A kutatás indoka, célja, módszere
Az
állampolgári jogok országgyűlési biztosa 2000. decemberében jelentést
készített a hajléktalanok egészségügyi ellátásáról Budapesten. A
jelentés megállapítja, hogy azoknak a hajléktalan embereknek az
egészségügyi ellátás utáni elhelyezése, akik utcán már nem képesek élni,
szinte teljesen megoldatlan. A jelentés leszögezi: “Az a körülmény, hogy
az ellátórendszerben a szükséglethez képest alacsony a hajléktalanoknak
létesített bentlakásos ápoló-gondozó és rehabilitációs otthonok száma,
és így az egészségügyi ellátást már nem igénylő, de az utcai életre,
önellátásra alkalmatlan hajléktalanok tömege nem részesül a törvényben
állami kötelezettségként előírt ellátásban, az érintettek szociális
biztonsághoz való jogának (Alkotmány 70/E. §) sérelmét és a lehető
legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jog (Alkotmány 70/D.
§) sérelmének közvetlen veszélyét jelenti és ezzel visszásságot okoz.” A
feltárt alkotmányos joggal kapcsolatos visszásság orvoslása érdekében az
állampolgári biztos kezdeményezte, hogy az Egészségügyi Miniszter és a
Szociális és Családügyi Miniszter együttműködve vizsgálja meg azt, hogy
országosan milyen igény van a hajléktalanok ápoló-gondozó és
rehabilitációs intézményeire, és az eredményeknek megfelelően
gondoskodjanak olyan megoldási módok kialakításáról, amelyek segítik az
önkormányzatokat törvényben rögzített feladataik megvalósításában.
Az állampolgári
jogok országgyűlési biztosának kezdeményezése kapcsán a Szociális és
Családügyi Minisztérium Szociális Szolgáltatási Főosztálya megbízta a
Hajléktalanokért Alapítvány Módszertani Osztályát, mint a
hajléktalanellátó intézmények országos hatáskörű módszertani
intézményét, hogy a hajléktalanellátó intézmények körében végezzen
vizsgálatot a hajléktalanokat ellátó ápoló-gondozó és rehabilitációs
intézmények jelenlegi kapacitásáról, fejlesztéséről, a két intézmény
iránti szükségletekről.
A vizsgálat
2001. augusztus 1 –szeptember 20. között zajlott, a vizsgálati módszer
az önkitöltéses kérdőíves felmérés volt.
A vizsgálat
során a következő hajléktalanokat ellátó intézményeket vizsgáltuk:
háziorvosi rendelők, az átmeneti szállást nyújtó intézményekhez és a
nappali melegedőkhöz kapcsolódó illetve azoktól függetlenül létező
ápoló-gondozó intézmények (betegszobák, ápolási részlegek),
hajléktalanok otthonai, rehabilitációs intézmények. A vizsgálatot minden
megyében és a fővárosban, megyénként legalább 2-2 települést/szervezetet
bevonva, az SZCSM által kijelölt intézményekben végeztük.
Az állampolgári
biztos jelentése megállapítja, hogy a főváros vonatkozásában megoldott a
hajléktalanok háziorvosi ellátása. A felmérésben a hajléktalanok
háziorvosi ellátását vidéken vizsgáltuk, és Budapest bevonásával a
háziorvosi ellátáshoz kapcsolódó illetve ott megjelenő szakosított
egészségügyi ellátás iránti igényeket mértük fel.
A nappali
melegedők és az átmeneti szállást nyújtó intézmények esetében a
szolgáltatást igénybe vevők egészségi állapotát, illetve az egészségi
állapotuk miatt elhelyezést igénylők nagyságát, az elhelyezés
lehetőségeit és az elhelyezés iránti igényeket vizsgáltuk.
A
rehabilitációs intézmények esetében azt vizsgáltuk, hogy megfelelnek-e
egészségügyi rehabilitációs tevékenység céljára, illetve az ott végzett
tevékenység milyen mértékben egészségügyi rehabilitáció. Elöljáróban
megjegyezzük, hogy az ombudsmani jelentés egyértelműen a hajléktalan
emberek egészségügyi rehabilitációjának lehetőségeit vizsgálja, míg a
hajléktalanok rehabilitációs intézményei a hajléktalanságnak mint
szociális helyzetnek a rehabilitációs intézményei.
A hajléktanok
otthonai esetében a kapacitást és az igényeket vizsgáltuk.
Mindezek
alapján 4 fajta kérdőív készült:
1.
Kérdőív 1.: Hajléktalan személyek egészségügyi ellátását végző
intézmények számára (hajléktalanok orvosi rendelője, lábadozó,
fekvőbeteg ellátó intézmény, mozgó orvosi szolgálat)
2.
Kérdőív 2.: Hajléktalanok ellátását végző szociális intézmények
számára: nappali melegedő, éjjeli menedékhely, átmeneti szálló
3.
Kérdőív 3.: Hajléktalanok rehabilitációs intézménye számára
4.
Kérdőív 4.: Hajléktalanok otthona számára
Kérdőív
1.: 22 intézményhez küldtük
ezt a kérdőívet, 6 helyről nem kaptunk választ, 12 kérdőív volt
vizsgálatra alkalmas.
Kérdőív
2.: 61 intézményhez
juttattuk el, 4-től nem érkezett válasz, 49 kérdőív volt vizsgálatra
alkalmas.
Kérdőív
3.: Az általunk ismert
összes hajléktalanok rehabilitációs intézményéhez elküldtük, 11-ből 8
kérdőív érkezett vissza és volt vizsgálatra alkalmas.
Kérdőív
4.: Az általunk ismert
összes hajléktalanok otthonába elküldtük. A kiküldött 7 kérdőívből 2
érkezett vissza, ezeket tudtuk bevonni a vizsgálatba. 7-ből 3 intézmény
nem működik, 2 pedig nem válaszolt megkeresésünkre.
Hajléktalanok háziorvosi ellátása
A hajléktalan embereknek a háziorvosi
ellátásból való kiszorulása miatt, ez irányú alapellátásuk megoldására
született meg az a jogi szabályozás, amely lehetővé teszi kifejezetten
hajléktalanokat ellátó háziorvosi rendelők működését. Bár ez – mint azt
az ombudsmani jelentés is megjegyzi – az alapellátás kettészakadását
jelenti, a kutatásba bevont intézmények egyike sem jelezte, hogy az
önálló, hajléktalanokat ellátó háziorvosi rendelést negatív
diszkriminációnak tartja, hanem éppen ellenkezőleg, egy ellátási hiányra
adekvát választ adó pozitív diszkriminációnak. A hajléktalanrendeléseken
nyújtott háziorvosi ellátás színvonalát nem kifogásolták egyetlen
intézménynél sem, az ellátotti kör megkívánta pozitív diszkrimináció
mértékét azonban igen, és további fejlesztést ill. forrásbővítést látnak
indokoltnak.
A hajléktalan emberek háziorvosi ellátását két
oldalról vizsgáltuk: az orvosi rendelők oldaláról (1. kérdőív: forgalmi
adatok, betegségtípusok, ellátási igények, finanszírozás) és az átmeneti
szállást nyújtó intézmények ill. nappali melegedők oldaláról (2.
kérdőív: milyen egészségügyi ellátáshoz milyen arányban jutnak hozzá,
ellátási igények).
Vidéken 14 megyeszékhelyen működik háziorvosi
ellátás hajléktalan emberek részére. A 14 rendelésből 8 külön
hajléktalan orvosi rendelőben történik, 1 komplex szociális intézmény
által fenntartott orvosi rendelőben, 3 hajléktalanellátó intézmény által
fenntartott orvosi szobában, 2 háziorvossal kötött szerződés alapján
“külsős” háziorvosi rendelőben. A megyeszékhelyekre kiküldött
kérdőívekből 10 érkezett vissza, ebből egyet ki kellett zárni a
vizsgálatból (Eger: működési engedély 2001. júliusától, így érdemben
ellátási adatot szolgáltatni nem tudtak).
Budapesten 9 hajléktalan orvosi rendelő
működik, közülük háromtól kaptunk adatokat. Összesen tehát 12
hajléktalanokat ellátó orvosi rendelő került be a vizsgálatba, 9
vidékről, 3 Budapestről.
Működési feltételek:
A működési feltételek szempontjából a szolnoki
rendelést, mint a “normál” háziorvosi rendelésen belül megvalósulót, nem
érdemes vizsgálni. A 11 “házon belül” működő rendelő mindegyike
rendelkezik működési engedéllyel, amelyből 5 határozott időre szól
(44%). Két rendelő, az FSZKI Dózsa György úti rendelője és az Oltalom
Karitatív Egyesület Kórház és Rendelőintézet esetében súlyos, a működést
veszélyeztető a helyzet, mivel a hiányos tárgyi ill. személyi és tárgyi
feltételeken 2001. szeptember 30-ig kell változtatni. Mind a két rendelő
jelentős fővárosi kapacitással és nagy szakmai tapasztalattal
rendelkezik. A határozatlan időre szóló működési engedély kiadásához 1
rendelő orvosának (Hajléktalanokért Alapítvány, Budapest) kell az
általános orvosi mellé háziorvosi képesítést szereznie. 2 esetben, a
győri és tatabányai rendelő határozott működési engedélyének
indoklásáról nincs adat, de megyeszékhelyként a hajléktalanok háziorvosi
ellátásában döntő szerepet vállalnak.
