A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 132. § (2) bekezdés
h) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem
el:
A rendelet hatálya
1. § (1) E rendeletet kell alkalmazni
a) az államigazgatási szerv, a helyi önkormányzat
és az egyéb állami szerv (a továbbiakban együtt: állami fenntartó),
b) az egyházi jogi személy és az egyéb egyházi
szervezet (a továbbiakban együtt: egyházi fenntartó),
c) a természetes személyek, jogi személyek - ide
nem értve az a)-b) pontokban megjelölt szervet -, valamint ezek
jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetei (a továbbiakban együtt:
nem állami fenntartó)
által nyújtott szociális ellátás igénybevétele során.
(2) E rendelet alkalmazásában szociális ellátáson
a) az alapellátás keretében
aa) az étkeztetés (Szt. 62. §),
ab) a házi segítségnyújtás (Szt. 63. §),
ac) a családsegítés (Szt. 64-65. §);
b) a szakosított ellátás keretében
ba) a nappali ellátást nyújtó intézmény (Szt.
75-79/A. §),
bb) az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény
(Szt. 80-85. §),
bc) a rehabilitációs intézmény (Szt. 72-74/A. §),
bd) a lakóotthon (Szt. 85/A. §),
be) az ápolást-gondozást nyújtó intézmény (Szt.
67-71/B. §),
bf) az egyéb speciális szociális intézmény
formájában biztosított személyes gondoskodást kell
érteni.
(3) E rendeletet a falugondnoki szolgáltatás
igénybevétele esetén akkor kell alkalmazni, ha a falugondnok alapellátás
körébe tartozó szolgáltatást nyújt.
Tájékoztatási kötelezettség
2. § A lakóhely szerint illetékes települési
önkormányzat, a szociális intézményt fenntartó, valamint a megyei,
fővárosi, egyházi módszertani intézmény a szociális ellátás
igénybevételének feltételeiről, az eljárásról az ellátást igénybe vevőt
tájékoztatni köteles.
A szociális ellátás iránti kérelem
3. § (1) A szociális ellátás igénybevétele - az
Szt. 65. §-a (3) bekezdésének f) pontjában meghatározott esetet
kivéve - önkéntes.
(2) Az állami fenntartó által nyújtott szociális
ellátást - a családsegítés, a nappali melegedő, a hajléktalanok éjjeli
menedékhelye és átmeneti szállása iránti igény kivételével - az 1.
számú melléklet szerinti formanyomtatványon lehet kérelmezni. Ha az
intézményi jogviszony keletkezését beutaló határozat alapozza meg, a
kérelmet két példányban kell benyújtani.
(3) Az egyházi fenntartó, valamint a nem állami
fenntartó által nyújtott szociális ellátás igénybevétele iránti kérelem
legalább az 1. számú melléklet „A” fejezet szerinti adatokat
tartalmazza.
(4) A családsegítő szolgáltatást igénybe vevő és a
családsegítő szolgálat kapcsolatfelvételének dokumentálása a külön
jogszabályban meghatározott forgalmi naplóban történik.
(5) A családsegítő szolgáltatás igénybevétele esetén
az egynél több találkozást igénylő segítségnyújtást a külön
jogszabályban meghatározott esetnaplóban kell dokumentálni. Ebben az
esetben a segítségnyújtás szakmai tartalmát az ellátás igénybevételekor
- az ellátást igénybe vevő aláírásával ellátva - írásban kell rögzíteni.
Az előgondozás
4. § (1) Az előgondozás keretében a szociális
intézményi elhelyezést megelőzően az állami fenntartású intézménynél az
intézményvezető vagy az általa megbízott személy, egyházi és nem állami
fenntartású intézménynél a megállapodás megkötésére feljogosított
személy vagy az intézményfenntartó által megbízott más személy (a
továbbiakban: előgondozást végző személy) tájékozódik az intézményi
ellátást igénybe vevő életkörülményeiről, egészségi állapotáról,
szociális helyzetéről a megfelelő, személyre szabott szolgáltatás
biztosítása érdekében, továbbá felkészíti az ellátást igénybe vevőt az
intézményi elhelyezésre.
(2) Előgondozást kell végezni - az e rendeletben
meghatározott kivételtől eltekintve - valamennyi ápolást-gondozást
nyújtó, rehabilitációs, lakóotthoni, továbbá egyéb speciális szociális
intézményi elhelyezés előtt.
(3) Egyszerűsített előgondozást kell végezni
a) a házi segítségnyújtást megelőzően,
b) a nappali ellátást megelőzően, ide nem értve a
nappali melegedőben történő ellátást,
c) a harminc napot meghaladó átmeneti intézményi
ellátást megelőzően, ide nem értve a hajléktalanok éjjeli menedékhelyén
és átmeneti szállásán történő elhelyezést.
(4) Az országos ellátási területtel működő állami,
egyházi fenntartású intézmény vezetője az előgondozást indokolt esetben
a megyei, fővárosi, egyházi módszertani intézmény bevonásával végzi.
(5) A (4) bekezdés alkalmazásában különösen akkor
indokolt a megyei, fővárosi, egyházi módszertani intézmény közreműködése
az előgondozás elvégzésében, ha az ellátást igénybe vevő lakóhelye és az
intézmény székhelye, telephelye közötti távolság a száz kilométert
meghaladja, valamint ha az ellátást igénybe vevő sürgős elhelyezésre
szorul.
