tb–kártya
hiányában vagy másban keresendő? Milyen segítséget kapnak a
hajléktalanok és a kórházak abban az esetben, ha hiányoznak az
egészségügyi ellátáshoz szükséges dokumentumok?
Az ombudsman munkáját nehezítette, hogy a hajléktalanokról felvett
adatok csak közelíthetnek a valósághoz, de nem tükrözhetik azt, hiszen
az adatgyűjtés több vonatkozásban is nehézségekbe ütközik. Ennek
következtében az egészségügyi rendszer diszfunkcionális működése nem
tárható fel maradéktalanul. A vizsgálat mindazonáltal 15, alapvető
fontosságú intézményben végezte el a helyszíni felmérést és az
adatgyűjtést, amelyet interjúkkal egészített ki.
A hajléktalanok egészségügyi ellátásának átfogó vizsgálata során
igyekeztek a fővárosban az ellátórendszert úgy végigtekinteni, ahogyan
azt a hajléktalan betegek igénybe veszik, és megkísérelték feltárni
azokat a pontokat, ahol kívül rekedhetnek az egészségügy rendszerén.
Összefoglalás
1. Az egészségügyi szolgáltatások igénybevételének feltételeit
vizsgálva megállapítottuk: a hatályos jogszabályok a hajléktalanok
számára is biztosítják, hogy egészségügyi ellátáshoz juthassanak. A
társadalombiztosítási szervek és a szociális szolgáltatók hatékonyan
működnek együtt az egészségügyi szolgáltatás igénybevételének feltétele,
a tb–kártya pótlásában.
2. Az alapellátás vizsgálata során megállapítottuk, hogy a
hajléktalanok háziorvosi ellátását Budapesten megoldották.
3. A vizsgálat során készített interjúk alapján észleltük azt, hogy
heti rendszerességgel előfordul: megtagadják a mentő által szállított,
és általában a KÁNY által irányított hajléktalanok kórházi felvételét.
Az érintett beteg lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez
való joga (Alkotmány 70/D. §) sérelmének veszélyét jelenti és így
alkotmányos joggal összefüggő visszásságot okoz, ha egy kórházi osztály
orvosilag indokolt esetben, a szükséges feltételek fennállása esetén, a
betegirányítás ellenére vonakodik felvenni a beteget. Az alkotmányos
joggal kapcsolatos visszásság orvoslása érdekében kezdeményezem, hogy az
ÁNTSZ Fővárosi Intézetének vezetője adjon ki körlevelet a fővárosi
kórházaknak. Ebben rögzítse, hogy a KÁNY betegirányítását – a szükséges
feltételek fennállása esetén – az egészségügyi intézményeknek kötelező
figyelembe venni.
4. Az utcán élő hajléktalanokat télen a lehűléstől és a fagyástól
próbálta megóvni a fővárosi mentőszervezet vezetője azzal, hogy
utasítást adott ki, mely szerint a közterületről a hajléktalanokat
beleegyezésük esetén akkor is el kell vinni, ha nem látható rajtuk
semmilyen sérülés, betegségük miatt nem igényelnének sürgősségi kórházi
elhelyezést. Azonban az érintett tiltakozása esetén, feltéve, hogy
tudata tiszta, a mentőszolgálat nem szállíthatja a hajléktalant sem
egészségügyi, sem szociális ellátóhelyre. Az utcán élő emberek rengeteg
olyan betegségtől szenvedhetnek – például fertőző tüdő–tbc,
lábszárfekély, gyomorfekély, májzsugor, idegrendszeri elváltozások –,
amelyek nem minősülnek sürgősségi esetnek, ezért a beszállítás
elmulasztása miatt előfordulhat, hogy hosszú ideig, vagy esetleg
végérvényesen kezelés nélkül maradnak. Álláspontunk szerint ezeket a
helyzeteket hatékonyabban kezelhetik a szociális szolgáltatók
szakemberei, mint a mentősök. Az érintett hajléktalan emberek lehető
legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való joga (Alkotmány 70/D.
