Gondoljuk el a
következőket! Kliens érkezik; mérsékelten ittas, fázik, nem érzi jól
magát és nagyon ingerült. Legyen a helyszín, mondjuk, egy nappali
melegedő. Kliens kötekedni kezd valakivel, anyázás, kiabálás.
Közbelépünk, mire a kliens ellenünk fordul. Durva szidalmainak hatására
kezd felmenni a pumpa bennünk, amúgy is sok volt már az előző napokban a
gyűrődés, otthon sem mennek jól a dolgok, a főnökünkkel is
összevitatkoztunk, lehet; hogy egy kicsit másnaposak is vagyunk. Hát
hogy lesz ebből segítő beszélgetés?
Így, újsággal a kezünkben könnyebben teremtünk megfelelő távolságot az
események vizsgálatához. Tehát, mi is a helyzet? Ha kívülről nézzük,
akkor a helyzet az, hogy két rosszkedvű, megviselt ember áll egymással
szemben, és a legjobb úton vannak afelé, hogy saját hozott bánatukat,
haragjukat egymáson töltsék ki. A kliens felől nézve: megint itt van egy
alak, aki fenyegetően lép fel, ellenséges velem; nem fogja engedni, hogy
egyek valamit, ki akar dobni. Nem engedi, hogy annak a másik szemétnek
jogosan bevágjak egyet. Az ilyenek miatt mentem így tönkre. Játssza itt
a górét. Ha nem száll le rólam, belevágom a kést.
Láthatjuk, hogy
feltételezett kliensünkben a düh, az elkeseredés és a félelem keveredik
egymással. A segítőt ellenségesnek és fenyegetőnek észleli. Ez, ha a
segítő fenti állapotára gondolunk, akkor csak részben nevezhető a kliens
kivetítésének, amikor saját, ellenséges érzületeit a segítő személyében
igyekszik elhelyezni. De mindegy is, hiszen ha galamblelkűek is vagyunk
aznap, a ránk zúduló indulatok hatni fognak ránk, és több-kevesebb idő
múlva, hasonlítani kezdünk ahhoz, amilyennek a kliens lát bennünket.
Figyelmet érdemel még a kliens félelme. Ebben is lehet ugyanis reális
észlelés. A segítő hivatali szerepköre tényleg lehetővé teszi, sőt,
megkövetelheti, hogy adott esetben kidobjon, kitiltson valakit. Bizonyos
mennyiségű hatalma van; ami nélkül - és ez nagyon fontos - segíteni sem
mindig tudna. Tehát a kliens ellenséges észlelése, mely szerint függ
tőlünk, lényegében a realitásérzék bizonyítéka.
Az ilyen helyzetben
lezajló beszélgetés aligha változtatja meg kliensünk életét, mégis
fontos, hogy alkalma legyen átélni azt, hogy indulataira nem válaszolnak
ellenségesen, hogy a világ ugyan általában szörnyű, de mégis vannak kis
szigetek az időben, amikor emberi hangot, odafordulást kap. Ehhez az
szükséges, hogy a dühös kiabálás normális hangú beszélgetéssé
csendesedjen, és a kliens kilásson indulatoktól beszűkült fejéből.
Éreznie kell, hogy bár tényleg függő helyzetben van, ez itt most nem jár
visszaéléssel, hatalmaskodással. Érzékelnie kell, hogy akkor is kap
ellátást, ha nem fenyegetőzik, nem balhézik. Másképpen fogalmazva,
fontos, hogy a kliens megtapasztalja; hogy az elkeseredéséből és
haragjából adódó destruktivitás sem ténylegesen, fizikailag, sem átvitt
értelemben, lélektanilag nem "rombolja le" a segítőt. Ez lényegében azt
jelenti: hogy a segítő nem esik áldozatul a kliens haragjának; azaz a
kliens nem tesz kárt benne, és nem is csinál belőle magához hasonló
beszűkült, dühös embert.