5. § (1) Intézményi elhelyezés esetén az
előgondozás célja
a) az elhelyezést igénybe vevő helyzetének
megismerése annak megállapítása céljából, hogy az igénybe vevő
állapotának és szükségleteinek megfelel-e az intézmény szolgáltatása,
b) a szolgáltatás biztosítása előtt tájékoztatás
nyújtása az elhelyezést igénybe vevő részére az intézményi életre való
megfelelő felkészülés érdekében,
c) annak vizsgálata, hogy az ellátást igénybe
vevő életkora, egészségi állapota, valamint szociális helyzete alapján
jogosult-e az ellátásra,
d) a szolgáltatás biztosításának előkészítése az
igénybe vevő részére a fogadó intézményben,
e) az intézményben élők és dolgozók felkészítése
az új igénybe vevő fogadására, az intézménybe történő beilleszkedés
zavartalan biztosítása.
(2) Az előgondozás két szakaszból áll. Az előgondozás
I. szakaszában az előgondozást végző személy az (1) bekezdés a)-c)
pontjában meghatározott feladatokat látja el. Az előgondozás I.
szakaszában tájékoztatni kell az ellátást igénybe vevőt, illetve
törvényes képviselőjét az intézménnyel kötendő megállapodás tartalmáról,
valamint a térítési díj várható mértékéről is. Az előgondozás II.
szakaszában az előgondozást végző személy az (1) bekezdés d)-e)
pontjában meghatározott feladatokat látja el.
6. § (1) Az állami fenntartású intézmény esetén,
ha az intézményi jogviszony keletkezését az intézményvezető intézkedése
alapozza meg, az előgondozás I. szakaszában az előgondozást végző
személy az intézményi elhelyezésre irányuló kérelem beérkezésétől
számított húsz napon belül a helyszínen tájékozódik az ellátást igénybe
vevő életkörülményeiről és egészségi állapotáról, valamint ellátásra
való jogosultságának fennállásáról. Ennek ismeretében véleményt
nyilvánít arról, hogy az intézmény szolgáltatásai megfelelnek-e az
ellátást igénybe vevő szükségleteinek és állapotának. Ha az intézmény
szolgáltatása az igénybe vevő szükségleteinek, állapotának nem felel
meg, az előgondozást végző személy más ellátási forma igénybevételére
tesz javaslatot. Az előgondozást végző személy megállapításait a 2.
számú melléklet szerinti előgondozási adatlapon rögzíti.
(2) Ha az előgondozást végző személy az igénybe vevő
egészségi állapota tekintetében lényeges különbséget észlel a kérelemben
foglaltakhoz képest, úgy
a) kezdeményezi, hogy az intézmény orvosa -
amennyiben erre mód van - előzetesen vizsgálja meg az elhelyezést
igénybe vevőt, és/vagy
b) az intézményvezető kezdeményezi az 1. számú
melléklet „B” fejezetében foglalt megállapítások felülvizsgálatát az
igénybe vevő lakóhelye szerint illetékes egészségügyi szakrendelés - az
ellátást indokoló diagnózis szerint illetékes - szakorvosától.
(3) Az előgondozás II. szakaszának feladatait az
előgondozást végző személy az intézményi elhelyezés igénybevételét
megelőzően legfeljebb tíz nappal korábban végzi el, egyben kitölti a
3. számú melléklet szerinti adatlapot.
(4) Szociális intézményi áthelyezés, valamint
egészségügyi, gyermekvédelmi és más egyéb intézményből történő átkerülés
esetén az előgondozást végző személynek csak az előgondozás II.
szakaszában meghatározott feladatokat kell ellátnia.
6/A. § (1) A fogyatékos személyek otthonába,
lakóotthonába, illetve rehabilitációs intézményébe történő bekerülést
megelőzően az előgondozás I. szakaszában az ellátást igénylő fogyatékos
személy előzetes alapvizsgálatát el kell végezni.
(2) Az előzetes alapvizsgálat célja az intézményi
elhelyezést megelőzően annak megállapítása, hogy az ellátást igénylő az
állapotának, képességeinek, készségeinek megfelelő ellátást kíván-e
igénybe venni.
(3) Az intézmény vezetője a kérelem benyújtását
követően gondoskodik az előzetes alapvizsgálatnak az előgondozás I.
szakaszára meghatározott időtartamon belül történő lefolytatásáról.
Ennek érdekében megkeresi az illetékes módszertani intézmény vezetőjét.
(4) A szakértői bizottság az előzetes alapvizsgálatot
az általa a fogyatékosság jellegére tekintettel választott, az ellátást
igénylő ápolása, gondozása vagy rehabilitációja módjának és eszközeinek
megállapítására alkalmas módszer segítségével végzi, melyhez
felhasználja a külön jogszabályban meghatározott orvosi szakvéleményt
is.
(5) Az előzetes alapvizsgálatot a szakértői bizottság
egy tagja az ellátást igénylő lakóhelyén, tartózkodási helyén vagy abban
az intézményben végzi, ahová az ellátást igénylő az elhelyezését kéri.