§) és a szociális biztonsághoz való joga (Alkotmány 70/E. §) sérelmének
veszélyét hordozza, és ezzel alkotmányos joggal összefüggő visszásságot
okoz az a körülmény, hogy a mentőszolgálat a tiszta tudatú, és a
beszállítás ellen tiltakozó hajléktalanokat veszélyeztető körülmények
között – tehát a lehűlés veszélyének kitéve, illetve ezen túl esetleg
sürgősségi ellátást nem igénylő betegségek fennállása mellett – az utcán
hagyja, és feltalálási helyükről nem értesít semmilyen szociális ellátó
intézményt. Az alkotmányos joggal kapcsolatos visszásság orvoslása
érdekében kezdeményezem, hogy az Országos Mentőszolgálat Fővárosi
Szervezetének Vezetője gondoskodjon arról, hogy a mentőszolgálat
értesítsen egy diszpécser–központot fenntartó és utcai szociális
munkásokat foglalkoztató szociális szervezetet a tiszta tudatú, és a
beszállítás ellen tiltakozó, így veszélyeztető körülmények között az
utcán hagyott hajléktalan ember feltalálási helyéről.
5. Megállapítottuk, hogy a kórházak többsége nem végzi el a hozzájuk
beszállított beteg fertőtlenítését. Az a körülmény, hogy a kórházak nem
a 18/1998. (VI. 3.) NM rendeletben foglaltaknak megfelelően járnak el –
tehát nem végzik el a fertőtlenítést a felvétel előtt, és ezért a
betegeknek több órát kell utaznia, illetve várakoznia, mielőtt sor
kerülhetne az orvosi ellátásra –, az érintett betegeknek a lehető
legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való joga (Alkotmány 70/D.
§) sérelmének esetenként a közvetlen veszélyét, és a jogbiztonság
alkotmányos követelményének (Alkotmány 2 § (1) bek.) sérelmét jelenti és
ezzel visszásságot okoz. Az alkotmányos joggal kapcsolatos visszásság
orvoslása érdekében kezdeményezem, hogy a Fővárosi Önkormányzat, mint a
fővárosi kórházak fenntartója gondoskodjon arról, hogy a kórházak a
rendeletben foglaltaknak megfelelően végezzék el a hozzájuk érkező
betegek szükség szerinti fertőtlenítését.
6. A vizsgálat során meglátogatott egyik legnagyobb forgalmú,
hajléktalanokat ellátó háziorvosi rendelőt a fertőtlenítő fürdetőivel
szoros egységben az ÁNTSZ működteti. Az érintett rendelőkkel
kapcsolatban azt az információt kaptuk, hogy ezek működtetését az ÁNTSZ
egy éven belül másnak kívánja átadni. A vizsgálat megállapítása szerint
az átszervezés után fennáll annak közvetlen veszélye, hogy a most működő
rendszer felbomlik. Ez viszont az orvosi kezelés elmaradásához vezethet,
és ez az érintettek lehető legmagasabb szintű testi egészséghez való
alkotmányos joga (Alkotmány 70/D. §) sérelmének veszélyét jelenti. A
feltárt visszásság orvoslása és az alkotmányos jog sérelmének megelőzése
érdekében kezdeményezem, hogy az országos tisztifőorvos a rendelők
működtetésének átadása során gondoskodjon a szolgáltatás jelenlegi
integrált rendszerének fennmaradásáról.
7. Az ÁNTSZ a fertőtlenítő fürdők fenntartása és működtetése révén
fontos szerepet játszik a hajléktalanellátásban. A vizsgálat során
kapott információk szerint az ÁNTSZ a fertőtlenítő fürdők működtetésének
átadását tervezi. A feladat kevésbé hatékony elvégzése, vagy a
tevékenység megszüntetése esetén az itt rendszeresen fertőtlenítő
készítményekkel tisztálkodó, és így a tetvességgel és más élősködőkkel
szemben jelenleg védelmet élvező hajléktalanok egészségi állapota
feltehetően sokkal rosszabbra fordulna. A parazitózisok veszélyének
fokozott mértékben kitett emberek preventív kezelésének megszűnése a
fővárosban általános fertőzésforrás kialakulásához vezethet.