A rendelésnek helyet adó épület állapota
Győrben és Veszprémben szorul felújításra, és az Oltalom esetében csak
részben felel meg funkciójának.
Az egészségügyi személyzet létszáma és
képesítése – a Hajléktalanokért Alapítvány már jelzett képesítési hiánya
kivételével – a jogszabályi előírásoknak megfelel.
Kifejezetten a betegellátást támogató szociális
szakemberekkel 6 intézmény rendelkezik (55%).
Ellátási adatok:
A vizsgált háziorvosi rendelők forgalmi
adatai Budapesten:
Intézmény |
A hajléktalanok becsült
létszáma Budapesten (fő) |
A rendelésen megjelentek
száma 2000-ben (fő) |
Visszatérő betegek száma
2000-ben (fő) |
Visszatérő betegek aránya
2000-ben |
Ellátottsági arány 2000-ben
(ellátottak száma/hajléktalanok becsült száma x 100) |
A rendelésen megjelentek
száma 2001. I. félévben (fő) |
Visszatérő betegek száma
2001. I. félévben (fő) |
Visszatérő betegek aránya
2001. I. félévben |
FSZKI |
|
3390 |
3051 (becsült
adat) |
90% |
|
1948 |
1753 (becsült
adat) |
90 % |
Oltalom |
|
4100 (becsült
adat) |
1800 (becsült
adat) |
44% |
|
2100 (becsült
adat) |
900 (becsült
adat) |
43% |
Hajléktalanokért Alapítvány |
|
1038 |
828 |
80% |
|
600 (becsült
adat) |
432 |
72% |
A 3 Bp-i
rendelő összesen |
25000 |
8528 |
5679 |
67% |
34% |
4648 |
3085 |
66% |
A főváros vonatkozásában a
kutatás alátámasztani látszik az ombudsman vizsgálatának megállapítását,
amely szerint a fővárosban a hajléktalan emberek háziorvosi ellátása
megoldott.
A vizsgált 3 fővárosi rendelőben
2000-ben 8.528 hajléktalan embert láttak el, a 25.000 főre becsült
fővárosi hajléktalanok 1/3-át. 2000-ben a napi átlagos betegforgalom 24
fő volt. A visszatérő betegek száma 5.679 fő, amely azt jelenti, hogy
2/3-uk visszatérő beteg. A 3 szervezetet a fővárosi hajléktalan emberek
34 %-át látta el háziorvosi rendelésen. Hasonló ellátottsági számokat
feltételezve a további 6 fővárosi rendelő estében, a hajléktalan
háziorvosi rendeléseken 2000-ben a Budapesten élő teljes hajléktalan
népesség megfordult! Az adat bizonyára túlzó, és torzítja a
nyilvántartások eltérő volta és a becsült adatok megjelenése a
vizsgálatban, de nem járhat messze a valóságtól. Mindenesetre az
ombudsmani jelentés hasonló ellátottsági arányról számol be (4 rendelő
ellátja a fővárosi hajléktalanok 50%-át).
A vizsgált háziorvosi rendelők forgalmi adatai
vidéken:
Település |
A hajléktalanok becsült
létszáma a településen (fő) |
A rendelésen megjelent
esetek száma 2000-ben |
Visszatérő betegek száma
2000-ben (fő)
|
A rendelésen megjelent
esetek száma 2001. I. félévben |
Visszatérő betegek száma
2001. I. félévben (fő) |
Kecskemét |
400 |
2625 |
600 |
1003 |
350 |
Miskolc
|
800 |
2023 |
970 |
1103 |
450 |
Szeged
|
1200 |
5120 |
195 |
2363 |
147 |
Tatabánya |
250 |
1500 |
150 |
1000 |
200 |
Győr
|
450 |
380 |
170 |
210 |
94 |
Pécs
|
3000 |
2385 |
450 |
1498 |
450 |
Veszprém |
330 |
1998 |
498 |
1094 |
498 |
Szolnok |
200 |
175 |
25 |
75 |
11 |
Nyíregyháza |
400 |
2329 |
330 |
1093 |
132 |
Vidék
összesen |
7030 |
18535 |
3388 |
9439 |
2332 |
Az adatok
értelmezéséhez tudni kell, hogy a rendelők pontos nyilvántartással csak
az esetszámokról, a napi betegforgalomról és a nyitás óta felvett
betegkartonokról rendelkeznek. A vidéki rendelők esetszámban (=
rendelésen való megjelenések száma) tudtak forgalmi adatot szolgáltatni,
amelyből sem a visszatérő betegek arányára, sem az ellátottsági arányra
nem lehet következtetni. A visszatérő betegek számának megadásakor
feltételezhető, hogy minden olyan esetben, ahol ez a szám meghaladja a
településen élő hajléktalanok (szintén csak becsült, és nagyvárosokban
akár néhány száz fős eltérést is tartalmazható) számát, ott az
adatszolgáltató szubjektivitása (leterheltség, ugyanannak a betegnek
sokszori visszatérése, súlyos és halmozott betegségek) torzíthatta
felfelé az adatot. Mind az estszámok, mind a visszatérő betegek számai
tartalmazzák a vidéki hajléktalanok települések közötti keresztmozgását,
azaz hogy egy hajléktalan ember egy évben több településen is
megjelenhet, részben megélhetése jobb körülményeit, részben az
egészségügyi ellátásba való érdemi bejutást keresve.
A vidéki forgalmi adatokat tartalmazó
táblázatról leolvasható, hogy a településenkénti hajléktalan-létszámhoz
képest mind az esetszám, mind a visszatérő betegek száma nagyon magas. A
nagy esetszám - a fővároshoz hasonlóan - 100% közelében járó
ellátottsági arányt tükröz. 2000-ben vidéken a rendelésenkénti átlagos
napi betegforgalom 13 fő volt.
A nyilvántartási eltérések és a
becslések okozta torzulások mellett az ellátottságot ténylegesen
befolyásoló tényező lehet, hogy:
-
Önálló hajléktalan háziorvosi rendelő működik-e a településen.
Ha igen, akkor szinte 100%-ban csak
hajléktalan emberek veszik igénybe a rendelést, és nem kell tartaniuk
sem az egészségügyi személyzet, sem a többi beteg elutasító
magatartásától.
-
Az orvosi rendelés közelsége a beteg hajléktalan emberhez: a
háziorvosi rendelő egy épületben található-e más hajléktalanellátó
intézménnyel, és rendelési ideje igazodik-e annak nyitva tartásához.
Értelemszerűen akkor jut el minél több
hajléktalan ember az orvosi rendelésre, ha az kapcsolódik más,
elsősorban nappali ellátáson belül és éjjeli menedékhelyen kialakított
hajléktalanszolgáltatáshoz. Az ombudsmani jelentésben erre példa az
ÁNTSZ fertőtlenítő fürdőinek és a mellettük lévő háziorvosi
rendeléseknek a forgalmi adatai. Ugyanezt az összefüggést példázza az
FSZKI saját éjjeli menedékhelyein működtetett mozgó orvosi szolgálatának
forgalmi adatai (lásd. Budai Erzsébeth-Dr. Gajdátsy Árpád: Az FSZKI
2000-2001. évi téli krízis ellátásának tapasztalatai), az FSZKI és a
Hajléktalanokért Alapítvány rendelőinek forgalmi adatai (mindkettő
nappali és éjjeli menedékhelyes ellátás mellé települt). A jelenségre
elfogadható magyarázatot adnak az FSZKI említett kiadványának szerzői,
hogy ti. a nappali ellátásokat és az éjjeli menedékhelyet igénybe vevő
hajléktalan emberek motivációját és energiáit lefoglalja a létfenntartás
napról napra való megteremtése, ezzel együtt a hajléktalanellátások
közötti térbeli-időbeli ingázás, és betegségeikkel csak az utolsók
között tudnak törődni.
-
A szociális munka hatékonysága.
Elsősorban az utcai szociális munka, a
nappali melegedőkben és éjjeli menedékhelyeken végzett szociális munka
hatékonysága, hiszen ezeken a helyeken jelennek meg az életmódjukból
fakadóan súlyos és elhanyagolt betegségekkel küzdő hajléktalan emberek.
Egészségügyi
szolgáltatások:
A hajléktalanok háziorvosi rendelőiben a
háziorvosi rendelésen túl a következő egészségügyi szakellátásokat
végzik:
-
fekvőbetegek és lábadozók ellátása a betegszobákon, 6 helyszínen
(Miskolc, Szeged, Győr, Pécs, Szolnok, Hajléktalanokért Alapítvány Bp.),
-
fertőtlenítés, 4 helyszínen (Miskolc, Szeged, Győr, Pécs),
-
bőrgyógyászati rendelés, 3 helyszínen (Győr, Oltalom Bp.,
Hajléktalanokért Alapítvány Bp.),
-
pszichiátriai rendelés, 3 helyszínen ((Kecskemét, Győr,
Hajléktalanokért Alapítvány Bp.),
-
fogászati rendelés, 2 helyszínen (Pécs, Oltalom Bp.),
-
mozgó orvosi rendelés, 3 helyszínen (FSZKI, Miskolc, Szolnok).