Az előzetes alapvizsgálat elvégzésétől számított nyolc napon belül a
szakértői bizottság az előzetes alapvizsgálaton alapuló megállapításait
a 7. számú melléklet szerinti szakvéleményben rögzíti, melyet megküld az
intézmény vezetőjének és az ellátást igénylőnek, illetve törvényes
képviselőjének.
(6) Az intézményvezető az intézményi elhelyezést
érintő döntése meghozatala során a szakértői bizottság szakvéleményét
figyelembe veszi.
(7) A szakvélemény megállapításai ellen külön
jogorvoslatnak helye nincs, a szakvélemény azonban az Szt. 94/A. §-ának
(3) bekezdése szerint az intézményvezetőnek az elhelyezési kérelem
tárgyában hozott döntésével együtt vitatható.
(8) Az előzetes alapvizsgálatot a gondozottnak más
intézményben történő áthelyezése során is el kell végezni, kivéve, ha
alapvizsgálata vagy ellátási felülvizsgálata az áthelyezést megelőző egy
éven belül történt.
7. § (1) Az állami fenntartású intézmény esetén,
ha az intézményi jogviszony keletkezését beutaló határozat alapozza meg,
az elhelyezésre irányuló kérelem egy példányát haladéktalanul meg kell
küldeni az intézményvezető részére.
(2) A kérelem megérkezését követően az előgondozást
végző személy a 6. § (1)-(2) bekezdése szerint jár el. Az előgondozás I.
szakaszának eredményéről az intézményvezető a 2. számú melléklet
szerinti előgondozási adatlap megküldésével értesíti a beutalást végző
önkormányzatot.
(3) Az intézményi elhelyezés igénybevételét
megelőzően az előgondozást végző személy az előgondozás II. szakaszának
feladatait a 6. § (3) bekezdésében foglaltak szerint látja el.
8. § Egyházi vagy nem állami fenntartású
intézményi elhelyezési igény esetén az előgondozás I. szakaszát a 6. §
(1)-(2) bekezdésében, az előgondozás II. szakaszát a 6. § (3)
bekezdésében foglaltaknak megfelelően kell elvégezni.
9. § (1) Az előgondozás során az előgondozást
végző személy szükség esetén felveszi a kapcsolatot
a) az igénybe vevő szociális ellátását biztosító
intézménnyel, a szolgáltatást biztosító személlyel,
b) az igénybe vevő lakóhelye szerint illetékes
szociális hatáskört gyakorló szervvel a segélyezésre, a
közgyógyellátásra, a gyógyszertámogatásra vonatkozó adatok beszerzése
végett,
c) az igénybe vevő háziorvosával, kezelőorvosával
az egészségi állapotra, illetve a korábbi gyógykezelésre vonatkozó
adatok megismerése céljából,
d) a lakóhely szerint illetékes gyámhivatallal a
cselekvőképességre vonatkozó adatok megismerése végett,
e) az ellátást igénybe vevő törvényes
képviselőjével, illetve legközelebbi hozzátartozóival.
(2) Az előgondozást végző személy szükség esetén
segítséget nyújt az ellátást igénybe vevőnek az előgondozás során
észlelt és hatáskörébe nem tartozó probléma megoldásához.
10. § Az állami fenntartású intézménynél a soron
kívüli elhelyezési igény esetén az előgondozást végző személy a kérelem
benyújtásától, a beutaló határozat megérkezésétől számított öt
munkanapon belül végzi el az előgondozást. Ilyen esetben az előgondozás
6. §-ának (1)-(3) bekezdésében meghatározott feladatai egyazon
alkalommal is teljesíthetőek.
11. § Egyszerűsített előgondozás esetén az
előgondozást végző személy a helyszínen tájékozódik az ellátást igénybe
vevő életkörülményeiről, szociális helyzetéről, egészségi állapotáról,
valamint mérlegeli azt, hogy az intézmény szolgáltatása megfelel-e az
igénybe vevő állapotának és szükségleteinek. Egyszerűsített előgondozás
során az előgondozást végző személy a 4. számú melléklet szerinti
adatlapot tölti ki.
Az intézményi elhelyezés
12. § (1) Az intézményvezető, illetőleg a
megállapodás megkötésére feljogosított személy az ellátásra vonatkozó
igényt a kézhezvétel napján nyilvántartásba veszi. A nyilvántartás az
5. számú melléklet szerinti adatokat tartalmazza. A nyilvántartás
sorszámozott, folyamatosan vezetett, amely az ellátásra vonatkozó
igényeket és a megtett intézkedéseket időbeli sorrendben tartalmazza.
(2) Ha az intézményi jogviszony keletkezését az
intézményvezető intézkedése, illetőleg az Szt. 94/D. §-a szerinti
megállapodás alapozza meg, az intézményvezető, illetőleg a megállapodás
megkötésére feljogosított személy írásban értesíti az ellátást igénybe
vevőt, illetve törvényes képviselőjét a kérelem nyilvántartásba
vételéről, valamint az előgondozás I. szakasza elvégzésének
időpontjáról.