Megállapítottuk, hogy a fertőtlenítő fürdetés lehetőségének
megszüntetése, illetve oly módon történő átadása, mely a tevékenység
hatékonyságának csökkenéséhez vezet, az érintett hajléktalanok és a
velük a mindennapi életben kapcsolatba kerülők lehető legmagasabb szintű
testi egészséghez való joga (Alkotmány 70/D. §) sérelmének veszélyét
hordozza magában, és ezzel visszásságot okoz. Az a körülmény, hogy a
fertőtlenítéssel kapcsolatos jogszabályok nem szólnak az eltetvesedés
veszélyének fokozott mértékben kitett személyek megelőző személyi
fertőtlenítéséről, az érintettek lehető legmagasabb szintű testi
egészséghez való jogának (Alkotmány 70/D. §) sérelmét jelenti és ezzel
visszásságot okoz. Az alkotmányos joggal kapcsolatos visszásságok
orvoslása érdekében kezdeményezem, hogy az Egészségügyi Miniszter
módosítsa a fertőző betegségek és a járványok megelőzéséről szóló
18/1998. (VI. 3.) NM rendeletet úgy, hogy az egészségügyi kártevők által
okozott egészségi ártalmak megelőzése körében az ÁNTSZ feladatai között
szerepeljen az eltetvesedés veszélyének fokozott mértékben kitett
személyek számára fertőtlenítő fürdetők működtetése.
8. A hajléktalan betegek fekvőbeteg ellátásának vizsgálata során
találkoztunk egy diszkriminatív intézkedéssel. Az Országos
Traumatológiai Intézet egyik főigazgatói körlevélben megfogalmazott
utasítása szerint az intézetből elsősorban az alacsonyabb színvonalú
ellátást nyújtó FSZKI és Oltalom Karitatív Egyesület tartós ápolási
osztályaira kerülhetnek a hajléktalan betegek. Ez a diszkrimináció
alkotmányos tilalmába (Alkotmány 70/A. § (1) bek.) ütközik, továbbá
sérti az érintett betegek lehető legmagasabb szintű testi egészséghez
való jogát (Alkotmány 70/D. §), és ezzel visszásságot okoz akkor, ha az
említett intézményekben a rendelkezésre álló szolgáltatás a betegségük
gyógyítására nem alkalmas. A feltárt visszásság orvoslása érdekében
kezdeményezem, hogy az Országos Traumatológiai Intézet főigazgatója egy
újabb körlevél kiadásával vonja vissza a fent említett körlevelét és más
módon, például a KÁNY segítségének fokozottabb igénybevételével
gondoskodjon a hajléktalan betegek krónikus osztályokra történő
elhelyezéséről.
9. A Szent János Kórház Krónikus II. Pulmonológiai Osztályán, ahol
kivétel nélkül hajléktalanokat kezelnek, tehát olyan betegeket, akiknek
a papírok beszerzéséhez segítségre, életvezetési tanácsokra,
elhelyezéssel kapcsolatos ügyintézésre lenne szükségük, nem
foglalkoztattak szociális munkást. Az a körülmény, hogy egy kivétel
nélkül hajléktalanokat ápoló kórházi osztályon nem dolgozik szociális
munkás, az ott ápolt betegek szociális biztonsághoz való jogának
(Alkotmány 70/E. §) sérelmét jelenti és ezzel visszásságot okoz. A
feltárt alkotmányos joggal kapcsolatos visszásság orvoslása érdekében
kezdeményezem, hogy a Szent János Kórház főigazgatója építsen be a Szent
János Kórház Krónikus II. Pulmonológiai Osztályának létszámába egy
szociális munkás státust is.
10. A Szent János Kórház Krónikus II. Pulmonológiai Osztályát az OEP
a krónikus besorolásnak megfelelően, 1,2–es szorzóval finanszírozza. Az
osztály tevékenysége azonban az itt végzett rehabilitáció miatt az
ápolásnál jóval komplexebb. A ténylegesen megvalósított ellátásnak nem
megfelelő finanszírozás az itt kezelt betegek lehető legmagasabb szintű
testi egészséghez való joga (Alkotmány 70/D. §) sérelmének közvetlen
veszélyét jelenti, és ezzel visszásságot okoz. A feltárt alkotmányos
joggal kapcsolatos visszásság orvoslása érdekében kezdeményezem, hogy az
Országos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója módosítsa a II.
Pulmonológiai Osztály finanszírozását rehabilitációs besorolásúra.
11. A Szent János Kórház Krónikus II. Pulmonológiai Osztályának
főorvosa szerint teljesen megoldatlan az osztályon kezelt férfiakéhoz
hasonló helyzetben lévő hajléktalan nők kezelése, illetve a tumoros
hajléktalanok ápolása is. Ez utóbbiak esetében azonos problémával kell
megküzdeni, mint a tébécés hajléktalanoknál. A finanszírozott ápolási
idő kevés, a betegek állapota pedig sokkal rosszabb, mint a hasonló
betegséggel küzdő, de nem hajléktalan betegeké. A tébécés
megbetegedésben szenvedő hajléktalan nők és a tumoros hajléktalan
betegek helyzetének részletes feltárására ez az átfogó vizsgálat nem
terjedt ki, azonban találkoztunk ezzel a problémával. Ezért felhívom az
egészségügyi miniszter figyelmét arra, hogy fontolja meg, a két
betegcsoport ellátására kiterjedő vizsgálat lehetőségét.