- Önálló
fogászati rendelő hajléktalanok számára egy létezik Budapesten, 2000-ben
2800 fős forgalommal, 2001. I. félévében 1507 fős forgalommal.
A
szakellátások párhuzamos rendszerének megjelenése olyan kényszer,
amelyet a normál szakellátás diszfunkcionális működése, a hajléktalan
emberek körében tömegesen jelentkező betegségek, és a már említett
“közel kell vinni az orvosi ellátást a beteg hajléktalanhoz” elvnek a
szakellátásban is érvényes volta szült.
A
megkérdezett intézmények az ide vonatkozó szakirodalomból is jól ismert
betegségeket sorolták fel, mint a hajléktalan emberek körében jellemzően
és nagy számban előforduló megbetegedéseket: bőrgyógyászati, tbc és
egyéb pulmonológiai, alkohológiai, szív-és érrendszeri, pszichiátriai
betegségek, tumorok, kiéhezettség, kihűlés, fagyási sérülések, traumás
sérülések. Ezen betegségek közül a háziorvosi rendeléshez kapcsolt
kezelésére jeleztek igényt a bőrgyógyászat és a pszichiátria esetében,
mint amelyek a háziorvosi rendelőben, különösebb orvosi berendezés
igénye nélkül megvalósíthatóak, és a fogászat esetében, amely ugyan nagy
komoly orvosi felszereltséget kíván, de az igény iránta tömeges.
Finaszírozás:
A vizsgált 12
rendelőből 10 működését támogatja az OEP (83,3%). 3 rendelő működik
100%-osan csak OEP-forrásból. Az OEP finanszírozás mértéke a működés
46-100%-át fedezi, átlagosan 74,7%-ot. (A mintában nem szereplő, de az
adatszolgáltatásba bevont fővárosi fogorvosi szakrendelés OEP
támogatottsága a magas költségigények ellenére mindössze 20%.)
9 rendelő működését támogatja az
intézményfenntartó (75%). 1 rendelő működik 100%-os, 2 rendelő 90%-os
fenntartói támogatással. A fenntartói finanszírozás mértéke a működés
3-100%-át fedezi, átlagosan 46,0%-ot.
A
működéshez egyéb (pályázat, adomány) forrásokhoz jut 6 rendelő (50%). Az
egyéb források mértéke a működés 10-36%-át fedezi, átlagosan 20,6%-ot.
A jelenlegi finanszírozási rendszerben
a finanszírozás mértéke vezet az ellátás színvonalának
csökkenéséhez. Az állandó gyógyszerár-emelkedések és a TB-támogatások
csökkenése miatt a havi finanszírozási összeg egyre kisebb
gyógyszerkeretet biztosít. Hasonló gondot okoznak az energiaár-emelések.
Miközben a rendelő forgalma pl. Szegeden a nyitás óta megkétszereződött,
az OEP-finanszírozás csak 30%-kal emelkedett. A gyógyászati
segédeszközökre, szemüveg felírására nincs OEP-befogadás. A
finanszírozási problémát valamennyire enyhítheti, ha a hajléktalanellátó
intézmények kifejezetten az egészségügyi szolgáltatást támogató
szociális munkát is végeznek, és segítik pl. a közgyógyellátáshoz való
jogosultság megszerzését.
Az orvosi alap- és
szakellátás a hajléktalanellátó intézmények szemszögéből:
Az átmeneti szállást nyújtó intézmények
és a nappali melegedők oldaláról vizsgálva az orvosi alap és szakosított
ellátást a következők állapíthatók meg:
49 intézménytől kaptunk használható
adatsorokat. 17 megyéből, 12 megyeszékhelyről, 10 egyéb településről
rendelkezünk adatokkal. Valamennyi adatszolgáltató vidéki.
Az adatszolgáltatók
intézménytípusonkénti megoszlása:
Intézménytípus |
Intézménytípus összesen |
Férőhelyszám |
Átmeneti szálló |
24 |
876 |
Éjjeli
menedékhely |
13 |
269 |
Nappali
melegedő |
12 |
627 |
Összesen: |
49 |
1772 |
A 49-ből 31 intézmény biztosít orvosi
ellátást hajléktalan személyek számára (63%), átlagosan heti 19 órában.
A biztosított ellátás döntően háziorvosi és általános orvosi (29
esetben, 94%), a szakosított rendelések közül pedig, a háziorvosi
rendelőknél említetteken túl, a belgyógyászati jelenik meg 2 településen
(Balassagyarmat, Siófok), a bőrgyógyászat 1 településen
(Hódmezővásárhely). Szakosított rendelést biztosítani a hajléktalanok
számára tehát szinte csak a nagy városok képesek, Budapest, Győr, Pécs,
Szolnok, Szeged és Miskolc. Az igények nagysága és az ellátás
finanszírozhatósága is indokolja a szakosított hajléktalanrendelések
nagyvárosokba koncentrálását. A hajléktalanok körében leggyakrabban
előforduló betegségek azonban a megyei jogú városoknál sűrűbb,
megyeszékhely szintű szakosított rendelési hálózatot tesznek indokolttá.
Az átmeneti szállást nyújtó intézmények
lakóinak és a nappali melegedőket használó hajléktalanok egészségi
állapotáról tájékoztató adatot ad a szakrendelésekre és kórházba utalt
hajléktalanok száma.
Intézménytípus |
Szakrendelésre utalt hajléktalanok száma 2000-ben (fő) |
A
szakrendelésre utaltak aránya a 2000-ben ellátottak számához
képest |
Kórházba
utalt hajléktalanok száma 2000-ben (fő) |
A
kórházba utaltak aránya a 2000-ben ellátottak számához
képest |
Átmeneti
szállóról |
1216 |
20% |
344 |
12% |
Éjjeli
menedékhelyről |
385 |
24% |
106 |
7% |
Nappali
melegedőről |
253 |
7% |
72 |
5% |
Összesen: |
1854 |
51% |
522 |
24% |
A beutalások magas számokat és arányokat értek
el 2000-ben. A megkérdezett intézmények ellátásait igénybe vevő
hajléktalan emberek felét szakrendelésre, negyedét kórházba utalták az
orvosok. Intézménytípusonként vizsgálva az átmeneti szállókat használó
hajléktalanok betegebbnek tűnhetnek a másik két intézményben
megjelentekhez képest. Az adat valójában azt jelenti, hogy az átmeneti
szállók lakói használják leginkább az orvosi rendeléseket. Számos
átmeneti szálló a beköltözéskor kötelezővé teszi a háziorvosi
vizsgálatot, így szakellátást igénylő esetek felszínre kerülnek. Az
átmeneti szállás nyújtotta biztosabb lakhatás, a viszonylagosan nyugodt
körülmények, a szociális munka hosszúsága pedig megteremti a
feltételeket ahhoz, hogy a hajléktalan ember törődhessen egészségi
állapotával. Az átmeneti szállókat és éjjeli menedékhelyeket használók
egészségi állapotáról hasonló képet nyújt a Nemzeti Család-és
Szociálpolitikai Intézet Szociálpolitikai Főosztályának 2001. nyarán
lefolytatott vizsgálata, amely szerint a szálláshasználók 18%-ának
hajléktalanok otthona, 8%-ának egészségügyi intézmény, 4%-ának
fogyatékkal élők intézménye lenne az állapotuknak megfelelő elhelyezés,
valamint az ellátást igénybe vevők 46%-a életkora vagy egészségi
állapota miatt nem munkaképes (lásd: Gyorsjelentés a hajléktalanellátás
átmeneti elhelyezést nyújtó intézményeinek 2001. évi vizsgálatáról).
A hajléktalan emberek háziorvosi rendelésével és
szakrendelésével kapcsolatban javasoljuk:
1.
Azokon a megyeszékhelyeken, ahol még nem működik, és ahol a
forgalmi adatok indokolják, hajléktalanok háziorvosi rendelőjének
létrehozását, a működés OEP finanszírozásával.
Nem szükséges külön
háziorvosi rendelést létrehozni azokon a településeken, ahol Gondozási
Központ vagy más komplex ellátás részeként működik hajléktalanellátás,
amennyiben az rendelkezik háziorvosi rendelővel.
2.
Az OEP-finanszírozások mértékéről tárgyalások kezdeményezését,
különös figyelemmel a hajléktalanoknak nyújtandó
gyógyszerár-támogatásokra.
3.
A háziorvosi ellátást segítő szociális munkára a rendelőkhöz egy
fél szociális munkás státusz rendelését.
4.
A forgalmi adatok alapján a hajléktalanok háziorvosi rendeléséhez
kapcsolódóan bőrgyógyászati, pszichiátriai és fogászati szakrendelések
felállítását hajléktalan emberek részére, a működés OEP
finanszírozásával.
Az otthoni ápolást és lábadozást
helyettesítő ellátások
Ápolás tekintetében az átlagnépesség számára
kétszintű ellátás létezik: alapellátásként a házi betegápolás,
szakellátásként az idősek otthona.