(3) Ha az ellátásra vonatkozó igény a beutaló
határozat megküldését követően férőhely hiányában nem teljesíthető, az
intézményvezető erről - a nyilvántartásba vétel közlésével - írásban
értesíti a jogosultat, és a beérkezés sorrendjében gondoskodik a
jogosultak elhelyezéséről.
13. § (1) Az intézményvezető, illetőleg a
megállapodás megkötésére feljogosított személy az intézményi elhelyezés
igénybevételének lehetőségéről írásban értesíti az ellátást igénybe
vevőt, illetve törvényes képviselőjét. Az értesítés tartalmazza:
a) az előgondozás II. szakaszának időpontját,
b) a férőhely elfoglalásának kezdő időpontját,
c) az intézményi elhelyezéssel kapcsolatos egyéb
teendőket.
(2) Az (1) bekezdés szerinti értesítéshez mellékelni
kell a megállapodás tervezetét, valamint az intézmény házirendjét.
(3) Intézményi férőhely-üresedés esetén az
intézményvezető haladéktalanul intézkedik az (1)-(2) bekezdésben
foglaltak szerint.
14. § (1) Az intézményvezető szükség esetén
segítséget nyújt az intézménybe történő beköltözés megszervezésében,
gondoskodik az elhelyezésről.
(2) Az intézményi ellátás igénybevételének
időpontjában - a családsegítő szolgáltatás, a nappali melegedő, a
hajléktalanok éjjeli menedékhelye és átmeneti szállása igénybevétele
kivételével - az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő, illetve
törvényes képviselője megállapodást köt. Az Szt. 94/B. § (2)
bekezdésében meghatározottakon túl a megállapodás tartalmazza:
a) az ellátás igénybevételének kezdő időpontját,
határozott időtartamú elhelyezés esetén záró időpontját,
b) a megállapodás módosításának szabályait,
c) az intézményi jogviszony megszűnésének
módjait,
d) a panasztétel lehetőségét, annak kivizsgálási
módját.
(3) Az intézményi férőhely elfoglalását követően az
intézmény orvosa megvizsgálja az ellátást igénybe vevőt. Az
intézményvezető szükség esetén intézkedik a külön jogszabály szerinti
ápolási, gondozási feladatok ellátásáról.
(4) A megállapodásban foglalt, az intézmény részéről
fennálló kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos panasz kivizsgálása
az intézményvezető feladatkörébe tartozik. Az ellátást igénybe vevő a
vitatott intézményvezetői intézkedéssel szemben a fenntartóhoz
fordulhat.
A soron kívüli elhelyezés szabályai
15. § (1) Állami fenntartású intézmény esetén a
soron kívüli ellátás biztosítását különösen az alapozza meg, ha az
igénybe vevő
a) önmaga ellátására teljesen képtelen és nincs
olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna, és ellátása más
egészségügyi vagy szociális szolgáltatás biztosításával sem oldható meg,
b) a háziorvos, kezelőorvos szakvéleménye szerint
soron kívüli elhelyezése indokolt,
c) szociális helyzetében, egészségi állapotában
olyan kedvezőtlen változás következett be, amely miatt soron kívüli
elhelyezése vált szükségessé,
d) kapcsolata vele együtt élő hozzátartozójával,
eltartójával helyrehozhatatlanul megromlott, és a további együttélés
életét, testi épségét veszélyezteti.
(2) A soron kívüli elhelyezés iránti igény sorrendben
megelőzi a többi kérelmet.
16. § (1) Ha valamennyi soron kívüli - kérelmen
vagy beutaló határozaton alapuló - elhelyezési igény nem teljesíthető,
az intézményvezető haladéktalanul intézkedik az előgondozás
lefolytatásáról, majd ezt követően az intézmény orvosának és a fenntartó
képviselőjének (a továbbiakban: bizottság) bevonásával dönt a jogosultak
elhelyezésének sorrendjéről. A soron kívüli elhelyezésre vonatkozó
adatokat az 5. számú melléklet szerinti nyilvántartás tartalmazza.
(2) Az elhelyezési sorrend megállapítása a bizottság
tagjainak együttes jelenlétében történik. A soron kívüli elhelyezés
sorrendje a bizottság közreműködésével és csak akkor változtatható meg,
ha új soron kívüli elhelyezésre vonatkozó igény érkezik.
(3) Ha az új soron kívüli elhelyezésre vonatkozó
igény alapján az igénybe vevő azonnali elhelyezéséről kell gondoskodni,
a bizottság véleménye távközlési eszköz útján is beszerezhető. Ilyen
esetben az intézményvezető írásban feljegyzi a megbeszélés eredményét,
amelyet később a bizottság tagjai aláírásukkal hitelesítenek.
(4) Soron kívüli elhelyezést csak az intézményben
rendelkezésre álló üres férőhelyekre lehet biztosítani. Nem teljesíthető
ilyen igény azon igénybe vevő férőhelyére, aki a férőhely elfoglalásának
időpontjáról már értesítést kapott.
A lakóotthoni ellátás igénybevétele
17. § (1) A lakóotthoni ellátást igénybe vevő a
kérelem, indítvány benyújtását követően az intézményvezető, illetőleg a
megállapodás megkötésére feljogosított személy által megjelölt
időponttól legfeljebb harminc napot az intézményben tölthet a
lakóotthonban élők és a lakóotthoni életkörülmények megismerése
céljából.