Kérdés, hogy ehhez a
segítőnek angyalszerű tulajdonságokkal kell-e rendelkeznie. Valószínűleg
az lenne a legjobb, ha rendelkezne ilyenekkel, de ezek hiányában is sok
lehetősége van arra, hogy meghaladja önmagát. Amikor valakivel
beszélünk, vagy éppen ordítozunk; akkor rendszerint az történik, hogy a
másik fél, saját érzéseinek, indulatainak hatása alatt meghatározza a
helyzetet. Pontosabban beszűkíti, behatárolja közös perspektívánkat, azt
a kört, amelyben az adott helyzetben gondolkodni tudunk, amely körből
akkor, ott az ötleteink jöhetnek. Ha a dühös kliens olyanokra gondol,
hogy mi rosszindulatúak és hatalmaskodók vagyunk, akkor nekünk sem tud
más eszünkbe jutni, mint az, hogy a kliens agresszív, ellenszenves alak,
akitől jó lenne megszabadulni. Ezen az úton jön létre az, ami a legtöbb
veszekedési helyzetre jellemző, nevezetesen, hogy a felek indulatai
egymást eltorzítják. Gyakorlott - és eléggé destruktív - veszekedő
mindig képes arra, hogy béketűrő, fegyelmezett partneréből dühös,
beszűkült ellenfelet faragjon. Mihelyst ez sikerült, addigi
előfeltevései igazolódnak, tényleg ellenséges terepen kell mozognia, és
támadókedve értelmet kap. Továbbá ezúton létrejön egy olyan helyzet,
amelyet már megszokott, amelyben jól tud tájékozódni. Reakciói,
megoldásmódjai is erre a helyzetre érvényesek, ezért, bármennyire rossz
is lehet ez neki, legalább ismerős. A feladat abban rejlik, hogy ezt
megakadályozzuk. Tudnunk kell, hogy az efféle konfliktusok
lecsillapítása, nem destruktív megoldása többnyire idegen a klienseknek,
nem ezt szokták meg, és ezért bizonytalanul mozoghatnak ezen a terepen.
Ez is nehezíti a lecsendesítést. Helyesebb lenne talán lecsendesedést
mondani, mivel a megoldás éppen abban van, hogy a helyzet keltette dühöt
először a segítőnek kell lecsendesítenie - saját magában. Ha én túljutok
a haragomon, akkor keletkezik egy kapaszkodó, egy kiindulópont, amelyből
elindulhat a helyzet átalakulása. Ha nem vagyok dühös, akkor tudok másra
is gondolni, nemcsak a kliens által kiváltott érzések és gondolatok
fognak kavarogni bennem. Képes leszek rálátnia helyzetre, észrevenni a
koreográfiát; a sémákat a helyzetben. Haragom elmúltával képes leszek a
kliensre ismét úgy tekinteni, mint szerethető embertársamra. Képes
leszek ismét egész személyemmel reagálni rá, nemcsak a dühös és
agresszív részeimmel. Lényegében ezen múlik szabadságunk: a dühös kliens
megszólítja egy részünket, és csakis azt, a többi háttérbe szorul, és
máris foglyul ejtett a helyzet. Amikor lecsendesítjük haragunkat, akkor
nem történik más, mint az, hogy ismét szóhoz juttatjuk személyünk más
részeit, azokat, amelyek szelídek, konstruktívak, nem vicsorgósak,
inkább mosolygósak.
Az agresszió beszűkíti a
teret, mondja Hermann Imre pszichoanalitikus. Sok kifejezés is utal
erre, pl. „széttaposlak” (v.ö. tapossa laposra), „laposra verlek" stb. A
térszűkítés a harag; a düh fizikai jeleiben is megtalálható: pl. ökölbe
szorul a kezünk, de átvitt értelemben is igaz. Belső mozgásterünk is
beszűkül, ez jelenik meg abban, hogy az indulat hatása alatt csak
bizonyos dolgokra tudunk gondolni, másoknak nem marad hely. Mondhatjuk;
hogy az indulatok csökkentik belső szabadságunkat. Az indulatok
vezérelte helyzetből pedig belső szabadságunk visszanyerése által tudunk
kiszabadulni. Ezután már tudunk segíteni a kliensnek is, hogy ugyanezt
az utat ő is megtegye. Arról, hogy mi szükséges mindehhez, majd
legközelebb lesz szó. |