Mivel a hajléktalanok értelemszerűen nem
tudják igénybe venni a házi betegápolás már létező, működő és
finanszírozott rendszerét, a hajléktalanellátó rendszer saját
megoldásokat működtet a probléma kezelésére. A kórházi kezelést nem
igénylő, illetve kórházi kezelést még (pl. műtétre várakozás) vagy már
nem igénylő, de nem utcaképes beteg hajléktalan emberek elhelyezése
jelenleg a hajléktalanellátó rendszerben két lehetőség kínálkozik: az
átmeneti szállók betegszobái és az ápolásra létrejött hajléktalan
intézmények. Elöljáróban kijelenthetjük, hogy mind a két kapacitás szűk.
A nem utca- vagy éjjeli menedékhely-képes hajléktalan személyek ápolása,
a családi otthont pótló betegszobai lábadozása csak Pécsett, Győrben (és
feltehetően Egerben, de az ápolási részlegük nem szerepelt a mintában)
megoldott, máshol ezek az emberek túlnyomó többségben az éjjeli
menedékhelyekre, illetve ellátatlanul az utcára kerülnek.
Betegszobák:
Az átmeneti elhelyezést nyújtó
intézmények közül az 1/2000. rendelet szerint a hajléktalanok átmeneti
szállásának biztosítania kell a betegek elkülönítésére szolgáló
helyiséget. A betegszobák átmeneti szállókhoz rendelését indokolttá
teszi, hogy a gyakorlatban szinte mindenhol 24 órás nyitva tartással
működnek, folyamatos az ügyeleti ellátás, ápolót/szociális gondozót és
minimum heti két órában orvost kell alkalmazniuk.
A gyakorlat azt mutatja, hogy az
átmeneti szállókon lévő betegszobákra túlnyomórészt kórházból kikerülő
hajléktalanok, éjjeli menedékhelyek lakói, a nappali ellátásokat
igénybevevők és az utcán élő hajléktalan emberek kerülnek, mivel a
hajléktalan háziorvosi rendelés és a mozgó orvosi szolgálatok ide
irányítják a fekvőbeteg-ellátásra, gondozásra, lábadozásra szoruló
hajléktalan betegeiket, hiszen máshová irányításukra nincs mód. Az
átmeneti szállók lakói a gyors lefolyású, enyhébb tünetekkel járó
betegségeknél saját lakószobáikban, saját ágyukban gyógyulnak.
Influenzajárvány idején pl. a betegszobák nem tudják fogadni a lázzal
küszködő hajléktalanokat (az éjjeli menedékhelyről és az utcáról sem),
mert tartós ápolást-lábadozást igénylő betegek fekszenek a
betegágyakon.
A mintában szereplő betegszobákról a
következők derülnek ki:
A vizsgált 49 intézmények (24 átmeneti
szálló, 13 éjjeli menedékhely, 12 nappali melegedő) betegszobai
kapacitása:
Intézménytípus |
Betegszobák száma |
Férőhelyszám |
Átmeneti szálló |
17 |
164 |
Éjjeli
menedékhely |
3 |
6 |
Nappali
melegedő |
3 |
3 |
Összesen: |
23 |
173 |
A jogszabályi előírás ellenére 7
átmeneti szálló nem rendelkezik betegszobával (30%).
Mivel a betegszobák eredeti funkciójuk
szerint az átmeneti szállókon lakók gyógyulását szolgálják, és mivel az
itt történő betegellátás nincs finanszírozva, kis kapacitásúak. A
mintába bekerült intézményeknél egy betegszobában 2-9 fő elhelyezésére
van mód, az átlagos férőhelyszám 4,9.
A betegszobák 97%-a elsősorban a férfiak számára
nyújt elhelyezési lehetőséget. A mintában kifejezetten csak nőknek
fenntartott betegágy 5 db szerepel (2,9%). (Mintán kívül ugyan, de a
fővárosban – a Menedék Alapítványnál – egyetlen női betegszoba van, egy
férőhellyel). Azok az intézmények, amelyek női hajléktalanok ellátásával
is foglalkoznak, betegszobai kapacitásukat használják nők elhelyezésére
is. Ilyenkor a nemenkénti elkülönítést csak úgy tudják biztosítani, ha
ellenkező nemű beteget az esetlegesen szabad betegágyra nem vesznek fel.
Az egy főre jutó négyzetméter 4, 5 és 6, tehát
az átmeneti szállós elhelyezésnek megfelelő ill. az ottani
minimumkövetelményt meghaladó.
A betegszobák kihasználtsága 100% és
(pótágyakkal) ennél magasabb.
Emeletes ágyas elhelyezés a mintában nem
fordult elő. Étkezést - egy kivétellel (Szolnok: csak vacsora) -
mindenhol naponta háromszor biztosítanak.
A szükséges gyógyszert és kötszert a
betegszobát fenntartó intézmények fedezik.
A jogi szabályozás a betegszobák
vonatkozásában a következőt tartalmazza: (1/2000. SZCSM rendelet 105. §
(1) d.) “A hajléktalanok átmeneti szállása biztosítja … a betegek
elkülönítésére … szolgáló helyiséget.” Mivel azonban a betegszobák
funkciójukat tekintve nem az átmeneti szállókon lakók gyors és könnyű
lefolyású betegségeik alatti elkülönítését-gyógyulását szolgálják, hanem
elsősorban az utcán és éjjeli menedékhelyeken élő beteg hajléktalanok
elhelyezését, a betegszobák vonatkozásában jogi szabályozás szükséges
az alábbi területeken:
A betegszoba funkciójának
meghatározása.
Kórházi kezelést nem igénylő
fekvőbeteg-ellátás, lábadozás.
A betegszoba intézményhez rendelése.
24 órás nyitva tartással működő
hajléktalan intézmény, jelenleg ezt legjobban közelíti az átmeneti
szálló. A betegszoba fenntartása szükségtelen azoknál az intézményeknél,
ahol a településen működik megfelelő ápolókapacitás hajléktalan emberek
részére (lásd az ápolásról szóló alfejezetet).
Településenként az ágyszámok
nemenkénti megosztása.
4:1-hez férfi-női férőhely-arány
kialakítása.
Környezeti és tárgyi feltételek.
ÁNTSZ-előírások, egy szobában
elhelyezhetők létszáma, négyzetméter/fő, külön vizesblokk, bútorzat.
Bekerülési és kikerülési jogkör.
Szolgáltatások.
Ágynemű, tisztálkodási szerek, ruházat,
étkezés, gyógyszerrel, kötszerrel, eü. segédeszközökkel való ellátás,
ápolás, szociális munka.
A betegszobai tartózkodást kísérő
szociális munka tartalma.
Iratpótlástól az elhelyezésig.
Személyzeti létszámok, képesítések.
A jelenlegi kis kapacitású
betegszobákhoz a jelenlegi személyzeti létszámok elegendőek.
Dokumentáció, adminisztráció.
Finanszírozás.
A betegszobákon történő betegellátás
finanszírozatlan, a költségek jelenlegi forrása az adott intézménytípus
normatívája. A finanszírozás megállapításakor figyelembe kell venni,
hogy a betegek döntő többségben az utcáról, nappali ellátásokból, éjjeli
menedékhelyekről kerülnek be, és fizikailag elesettebbek, betegségeik
súlyosabbak, hosszan elhúzódóak és gyakran több betegségüket kell
kezelni egyszerre. Szükséges a betegszobákon nyújtott egészségügyi
ellátás OEP-befogadása.
Ápolóházak, ápolási részlegek,
ápolóotthonok:
Az alábbi intézményi kapacitás áll
rendelkezésre:
Budapesten: FSZKI Ápolási Részleg,
60 fő férfi-női
Oltalom
Karitatív Egyesület, Kórház és Rendelőintézet, 30 fő férfi
RÉS Alapítvány
Rehabilitációs Ápolóháza, 48 fő férfi, 8 fő női
MMSZ Gondviselés
Háza, 12 fő férfi
Összesen:
158 férőhely
Vidéken: Pécs, Támasz Alapítvány, Hajléktalanok Ápoló
Otthona, 50 fő férfi-női
Győr, Hajléktalanokat Segítő Szolgálat,
Hajléktalanok Ápoló-Gondozó
Otthona, 40 fő férfi-női
Eger,
Családsegítő Központ, Ápoló-Gondozó Otthon, 22 fő férfi-női
Összesen:
112 férőhely
A fővárosban a tényleges ápoló-lábadozó
kapacitást szűkíti, hogy a hajléktalanok ápoló intézményeinek
egészségügyi szakosodást kell felvállalniuk. Így az Oltalom Egyesület
intézménye kórházi osztályként működik krónikus hajléktalan betegek
részére, a RÉS Alapítvány intézménye elsősorban nem fertőző tbc-s
hajléktalan betegeket és más tüdőgyógyászati betegeket fogad, valamint
végstádiumban lévő tumoros betegeket, a Gondviselés Háza pedig
hajléktalan emberek egészségügyi rehabilitációjával foglalkozik. Ezt
teszik részben az egészségügyi intézmények helyett, az egészségügy
elutasító magatartása és a hajléktalan emberek betegségének
súlyosságához képest rövid finanszírozási idő miatt, a kórházi kezelést
igénylő krónikus betegek esetében (lásd az ombudsman jelentése:
belgyógyászati, bőrgyógyászati betegségek) és az egészségügyi
rehabilitáció esetében (lásd a mintában szereplő visszajelzéseket). És
teszik részben az egészségügyi intézmények mellett, ellátási
felelősségből és kényszerből, amikor a nem hajléktalan beteg otthonában
van, mint a nem fertőző tbc és tumoros betegségek esetében.