(2) Az intézményvezető, illetőleg a megállapodás
megkötésére feljogosított személy a lakóotthoni ellátás iránti igény
teljesítéséről az igénybe vevő háziorvosa (kezelő orvosa) véleményének
figyelembevételével dönt.
Az alapellátás, valamint a falugondnoki szolgáltatás
igénybevételére vonatkozó szabályok
18. § (1) Az étkeztetés, a házi segítségnyújtás
igénylése során az intézményvezető a 6. számú melléklet szerinti
formanyomtatvány kiállításával értesíti az igénybe vevőt az ellátás
biztosításáról.
(2) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó házi
segítségnyújtás igénybevétele esetén az egyszerűsített előgondozást a
falugondnok végzi.
(3) Ha a települési önkormányzat az alapellátás
körébe tartozó szolgáltatást nem intézményi keretben biztosítja, az
ellátás igénybevételéről a települési önkormányzat képviselő-testülete
dönt. A települési önkormányzat az ellátás biztosításáról a 6. számú
melléklet szerinti formanyomtatvány kiállításával értesíti az igénybe
vevőt. Ilyen esetben a házi segítségnyújtás igénybevételénél az
egyszerűsített előgondozás feladatait az ellátást végző személy végzi.
A Szociális és Családügyi Minisztérium fenntartásában
működő intézmények igénybevételére vonatkozó szabályok
19. § (1) A Szociálpolitikai Fejlesztési Központ
által működtetett
a) Időskorúak Ápoló-Gondozó Otthona - országos
illetékességgel - ellátást nyújt az egészségügyi és szociális ágazat
nyugdíjkorhatár betöltését megelőzően foglalkoztatott dolgozója, annak
házastársa, valamint szülei részére, valamint
b) hajléktalanok éjjeli menedékhelye és átmeneti
szállása biztosítja a krízishelyzetbe került hajléktalan személy
nappali, átmeneti és rehabilitációs intézményi ellátását.
(2) A Mozgássérültek Állami Intézete - országos
illetékességgel - ellátást nyújt azon mozgássérült és egészségkárosodott
személynek, akinek oktatása, szakmai képzése, átképzése és
rehabilitációs célú foglalkoztatása csak intézményi keretek között
valósítható meg.
(3) A Vakok Állami Intézete biztosítja
a) országos illetékességgel
aa) azon nem tanköteles korú látássérült személy
oktatását, képzését és rehabilitációs célú foglalkoztatását, akinek
képzése csak intézményi keretek között lehetséges,
ab) az ápolásra szoruló, idős látássérült személy
ellátását,
ac) a látását felnőtt korban elveszítő személy
ellátását, valamint elemi rehabilitációját,
ad) a látássérült személy lakóotthoni ellátását;
b) fővárosi illetékességgel
ba) a látássérült személy nappali intézményi
ellátását,
bb) a családsegítést.
(4) A Reménysugár Habilitációs Intézet - országos
illetékességgel - azon súlyos értelmi fogyatékos és halmozottan sérült
személy ellátását biztosítja, aki intézményi ápolásra, gondozásra és
fejlesztő foglalkoztatásra szorul.
(5) Az Értelmi Fogyatékosok Rehabilitációs Intézete -
országos illetékességgel - a felnőtt értelmi fogyatékos személy
ellátását, habilitációs, rehabilitációs célú foglalkoztatását
biztosítja.
20. § (1) A szociális ellátás iránti kérelmet a
Szociális és Családügyi Minisztérium által fenntartott intézmény esetén
az intézményvezetőhöz kell benyújtani.
(2) A Szociális és Családügyi Minisztérium által
fenntartott intézményi elhelyezés esetén, ha az igénybevételre pálya- és
munkaalkalmassági vizsgálatot követően kerül sor, előgondozást nem
szükséges végezni. Ilyen esetben az intézmény az ellátást igénybe vevő
körülményeinek megismerése céljából a lakóhely szerint illetékes
települési önkormányzat jegyzőjét keresheti meg. Egyébként az
előgondozásra e rendelet szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(3) A rehabilitációs célú foglalkoztatás, képzés
befejezését követően, ha a rehabilitáció eredménytelen, az
intézményvezető más ellátási forma biztosítását kezdeményezi az ellátást
igénybe vevőnek a rehabilitációs intézményi elhelyezést megelőző
lakóhelye szerinti megyei, fővárosi önkormányzatnál.
A szociális ellátások igényléshez szükséges
szakvélemények
21. § (1) Az értelmi fogyatékos személyek, a
pszichiátriai betegek, valamint a szenvedélybetegek nappali intézményébe
történő felvétel iránti kérelemhez mellékelni kell az igénybe vevő
szakorvosának, kezelőorvosának szakvéleményét.
(2) A tanköteles korú gyermek értelmi fogyatékosok
otthonába történő elhelyezése iránti kérelem esetén a kérelemhez
mellékelni kell a területileg illetékes szakértői és rehabilitációs
bizottság [1993. évi LXXIX. tv. 30. § (3) bek.] szakvéleményét.