13. Az Oltalom Karitatív Egyesület ápolási osztályán gondozott
betegek összetétele nem az ápolási osztály feladatainak és
felszereltségének megfelelő. Így a finanszírozás a ténylegesen végzett
munkához képest alacsony. Ez az ellátási forma 1996–ban krónikus
belgyógyászati osztályként kapott működési engedélyt, ezt azonban 1997–ben
tartós ápolási osztályra módosították. A tárgyi feltételek azonban nem
változtak, a személyi feltételek viszont javultak. A végzett munka
tükrében a tartós ápolási osztályként történő finanszírozás az itt ápolt
betegek lehető legmagasabb szintű testi egészséghez való jogának
(Alkotmány 70/D. §) sérelmét jelenti, és ezzel visszásságot okoz. A
feltárt alkotmányos joggal kapcsolatos visszásság orvoslása érdekében
kezdeményezem, hogy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója
rendelkezzen az Oltalom Karitatív Egyesület fenntartásában működő
fekvőbeteg osztály finanszírozásának krónikus besorolásúra történő
visszaállításáról.
14. Megállapítottuk, hogy az FSZKI–hoz hasonló osztályok
kialakításával az egyik intézmény nem megfelelő működését, vagy
kifejezett diszfunkcióját más – a cél elérésére szintén alkalmasnak tűnő
– intézmények létrehozásával próbálták orvosolni. Megállapítottuk, hogy
a hajléktalan betegeket krónikus ellátás szükségessége esetén elsősorban
a diagnosztikus háttér és a megfelelő felszereltség hiányával küszködő,
számukra létrehozott szociális intézmények ápolási osztályain helyezik
el. Ez a rászoruló hajléktalan betegek számára a lehető legmagasabb
szintű testi és lelki egészséghez való jog (Alkotmány 70/D. §) sérelmét
jelenti, továbbá az Alkotmányban foglalt diszkrimináció tilalmába
(Alkotmány 70/A. §) ütközik és ezzel alkotmányos joggal összefüggő
visszásságot okoz. Emellett az említett intézmények hiánypótló
ellátásként ápolják és gyógyítják a kórházakból idő előtt kiengedett
hajléktalan betegeket. Megjegyzendő, hogy az FSZKI elégtelen tárgyi
feltételek mellett is kénytelen olyan betegeket fogadni és ellátni,
akiknek a kezeléséhez nem rendelkezik megfelelő felszereltséggel. Erre a
rendelkezésre álló finanszírozásra fordítható összeg sem elegendő.
15. A vizsgálatban megállapítottuk, hogy az olyan hajléktalanok
egészségügyi ellátás utáni elhelyezése, akik utcán már nem képesek élni,
esetleg amputáltak, vagy gyógyíthatatlan kísérő betegségben szenvednek,
szinte teljesen megoldatlan. Az a körülmény, hogy az ellátórendszerben a
szükséglethez képest alacsony a hajléktalanoknak létesített bentlakásos
ápoló–gondozó és rehabilitációs otthonok száma, és így az egészségügyi
ellátást már nem igénylő, de az utcai életre, önellátásra alkalmatlan
hajléktalanok tömege nem részesül a törvényben állami kötelezettségként
előírt ellátásban, az érintettek szociális biztonsághoz való jogának
(Alkotmány 70/E. §) sérelmét és a lehető legmagasabb szintű testi és
lelki egészséghez való jog (Alkotmány 70/D. §) sérelmének közvetlen
veszélyét jelenti, és ezzel visszásságot okoz. A feltárt alkotmányos
joggal kapcsolatos visszásság orvoslása érdekében kezdeményezem, hogy az
egészségügyi miniszter és a szociális és családügyi miniszter
együttműködve vizsgálja meg: országosan milyen igény van a hajléktalanok
ápoló–gondozó és rehabilitációs intézményeire, és az eredménynek
megfelelően gondoskodjanak olyan megoldási módok kialakításáról, amelyek
segítik az önkormányzatokat törvényben rögzített feladataik
megvalósításában.
Budapest, 2000. december 27.
Gönczöl Katalin
|