A hajléktalanok ápolásával kapcsolatban javasoljuk:
1.
Megyénként 1-1 hajléktalanok ápolási intézményének
felállítását 40 fő férfi és 10 fő női férőhellyel, a működés OEP
finanszírozásával.
A megyénként működő
ápolási intézményekre az ellátás egyenletessé tétele és jó igénybe
vehetősége miatt van szükség. Az 50 fős férőhelyszámnál az FSZKI, Győr
és a Pécs adataiból indultunk ki. A 4:1 arányszámot a férőhelyek
nemenkénti megoszlásánál – minden, a nemenkénti megosztást ésszerűen
megkívánó hajléktalanellátásnál - a női hajléktalanok jelenlegi 20-25%
körüli, és nyugat-európai tapasztalatok alapján valahol 30%-nál
várhatóan beálló aránya miatt tartjuk kívánatosnak.
2.
A fővárosban a jelenlegi ápoló kapacitás megnövelését 180
férfi és 40 női férőhely kialakításával, a működés OEP
finanszírozásával.
Ha a fővárosban élő
a hajléktalan embereket számáról szóló becslések alsó határából, 20.000
főből indulunk ki, akkor az 50.000 főre becsült teljes hajléktalan
népesség kb. 40%-a él a fővárosban. Az említett létszámfejlesztéssel
érhető el a 60:40 vidék-főváros arány.
A hajléktalanok szakosított ápolásával kapcsolatban javasoljuk:
3.
Régiónként szakosított ápoló részlegek felállítását (a
felállítandó ápoló intézményekhez kapcsolódva) krónikus betegek (tbc,
tumorok, fekélyek, fagyások) rehabilitációjára, ápolására illetve
halálig kísérésére, régiónként 40 fő férfi és 10 fő női férőhellyel, a
működés OEP finanszírozásával.
A létszámadatok a
jelzett igények alapján, becslésen alapulnak.
Az igényeket lefedő hajléktalanok ápoló
otthonai tehermentesítenék az átmeneti szállók betegszobáit, és így azok
alkalmassá válnának az enyhe és gyors lefolyású betegségekkel küszködők
lábadozására (pl. influenza, lábtörések, a hajléktalanok háziorvosa
által elvégezhető gyógyszerbeállítások).
Hajléktalanok
otthonai
Jelenleg országosan 4 hajléktalanok
otthona működik:
Település |
Az intézmény neve |
Férőhely |
Budapest |
Léthatáron
Alapítvány, Otthon a Világ Peremén |
20 férfi-női |
Budapest |
MMSZ, Aero
Hajléktalan Otthon |
36 férfi |
Budapest |
Menhely
Alapítvány |
24 férfi |
Szombathely |
Segítőház,
Hajléktalan Emberek Szociális Otthona |
25 férfi |
Összesen: |
|
105
|
Megnyitás előtt áll Miskolcon az MVK
Hajléktalanok Gondozási Központja hajléktalanok otthona, 20 fő férfi-női
férőhellyel.
A hajléktalanok otthonai fehér foltot
jelentenek hajléktalanellátásban. A jelenlegi kapacitás az igényekhez
képest elenyésző: a megkérdezett intézmények 2520 fős
intézményfejlesztést látnak indokoltnak, ezek szerint a jelenlegi
kapacitás az igények 4%-át fedezi!
A hajléktalanok otthonai részben az
időskorúak szociális otthoni elhelyezésnek felelnek meg. Jól ismert
azonban, hogy a szociális otthoni férőhelyek száma is kevés, a
várakozási idő 1-2 év hosszú. Több intézmény jelezte, hogy egyes
szociális otthonok nem fogadják szívesen a hajléktalan embereket.
A hajléktalan emberek életmódjukból
fakadó sajátosságai miatt az időskorúak szociális otthonainak
férőhelybővítése csak kis részben oldaná meg az átmeneti szállón történő
elhelyezésre már nem alkalmas hajléktalanok problémáját. Az egyik ilyen
sajátosság a fizikai állapot visszafordíthatatlan leromlása a
nyugdíjaskor elérése előtt, az ötvenes életévek elején-közepén. Másik
sajátosság az intézményi kötöttségekhez való nehézkes alkalmazkodás,
amely az időskorúak szociális otthonából való gyakori elszökésekhez és
ezzel férőhelyvesztéshez vezet. Megkerülhetetlen az igen gyakori
alkoholfüggőség figyelembe vétele, a toleráns hozzáállás és a hozzáértő
mentálhigiénés magatartás kialakítása. Mindez indokolja, hogy a pozitív
diszkriminációval a hajléktalanok otthona ellátását erőteljesen
fejlesszék.
A jelenlegi néhány intézmény működéséből
a további jogi szabályozás szempontjából figyelemre méltónak tartjuk: a
kis intézményenkénti létszámot, amely lehetővé teszi az ellátottakkal
való intenzív foglalkozást és megkönnyíti számukra az intézményi
keretekhez való alkalmazkodást. További jogi szabályozás szükséges az
elhelyezési körülmények vonatkozásában (a vizsgálat erre nem terjedt
ki).
Mindezek alapján javasoljuk:
1.
Megyeszékhelyenként első lépésben 40 fő férfi és 10 fő női
férőhellyel hajléktalanok otthona kialakítását. Második lépésben a
hajléktalanok otthona iránti további igények megyénkénti felmérését és a
még szükséges kapacitás kiépítését.
2.
A fővárosban első lépésben a jelenlegi kapacitás
megháromszorozását, azaz 130 férfi és 30 női férőhellyel hajléktalanok
otthonainak kialakítását. Második lépésben a hajléktalanok otthona
iránti további igények felmérését és a még szükséges kapacitás
kiépítését.
3.
Az elhelyezési körülmények jogi szabályozását.
Szoba/fő, négyzetméter/fő, vizesblokkok,
közösségi helyiségek, bútorzat.
Egészségügyi ellátási igények:
A vizsgálatban az alábbi egészségügyi
feladatokat vállaló hajléktalan intézmények (párhuzamos ellátások)
létrehozása ill. fejlesztése iránti igényeket jelezték az intézmények:
Betegszobák: kórházi ellátást nem vagy
még ill. már nem igénylő betegeknek.
Ápolási részlegek:
egészségügyi személyzetet igénylő, elhúzódó ápolásokra, lábadozásokra.
Rehabilitációs
részlegek: csonkolt, sérülés utáni, bénulás utáni betegeknek.
Hajléktalanok
otthonai: az 1/2000. SZCSM. rendelet 108. § (1) bekezdésében
megfogalmazott ellátási feladattal.
A vonatkozó igényeket – a kérdőív kidolgozásának
hibájából – több helyen nem számszerűsítették. Az igények felmérését
célzó nyitott kérdésére jellemzően ilyen megfogalmazások kerültek: “a
kórházból otthonába bocsátják, mikor otthona a csillagos ég”, “a
szociális otthoni elhelyezés erre az évre reménytelenné vált”,
“szükséges a biológiailag időskorúnak tekinthető személyek állandó
elhelyezése”, “télen minden fektető és lábadozó hely duplán kellene”,
“hónapokat, éveket várnak szociális otthoni elhelyezésre” stb. Az egyes
ellátási formák fejlesztésének mértékére az adott ellátási forma
elemzését tárgyaló részekben tettünk javaslatot, és ugyanott indokoltuk
is. Az igények számszerűsítését egyedül a hajléktalanok otthona esetében
tette lehetővé a Kérdőív 2.. Ez esetben óriási - de az ismertetett
jelenlegi kapacitás mellett nem meglepő – igényt találunk: mind a 49
vizsgálatba bevont intézmény szükségesnek tartja megyéjében a
hajléktalanok otthonának létrehozását, átlagosan 79 férőhellyel,
összességében 3925 férőhellyel! Az igények megalapozottságát
alátámasztják a hajléktalan népesség ismert életkori adatai is: 1999-ben
Budapesten a szálláshasználók 34%-a az 50-70- (és idősebb) korosztályból
került ki (lásd Bényei-Gurály-Győri-Mezei: Tíz év után). Ez azt jelenti,
hogy csak a szálláshasználók, elsősorban az átmeneti
szállókon élők körében egy markáns idős csoport található,
akiknek az átmeneti szálláshelyeken tartása önfenntartó képességük
elvesztése (fizikai állapotuk leromlása és munkavégző képességük
elvesztése) miatt nonszensz, szociális otthoni elhelyezésük viszont
lehetetlen.
A hajléktalanok
háziorvosi rendelői szakrendelések kialakítását tartják indokoltnak
elsősorban a bőrgyógyászat, pszichiátria, fogászat terén. Egy-egy
rendelő vetette fel a fertőtlenítés, addiktológia, mozgó orvosi
rendelés, szemészet, nőgyógyászat iránti igényt.