(3) A lakóotthoni ellátás igénybevétele iránti
kérelemhez mellékelni kell a fogyatékos személy, illetve a pszichiátriai
beteg személy kezelőorvosának vagy szakorvosának a szakvéleményét. A
szakvéleménynek az egészségi állapotra vonatkozó adatokon túl
tartalmaznia kell azt is, hogy
a) az igénybe vevő számára megfelel-e a
lakóotthoni környezet, különös tekintettel életvitelére, szokásaira,
önellátásának mértékére,
b) az igénybe vevő képes-e a lakóotthonban élő
más személyekkel kapcsolatot kialakítani, elfogadni az együttélésre
vonatkozó szabályokat.
22. § (1) Ha az elhelyezést a fogyatékosok
rehabilitációs intézményébe kérik, az Szt. 112. §-a (2) bekezdésének
b) pontja szerinti szakvéleményt a szociális intézmények mellett
működő pálya- és munkaalkalmassági vizsgálatot végző csoport adja ki.
(2) A másodfokú eljárás során az (1) bekezdésben
meghatározott szakvélemények felülvizsgálatát
a) mozgássérültek rehabilitációs intézményébe,
valamint mozgássérültek és értelmi fogyatékosok rehabilitációs
intézményébe történő elhelyezéshez a Mozgássérültek Állami Intézetétől,
b) a látássérültek rehabilitációs intézményébe,
valamint a látássérültek és értelmi fogyatékosok rehabilitációs
intézményébe történő elhelyezéshez a Vakok Állami Intézetétől,
c) az értelmi fogyatékosok rehabilitációs
intézményébe történő elhelyezéshez az Értelmi Fogyatékosok
Rehabilitációs Intézetétől
kell kérni.
Záró rendelkezések
23. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8.
napon lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésekor a beutaló
határozaton alapuló soron kívüli elhelyezésre váró igénybe vevők
elhelyezésének sorrendjét a rendelet hatálybalépésétől számított két
hónapon belül kell megállapítani.
(3) E rendelet hatálybalépése előtt benyújtott és a
hatálybalépéskor még nem teljesített igények vonatkozásában az
előgondozást a rendelet hatálybalépésétől számított három hónapon belül
kell elvégezni.
(4) A fővárosi, megyei önkormányzat által fenntartott
szociális intézmények 2001. január 1. napjáig nem kötelesek alkalmazni e
rendelet előgondozásra vonatkozó szabályait.
1. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM
rendelethez
Kérelem a személyes gondoskodást nyújtó szociális
ellátás igénybevételéhez
„A”
(A formanyomtatvány az igényelt szociális ellátás
típusának megfelelő adatok figyelembevételével töltendő ki.)
1. Az ellátást igénybe vevő adatai:
Név:
Leánykori neve:
Anyja neve:
Személyi igazolvány száma:
Születési helye, időpontja:
Lakóhelye:
Tartózkodási helye:
Telefonszáma:
Legközelebbi hozzátartozójának (törvényes
képviselőjének)
a) neve:
b) lakóhelye:
c) telefonszáma:
2. Milyen típusú ellátás igénybevételét kéri:
a) alapellátás (étkeztetés, házi
segítségnyújtás, családsegítés, falugondnoki szolgáltatás),
b) nappali ellátás (idősek klubja,
fogyatékosok nappali intézménye, pszichiátriai betegek nappali
intézménye, szenvedélybetegek nappali intézménye),
c) átmeneti ellátás (idősek gondozóháza,
fogyatékosok gondozóháza),
d) ápolást-gondozást nyújtó intézmény (idősek
otthona, pszichiátriai betegek otthona, fogyatékosok otthona,
hajléktalanok otthona, szenvedélybetegek otthona),
e) rehabilitációs intézmény (pszichiátriai
betegek rehabilitációs intézménye, szenvedélybetegek rehabilitációs
intézménye, fogyatékosok rehabilitációs intézménye, hajléktalanok
rehabilitációs intézménye),
f) lakóotthon (fogyatékosok lakóotthona,
pszichiátriai betegek lakóotthona).
3. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás
igénybevételére vonatkozó adatok:
3.1. Étkeztetés esetén:
milyen időponttól kéri a szolgáltatás
biztosítását:
az étkeztetés módja:
helyben fogyasztja
elvitelre
diétás étkeztetés
3.2. Házi segítségnyújtás esetén:
milyen időponttól kéri a szolgáltatás
biztosítását:
milyen típusú segítséget igényel:
házimunka
segítség a napi tevékenységek ellátásában
bevásárlás, gyógyszerbeszerzés
személyes gondozás
egyéb, éspedig:
3.3. Falugondnoki szolgáltatás esetén:
étkeztetés
házi segítségnyújtás
egyéb, éspedig:
3.4. Nappali ellátás esetén:
milyen időponttól kéri a szolgáltatás
biztosítását:
étkeztetést igényel-e:
igen-nem (diétás)
egyéb szolgáltatás igénylése:
3.5. Átmeneti elhelyezés biztosítása esetén:
milyen időponttól kéri a szolgáltatás
biztosítását:
milyen időtartamra kéri az elhelyezést:
milyen okból kéri az elhelyezést:
3.6. Ápolást-gondozást nyújtó, rehabilitációs
intézmény esetén:
milyen időtartamra kéri a szolgáltatás
biztosítását:
határozott (annak ideje)
határozatlan
a beköltözés módja:
soron kívüli elhelyezést kér-e:
ha igen, annak oka:
Az ellátást igénybe vevő (törvényes képviselő)
aláírása:
„B”
Egészségi állapotra vonatkozó adatok (a háziorvos,
kezelőorvos tölti ki)
1. Házi segítségnyújtás és nappali ellátás
igénybevétele esetén:
a) önellátásra vonatkozó megállapítások (pl.