Nem tartják indokoltnak párhuzamos ellátás
létrehozását, de elhelyezési gondokkal küzdenek a hajléktalan
pszichiátriai betegek és fogyatékkal élők esetében (“elhelyezésük
lehetetlen”). A problémát szükségesnek tartjuk jelezni az Egészségügyi
Minisztérium felé.
Hajléktalanok rehabilitációs intézményei
Az állampolgári
jogok országgyűlési biztosa a hajléktalan emberek egészségügyi
ellátását vizsgálta, és ennek megfelelően jelentésében a
rehabilitáció fogalmát egyértelműen egészségügyi rehabilitációként fogja
fel. A rehabilitációt az egészségügyi utógondozás körébe sorolja, amely
keretében orvosi felügyelet, ápolás és fejlesztés történik. Jelentésében
megállapítja: “… az ellátó rendszerből hiányzik az utógondozó,
rehabilitációs és ápoló intézmény, ahol a kórházi kezelést már nem
igénylő, de orvosi felügyeletre, ápolásra szoruló, önmagukat ellátni
képtelen hajléktalanok elhelyezhetők. A megvizsgált intézményekben
rögzítettük, hogy az önellátásra képtelen hajléktalan betegek ápolására,
elhelyezésére mind az egészségügy, mind a szociális ellátórendszer
képtelen.”
A hajléktalan emberek rehabilitációját
ellátó hajléktalan intézmények önellátásra tartósan képes
személyek rehabilitációjával foglalkoznak, tevékenységük központjában az
alkoholbetegség és a munkavégző képesség rehabilitálása áll.
Egészségügyi rehabilitációt ellátó hajléktalan intézmény érdemben nem
létezik.
A hajléktalanok rehabilitációs
intézményei a jogi szabályozás szerint “annak az aktív korú, munkaképes
hajléktalan személynek az elhelyezését szolgálja, akinek a szociális
ellátása ily módon indokolt” (Sztv 74/A. §), illeteve “annak a
munkaképes korú, de egészségi, pszichés és szociális állapotában
visszafordítható módon károsodott személynek az elhelyezését szolgálja,
aki … részt vesz a számára szervezett komplex, átfogó rehabilitációs
folyamatban, és akinek a szociális elhelyezése ily módon indokolt”
(1/2000. SZCSM rendelet 109. § (1)). Látható, hogy a rendelet, az
egészségügyi állapot károsodottságának javítását is a hajléktalan
rehabilitációs intézmények hatáskörébe sorolja. Nem tisztázott azonban
az egészségi állapot károsodottságának mértéke és a visszafordíthatóság
mértéke, vagyis hogy mikortól van szükség kifejezetten egészségügyi
beavatkozásra, és mikortól kompetens a szociális ellátás.
A hajléktalan rehabilitációs intézmények
jelenleg fel vannak készülve és felvállalják egy önellátásra képes, de
testileg leromlott hajléktalan felerősítését, de nem tudnak egészségügyi
rehabilitációban részesíteni pl. egy agyvérzés utáni állapotot, egy
súlyos törés vagy műtét utáni állapotot.
A hajléktalanok rehabilitációs
intézményeit vizsgálva arra kerestünk választ, hogy hol húzódnak meg a
kompetenciahatárok, hogy mi az a tevékenység, amit a hajléktalanellátó
szakma rehabilitációs intézményeiben végez, és mekkora az ez irányú
ellátás iránti igény.
Országosan 11
intézmény foglalkozik hajléktalan emberek rehabilitációjával. Budapesten
6 (55%), vidéken 5 (45%) intézmény található, összesen 287 férőhellyel.
Nők ellátására csak Budapesten van lehetőség, az Üdvhadsereg tart fenn
női rehabilitációs szállót 24 férőhellyel, ez a férőhelyek 8%-a.
A vizsgálatba 8 intézményt sikerült
bevonnunk.
A felmérés során elsősorban a rehabilitációs
célokat, a rehabilitációs segítségnyújtás tartalmát, az intézményi
elhelyezés szempontjait, a rehabilitációs program támasztotta
követelményeket vizsgáltuk. A vizsgálat célkitűzése szempontjából külön
fontos volt megtudnunk az intézményeknek az ellátottak egészségi
állapotához való viszonyulását.
Az intézmények rehabilitációs szakmai
programjában megjelenő rehabilitáció tartalmi megfogalmazása:
“Szakmai
programjukban mit értenek hajléktalan emberek
rehabilitációja alatt?” kérdésre adott válaszok tartalmi
elemei: |
Válasz (db) |
A válaszok %-os megoszlása |
Munkavégző képesség kialakítását,
munkajövedelem megszerzését |
6 |
75% |
Felelősségvállalás kialakítását
önmagáért |
4 |
50% |
Az önállóság növelését |
3 |
38% |
Társadalmi reintegrációt |
2 |
25% |
Tudatosítani az eddigi működést |
1 |
13% |
A hajléktalanságból való kikerülést |
1 |
13% |
Biztos lakhatást |
1 |
13% |
Közösségi cselekvési formák ösztönzését |
1 |
13% |
Egyéni életstratégiák kialakítását |
1 |
13% |
Alkohol-absztinencia tartását |
1 |
13% |
Mentális megerősítést |
1 |
13% |
Reszocializációt |
1 |
13% |
A rehabilitációs folyamatot az
intézmények több oldalról közelítik meg, de legfontosabbnak a saját sors
alakításáért érzett felelősség kialakítását és tudatosítását,
munkajövedelem szerzésre való képessé tételt, a munkaerőpiacon történő
újbóli megjelenést, és mindezek következményeképp az önállóság minél
teljesebb kialakítását tartják. Az intézmények a munkaerőpiacon történő
újbóli megjelenésre való képessé tételt és a munkavállalást a
rehabilitációs tevékenység “királyi út”-jaként kezelik, mint ez a
további munkavállalásra-foglalkoztatásra vonatkozó adatokból is kiderül.
Az intézmények célként a kliens egészségi állapotának befolyásolását
egyszer sem említik.
Az intézménybe kerülés feltételei.
Feltételek: |
Válasz (db) |
A válaszok %-os megoszlása |
Együttműködési készség |
7 |
88% |
Foglalkoztathatóság |
6 |
75% |
Jó egészségi állapot |
4 |
50% |
Mentális segítségnyújtás elfogadása |
4 |
50% |
Absztinencia |
3 |
38% |
Legalább alkalmi munkavállalás |
1 |
13% |
Munkahely megléte |
1 |
13% |
Előtakarékosság vállalása |
1 |
13% |
Az együttműködési készség mint elvárás magas
aránya szakmailag tökéletesen érthető, és jogszabályi előírás is. A már
meglévő foglalkoztathatóságot, amelyet az intézmények ¾-e elvár a
bekerülőtől, meghatározza az egészségi állapot. Ezen túl nevesítve is az
intézmények fele fontosnak tartja a bekerülők jó egészségi állapotát. A
mentális segítségnyújtást és az alkoholfüggőséggel való foglalkozást,
mint a pszichés állapot rehabilitációjának részét, az intézmények nagy
arányban felvállalják.
Az egészségi állapothoz való viszony árnyalása
érdekében nyitott kérdésben megkérdeztük, hogy van-e az egészségi
állapot miatt kizáró oka az intézménybe kerülésnek.
Az
intézménybe kerülés egészségi állapot miatt kizáró okai: |
Válasz (db) |
A válaszok %-os megoszlása |
Tartósan ápolásra szorul |
5 |
63% |
Nem önellátó |
4 |
50% |
Nem munkaképes |
3 |
38% |
Aktív szenvedélybeteg |
3 |
38% |
Pszichiátriai beteg |
2 |
25% |
67%-ot meghaladó rokkantság |
1 |
13% |
Fertőző betegség |
1 |
13% |
Kerekes szék használata |
1 |
13% |
Egyetlen intézmény nem támaszt
semmilyen egészségügyi feltételt sem a jelentkezőkkel szemben, 7
intézmény azonban több olyan egészségügyi okot is felsorolt, amelynek
megléte esetén nem tekinti kompetenciájába tartozónak a jelentkezőt. A
vezető kizáró ok az ápolásra szorulás és az önellátásra való
képtelenség.
Az intézmények rehabilitációs programja által
támasztott elvárások a programban résztvevőkkel szemben:
Elvárások: |
Válasz (db) |
A válaszok %-os megoszlása |
Alkoholabsztinencia |
8 |
100% |
Szenvedélybetegségekhez való viszony
rendezése |
7 |
88% |
Motiváltság az életforma váltásra |
7 |
88% |
Mentálhigiénés programon való részvétel |
7 |
88% |
Előtakarékosság |
7 |
88% |
Munkába állás |
6 |
75% |
A rehabilitációs programok elvárásai az
intézménynél azonos súllyal jelennek meg. Az együttműködés feltételei a
személyiségállapot rendezésére, a munkavállalásra és a leendő önálló
élet kialakítására irányulnak.
Az intézményekben végzett segítői tevékenység százalékos
eloszlásban:
Tevékenységi
körök |
A válaszok %-os megoszlása |
Mentális segítségnyújtás |
48% |
Szociális segítségnyújtás |
29% |
Foglalkoztatási rehabilitáció |
20% |
Egyéb (pl. szabadidős tevékenység, társas
kapcsolatok építése, vallásos tevékenység) |
5% |
Az intézményekben végzett
segítői tevékenység összetétele jól mutatja, mit tartanak a hajléktalan
emberek rehabilitációja során kompetenciájukba tartozónak az itt dolgozó
munkacsoportok. Tevékenységüket döntően mentális segítségnyújtásként
fogják fel.
A következő táblázat azt
mutatja, mit tekintenek az intézmények tevékenységük eredményeképp
sikeres rehabilitációnak:
A sikeres
rehabilitáció részének tartja: |
Válasz (db) |
A válaszok %-os megoszlása |
A szenvedélybetegségtől való szabadulást |
8 |
100% |
A munkavégző képesség visszaszerzését |
8 |
100% |
A kapcsolatképesség visszaszerzését |
8 |
100% |
Az önellátás képességének visszaszerzését |
7 |
88% |
A lakhatási képesség visszaszerzését |
7 |
88% |
A többségi normáktól eltérő devianciák
elhagyását |
6 |
75% |
Szabadidős tevékenység végzését |
5 |
63% |
Tartós lakhatási megoldás megszerzését |
4 |
50% |
Az egészségi állapot rendeződését |
3 |
38% |
Látható, hogy az alapvető
kérdésekben a szakma ugyanoda teszi a hangsúlyokat, és következetes
válaszokat ad. A rehabilitáció tartalmát vizsgáló kérdésekhez hasonlóan
a sikeres rehabilitáció döntő fontosságú elemének tartják a
szenvedélybetegségtől való szabadulást, a munkavégző, kapcsolatteremtő,
önellátó és lakhatási képességek visszaszerzését. A sikeresnek
minősített rehabilitációban az életformaváltáson van a hangsúly,
az egészségügyi szempontok háttérbe szorulnak.
2000-ben 156 hajléktalan embert nyert
intézményi elhelyezést rehabilitációs szállón. A bekerülés előtti
tartózkodási hely szerint átmeneti szállóról érkezett 48 fő (31%),
addiktológiai osztályról ill. alkoholelvonással is foglalkozó
pszichiátriai osztályról 31 fő (20%), utcáról 26 fő (17%), albérletből
22 fő (14%), krízis osztályról 11 fő (7%), családban lakott 3 fő (2%),
éjjeli menedékhelyről 2 fő (1%), egyéb helyekről (ismerős irányította,
Vöröskereszt irányította, honvédségtől jött) 13 fő (8%).
A már ismertetett intézményi profilból adódóan a
legtöbb ellátottat az átmeneti szálló juttatja a rehabilitációs
intézményekbe, mivel az életformaváltásra motiváltabb vagy motiválttá
tehető hajléktalan emberek fölfelé mozognak az intézményi struktúrában,
valamint ez az ellátási forma teszi leginkább lehetővé, hogy a
rehabilitációs intézmények által megkövetelt kondíciókat egy hajléktalan
ember megszerezze. Az elvonókezelésekről érkezők teszik ki a második
legnagyobb csoportot, ami azt igazolja, hogy az alkoholfüggés kezelése a
hajléktalan emberek rehabilitációjának szerves része. Meglepő az utcáról
felvettek nagy száma. Külön adatunk nincs rá, de feltételezhető, hogy
ezekben az esetekben az utcán töltött idő igen rövid, s a fizikai és
mentális állapot romlása még enyhe. Az albérletből érkezők a frissen
hajléktalanná válók egy rétegét jelentik, amely helyzet szintén
viszonylag jó állapotú klienst feltételez, aki erősen motivált a
visszakapaszkodásra. Kifejezetten fizikai egészségi problémákkal a
krízisosztályokról felvettek érkezhettek. Az éjjeli menedékhelyek
lakóinak van a legkevesebb esélyük rehabilitációs szállóra kerülni. Ez
az adat érthető, hiszen az éjjeli menedékhelyek életmentő funkcióval
működnek, és jelenlegi infrastruktúrájuk nem is teszi lehetővé ennek a
funkciónak a kiegészítését egy magasabb szintű ellátás felé való
elmozdítással. Ezen túl ismert az éjjeli menedékhelyeket használók rossz
fizikai és mentális állapota, valamint a férőhelyhiány miatt az átmeneti
szállók felé történő mozgás korlátozott volta.
Ha azt vizsgáljuk, mekkora az igény a
hajléktalanok rehabilitációs intézményei iránt, akkor a megkérdezett
rehabilitációs intézmények meglévő kapacitásuk mellé 20-30 fős
férőhelybővítést tartanak szükségesnek megyéjükben ill. kerületükben. Az
átmeneti szállást nyújtó intézmények 58%-a látja indokoltnak
rehabilitációs szálló létrehozását, megyéjükben ill. kerületükben 20-60
fős férőhelyszámmal.
Hajléktalan emberek
rehabilitációs intézményei esetében javasoljuk:
1.
Megyeszékhelyenként 1-1 hajléktalanok rehabilitációs
intézményének felállítását, intézményenként 40 fő férfi és 20 fő női
férőhellyel, a működés hajléktalan rehabilitációs normatívával való
finanszírozásával.
A női férőhelyek
2:1-hez aránynak kialakítását az indokolja, hogy vidéken jelenleg
egyáltalán nem létezik női férőhely.
2.
A fővárosban első lépésben a meglévő kapacitás növelését 100 fő
férfi és 50 fő női férőhellyel, a működés hajléktalan rehabilitációs
normatívával való finanszírozásával. Második lépésben a további
fejlesztés iránti igényeket felmérését, és a még szükséges kapacitás
kiépítését.
3.
A rehabilitációs intézményekből történő kiléptető férőhelyek
fejlesztését (kiléptető lakások, támogatott lakásbérletek: albérlők
háza, bónos rendszer).
A sikeres
életformaváltáshoz az ellátórendszeren kívüli, elérhető lakhatási
feltételeket is meg kell teremteni. A kiléptetés támogatása biztosítja
azt is, hogy a rehabilitációs intézmények ne telítődjenek.
Ha a kiindulási problémára keressük a választ -
meddig tart az egészségügyi rehabilitáció kompetenciája és hol kezdődik
a hajléktalan rehabilitációé - akkor a vizsgálat alapján
megállapíthatjuk, hogy az önellátó képesség és a munkavégző képesség
visszaszerzésénél van a fordulópont. A kutatásból egyértelműen kiderült,
hogy a hajléktalanok rehabilitációs intézményei csak az önellátásra
és munkavégzésre fizikailag már képes embereket tudják eredményesen
ellátni, e képességek kibontakozásához teremtenek intézményi
feltételeket, és e folyamat szociális és mentális oldalát segítik.
Rehabilitációs tevékenységük a hajléktalanságnak mint szociális
helyzetnek a rehabilitációját jelenti, és akkor éri el célját,
amikor az ellátott képessé válik a hajléktalanellátó rendszertől való
független életre.
Az önellátásra és munkavégzésre való fizikai
képessé tétel egészségügyi kérdés, a kellő szaktudással és
infrastruktúrával rendelkező egészségügyi rehabilitációs intézmények
feladata, és akkor éri el célját, amikor az elérhető legjobb egészségi
állapotba hozta a beteg – történetesen hajléktalan - embert.
Véleményünk szerint kifejezetten hajléktalan emberek egészségügyi
rehabilitációjára létrehozni ellátást csak igen kivételes esetben
indokolt, és erőteljes egészségügyi részvételt és finanszírozást kíván.
Az ilyen profilú intézmények létrehozására javaslatot tettünk az ápolást
tárgyaló alfejezetben: regionális egészségügyi szakosított ápolás
rehabilitációs feladatokkal –tumorok, tbc, bénulásos betegségek stb
esetében.
Összegzés
A hajléktalan emberek egészségügyi ellátása több
vonatkozásában egyszerre egészségügyi és szociális kérdés. Az ellátás
kialakítása és diszkriminációmentes színvonalának fenntartása feladata
mind az egészségügyi, mind a szociális szférának.
Párhuzamos, a hajléktalanellátásba beépülő
egészségügyi ellátást ott szabad létrehozni, fenntartani és fejleszteni,
ahol ezt a hajléktalan emberek ellátotti érdeke indokolja. Ez a kör
azonban - a tömeges előfordulás, a hajléktalan életformából adódó
sajátosságok, és ezt a tényt figyelmen kívül hagyó egészségügyi
finanszírozás miatt - igen kiterjedt. Véleményünk szerint ide tartozik a
hajléktalanok háziorvosi ellátása, egyes, a hajléktalan emberek körében
nagymértékben jelentkező betegségek szakorvosi ellátása és szakápolása,
az otthoni ápolást és lábadozást helyettesítő intézmények és a
hajléktalanok otthonai. A két utóbbi intézménytípus kívánja a legnagyobb
arányú fejlesztést, kisebb arányú fejlesztést igényel a szakorvosi
rendelés és szakápolás, míg a háziorvosi rendelők esetében az ellátás
színvonalának fejlesztése a feladat. A hajléktalan rehabilitáció
szociálpolitikai, foglalkoztatáspolitikai és lakáspolitikai kérdés,
egészségügyi vonatkozásai elsősorban mentális oldalról vannak. A
hajléktalanok egészségügyi rehabilitációja elsősorban egészségügyi
kérdés, a kapacitáshiányt és a diszfunkcionális működést az egészségügy
keretén belül kell megoldani.