önellátásra képes, részben képes, segítséggel képes stb.):
b) szenved-e krónikus betegségben:
c) szenved-e fogyatékosságban, ha igen milyen
típusú és mértékű:
d) rendszeres orvosi ellenőrzés szükséges-e:
e) gyógyszerek adagolásának ellenőrzése
szükséges-e:
f) egyéb megjegyzések:
2. Átmeneti elhelyezést, ápolást-gondozást nyújtó,
rehabilitációs intézmények, lakóotthon esetén:
a) esettörténet (előzmények az egészségi
állapotra vonatkozóan):
b) teljes diagnózis (részletes
felsorolással):
c) prognózis (várható állapotváltozás):
d) ápolási-gondozási igények:
e) speciális diétára szorul-e:
f) szenvedélybetegségben szenved-e:
g) pszichiátriai megbetegedésben szenved-e:
h) szenved-e fogyatékosságban (típusa,
mértéke):
i) szenvedett-e fertőző betegségben 6 hónapon
belül:
j) gyógyszerszedés gyakorisága, várható
időtartama (pl. végleges, időleges stb.), valamint az igénybevétel
időpontjában szedett gyógyszerek köre:
k) a külön jogszabályban meghatározottak
alapján az önellátás mértékének megállapítása:
3. A háziorvos javaslata az intézménybe történő
elhelyezésre, illetve külön jogszabály alapján az önellátás mértékének
megfelelő gondozási formára:
A háziorvos (kezelőorvos) egyéb megjegyzései:
Dátum:
Orvos aláírása:
P. H.
„C”
Jövedelemnyilatkozat
1. A személyes gondoskodást nyújtó alap-, illetve
szakosított ellátás esetén:
a) rendszeres (bruttó) havi jövedelem:
aa) munkaviszonyból, munkavégzésre
irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelem és táppénz:
ab) társas és egyéni vállalkozásból
származó jövedelem:
ac) nyugellátás, baleseti nyugellátás,
egyéb nyugdíjszerű jövedelem:
ad) önkormányzat által folyósított
rendszeres pénzbeli ellátás:
ae) egyéb jövedelem:
b) személyi jövedelemadó, egészségbiztosítási
és nyugdíjjárulék, munkavállalói járulék összege:
ba) összes (nettó) jövedelem:
2.
Dátum:
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a
közölt adatok a valóságnak megfelelnek.
Az ellátást igénybe vevő (törvényes képviselő)
aláírása:
2. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM
rendelethez
Előgondozási adatlap I.
1. Felvétel helye, ideje:
2. Az ellátást igénybe vevő adatai:
a) név:
b) leánykori név:
c) anyja neve:
d) lakcím:
e) családi helyzete:
f) családi állapota:
g) iskolai végzettsége:
h) foglalkozása:
3. Lakáskörülményre vonatkozó adatok:
a) lakás tulajdoni jellege:
b) lakókörnyezet minősége:
c) lakás állapota:
4. Családi körülményekre vonatkozó adatok:
a) legközelebbi hozzátartozói (elérhetőség,
cím, telefonszám):
b) közös háztartásban élő gondoskodásra
szoruló hozzátartozó:
5. Szociális helyzetére vonatkozó adatok:
a) részesült-e az igénybevételt megelőző 6
hónapon belül:
aa) nappali ellátásban,
ab) étkeztetésben,
ac) házi segítségnyújtásban,
ad) otthonápolásban,
ae) családsegítésben,
af) pénzbeli vagy természetbeni szociális
segélyben,
ag) átmeneti otthoni elhelyezésben.
6. Egészségi állapotára vonatkozó gondozói vélemény:
a) mozgásképesség:
b) érzelmi állapot:
c) segédeszköz használata:
d) szenzoros funkciók (hallás, látás,
szaglás, ízérzés):
e) magatartás, kommunikációs készség:
f) egyéb megjegyzések:
7. Fogyatékos személyeket ellátó intézmény,
pszichiátriai betegeket ellátó intézmény, szenvedélybetegek otthona
esetében:
a) cselekvőképességet érintő gondnokság alatt
áll-e:
aa) ha igen, gondnok neve, címe:
ab) milyen gondnokság (kizáró, korlátozó,
ideiglenes, végleges):
8. A háziorvos, kezelőorvos megjegyzései:
9. Az e rendeletben előírt kapcsolatfelvétel ideje,
módja:
a) a szociális ellátást biztosító személlyel,
intézménnyel:
b) települési önkormányzattal:
c) háziorvossal, kezelőorvossal:
d) gyámhivatallal:
e) törvényes képviselővel, hozzátartozóval:
10. Az előgondozást végző személy összegző véleménye:
a) elhelyezés sürgősségére vonatkozó indok:
b) javasolható-e az intézményi felvétel:
c) amennyiben nem, ennek oka:
d) más szolgáltatás, ellátás kezdeményezése:
e) ennek oka:
Az előgondozást végző személy neve, aláírása:
3. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM
rendelethez
Előgondozási adatlap II.