Budapest, 2001 október 2.
1. sz. Melléklet
A vizsgálatba
bevont háziorvosi rendelések (Kérdőív 1.)
|
Város
|
Szervezet |
1. |
Budapest |
FSZKI
Orvosi Krízis Szolgálat Háziorvosi Rendelés |
2. |
Budapest |
Oltalom
Kórház és Rendelőintézet |
3. |
Budapest |
Hajléktalanokért Alapítvány Hajléktalanok Háziorvosi
Rendelője |
4. |
Kecskemét |
MMSZ
Hajléktalanok Háziorvosi Rendelője |
5. |
Tatabánya |
ESZI,
Orvosi Rendelő |
6. |
Pécs |
TÁMASZ,
Egészségügyi Központ Orvosi Rendelő |
7. |
Veszprém |
Hajléktalanok Háziorvosi Rendelője |
8. |
Miskolc |
Hajléktalanok Háziorvosi Rendelője |
9. |
Győr |
Hajléktalanok Háziorvosi Rendelője |
10. |
Szolnok |
Háziorvosi
rendelő |
11. |
Nyíregyháza |
Hajléktalanok Háziorvosi Rendelője |
12. |
Szeged |
Hajléktalanok Háziorvosi Rendelője |
2. sz. Melléklet
A vizsgálatba
bevont átmeneti szállást nyújtó intézmények és nappali melegedők
intézmények (Kérdőív 2.)
|
Megye
|
Város
|
Intézmény neve
|
Típusa
|
1. |
Baranya |
Pécs |
TÁMASZ Gondozási Központ |
Átmeneti
szálló (női) |
2. |
Baranya |
Pécs |
TÁMASZ Gondozási Központ |
Átmeneti
szálló (férfi) |
3. |
Baranya |
Pécs |
TÁMASZ Gondozási Központ |
Éjjeli
menedékhely (női) |
4. |
Baranya |
Pécs |
TÁMASZ Gondozási Központ |
Éjjeli
menedékhely (férfi) |
5. |
Baranya |
Pécs |
TÁMASZ Gondozási Központ |
Nappali
melegedő |
6. |
Baranya |
Komló |
Családsegítő Központ Hajléktalanok
Átmeneti Szállása |
Átmeneti
szálló |
7. |
Békés |
Békés |
Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat |
Átmeneti
szálló |
8. |
Borsod-Abaúj-Zemplén |
Ózd |
Esély Gondozóház |
Átmeneti
szálló |
9. |
Borsod-Abaúj-Zemplén |
Ózd |
Esély Gondozóház |
Éjjeli
menedékhely |
10. |
Borsod-Abaúj-Zemplén |
Ózd |
Esély Gondozóház |
Nappali
melegedő |
11. |
Csongrád |
Hódmezővásárhely |
Hajléktalanokat Ellátó Egyesített
Intézmény |
Átmeneti
szálló |
12. |
Csongrád |
Hódmezővásárhely |
Hajléktalanokat Ellátó Egyesített
Intézmény |
Éjjeli
menedékhely |
13. |
Csongrád |
Hódmezővásárhely |
Hajléktalanokat Ellátó Egyesített
Intézmény |
Nappali
melegedő |
14. |
Csongrád |
Szeged |
Humán Szolgáltató Központ |
Átmeneti
szálló (női) |
15. |
Csongrád |
Szeged |
Humán Szolgáltató Központ |
Átmeneti
szálló (férfi) |
16. |
Csongrád |
Szeged |
Humán Szolgáltató Központ |
Átmeneti
szálló (férfi) |
17. |
Csongrád |
Szeged |
Humán Szolgáltató Központ |
Éjjeli
menedékhely |
18. |
Csongrád |
Szeged |
Humán Szolgáltató Központ |
Nappali
melegedő |
19. |
Fejér |
Székesfehérvár |
Kríziskezelő Központ |
Átmeneti
szálló |
20. |
Fejér |
Székesfehérvár |
Kríziskezelő Központ |
Átmeneti
szálló |
21 |
Fejér |
Székesfehérvár |
Kríziskezelő Központ |
Átmeneti
szálló |
22. |
Fejér |
Székesfehérvár |
Kríziskezelő Központ |
Éjjeli
menedékhely |
23. |
Fejér |
Székesfehérvár |
Kríziskezelő Központ |
Nappali
melegedő |
24. |
Győr-Moson-Sopron |
Győr |
Hajléktalanokat Segítő Szolgálat |
Átmeneti
szálló |
25. |
Hajdú-Bihar |
Debrecen
|
Egy Ház Alapítvány |
Átmeneti
szálló |
26. |
Hajdú-Bihar |
Debrecen
|
Egy Ház Alapítvány |
Nappali
melegedő |
27. |
Heves |
Eger |
Családsegítő Intézet Gondozói Háza |
Átmeneti
szálló |
28. |
Heves |
Eger |
Családsegítő Intézet Gondozói Háza |
Éjjeli
menedékhely |
29. |
Heves |
Gyöngyös |
Egyesített Szociális Intézmény
Gondozóháza |
Átmeneti
szálló |
30. |
Heves |
Gyöngyös |
Egyesített Szociális Intézmény
Gondozóháza |
Éjjeli
menedékhely |
31. |
Heves |
Gyöngyös |
Egyesített Szociális Intézmény
Gondozóháza |
Nappali
melegedő |
32. |
Komárom-Esztergom |
Tatabánya |
Egyesített Szociális Intézmények |
Átmeneti
szálló |
33. |
Komárom-Esztergom |
Tatabánya |
Egyesített Szociális Intézmények |
Éjjeli
menedékhely |
34. |
Kom.-Eszt. |
Tatabánya |
Egyesített Szociális Intézmények |
Nappali
Melegedő |
35. |
Nógrád |
Salgótarján |
Egészségügyi Szociális Központ |
Átmeneti
szálló |
36. |
Nógrád |
Balassagyarmat |
MVK |
Átmeneti
szálló |
37. |
Nógrád |
Balassagyarmat |
MVK |
Nappali
melegedő |
38. |
Pest |
Gödöllő |
Forrás Szociális Segítő és
Gyermekjóléti Szolgálat |
Átmeneti
Szálló |
39. |
Somogy |
Siófok |
Családsegítő Központ Hajléktalan
Gondozási Központja |
Éjjeli
menedékhely |
40. |
Somogy |
Siófok |
Családsegítő Központ Hajléktalan
Gondozási Központja |
Nappali
Melegedő |
41. |
Szabolcs-Szatmár-Bereg |
Nyíregyháza
|
Oltalom Hajléktalanellátó Szolgálat |
Átmeneti
szálló |
42. |
Szabolcs-Szatmár-Bereg |
Nyíregyháza
|
Oltalom Hajléktalanellátó Szolgálat |
Éjjeli
menedékhely |
43. |
Tolna |
Szekszárd
|
Családsegítő Központ Hajléktalan
Gondozási Központja |
Átmeneti
szálló |
44. |
Vas |
Kőszeg |
Szociális Gondozási Központ |
Éjjeli
menedékhely |
45. |
Veszprém |
Veszprém |
Szociális Gondozási Központ |
Átmeneti
szálló |
46. |
Veszprém |
Veszprém |
Szociális Gondozási Központ |
Éjjeli
menedékhely |
47. |
Veszprém |
Veszprém |
Szociális Gondozási Központ |
Nappali
melegedő |
48. |
Veszprém |
Pápa |
Egyesített Szociális Intézmény |
Átmeneti
szálló |
49. |
Zala |
Zalaegerszeg |
MVK |
Nappali
melegedő |
3. sz. Melléklet
A vizsgálatba
bevont rehabilitációs intézmények (Kérdőív 3.)
|
Város
|
Szervezet |
1. |
Budapest |
Hajléktalanokért Alapítvány
Rehabilitációs Szálló |
2. |
Budapest |
Hajléktalanokért Alapítvány
Pro Domo
Védett Szálló |
3. |
Budapest |
FSZKI
Védett Szálló |
4. |
Budapest |
Üdvhadsereg, Válaszút Háza |
5. |
Pécs |
BAT Ház
Hajléktalanok
Rehabilitációs Otthona |
6. |
Miskolc |
“Napfényt
az Életnek” Alapítvány, Hajléktalanok Rehabilitációs Otthona |
7. |
Győr |
Hajléktalanokat Segítő Szolgálat
Rehabilitációs Szálló |
8. |
Debrecen |
Egy Ház
Alapítvány
Hajléktalan
Gondozási Központ
Rehabilitációs Szálló |
4. sz. Melléklet
A vizsgálatba
bevont hajléktalanok otthonai (Kérdőív 4.)
|
Város
|
Szervezet |
1. |
Budapest |
MMSZ, Aero
hajléktalan Szálló |
2. |
Szombathely |
Segítőház,
Hajléktalan emberek Szociális Otthona |
|