1. Felvétel helye, ideje:
2. Az ellátást igénybe vevő neve, lakcíme:
3. Otthonbakerülés módja
a) beutalás:
b) soron kívüli elhelyezés:
c) áthelyezés:
d) intézményvezetői felvétel:
4. Beköltözés módja:
segítség szükséges-e:
ha igen, milyen típusú:
5. Milyen segítségnyújtást igényel:
6. Az intézménnyel kapcsolatos elvárásai:
7. Elhelyezéssel kapcsolatos kérése:
8. Életvitele, jellemző szokásai:
9. Szabadidő eltöltésének módja:
10. Kapcsolatteremtő képessége:
11. Látogatók várható száma, látogatás gyakorisága:
12. Saját ruházattal rendelkezik-e:
13. Milyen tárgyakat kíván magával vinni
beköltözéskor:
14. Esetleges eltávozásra vonatkozó igénye:
15. Vallásgyakorlásra vonatkozó igény:
16. Az igénylőnek a beköltözés időpontjára vonatkozó
nyilatkozata:
17. Egyéb, a beköltözéssel kapcsolatos megjegyzés:
Az előgondozást végző személy neve, aláírása:
4. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM
rendelethez
Egyszerűsített előgondozási adatlap
1. Felvétel helye, ideje:
2. Az ellátást igénybe vevők adatai:
a) név:
b) leánykori név:
c) anyja neve:
d) lakcím:
e) családi helyzete:
f) családi állapota:
3. Családi körülményekre vonatkozó adatok:
a) legközelebbi hozzátartozó (elérhetőség,
cím, telefonszám):
b) közös háztartásban élő gondoskodásra
szoruló hozzátartozói:
4. Egészségi állapotára vonatkozó gondozói vélemény:
a) mozgásképesség:
b) érzelmi állapot:
c) segédeszköz használata:
d) szenzoros funkciók (hallás, látás,
szaglás, ízérzés):
e) magatartás, kommunikációs készség:
5. A háziorvos, kezelőorvos megjegyzései:
6. Egyéb megjegyzések az ellátással kapcsolatosan:
Az előgondozást végző személy neve, aláírása:
5. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM
rendelethez
Nyilvántartás a személyes gondoskodást nyújtó
szociális ellátásra várakozókról, illetve az ellátást igénybe vevőkről
1. Név:
2. Leánykori név:
3. Lakóhely:
4. Tartózkodási hely:
5. Állampolgárság:
6. Születési hely, idő:
7. Törvényes képviselő neve, címe:
8. Más hozzátartozó neve, címe:
9. Cselekvőképesség mértéke:
10. Személyi igazolvány száma:
11. TAJ-szám:
12. Közgyógyellátási igazolvány száma:
13. Kérelem beadásának, illetve a beutaló határozat
megküldésének időpontja:
14. Soron kívüli elhelyezésre vonatkozó kérelem
benyújtásának, beutaló határozat megküldésének időpontja:
15. Soron kívüli elhelyezés iránti igény
elbírálásának időpontja:
16. Az előzetes alapvizsgálat elvégzésének időpontja:
17. Előgondozás I. időpontja:
18. Előgondozás II. időpontja:
19. Értesítés időpontja a férőhely elfoglalásról:
20. Férőhely elfoglalásának időpontja:
21. A felülvizsgálat időpontja:
22. Egyéb, az igénybevétellel kapcsolatos megjegyzés:
23. A jogviszony megszűnésének módja, időpontja:
6. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM
rendelethez
Értesítés a személyes gondoskodást nyújtó szociális
alapellátás biztosításáról
1. Név:
2. Leánykori név:
3. Anyja neve:
4. Születési hely, idő:
5. Lakóhely:
6. A ......................-n benyújtott személyes
gondoskodást nyújtó alap-, nappali ellátás iránti kérelme alapján a
következő ellátást biztosítom:
7. Ellátás megnevezése (Szt. szerinti besorolás):
8. Ellátás kezdő időpontja:
9. Ellátás időtartama (határozatlan, határozott
ellátás befejezésének várható időpontja):
10. Fizetendő térítési díj összege:
Fizetés módja, helye, időpontja:
Dátum:
Intézményvezető, ellátást végző aláírása:
P. H.
7. számú melléklet a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelethez
Értesítés az előzetes alapvizsgálat eredményéről
Tájékoztatom, hogy
..................................................................................................
(ellátást igénylő) a
...................................................................
(időtartam) alatt végzett előzetes alapvizsgálata során a következő
megállapítást tette a szakértői bizottság:
.............................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
Az előzetes alapvizsgálatban alkalmazott módszer,
annak rövid leírása: ................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
Az előzetes alapvizsgálat alapján a bizottság
véleménye az ellátást igénylő részére leginkább megfelelő
intézménytípusra vonatkozóan, indokolással:
.....................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
Dátum:
...........................................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
szakértői bizottság tagjai